Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har absolut ingen panik med att lösa det. Utan tittar mest runt på alternativ och möjligheter .
Vi kommer dock byta bil i höst, så där är något vi måste tänka på innan. Vi är inne på en 7-sitsig för att hundar, barn och barnvagn ska kunna följa med. Vi kommer skaffa en hund till i höst för att den vi har behöver sällskap och blir för stressad ensam. Men är lugn så fort hon har sällskap.

Det är mycket som ska tänkas på.
Åh den där eviga bilfrågan:banghead:
Vi behöver också en annan bil. De flesta verkar tycka att v70 är stora. Det är inte tillräckligt för oss i alla fall:mad:
Jag hämtade en till hund för ett par veckor sedan. Men våra är nog modellen mindre än vad du har, har jag för mig. Men det blir ändå inte mycket utrymme kvar i bagaget...
 
Åh den där eviga bilfrågan:banghead:
Vi behöver också en annan bil. De flesta verkar tycka att v70 är stora. Det är inte tillräckligt för oss i alla fall:mad:
Jag hämtade en till hund för ett par veckor sedan. Men våra är nog modellen mindre än vad du har, har jag för mig. Men det blir ändå inte mycket utrymme kvar i bagaget...

Vi har idag en bc korsning och tänker att nästa inte får vara större. Idag har vi en passat och en kronan sulky/s. Hundbur och vagn har gott om plats. Men större bur och större vagn kommer aldrig att gå.

Passaten kommer dock få vara kvar, är vår qashqai som ska bytas ut. Älskar bilen, men inte på landet där vi bor. Det är mer en stadsbil.
 
Besök hos bm idag och allt såg fint ut, förutom lågt järn men det anade jag redan.
Fick tid nästa vecka för att prata med läkaren på mvc, första steget mot planerat snitt. Känns bra att den bollen är i rullning :)
 
Besök hos bm idag och allt såg fint ut, förutom lågt järn men det anade jag redan.
Fick tid nästa vecka för att prata med läkaren på mvc, första steget mot planerat snitt. Känns bra att den bollen är i rullning :)

Alla de där hos oss aurorabesöken de vill att en ska gå för att få snitt. Blä!
Jag kommer börja min kamp om det på fredag, sen kommer jag kampa om det varannan vecka tills jag får det ok. :angel: men det är bara för att jag ändå är där varannan vecka efter fredag.
 
photo.php


Skulle vart en bild där. Men får det inte att funka över mobilen
 
Alla de där hos oss aurorabesöken de vill att en ska gå för att få snitt. Blä!
Jag kommer börja min kamp om det på fredag, sen kommer jag kampa om det varannan vecka tills jag får det ok. :angel: men det är bara för att jag ändå är där varannan vecka efter fredag.

Ja jag hoppas jag ska slippa kämpa mig gul och blå... Men barnmorskan sa att det oftast går bra att få planerat när man haft akutsnitt tidigare.
Även läkaren som beslutade akutsnittet sa att man kunde diskutera snitt vid en framtida graviditet, och här är vi nu. Har hört att det här är ett av de "lättare" landstingen att få snitt beviljat, hoppas det stämmer.
 
Ja jag hoppas jag ska slippa kämpa mig gul och blå... Men barnmorskan sa att det oftast går bra att få planerat när man haft akutsnitt tidigare.
Även läkaren som beslutade akutsnittet sa att man kunde diskutera snitt vid en framtida graviditet, och här är vi nu. Har hört att det här är ett av de "lättare" landstingen att få snitt beviljat, hoppas det stämmer.

Jag har sedan jag blev gravid nu haft ont i snittet var gång jag hostar. Som det var ca 3v efter snittet. Måste trycka en hand emot och jag dör typ samtidigt. Som att någon sätter en kniv i sidan.

Men sedan är jag lika stor nu som jag var i v24 med havanna.
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
26 - leoparden

Februari
8 - Februari2018
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet


Kliver jag fram från mitt hemliga nick eftersom vi nu hunnit berätta för de närmsta :)

(Eftersom jag har mycket jobbfolk inkl chef på sociala medier tänkte jag hålla nyheten borta därifrån tills jag hunnit berätta efter semestern, så om någon som läser här också har kontakt med mig "där" tänkte jag vara lite nojig - i överkant kanske - och be om diskretion...)

Har för övrigt semester och njuter av exakt inga måsten alls, och trots att jag vaknar före 7 varje morgon gör det gott att slippa jobba!
 
Vi funderar förresten också över bilfrågan... Har en bil idag, en medelstor pickup som känts som lite överkurs en längre tid då vi i dagsläget bor i stan. Enda bilkörningen är i princip till stallet 1-2 gånger i veckan, eller om vi handlar något stort. Men iom husköpet flyttar vi ut på landet om någon månad, vilket förstås gör oss snäppet mer bilberoende. Vi kommer (fortfarande) kunna ta tåg och/eller cykel till jobbet, men så är det ju dels det där med att en pickup kan vara praktiskt när vi ska renovera huset, samtidigt som jag inbillar mig att det kan vara precis lika opraktiskt åt andra hållet, när vi ska transportera liten knodd...

Två bilar känns inte jätteaktuellt i dagsläget eftersom vi inte behöver bilen till jobbet. Någon med tips eller erfarenhet? Om det inte är för ot för en föräldratråd :o
 
Jag har sedan jag blev gravid nu haft ont i snittet var gång jag hostar. Som det var ca 3v efter snittet. Måste trycka en hand emot och jag dör typ samtidigt. Som att någon sätter en kniv i sidan.

Men sedan är jag lika stor nu som jag var i v24 med havanna.

Oj. Jag har aldrig haft några problem med snittet. De första dagarna ömmade det såklart och var lite krångligt att ta mig i och ur sängen. Men en vecka efter snittet var jag ute på promenad med barnvagnen och har aldrig haft ont mer än de första dagarna. Förstår ju såklart att det är olika mellan personer och från gång till gång men jag hoppas det går lika bra denna gång.

Jag är också mycket större än jag var med sonen i samma vecka... hoppas det bara är en spurt nu och att det lugnar sig sen. Jag blev gigantisk förra gången, speciellt på slutet när jag gick över 16 dagar. Skulle jag bli ännu större denna gång spricker väl magen :crazy: Magmusklerna hade det inte lätt efter den stora magen kan jag säga. De hade inte hunnit gå ihop ordentligt innan jag blev gravid igen.
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
26 - leoparden

Februari
8 - Februari2018
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet


Kliver jag fram från mitt hemliga nick eftersom vi nu hunnit berätta för de närmsta :)

(Eftersom jag har mycket jobbfolk inkl chef på sociala medier tänkte jag hålla nyheten borta därifrån tills jag hunnit berätta efter semestern, så om någon som läser här också har kontakt med mig "där" tänkte jag vara lite nojig - i överkant kanske - och be om diskretion...)

Har för övrigt semester och njuter av exakt inga måsten alls, och trots att jag vaknar före 7 varje morgon gör det gott att slippa jobba!

Men vad kul! :) Grattis! /mvh tjuvläsarn
 
Vi har idag en bc korsning och tänker att nästa inte får vara större. Idag har vi en passat och en kronan sulky/s. Hundbur och vagn har gott om plats. Men större bur och större vagn kommer aldrig att gå.

Passaten kommer dock få vara kvar, är vår qashqai som ska bytas ut. Älskar bilen, men inte på landet där vi bor. Det är mer en stadsbil.
Vi har en bur som tar upp lite mer än hälften av bagaget och bredvid ligger den lilla vagnen.
Det vi tycker är jobbigast är inne i i bilen, med bilstolen i baksätet är det bara kortisar som kan sitta framför. Och så en till bilstol på det... så ja, antingen nåt 7-sitsigt där man kan fälla ner två stolar eller en skoda superb eller liknande.
 
Vi funderar förresten också över bilfrågan... Har en bil idag, en medelstor pickup som känts som lite överkurs en längre tid då vi i dagsläget bor i stan. Enda bilkörningen är i princip till stallet 1-2 gånger i veckan, eller om vi handlar något stort. Men iom husköpet flyttar vi ut på landet om någon månad, vilket förstås gör oss snäppet mer bilberoende. Vi kommer (fortfarande) kunna ta tåg och/eller cykel till jobbet, men så är det ju dels det där med att en pickup kan vara praktiskt när vi ska renovera huset, samtidigt som jag inbillar mig att det kan vara precis lika opraktiskt åt andra hållet, när vi ska transportera liten knodd...

Två bilar känns inte jätteaktuellt i dagsläget eftersom vi inte behöver bilen till jobbet. Någon med tips eller erfarenhet? Om det inte är för ot för en föräldratråd :o
Jag har också funderat i pick up-banorna men eftersom jag kör rätt mycket med barn och ska lasta i och ur barnvagn så tycker jag att det skulle bli för tungt när det är så högt. Men det beror ju också på vad man har för vagn osv. Man kanske tom bär mest med sele eller sjal och då skulle det ju inte vara så jobbigt.

Jag tror det finns många kombi's som skulle passa era behov, där kan ni nog låta er smak styra rätt mycket. Och om ni vill köra större grejer någon gång emellanåt så kan ni väl ta det på släp?
 
Vi har en bur som tar upp lite mer än hälften av bagaget och bredvid ligger den lilla vagnen.
Det vi tycker är jobbigast är inne i i bilen, med bilstolen i baksätet är det bara kortisar som kan sitta framför. Och så en till bilstol på det... så ja, antingen nåt 7-sitsigt där man kan fälla ner två stolar eller en skoda superb eller liknande.

Samma här, det är regn tur att vi som kör har precis samma stolinställningar (skiljer 1.5cm på oss). För det gör att dottern kan sitta bakom förarstolen så långa passagerare kan sitta i andra sätet. Förarsätet går inte att flytta 1mm bakåt och det känns inte bra alls.

Skoda superb är en bra bil. Min ena svärfar (har två) har en sådan som tjänstebil. Årets modell är det inga större fel på alls. Vi har tittat lite på den med, även en i40 Hyundai (men den tyckte vi inte om att köra).
 
Jag har också funderat i pick up-banorna men eftersom jag kör rätt mycket med barn och ska lasta i och ur barnvagn så tycker jag att det skulle bli för tungt när det är så högt. Men det beror ju också på vad man har för vagn osv. Man kanske tom bär mest med sele eller sjal och då skulle det ju inte vara så jobbigt.

Jag tror det finns många kombi's som skulle passa era behov, där kan ni nog låta er smak styra rätt mycket. Och om ni vill köra större grejer någon gång emellanåt så kan ni väl ta det på släp?
Jag tänker nog i liknande banor som du, och efter runt två års diskussion börjar sambon förlikas med tanken på att byta bort bilen. Ytterligare plus med tex en kombi och swn släp vid behov är ju att kunna hålla isär grövre/skitigare last och typ matkassar, barnvagn mm. Flaket på bilen är inte renaste stället i världen liksom :p
 
Jag provkörde en V70 från 2015 idag, mycket trevlig bil med bra lastutrymme. Vi har några månader på oss innan vår ska bytas ut, men har som plan att börja provköra lite redan nu och se vad vi fastnar för.
Tittade även lite på en Outlander.
 
Jag provkörde en V70 från 2015 idag, mycket trevlig bil med bra lastutrymme. Vi har några månader på oss innan vår ska bytas ut, men har som plan att börja provköra lite redan nu och se vad vi fastnar för.
Tittade även lite på en Outlander.
Ja grejen med V70 är ju att de har bra lastutrymme men de är mindre än vad man tror invändigt med sittplatser...
 
Ja grejen med V70 är ju att de har bra lastutrymme men de är mindre än vad man tror invändigt med sittplatser...

Jag vet, benutrymmet i baksätet är inte det bästa. Men samtidigt stort nog för två barnstolar, man behöver inte ha de två största (som vi för nuvarande har). Vi har en Besafe Izi plus och en Britax vad den nu heter, det stora schabraket.
 
Jag vet, benutrymmet i baksätet är inte det bästa. Men samtidigt stort nog för två barnstolar, man behöver inte ha de två största (som vi för nuvarande har). Vi har en Besafe Izi plus och en Britax vad den nu heter, det stora schabraket.
Vi har också besafe'n. Det kanske är den som är problemet:meh: men å andra sidan älskar jag den stolen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 770
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp