Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi vart på inskrivning. Ultraljud på fredag, 28/7 Ett till bokat 12/9.

Nu känns det lite mer på riktigt igen. Sist jag gjorde ul hade läkaren skrivit in bf 8/2 så då är jag visst i v12 nu.

HB på 112 (ska ligga över 120) så bara att börja knapra järntabletter igen. Dock visste jag att det skulle vara lågt. Är för trött för att det skulle vara ok. Har även sjuka sig efter risifrutti (dock icas jordgubb) hade samma sig sist då HB vart lågt.
 
Vecka 16+2 idag och jag är helt övertygad om att jag känt lite rörelser både idag och igår trots moderkakan i framvägg! Jag trodde faktiskt att jag skulle få vänta många veckor till.
Och så hoppades jag att moderkakan skulle dämpa det lite så att det inte blir lika brutalt som det var med sonen i andra halvan av graviditeten men det ser mörkt ut om det börjar redan nu:rofl:
 
Träffade läkaren på mvc idag. Hade förberett ett helt tal som jag tänkte dra upp om varför jag vill ha snitt. Han började babbla om att man kan föda vanligt efter ett snitt och att man måste sätta sig in i risker osv -här började jag stålsätta mig- men så avslutade han med att "men jag kan ju skicka en remiss om du vill". Så nu inväntar jag kallelse till SöS, lär väl dröja några veckor. Verkar inte bli nåt snack med aurora eller liknande utan direkt till läkaren på SöS. Känns bra då den läkaren som beslutade mitt akutsnitt på SöS sa att man kan diskutera planerat snitt nästa gång.
V 22 nu, blir förmodligen kallad nån gång i v 30-34. Känns långt bort nu, hade gärna fått allt spikat på en gång, men skönt att det är i rullning.
 
Vecka 16+2 idag och jag är helt övertygad om att jag känt lite rörelser både idag och igår trots moderkakan i framvägg! Jag trodde faktiskt att jag skulle få vänta många veckor till.
Och så hoppades jag att moderkakan skulle dämpa det lite så att det inte blir lika brutalt som det var med sonen i andra halvan av graviditeten men det ser mörkt ut om det börjar redan nu:rofl:

Igår kände jag för första gången utanpå magen :love: Så mysigt. Hade moderkakan fram sist och nu med. Fick aldrig de där brutala sparkarna med sonen, hopps jag slipper det denna gången också :D
 
Igår fick jag jätteont i magen, kändes som värk från livmodern och blev så pass intensivt att jag nästan spydde flera gånger av smärtan, kom dock inget eftersom jag inte ätit på ett tag. Sambon ringde sjukvårdsupplysningen och där sa de att det antagligen inte var något fel, men att vi rekommenderades åka till gynakuten. Det släppte lite ungefär samtidigt som vi åkte och var hanterbart när vi kom fram. Kände mig osäker och lite dum som åkte till akuten, vill inte vara till besvär, och det blev ju inte bättre när läkaren började med att säga att vi tog tid från andra patienter och att om det var missfall fanns det ändå inget de kunde göra :(. Kände mig jättedum, samtidigt som det ju var sjukvårdsupplysningen som rekommenderat oss att åka.

Som tur är dock så såg allt bra ut med den lille, dock ingen förklaring till magontet. Hade ont i omgångar under natten och morgonen också men då kände jag mig inte orolig.

Fick i alla fall låta sambon light-öva inför en förlossning och han skötte sig utmärkt :up:, inte för att jag misstrodde honom innan heller i och för sig. Han var lugn, fixade allt praktiskt samtidigt som han var väldigt uppmärksam på hur jag mådde.
 
Igår fick jag jätteont i magen, kändes som värk från livmodern och blev så pass intensivt att jag nästan spydde flera gånger av smärtan, kom dock inget eftersom jag inte ätit på ett tag. Sambon ringde sjukvårdsupplysningen och där sa de att det antagligen inte var något fel, men att vi rekommenderades åka till gynakuten. Det släppte lite ungefär samtidigt som vi åkte och var hanterbart när vi kom fram. Kände mig osäker och lite dum som åkte till akuten, vill inte vara till besvär, och det blev ju inte bättre när läkaren började med att säga att vi tog tid från andra patienter och att om det var missfall fanns det ändå inget de kunde göra :(. Kände mig jättedum, samtidigt som det ju var sjukvårdsupplysningen som rekommenderat oss att åka.

Som tur är dock så såg allt bra ut med den lille, dock ingen förklaring till magontet. Hade ont i omgångar under natten och morgonen också men då kände jag mig inte orolig.

Fick i alla fall låta sambon light-öva inför en förlossning och han skötte sig utmärkt :up:, inte för att jag misstrodde honom innan heller i och för sig. Han var lugn, fixade allt praktiskt samtidigt som han var väldigt uppmärksam på hur jag mådde.
Har du endometrios?
 
Jaha, det kanske är dags att ansluta sig till tråden :D

Även om jag är allt annat är munter, känner mig mest hemsk och kan inte påstå att jag känt nån direkt glädje över lilla livet. Men det kommer säkert, svårt att förstå att det är på riktigt med. Samtidigt som relationen till sambon är skit - han är helt inställd på att vi kommer gå isär förr eller senare. Vilket jag inte alls vill, men vad ska man göra.. så jag är mest deppig hela dagarna, orkar inget pga tröttheten och spyr i princip 1-2 ggr varje dag också.

Men efter UL känns det väl lite roligare måste jag erkänna :) är nu i v14.
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
8 - Februari2018
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet
 
Jag har börjat må betydligt bättre sen någon vecka tillbaka, och är framförallt piggare. Fast idag blev det uppenbart att magen vuxit :eek: eftersom ridbyxorna var svåra att knäppa. Oklart hur mycket som är gravidmage och hur mycket som är semestermat dock...:cool:
Ridningen funkar fortfarande bra, även om det underlättar att medryttarhästen är lite konvalescent och inte rids så hårt. Enda kruxet är att det börjar bli dags att hitta ett alternativt sätt att sitta av på, magen tar emot och gillar inte att bli klämd! Avsittningspall kanske vore något?

Är det fler som rider här i tråden? Hur gör ni isåfall?
 
Ja, men som tur är varit förskonad från kraftig mensvärk sedan jag blev vuxen. Kan det ge problem under graviditeten?
Ja, för vissa blir det tyvärr en försämring under graviditeten. Hoppas att det var en engångsföreteelse. Annars skulle jag ta upp spåret med vården. Det är sorgligt att höra att det inte var ngn som lyfte möjligheten med dig när du var inne. Okunnigheten är fortf så stor.
 
Jag har börjat må betydligt bättre sen någon vecka tillbaka, och är framförallt piggare. Fast idag blev det uppenbart att magen vuxit :eek: eftersom ridbyxorna var svåra att knäppa. Oklart hur mycket som är gravidmage och hur mycket som är semestermat dock...:cool:
Ridningen funkar fortfarande bra, även om det underlättar att medryttarhästen är lite konvalescent och inte rids så hårt. Enda kruxet är att det börjar bli dags att hitta ett alternativt sätt att sitta av på, magen tar emot och gillar inte att bli klämd! Avsittningspall kanske vore något?

Är det fler som rider här i tråden? Hur gör ni isåfall?
Rider inte denna grav, men gjorde förra. Då hoppade jag av genom att ta benet över halsen istället för rumpan. Då hamnade aldrig magen i kläm.
 
Var på inskrivning förra veckan. Fick även vårat kub ul flyttat då jag tyckte det var för sent i 13+3 när de på förra ultraljudet uttryckte att jag kanske skulle flyttas fram nån dag. Så nu blir det i 12+6 istället. Hade ett HB på 120 så det får jag vara nöjd över.

De två senaste nätterna däremot har jag sovit riktigt krattigt, dels av ryggvärk men värst är fasiken pirret i benen. Haft restless legs innan men det har släppt när jag somnat men dessa två nätter har jag vaknat av att ryggen gör ont och då börjar benen pirra. Och jag blir galen :arghh: vad gör jag åt det?

Tror benen pirrar mer om jag druckit dåligt, ska testa min tes idag.
 
De två senaste nätterna däremot har jag sovit riktigt krattigt, dels av ryggvärk men värst är fasiken pirret i benen. Haft restless legs innan men det har släppt när jag somnat men dessa två nätter har jag vaknat av att ryggen gör ont och då börjar benen pirra. Och jag blir galen :arghh: vad gör jag åt det?

Tror benen pirrar mer om jag druckit dåligt, ska testa min tes idag.

Magnesium hjälper för mig!
 
Jag har mått väldigt bra och fått tillbaka min energi nu efter att jag börjat tugga nifferex (järn). Dock ballar magen ur istället. Men jag vill minnas att det var samma förra gången.

Fick dock lite panik när jag ställde mig på vågen i morse. Jag har gått upp 5kg :eek: jag gick upp totalt 11kg förra graviditeten. Undrar vart detta ska sluta.

Vecka 12 är snart förbi och jag det fram emot ul på fredag, få veta om det är en eller två. Det är lite spännande. Dock vet vi ännu inte om sambon kan följa med eller ej, än. Han jobbar natten och jag har läkarbesök vid 14.30 så han får ingen riktig möjlighet att sova :( jag som verkligen vill ha honom med. :cry:

Efter kaos på jobbet igår igår, jobbade över 2.5h för att chefen vägrar sätta in fler fotfolk. Men fogarna satanigatan vilken smärta, det var aldrig så illa med dottern och definitivt inte så tidigt som nu. Hittade dock mitt fogbälte igår :love:
3v till, sedan 4v semester med en Spanien resa på 1v!
 
Var på inskrivning förra veckan. Fick även vårat kub ul flyttat då jag tyckte det var för sent i 13+3 när de på förra ultraljudet uttryckte att jag kanske skulle flyttas fram nån dag. Så nu blir det i 12+6 istället. Hade ett HB på 120 så det får jag vara nöjd över.

De två senaste nätterna däremot har jag sovit riktigt krattigt, dels av ryggvärk men värst är fasiken pirret i benen. Haft restless legs innan men det har släppt när jag somnat men dessa två nätter har jag vaknat av att ryggen gör ont och då börjar benen pirra. Och jag blir galen :arghh: vad gör jag åt det?

Tror benen pirrar mer om jag druckit dåligt, ska testa min tes idag.

Säger som @Evenstar magnesium!
Min bm sa att värde över 120 är ett bra värde. Vi kan byta om du vill, mådde krattigt och var så trött innan jag fick nifferex utskrivet.
 
Ja, för vissa blir det tyvärr en försämring under graviditeten. Hoppas att det var en engångsföreteelse. Annars skulle jag ta upp spåret med vården. Det är sorgligt att höra att det inte var ngn som lyfte möjligheten med dig när du var inne. Okunnigheten är fortf så stor.
Ja, och jag som bara hört att en graviditet är bra för endometriosen... Hoppas också att det var en engångföreteelse. Tack för att du uppmärksammade mig på att det kunde vara endometriosen!
 
Var på inskrivning förra veckan. Fick även vårat kub ul flyttat då jag tyckte det var för sent i 13+3 när de på förra ultraljudet uttryckte att jag kanske skulle flyttas fram nån dag. Så nu blir det i 12+6 istället. Hade ett HB på 120 så det får jag vara nöjd över.

De två senaste nätterna däremot har jag sovit riktigt krattigt, dels av ryggvärk men värst är fasiken pirret i benen. Haft restless legs innan men det har släppt när jag somnat men dessa två nätter har jag vaknat av att ryggen gör ont och då börjar benen pirra. Och jag blir galen :arghh: vad gör jag åt det?

Tror benen pirrar mer om jag druckit dåligt, ska testa min tes idag.
Usch, har också problem med restless legs som har blivit värre, framförallt senare i graviditeten ( är i v. 36 nu). Magnesium har jag dock inte provat, men det sägs ju vara bra. För mig har det blivit bättre med stödstrumpor :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 511
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 186
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp