Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns omöjligt att gissa hur man kommer må i slutet av graviditeten, känns som att det kan vara lite hursom. Jag har en väldigt bra arbetsgivare och lätt att anpassa mina arbetsuppgifter, så min plan är att endast ta kontorsarbete de sista två månaderna och sedan gå hem ett par veckor innan bf. Hade jag arbetat natt eller haft tyngre arbetsuppgifter så hade jag nog gått hem minst en månad innan, om det inte gått att göra anpassningar.
 
Jag har tänkt jobba till höstlovet, möjligtvis veckan efter. Får då 2-3 veckor hemma innan ett förhoppningsvis planerat snitt. Får jag inte snitt lär det bli ca 6 veckor istället :meh:
Det är planen nu, men får se hur körigt det blir med eleverna. De har ju faktiskt inte börjat än, så jag vet inte än riktigt hur hösten kommer vara.
 
Väldigt kluven hur jag ska göra med jobbet också, har ändå ett jobb som räknas till högrisk :meh: även om det är betydligt lugnare här än i t.ex Stockholm. Jobbar som väktare, och det är ju många långa pass (12h) samt nattjobb osv... får nog bolla lite med bm, kollegor å sådär. Har ju mått skit första månaderna, nu har det börjat bli bättre men vet ju inte hur resten av tiden blir.
 
Jag jobbar fram till jullovet sedan pluggar jag fram till v3. Kommer ongen när denne ska föder jag 1,5 vecka senare. Lite spännande är att jag v3 har sista inneveckan på campus i Sundsvall så ska som höggravid åka 8 timmar tåg :angel: Sambon får åka med och förhoppningsvis är inte hela veckan viktig utan att jag bara behöver åka upp för max 2 dagar. Hotell ska jag bo på iallafall! Det har jag bestämt :p
 
Håller tummarna för dig :)
Inte känt av "gyllene perioden" här ännu, hoppas den kommer nästa vecka (v 16 här då) läst att det ska vara en bra vändpunkts vecka :p

Den gyllene perioden lyser med sin frånvaro. Tröttheten är något bättre, men jag mår fortfarande illa.
Hur har det gått för dig @Cattaflajna, blev v 16 gyllene? (Snälla säg ja)
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
Är det bara på mitt jobb det görs riskanalys när man är gravid? Vi verkar ju ändå vara några som kobbar nattpass eller har arbetsuppgifter som inte riktigt lämpar sig som gravid.

Jag kommer förmodligen bara jobba dagtid från början/mitten av oktober och förmodligen bara 50%. Vi skolar in sonen på förskolan då och jag är inte så sugen på att han ska gå fulldagar från start och dessutom handlar det ju bara om ett par-tre månader innan det blir 15-timmarsveckor. Sen har jag sökt semester nästan hela december och förberett på att jag kanske är borta en del i november också, beroende på hur jag mår. Jag har så mycket semester och atf som jag "måste" använda så därför tar jag semester. Blir ju lite mer på kontot än föräldrapenning/sjukskrivning.
Så när min semester är slut i början av september är det inte mycket kvar att jobba:D
 
Jag gick hem en månad innan bf senast, det blev 3 veckor innan sonen föddes. Det tyckte jag var perfekt! Sen kan jag ärligt säga att trots ett hyfsat stilla arbete så mådde kroppen många gånger bättre när jag bara var hemma. Då kunde man växla hur man stod/satt/låg ofta och verkligen koppla av. Men då hade jag mycket problem med bäckensmärtor, svullnad, karpaltunnelsyndrom osv...
Nätter slutade jag med i v.30 ungefär(jobbar skift). De säger ju att nattarbete för med sig vissa risker för gravida men där får man känna efter själv. Jag svullnade väldigt mycket mer när jag jobbade natt, hade svårt med sömnen efter nattpassen och fick väldigt mycket sammandragningar.

Jag förstår att arbetsgivaren vill veta ungefär när men det är ju så svårt att säga! Du kan få besvär från den ena dagen till den andra som gör att det inte är optimalt att arbeta.
Vilken form av ledighet kommer du att ta ut?

Jag är inte säker på att jag förstått helt vad jag har för alternativ vad gäller vilken form av ledighet jag kan ta ut. Men antar att det är föräldrapenningen jag går hem på? Det företag jag arbetar för har inte systemet för att spara semesterdagar utan man får en klumpsumma i maj varje år med inarbetad semesterersättning alternativt 12% varje månad. Så semesterdagar har jag inga att ta av. Och förutsatt att jag inte får några problem relaterade till graviditeten så har jag ju inte rätt till havandeskapspenning, om jag förstått rätt?

Men jag har redan nu svårt med sömnen efter nattpassen, men jag hoppas att det är en tillfällig period som det var i första trimestern och att det blir bättre igen, annars får jag försöka få till någon sorts deltidssjukskrivning..
 
Fick frågan i veckan om när jag skulle gå på föräldraledighet och hur länge jag tänkte vara hemma.
Tycker det är svårt att säga hur länge man orkar.
Har ett administrativt jobb men med mycket Stress och stort ansvarsområde. Har precis varit sjukskriven 50 %(går ut imorgon) sen mitten av Juni p.g.a. stress och för låga järnvärden som gjorde mig enormt trött. Får de hur det går att jobba heltid sen. Ska först ha semester vecka 35 till 37

Försöker sikta på att gå hem 3 veckor innan BF.
Ska påbörja utredning om att få kejsarsnitt i september. Innan dess kan jag inte ge chefen ett datum.
 
När det dyker upp reklam för att engelssons har börjat sälja såna byxor jag använder när jag tränar hund som mammabyxor :love:
Jag köpte deras nya gravidbyxor, jättesköna! :love: Lite väl stor mag"påse", men man vet ju inte hur stor man blir och det gjorde inget för bekvämligheten. Kommer bli väl använda under höstens och vinterns hundpromenader :)
 
Jag köpte deras nya gravidbyxor, jättesköna! :love: Lite väl stor mag"påse", men man vet ju inte hur stor man blir och det gjorde inget för bekvämligheten. Kommer bli väl använda under höstens och vinterns hundpromenader :)

Åh låter bra :love:
Fick hem ett par jeans från hm här om dagen, så sköna. Och köpt två par begagnade för struntsumma så nu känns det lugnt till jobbet :D

Men träna hund i träningstajts i skogen kändes som ett aber. Roligt att utbudet ökar!
 
Jag har tänkt jobba till höstlovet, möjligtvis veckan efter. Får då 2-3 veckor hemma innan ett förhoppningsvis planerat snitt. Får jag inte snitt lär det bli ca 6 veckor istället :meh:
Det är planen nu, men får se hur körigt det blir med eleverna. De har ju faktiskt inte börjat än, så jag vet inte än riktigt hur hösten kommer vara.

Hur går det med diskussionerna om snitt för dig?
Min bm skulle nu kolla upp med läkarna om jag måste genomgå alla aurorasamtal och läkarkontakten innan, eller om jag slapp det. För efter att hon kollat min värkkurva och även att bedövningen inte to så förstod hon absolut varför jag inte ville föda vaginalt denna gång.
 
Hur går det med diskussionerna om snitt för dig?
Min bm skulle nu kolla upp med läkarna om jag måste genomgå alla aurorasamtal och läkarkontakten innan, eller om jag slapp det. För efter att hon kollat min värkkurva och även att bedövningen inte to så förstod hon absolut varför jag inte ville föda vaginalt denna gång.

Just nu händer inte så mycket. Bm sa inte så mycket utan fick prata med läkaren på mvc som skickade en remiss till SöS. Så nu är det bara att vänta på den kallelsen, läkaren sa att de inte brukar skicka ut förrän man är i v 30-34. Går in i v 26 imorgon så förhoppningsvis får jag kallelsen nästa månad. Men då verkar det vara samtal med läkare direkt.
 
Jag hade inga problem med fogarna så här tidigt med dottern. Nu känner jag av fogarna mycket tydligt, efter massa promenerande på kulturkalaset igår är jag efter att ha städat nedervåningen nu under fm soffliggande. Vilket iof inte gör mig så mycket då det är terrängen från EM på tv :angel:

Men jag laddar för att vara hemma till stor del av året :( Kommer inte ha något val, så jag får helt enkelt börja sälja massa saker, göra saker själv och hoppas att jag kommer in på de kurser som ännu inte är handlagda. Både ekonomin och jag kommer gå under annars.

Sedan är jag sjukskriven nu under min semester, så mina semesterdagar sparas till senare. 6v har jag nu sparat.. Då jag bara tar ut 1v i år.
 
Den gyllene perioden lyser med sin frånvaro. Tröttheten är något bättre, men jag mår fortfarande illa.
Hur har det gått för dig @Cattaflajna, blev v 16 gyllene? (Snälla säg ja)

Helt gyllene har det inte blivit men absolut en stor förbättring sen v.16! :bump:

Tack å lov för det. Från att spy varannan dag, mycket illamående och ingen aptit - och nu faktiskt kunna äta lite mer, nästan aldrig illamående och hittills spytt en gång i veckan istället. Hade gärna sluppit spyandet helt, men jag funkar ju faktiskt som en människa igen nu, jämfört med tidigare då jag var mest svag hela tiden.

Håller tummarna att det vänder för dig snart @soom :)
 
Är det bara på mitt jobb det görs riskanalys när man är gravid? Vi verkar ju ändå vara några som kobbar nattpass eller har arbetsuppgifter som inte riktigt lämpar sig som gravid.

Jag kommer förmodligen bara jobba dagtid från början/mitten av oktober och förmodligen bara 50%. Vi skolar in sonen på förskolan då och jag är inte så sugen på att han ska gå fulldagar från start och dessutom handlar det ju bara om ett par-tre månader innan det blir 15-timmarsveckor. Sen har jag sökt semester nästan hela december och förberett på att jag kanske är borta en del i november också, beroende på hur jag mår. Jag har så mycket semester och atf som jag "måste" använda så därför tar jag semester. Blir ju lite mer på kontot än föräldrapenning/sjukskrivning.
Så när min semester är slut i början av september är det inte mycket kvar att jobba:D

Borde ju vara så på alla jobb. Men inte hört nåt om det hos mitt, vet inte om det spelar nån roll att jag inte är fast anställd, borde ju inte göra det tycker jag. Får kanske fråga chefen om riskanalys när han är tillbaka från semestern nästa vecka :p
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
24 - pollex, tredje barnet

Nu börjar det kännas dags att kliva in i tråden, även om det känns som att ni som ligger före ligger så väääldigt långt före. Själv har jag mest hunnit bli tjock, trött och illamående (och gnällig :angel:). Det är tur att mina större barn passerat de riktiga småbarnsåren (yngsta är 4,5), annars vet jag inte hur jag skulle ha klarat sommaren. Men jag vill gärna att den där omtalade gyllene perioden ska inträffa tidigare än v 16 för mig, för dit är det två långa veckor...
 
Borde ju vara så på alla jobb. Men inte hört nåt om det hos mitt, vet inte om det spelar nån roll att jag inte är fast anställd, borde ju inte göra det tycker jag. Får kanske fråga chefen om riskanalys när han är tillbaka från semestern nästa vecka :p

Det är krav på att arbetsgivaren ska göra någon form av riskanalys, oavsett anställningsform. Finns mer att läsa här: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/

På min arbetsplats finns rutiner vid graviditet, även om det främst handlar om att anpassa till individen och att bedömningen får göras allteftersom. Vi är ju så olika, vilka anpassningar vi kan behöva :)
 
Apropå gyllene period så känner jag också en skillnad from ca v 16. Är fortfarande tröttare och känsligare är normalt, men det är ändå en betydande skillnad från tidigare i graviditeten!

Inte illamående längre, men är mycket känsligare än normalt och spyan känns inte långt borta ibland när jag tex plockar fästingar från hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 769
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp