Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som om vi har lite lika rädslor.
Nej, inget sånt än, men tänkte nämna det imorgon hos bm och se vad hon säger om det. Hintade om det första gången vi träffades men hennes inställning då var mest "lika bra du vänjer sig vid att inte har kontroll, för så kommer det vara framöver!" lite bekymmerslöst klämkäckt sådär. Inte en reaktion som hjälper mig, kan jag säga...

Den attityden hoppas jag inte jag får, hon kanske försökte avdramatisera men det känns verkligen inte som att man blir tagen på allvar. Jag har inte träffat min ordinarie BM ännu då jag hade inskrivningssamtal när hon var på semester. Hoppas personkemin är bra och att hon kan stötta mig. Jag håller tummarna för att du får ett bättre bemötande imorgon!

@pollex

Jag har som jag skrev i detta inlägg inte träffat min ordinarie BM ännu, men hoppas hon är bra och kan ta min rädsla på allvar. Jag opererade bort min gallblåsa för några år sedan, då bara med titthål men drabbades av komplikationer, så jag är lite rädd att min kropp ska ställa till det igen om jag tar snitt.
 
Den attityden hoppas jag inte jag får, hon kanske försökte avdramatisera men det känns verkligen inte som att man blir tagen på allvar. Jag har inte träffat min ordinarie BM ännu då jag hade inskrivningssamtal när hon var på semester. Hoppas personkemin är bra och att hon kan stötta mig. Jag håller tummarna för att du får ett bättre bemötande imorgon!

@pollex

Jag har som jag skrev i detta inlägg inte träffat min ordinarie BM ännu, men hoppas hon är bra och kan ta min rädsla på allvar. Jag opererade bort min gallblåsa för några år sedan, då bara med titthål men drabbades av komplikationer, så jag är lite rädd att min kropp ska ställa till det igen om jag tar snitt.

Åh, det skrev du om lite tidigare i tråden också va? Jag håller tummarna för att ni klickar! Jag har haft både bra och mer mediokra BM och det kan verkligen göra jättestor skillnad (men min mediokra remitterade mig i alla fall dit jag ville, så jag iddes inte byta. Annars rekommenderar jag att byta hellre än att tiga och lida ifall det inte fungerar!)
 
Tror också hon försökte lugna genom att avdramatisera, men personligen funkar jag mycket bättre om jag får prata till punkt och blir lyssnad på, och får resonera om faktiska, möjliga scenarion. Inte så unikt kanske, men ändå :p

Iallafall inte främmande för att byta om jag inte får gehör, vi får se vad som händer :)
 
Jag är inställd på vaginal förlossning och är öppen för det mesta inom smärtlindring. Försöker ha inställningen att det kan bli lite hursomhelst och att jag inte kan styra eller planera hur det ska gå, får ha tillit till personalen istället. Än så länge så ser jag fram emot förlossningen, ser det som något häftigt jag och min sambo ska ta oss igenom tillsammans :) Viss risk att inställningen ändras när det närmar sig dock :angel:. Sambon är lite orolig för att jag kommer ha jättont, hjälplösheten i att inte kunna göra något för mig då.
 
Lite sent svar men jag har helt gått in i semestermode :D
Du kan ju alltid ansöka om graviditetspeng? Om inte företaget kan erbjuda dig dagtidstjänst är det möjligt att det beviljas. Annars finns det ju fler alternativ; obetald semester, föräldrapenning (man kan ta ut innan barnet är fött) eller sjukskrivning.

Om du redan har svårt med sömnen efter nattpassen så är du ju påverkad av graviditeten? Om du går till läkaren på vc kommer det med all säkerhet inte vara några problem med sjukskrivning.
Jo men jag vill ju gärna undvika en sjukskrivning så långt jag kan eftersom det innebär sämre inkomst. Däremot ska jag verkligen kolla upp det du skriver om graviditetspeng, måste höra med chefen vad som gäller för mig! :) Har även via min försäkring genom jobbet för mig att jag läst något om ersättning vid graviditet som jag måste kolla närmre på.
 
Jag vill inte ha snitt. Självklart förstår jag att behövs det snitt är det för att någon av oss eller båda riskerar sitt liv. Men jag vill verkligen föda, jag vill veta hur ont det gör och hur processen innan känns och ALLT! Jag vill bara ha lustgas sen har jag ännu inte läst mig in i olika ställningar men där litar jag på bm.

Jag har berättat på jobbet och det har gått bra. Det är inte hemligt (det syns) men inte gått ut med det i sociala medier.
Jag känner precis som dig ang förlossningen, jag vill verkligen uppleva det! Däremot är jag rädd att jag ska bli illamående av lustgasen, hört att det kan hända en del och jag har lätt för illamående i allmänhet.. Lutar mer åt att prova sådana där kvaddlar. Jag vet i alla fall att jag inte, i skrivande stund iaf, vill ha en epidural.
 
Mitt enda tips är att läsa på mycket om de olika smärtlindringsalternativen innan, men att inte tvärt bestämma sig vad man ska och inte ska ha. (Om man inte har något medicinsk orsak till det eller liknande såklart).

Som förstagångsföderska har man ju (såklart) ingen aning om vad som komma skall och hur man kommer reagera under förlossningen och på de olika alternativen. Då tror jag det är bättre att inte har totalbestämt sig innan utan vara öppen för de alternativ som barnmorskorna föreslår.

Det enda man egentligen kan veta är ju att det men all sannolikhet inte kommer gå exakt som man har föreställt sig :)
 
Den inställningen försöker jag också ha @Imogen . Jag har haft en ganska ordentlig förlossningsrädsla och min BM har erbjudit remiss för hjälp med detta. Men nu när det börjar närma sig och jag har kunnat läsa på mer och mer så känner jag att det ha lugnat ner sig.
En av mina största rädslor är nålar, och i och med att den mesta medicinska smärtlindringen kommer med nål så är jag inte så sugen på det:cautious: Kan rekommenderara Gudrun Abascal böcker för hjälp med att bearbeta tankarna om förlossningen och få mer fakta om hur det kan gå till. Även många bra tips på hur vi kan jobba inför och under förlossningen för att det ska gå så "smidigt" som möjligt:up:
Har precis läst "Att möta förlossningssmärtan" och har "Att föda" på kö härefter.
 
Hoppar in oxå efter att ha läst i smyg hela sommaren, de flesta vi känner vet redan så då kanske det inte gör något om någon listar ut vem man är.

Var på ultraljud igår på en privatklinik, enligt uträkning på senaste mens så skulle det vara 16+0 men enligt barnmorskans mått så 15+1 men känns väl inte som så enorm skillnad men när det är första ungen så funderar man ju på allt :nailbiting: Ska på RUL om 3 veckor på mitt vanliga sjukhus.

Eftersom hon inte sa nått annat BF datum så får väl 5 februari stå kvar än så länge :up:
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
5 - JeayL, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
24 - pollex, tredje barnet
 
BM idag. Inget "rutinbesök" som jag trodde utan hade glömt att vi bokade ett extra besök vid inskrivningen pga att jag kände mig lite låg. Idag känner jag mig ju piggare och gladare, så det blev ett kort möte (och hyfsat onödigt att sambon åkte tidigare från jobbet i grannstaden...)

Lyfte ändå mina fysiska besvär med ökad tendens till ischiassmärta och ont i ljumskarna och låren. BMs svar var att det ju händer mycket i magregionen nu så det är inte så konstigt att det känns... :cool:

Vet inte om jag överreagear men jag hade nog förväntat mig någon form av råd för hur jag ska bete mig för att lindra, eller om det går att få någon form av hjälp... Kom mig inte för att "ifrågasätta" heller. Kändes som om hennes inställning var att det finns en naturlig orsak till att det gör ont och det är inte farligt, så sluta gnäll...

Som grädde på moset lyfte jag min väska ur cykelkorgen vid hemkomst, varpå det högg till mitt över bäckenet, och plötsligt kunde jag inte gå eller lägga vikt på ett ben i taget utan att det tryckte massor "neråt" och gjorde rejält ont. Svårbeskrivet, men känns som om foglossningsstart... :wtf:
Sambon fick följa med till stallet och bära tunga saker, tack och lov lättade det efter att jag rört mig en stund...
 
BM idag. Inget "rutinbesök" som jag trodde utan hade glömt att vi bokade ett extra besök vid inskrivningen pga att jag kände mig lite låg. Idag känner jag mig ju piggare och gladare, så det blev ett kort möte (och hyfsat onödigt att sambon åkte tidigare från jobbet i grannstaden...)

Lyfte ändå mina fysiska besvär med ökad tendens till ischiassmärta och ont i ljumskarna och låren. BMs svar var att det ju händer mycket i magregionen nu så det är inte så konstigt att det känns... :cool:

Vet inte om jag överreagear men jag hade nog förväntat mig någon form av råd för hur jag ska bete mig för att lindra, eller om det går att få någon form av hjälp... Kom mig inte för att "ifrågasätta" heller. Kändes som om hennes inställning var att det finns en naturlig orsak till att det gör ont och det är inte farligt, så sluta gnäll...

Som grädde på moset lyfte jag min väska ur cykelkorgen vid hemkomst, varpå det högg till mitt över bäckenet, och plötsligt kunde jag inte gå eller lägga vikt på ett ben i taget utan att det tryckte massor "neråt" och gjorde rejält ont. Svårbeskrivet, men känns som om foglossningsstart... :wtf:
Sambon fick följa med till stallet och bära tunga saker, tack och lov lättade det efter att jag rört mig en stund...
Jag minns att jag inte heller fick särskilt mycket gehör för mina krämpor förra graviditeten. Fick ett infoblad om bäckensmärtor där det typ stod att man ska gå som en anka:meh: så jag fick ringa runt och läsa på på egen hand. Sjukgymnasten kan hjälpa dig med tens, foglossningsbälte, bäckenstabiliserande övningar m.m
Och sen gäller det ju att hitta vqd som funkar för dig. Förra graviditeten blev det bättre av viss rörelse denna gången blir det bättre av vila...
 
Sjukgymnasten kan hjälpa dig med tens, foglossningsbälte, bäckenstabiliserande övningar m.m
.
Ah, så jag kan/bör höra av mig direkt till sjukgymnast alltså? Hade inbillat att bm kunde vara ingång även för sånt eftersom det är gravidrelaterat, men det är kanske olika... De får väl hålla sig till blodtryck och UL då :p
 
Ah, så jag kan/bör höra av mig direkt till sjukgymnast alltså? Hade inbillat att bm kunde vara ingång även för sånt eftersom det är gravidrelaterat, men det är kanske olika... De får väl hålla sig till blodtryck och UL då :p
Ja jag tänkte också att bm åtminstone skulle rekommendera mig att ringa sjukgymnasten men inte ett pip om någon hjälp som gick att få. Jag har en ny bm denna gången som jag inte varit hos än men jag känner till hen sedan tidigare då hen jobbar med hälsa med fokus på gravida/nyförlösta så det ska bli spännande att se om det märks i bm-besöken.
Kan också skilja sig från landsting till landsting med vem som hyr ut tens m.m men börja kolla hos sjukgymnasten om du är sugen på det.
 
@FeatherCloud Under förra grav fick jag inte heller mycket gehör för det. Fick en remiss till sjukgymnast, men det var typ allt. Inget tips ingenting.
Denna gång är jag lite mer gnällig och kräver mer svar än förra gången, så nu ska min bm faktiskt kolla upp vad det kan bero på :)
Speciellt då jag egentligen inte vill vara 100% sjukskriven.
 
BM idag. Inget "rutinbesök" som jag trodde utan hade glömt att vi bokade ett extra besök vid inskrivningen pga att jag kände mig lite låg. Idag känner jag mig ju piggare och gladare, så det blev ett kort möte (och hyfsat onödigt att sambon åkte tidigare från jobbet i grannstaden...)

Lyfte ändå mina fysiska besvär med ökad tendens till ischiassmärta och ont i ljumskarna och låren. BMs svar var att det ju händer mycket i magregionen nu så det är inte så konstigt att det känns... :cool:

Vet inte om jag överreagear men jag hade nog förväntat mig någon form av råd för hur jag ska bete mig för att lindra, eller om det går att få någon form av hjälp... Kom mig inte för att "ifrågasätta" heller. Kändes som om hennes inställning var att det finns en naturlig orsak till att det gör ont och det är inte farligt, så sluta gnäll...

Som grädde på moset lyfte jag min väska ur cykelkorgen vid hemkomst, varpå det högg till mitt över bäckenet, och plötsligt kunde jag inte gå eller lägga vikt på ett ben i taget utan att det tryckte massor "neråt" och gjorde rejält ont. Svårbeskrivet, men känns som om foglossningsstart... :wtf:
Sambon fick följa med till stallet och bära tunga saker, tack och lov lättade det efter att jag rört mig en stund...

Fy vilken tråkig inställning din BM verkar ha! Jag tycker bara jag hör om nonchalanta BM nu och ingen som tar sina patienter seriöst och har tid för dem. Jag hoppas verkligen min blir annorlunda. Visst att de har sett det mesta, men att bara vifta bort oro och problem känns, ja nonchalant.
 
Har inte skrivit på Buke på gud vet hur länge, men jag tror att det kan vara nyttigt för mig själv att prata lite om min graviditet så att den blir lite mer verklig, för just nu kan jag inte greppa det alls. Så jag hoppar in här också! (btw, det har hänt lite på dom ca 6 år som har gått sedan jag senast skrev något här.. :o:D)

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
26 - leoparden

Februari
3 - Monifa, första barnet
5 - JeayL, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
11 - Sofie_B, första barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
24 - pollex, tredje barnet
 
Jag passar också på att fråga er alla lite kring foglossning. Jag är ju bara i vecka 16 (15+4), men jag fick foglossningskänsla av ridning väldigt tidigt. Det gör lite ont/känns stelt när jag rider, men framförallt när jag sitter av och sedan på kvällen och dagarna efter. Det känns typ som att jag har brutit blygdbenet, en jättekonstig känsla. :crazy: Jag har blivit tipsad om foglossningsbälte och att det ska vara bra, är det någon som har erfarenhet av något som är bättre än andra? Övningar man kan göra för att underlätta etc?

I övrigt har jag inga problem alls. Det är lite svårt att bära vattenhinkar på sidan (snedbelasta), då hugger det i höften och det går inte att fortsätta, men bär jag dom framför mig så är det inga problem. Känns bara så himla sorgligt, nu ska hästen förvisso säljas men jag hade gärna sett att jag kunde rida fullt ut och kanske till och med tävla ett litet tag till. :cry:
 
Jag passar också på att fråga er alla lite kring foglossning. Jag är ju bara i vecka 16 (15+4), men jag fick foglossningskänsla av ridning väldigt tidigt. Det gör lite ont/känns stelt när jag rider, men framförallt när jag sitter av och sedan på kvällen och dagarna efter. Det känns typ som att jag har brutit blygdbenet, en jättekonstig känsla. :crazy: Jag har blivit tipsad om foglossningsbälte och att det ska vara bra, är det någon som har erfarenhet av något som är bättre än andra? Övningar man kan göra för att underlätta etc?

I övrigt har jag inga problem alls. Det är lite svårt att bära vattenhinkar på sidan (snedbelasta), då hugger det i höften och det går inte att fortsätta, men bär jag dom framför mig så är det inga problem. Känns bara så himla sorgligt, nu ska hästen förvisso säljas men jag hade gärna sett att jag kunde rida fullt ut och kanske till och med tävla ett litet tag till. :cry:

Lyssna på din kropp bara, vissa kan rida Hur länge som helt, vissa måste sluta tidigt.

Men mitt tips är att kontakta sjukgymnast, både för hjälp/underlätta vid ridning och att prova ut rätt fogbälte. För det finns mängder av olika. Jag testade under förra graviditeten både billiga innan jag var hos sjukgymnast och det jag köpte hos sjukgymnasten. Det jag fick hjälp att prova ut var av en helt annan kaliber och hjälpte mig massor.

Btw. Kul att du hittat hit
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 769
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp