Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju ingen medicinsk anledning till att ta det. Att jag är nyfiken är ju en sak för sig. Bm tyckte att niferexen skulle få lite mer tid på sig att ge effekt och jag har inga symptom. De flesta gravida ligger lågt i järn och jag är verkligen urusel på att är järnrik kost.

Ah, jag trodde att du kände dig trött, hade missat det med att du redan äter. :)
 
Vi har också Trygg-Hansas betalversion och jag betalade för den för några veckor sedan (är i vecka 20 nu). Efter mycket googlande fram och tillbaks kom jag ändå fram till att den här var bäst. :)
 
Hoppar in med ett litet tips när ni är inne på försäkringar. Även om gravidförsäkringen gäller tills barnet är 6 månader så se till att teckna barnförsäkringen så fort som bara möjligt. Så slipper man ev karens eller inskränkningar i barnförsäkringen om barnet skulle drabbas av något innan barnförsäkringen är tecknad.
 
Hoppar in med ett litet tips när ni är inne på försäkringar. Även om gravidförsäkringen gäller tills barnet är 6 månader så se till att teckna barnförsäkringen så fort som bara möjligt. Så slipper man ev karens eller inskränkningar i barnförsäkringen om barnet skulle drabbas av något innan barnförsäkringen är tecknad.

+1 på den!
Teckna barnförsäkring i stort sett samma dag som ni åker hem från BB. Många försäkringar skyller på att det hände pga det, eller det fAnns i kroppen innan vi tog över osv.

Mvh en tjej som aldrig kan ändra sin försäkring pga gluten och diabetes. Kommer få undantag i allt.
 
Instämmer helt angående försäkring, dels attteckna gravidförsäkring men även att teckna barnförsäkring fort. Nu gick det en vecka för oss då vi var inlagda, men tack vare gravidförsäkringen fick vi ersättning för de dagarna vi låg inlagda på Neo.
 
Tack för alla svar! Blir att diskutera med sambon vad vi ska ha för nån och teckna typ idag. Går in i v22 på söndag.
 
Fler än jag som fått problem med urinläckage sen ni blev gravida?
För mig kunde det komma när jag nös i slutet av förra graviditeten, typ v 30+.
Gör du knipövningar? Bm poängterade hur viktigt det är med knipövningar(särskilt för omföderskor) säkert en 5-6 gånger på besöket i onsdags.
 
För mig kunde det komma när jag nös i slutet av förra graviditeten, typ v 30+.
Gör du knipövningar? Bm poängterade hur viktigt det är med knipövningar(särskilt för omföderskor) säkert en 5-6 gånger på besöket i onsdags.

Första barnet för mig.
Fick problem med det redan efter vecka 15. Framförallt vid nysningar eller för mycket skratt.
Nej knipövningar har min BM inte sagt något om
Kanske för att jag ändå ska snittas?
Får fråga henne på Tisdag
 
Första barnet för mig.
Fick problem med det redan efter vecka 15. Framförallt vid nysningar eller för mycket skratt.
Nej knipövningar har min BM inte sagt något om
Kanske för att jag ändå ska snittas?
Får fråga henne på Tisdag

Tror att knipövningar är en bra grej även om man inte ska föda vaginalt! Jag gör knipövningar tre gånger om dagen med hjälp av appen PFEI. Där är det olika långa intervaller som delas upp i pass (stegrande svårighet). Jag känner JÄTTESTOR skillnad när jag ska knipa nu mot i början. Det är mycket svårare att aktivera magen och få till ett starkt knip så jag är glad att jag började med knipövningarna i tid (redan innan jag blev gravid). Är också förstagångsföderska och är i vecka 20.
 
@Rugge inte urinläckage men att det tar 300 år att tömma blåsan. Droppar ju som en otätad kran när man ska kissa. Idag har jag haft tryck i strålen, gissar att det blivit mer utrymme för dagen kring blåsan för istället är det tyngre att andas.
 
@Rugge inte urinläckage men att det tar 300 år att tömma blåsan. Droppar ju som en otätad kran när man ska kissa. Idag har jag haft tryck i strålen, gissar att det blivit mer utrymme för dagen kring blåsan för istället är det tyngre att andas.
Ja det upplever jag också. Tar evigheter innan den är tom.
Bidrar säkert till att man får UVI också :/
 
Jag är såååå trött nu och har varit dom senaste dagarna. Igår kände jag mig helt groggy av trötthet, sov 2 h på soffan när jag kom hem och sen sov jag 10 h inatt. Är ändå lika trött nu när jag sitter på jobbet. Är egentligen klar med min arbetsdag redan, men måste vara kvar på jobbet till kl 18. Orkar inte dra igång ett nytt projekt och känner inte heller att jag "behöver" göra det (är egenföretagare så jobbar bara åt mig själv) då jag jobbat väldigt mycket på slutet, men kan inte öppet vara en slacker då jag har anställda. Får sitta och se låtsasupptagen ut med Buke :o:angel:
 
Tror att knipövningar är en bra grej även om man inte ska föda vaginalt! Jag gör knipövningar tre gånger om dagen med hjälp av appen PFEI. Där är det olika långa intervaller som delas upp i pass (stegrande svårighet). Jag känner JÄTTESTOR skillnad när jag ska knipa nu mot i början. Det är mycket svårare att aktivera magen och få till ett starkt knip så jag är glad att jag började med knipövningarna i tid (redan innan jag blev gravid). Är också förstagångsföderska och är i vecka 20.

Ska genast ladda ner appen
Tack för tipset!
 
@Rugge inte urinläckage men att det tar 300 år att tömma blåsan. Droppar ju som en otätad kran när man ska kissa. Idag har jag haft tryck i strålen, gissar att det blivit mer utrymme för dagen kring blåsan för istället är det tyngre att andas.

För mig kan det variera väldigt. Ibland är det precis som ni nämner och ibland bara störtar det ut. Vissa nätter behöver jag inte kissa en enda gång, andra nätter är jag uppe 4-5 gånger. Jättemärkligt! Sen har jag från och till lite urinvägsinfektionskänsla så ja, man ligger säkert i riskzonen. Men det är väl ganska vanligt när man är gravid har jag förstått det som?
 
Första barnet för mig.
Fick problem med det redan efter vecka 15. Framförallt vid nysningar eller för mycket skratt.
Nej knipövningar har min BM inte sagt något om
Kanske för att jag ändå ska snittas?
Får fråga henne på Tisdag
Knipövningarna har ingenting med om du ska snittas att göra eller inte. När du är gravid och fostret växer så blir din bäckenbotten ansträngd pga den ökade belastningen. Enligt bm i onsdags kommer de flesta förstagångsföderskor "undan" även utan att göra knipövningar just för att bäckenbotten inte blivit ansträngd innan och man har oftast en bättre fysik inför första barnet än inför andra. Jag tror att jag fick info om knipövningar vid besöket i v.28 med första barnet. Fick papper med övningar osv.
Sen gäller ju knipövningar efter förlossning även för de som gjort kejsarsnitt eftersom bäckenbotten är påverkad oavsett hur man föder.

Bm rekommenderade 10 knip á 5 sekunder två gånger om dagen till att börja med.

Mer info här: https://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Backenbottentraning/
 
@Rugge inte urinläckage men att det tar 300 år att tömma blåsan. Droppar ju som en otätad kran när man ska kissa. Idag har jag haft tryck i strålen, gissar att det blivit mer utrymme för dagen kring blåsan för istället är det tyngre att andas.
Prova att luta dig lite framåt när du kissar så kanske det går lättare. En del funkar det bättre att sitta åt fel håll på toaletten också.
Vet att det kändes så efter förlossningen för mig senast, väldigt drygt.
 
För mig kan det variera väldigt. Ibland är det precis som ni nämner och ibland bara störtar det ut. Vissa nätter behöver jag inte kissa en enda gång, andra nätter är jag uppe 4-5 gånger. Jättemärkligt! Sen har jag från och till lite urinvägsinfektionskänsla så ja, man ligger säkert i riskzonen. Men det är väl ganska vanligt när man är gravid har jag förstått det som?

Jag fick UVI för första gången i mitt liv för 2 veckor sedan. Har aldrig haft det innan.
Dock kände jag inte av det, utan det visade sig först vid urinprov och odling
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 517
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp