Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två månader till bf idag! Känns ändå länge med tanke på att vissa i tråden bara har veckor till de får träffa sina bebisar :p

Sitter och funderar på när jag senast sov riktigt länge, men den tiden verkar vara förbi. Vaknar numera 5.30 vare sig det är vardag eller helg...:cool:
 
Har funderat lite på upplevelse, men vet inte riktigt vad. Det ska ju dock helt klart vara något som är till honom, inte till oss eller barnet, eftersom det är hans insats jag vill uppmärksamma. Får klura vidare!
Min make har haft mycket på sitt schema ett tag. Idag ska han iväg på massage som jag bokade utan hans vetskap. Är du fortfarande kvar i sthlms län? I så fall har jag ett supertips på trevligt ställe som ger ett lugn när man kommer innanför dörrarna :)
 
Min make har haft mycket på sitt schema ett tag. Idag ska han iväg på massage som jag bokade utan hans vetskap. Är du fortfarande kvar i sthlms län? I så fall har jag ett supertips på trevligt ställe som ger ett lugn när man kommer innanför dörrarna :)
Det där är exakt vad jag funderade på imorse! Tar gärna emot tips, vi är kvar i Stockholm ett tag till
 
Hänger ut min kära sambo på bild också. Idag får han för första gången prova att ha henne hos sig (hon hade så många undersökningar igår så vi ville inte riktigt störa med ett moment till)
23621523_1770385579647628_4189437825845046959_n.jpg
 
Blött i sängen. Måste skaffa nån form av skön bh jag kan sova i med inlägg för nu kan jag bara sova på rygg och även då händer det att jag läcker :cautious: Tips på sköna mjuka bhar? Kommer behöva sy in dom så känner att jag bortser från storlek, enda kravet är att den ska vara skön :D

Jag har tänkt införskaffa omlott amningsbh som Lindex säljer i 2-pack, att ha just för att sova i. De ser väldigt smidiga och sköna ut :up:
 
För att byta spår lite, hur "engagerade" är era partners i graviditeten? Jag och sambon har alltid haft inställningen att vi vill leva jämställt och att vi gör saker tillsammans (eller att båda ska kunna göra det, vi kan ju inte sitta ihop jämt...), vare sig det rör renovering eller matlagning och tvätt. Sen köpte vi ju hus i somras, samtidigt som graviditeten började märkas. Och det är galet så svårt det är att inte fastna i en massa fällor! Sambon är händig och kan sen innan mycket mer om vattenpumpar, dränering, el mm, och tar lättare på sig de sakerna. Jag är förvisso också praktiskt lagd men känner en större tröskel inför sånt, och kan/vill dessutom inte ta i för mycket, så jag har hållit mig till lättare saker som målning och lite trädgårdsjobb med huset.

Jag har dessutom alltid varit livrädd för att bli projektledare och vill inte ha en tillvaro där jag har koll på och planerar allt "inom husets väggar" och han ansvarar för det som är utomhus.

Nu ska ju inte det här bli ett inlägg om huset förstås, men häromdagen insåg jag att det är jag som hittills har ansvarat och planerat för allt kring bebisen, samt köpt/fixat de saker som är inköpta eller på gång. Jag har sett till att vi går på information på sjukhuset, tipsat om poddar och fub-filmer etc. När jag tog upp det fick sambon dåligt samvete och menar att det är svårt för honom att hinna och att han inte riktigt vet vad som ska köpas etc, samt att det är lättare för honom att fixa andra, konkreta saker med huset etc. Jag jobbar ju också (båda heltid, båda kontorsjobb) och har också noll erfarenhet av bebisar, så jag har helt enkelt fått läsa på och tänka till, så på så vis köper jag inte riktigt hans ursäkter.

Däremot förstår
jag ju att det är så himla klassiskt och lätt att hamna i de här spåren, och att han känner sig osäker och därför tar tag i det som känns tryggare! Att planera är dessutom en jättestor del av min personlighet, och förstås ett sätt att förbereda sig mentalt, men jag tycker verkligen att det är jättetrist om sambon inte kommer vara/bli lika delaktig, och funderar på hur vi ska hantera det. För sakerna med huset måste ju också fixas såklart, samtidigt som bebis ankomst ju definitivt inte går att skjuta upp, och jag är rädd för att det bara blir svårare att ta igen sen om vi inte försöker från början...

Hur har ni andra det? Pratar/tänker ni mycket på det här?

Min man är engagerad i graviditeten och i mig och mitt mående, men det är jag som står för det mesta förberedandet i form av poddar, gravidappar, inköpslistor etc. Eller i alla fall tar initiativet till det, även om han hänger på. Han har varit med på alla olika bm-besök hittills och tar ett extra ansvar i att sköta hemmet och pyssla om mig. Vi har en mysig gemensam veckoruitual där vi läser om den nya veckan och vad som händer i magen. Vi pratar och planerar väldigt mycket båda två men jag sa häromdagen att jag skulle vilja att han läser på lite mer om tex förlossningen på eget initiativ och det har han planerat att göra, men har väl inte tyckt att det behövts lika tidigt som jag har.

Jag känner att han inte behöver vara riktigt lika engagerad precis allt som jag är, men jag tror att det är viktigt att båda pratar mycket om både förlossning och främst det kommande föräldraskapet, för att båda ska vara på rätt plats känslomässigt när barnet väl kommer.
 
Det verkar gå bra för oss. Har inte tagit del av nattens händelser än, men igår såg allt fint ut. Hon ligger lite högt i njurvärde, men det bevakas ständigt och så länge inte läkarna är oroliga så försöker jag att hålla mig lugn. Sjuksköterskan vill ta bort hennes andningsstöd, men läkaren beslutade att ha kvar det lite till för säkerhets skull. Det känns ju dock helt fantastiskt ändå, eftersom vi varit väldigt oroliga för just lungorna innan hon kom ut.

Bestämde mig till slut för att ge sambon en massage så länge. Det blev enklast att ordna medan jag är inlagd. Har dock planer på att beställa silverberlocker med mitt och barnets hjärtslag på framöver, som han då själv kan välja om han vill ha som smycke, nyckelring, prydnad eller annat. Hittade också en upplevelsepresenter som han nog skulle gilla, men den kunde bara utföras på sommarhalvåret så det får bli till födelsedagspresent istället.
Berättade om massagen igår, och han sa att det lät som en väldigt bra idé nu när han sovit i hård säng i en vecka. Så han får boka in det på lämpligt ställe och bege sig iväg när han själv önskar :up: . Lite avslappnande egentid är nog guld värt när han passat upp på oss nästan dygnet runt ett tag
 
Det verkar gå bra för oss. Har inte tagit del av nattens händelser än, men igår såg allt fint ut. Hon ligger lite högt i njurvärde, men det bevakas ständigt och så länge inte läkarna är oroliga så försöker jag att hålla mig lugn. Sjuksköterskan vill ta bort hennes andningsstöd, men läkaren beslutade att ha kvar det lite till för säkerhets skull. Det känns ju dock helt fantastiskt ändå, eftersom vi varit väldigt oroliga för just lungorna innan hon kom ut.

Bestämde mig till slut för att ge sambon en massage så länge. Det blev enklast att ordna medan jag är inlagd. Har dock planer på att beställa silverberlocker med mitt och barnets hjärtslag på framöver, som han då själv kan välja om han vill ha som smycke, nyckelring, prydnad eller annat. Hittade också en upplevelsepresenter som han nog skulle gilla, men den kunde bara utföras på sommarhalvåret så det får bli till födelsedagspresent istället.
Berättade om massagen igår, och han sa att det lät som en väldigt bra idé nu när han sovit i hård säng i en vecka. Så han får boka in det på lämpligt ställe och bege sig iväg när han själv önskar :up: . Lite avslappnande egentid är nog guld värt när han passat upp på oss nästan dygnet runt ett tag
Får hon bara dropp eller får hon även mjölk via sond?
 
Min man är engagerad i graviditeten och i mig och mitt mående, men det är jag som står för det mesta förberedandet i form av poddar, gravidappar, inköpslistor etc. Eller i alla fall tar initiativet till det, även om han hänger på. Han har varit med på alla olika bm-besök hittills och tar ett extra ansvar i att sköta hemmet och pyssla om mig. Vi har en mysig gemensam veckoruitual där vi läser om den nya veckan och vad som händer i magen. Vi pratar och planerar väldigt mycket båda två men jag sa häromdagen att jag skulle vilja att han läser på lite mer om tex förlossningen på eget initiativ och det har han planerat att göra, men har väl inte tyckt att det behövts lika tidigt som jag har.

Jag känner att han inte behöver vara riktigt lika engagerad precis allt som jag är, men jag tror att det är viktigt att båda pratar mycket om både förlossning och främst det kommande föräldraskapet, för att båda ska vara på rätt plats känslomässigt när barnet väl kommer.
Angående att läsa på om förlossning. Vi trodde ju att vi hade flera månader på oss, men det blev ju väldigt hastigt. Jag personligen hade velat att sambon haft mer koll för att kunna stötta mer när värkarna drog igång. Som det var nu hann jag googla en del samt läsa hela Föda utan rädsla dagarna innan, och tog ca 20 print screens som han läste igenom när vi ändå satt och väntade på undersökningar. Det lilla var guld värt, men som sagt hade det underlättat mer om vi hunnit prata mer om det innan och haft nån slags lös plan.
Det blev ju sen snitt ändå, och det hann vi gå igenom båda två med läkare innan genomförandet.
Men som sagt, ta upp det tidigt och framförallt delen om vad du vill ha för stöd från honom. Man vet ju aldrig vad som händer, och hellre att man står förberedd för tidigt "i onödan" än tvärt om
 
Hon får dropp och donerad mjölk i dagsläget. Min medicinering gör att hon inte kan få från mig än
Min flicka hade också genomgående förhöjda njurvärden som det hölls koll på. Vi fick förklaringen att det var pga droppet. Att det blir en ansträngning. Och njurvärdena blev sen bra efter att droppet hade satts ut. Hoppas det är samma för er.
 
Min flicka hade också genomgående förhöjda njurvärden som det hölls koll på. Vi fick förklaringen att det var pga droppet. Att det blir en ansträngning. Och njurvärdena blev sen bra efter att droppet hade satts ut. Hoppas det är samma för er.
Det vore ju himla skönt om så vore fallet!
Hittills har dom funderat på om det berott på min antibiotikakur innan snittet, och sen hennes navelkateter (så den har tagits bort).
 
Fröken har attityd. Hon fick en urinkateter igår för att dom ska kunna mäta exakt mängd, men den hade hon sparkat ur sen och skulle absolut inte ha nån ny. Personalen säger att det är en dam med starka åsikter, och det har vi ju även märkt själva. Men det känns bra, hellre att hon är bestämd med saker och ting än att hon ligger still och bara är. Det uttalandet lär jag väl dock få äta upp framöver ;)

Nu ligger hon och solar i blått ljus några timmar, och ska få komma ur kuvösen en stund efter lunch. Hon har ett fullspäckat schema om dagarna.
 
Fröken har attityd. Hon fick en urinkateter igår för att dom ska kunna mäta exakt mängd, men den hade hon sparkat ur sen och skulle absolut inte ha nån ny. Personalen säger att det är en dam med starka åsikter, och det har vi ju även märkt själva. Men det känns bra, hellre att hon är bestämd med saker och ting än att hon ligger still och bara är. Det uttalandet lär jag väl dock få äta upp framöver ;)

Nu ligger hon och solar i blått ljus några timmar, och ska få komma ur kuvösen en stund efter lunch. Hon har ett fullspäckat schema om dagarna.

Vilja är bra. Sen också :)
 
Fröken har attityd. Hon fick en urinkateter igår för att dom ska kunna mäta exakt mängd, men den hade hon sparkat ur sen och skulle absolut inte ha nån ny. Personalen säger att det är en dam med starka åsikter, och det har vi ju även märkt själva. Men det känns bra, hellre att hon är bestämd med saker och ting än att hon ligger still och bara är. Det uttalandet lär jag väl dock få äta upp framöver ;)

Nu ligger hon och solar i blått ljus några timmar, och ska få komma ur kuvösen en stund efter lunch. Hon har ett fullspäckat schema om dagarna.

Jag ska påminna dig om det när hon är tonåring ;) :D

Så skönt att det fortsätter gå åt rätt håll och hoppas du får piggna på dig snabbt också :heart
 
Jag ska påminna dig om det när hon är tonåring ;) :D

Så skönt att det fortsätter gå åt rätt håll och hoppas du får piggna på dig snabbt också :heart
Mina infektionsvärden har gått ner sen igår :up: (men är fortfarande rätt höga). Så det verkar vara på bättringsvägen nu med all extra medicin dom lagt på. Är dock himla trött och seg fortfarande (även om det också blivit bättre de senaste två dagarna), så jag försöker att vila så mycket jag kan i hopp om att kroppen ska lägga energin på att läka sig själv.
 
Mina infektionsvärden har gått ner sen igår :up: (men är fortfarande rätt höga). Så det verkar vara på bättringsvägen nu med all extra medicin dom lagt på. Är dock himla trött och seg fortfarande (även om det också blivit bättre de senaste två dagarna), så jag försöker att vila så mycket jag kan i hopp om att kroppen ska lägga energin på att läka sig själv.

Vad skönt att det ser bättre ut, även att den lilla mår bättre.
Hur känns det efter snittet?
Jag var väldigt sängliggande första tiden pga smärta, men vet andra som vart uppe och gått direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 737
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp