Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att det ser bättre ut, även att den lilla mår bättre.
Hur känns det efter snittet?
Jag var väldigt sängliggande första tiden pga smärta, men vet andra som vart uppe och gått direkt.
Har nog mest smärta efter inflammationen. Men det är svårt att veta, är säkerligen till viss del pga snittet också. Kommer upp och kan gå när jag får morfin, annars är det outhärdligt
 
Har nog mest smärta efter inflammationen. Men det är svårt att veta, är säkerligen till viss del pga snittet också. Kommer upp och kan gå när jag får morfin, annars är det outhärdligt

Gillar att du kommer upp och kan gå. Inte smärtan.
Jag fick efter någon dag be sambon hjälpa mig i duschen för att det gjorde så ont.
 
Gillar att du kommer upp och kan gå. Inte smärtan.
Jag fick efter någon dag be sambon hjälpa mig i duschen för att det gjorde så ont.
Ja fy fan vad min sambo fått ställa upp och göra saker som känts enormt jobbigt att inte klara själv. Som att få på sig underkläder. Man känner sig verkligen utlämnad när man inte lyckas lösa det på egen hand, trots att han själv hela tiden säger att "det är väl ingenting, behöver du hjälp så får du det". Hade aldrig velat gå igenom det ensam, han är guld värd :love:
 
Räknade ut att det lär bli en rejäl slant från försäkringsbolaget om vi blir kvar på sjukhus så länge som dom sagt hittills. Den tänkte vi sätta in på hennes sparkonto direkt.
Är så vansinnigt glad att jag tecknade en betalförsäkring tidigt i graviditeten, och råder alla att göra samma sak. Händer det inget så är det ingen stor summa man blev av med, och om det händer något så får man åtminstone lite ekonomiskt plåster på såren. Bara tiden jag var inlagd innan hon kom plus snittet gav nästan 5000 kr, och sen kommer jag få ut en slant till för tiden jag är inlagd nu efter. Tidigare har jag fått 2000 kr för mina foglossningsbesvär (glad att jag valde Folksam där försäkringen börjar gälla tidigt, eftersom dom problemen kom innan övriga försäkringsbolag betalar ut något). Hon själv får 200 kr per sjukhusdygn. Priset jag betalade för försäkringen var 1300, så den har lönat sig flera gånger om.
 
Två månader till bf idag! Känns ändå länge med tanke på att vissa i tråden bara har veckor till de får träffa sina bebisar :p

Sitter och funderar på när jag senast sov riktigt länge, men den tiden verkar vara förbi. Vaknar numera 5.30 vare sig det är vardag eller helg...:cool:

Och jag hade tre månader till BF igår!

I lördags skulle jag och fika med några kompisar, och det visade sig att de hade ordnat en överraskningsbabyshower åt mig :heart (första babyshowern jag/vi haft, och då är ändå den kommande bebisen den nionde inom just det här gänget :D). Jag fick gå trebarnsfrågesport, hitta välbehövliga superkraftskort, fick en smaskig lunch och så pysslade vi/de pysslade en body till bebisen. Så himla fint ordnat och oväntat :love:
 
Det verkar gå bra för oss. Har inte tagit del av nattens händelser än, men igår såg allt fint ut. Hon ligger lite högt i njurvärde, men det bevakas ständigt och så länge inte läkarna är oroliga så försöker jag att hålla mig lugn. Sjuksköterskan vill ta bort hennes andningsstöd, men läkaren beslutade att ha kvar det lite till för säkerhets skull. Det känns ju dock helt fantastiskt ändå, eftersom vi varit väldigt oroliga för just lungorna innan hon kom ut.

Det är fantastiskt att höra att det verkar gå så bra med lungorna! :heart
 
Räknade ut att det lär bli en rejäl slant från försäkringsbolaget om vi blir kvar på sjukhus så länge som dom sagt hittills. Den tänkte vi sätta in på hennes sparkonto direkt.
Är så vansinnigt glad att jag tecknade en betalförsäkring tidigt i graviditeten, och råder alla att göra samma sak. Händer det inget så är det ingen stor summa man blev av med, och om det händer något så får man åtminstone lite ekonomiskt plåster på såren. Bara tiden jag var inlagd innan hon kom plus snittet gav nästan 5000 kr, och sen kommer jag få ut en slant till för tiden jag är inlagd nu efter. Tidigare har jag fått 2000 kr för mina foglossningsbesvär (glad att jag valde Folksam där försäkringen börjar gälla tidigt, eftersom dom problemen kom innan övriga försäkringsbolag betalar ut något). Hon själv får 200 kr per sjukhusdygn. Priset jag betalade för försäkringen var 1300, så den har lönat sig flera gånger om.

Skriver under på det! Vi gjorde ju missen att inte "hinna" teckna någon försäkring alls med första barnet trots att vi planerat att göra det, men vi var desto snabbare att göra det med andra och fick en rätt rejäl diagnosersättning när det visade sig att han hade en medfödd missbildning (som turligt nog kan korrigeras).
 
Vintern har verkligen kommit här, ska snöa hela veckan och temperaturen ligger stadigt med det där fula minusstrecket framför.

Vad har ni för jackor i vinter? Har i flera år haft en väldigt varm och skön parkas men det är lite som att stoppa korv att få på den nu för tiden :angel: Tycker alla gravidjackor jag hittar ser så sjukt tunna ut, eller så är dom svindyra :grin:
 
Vad har ni för jackor i vinter? Har i flera år haft en väldigt varm och skön parkas men det är lite som att stoppa korv att få på den nu för tiden :angel: Tycker alla gravidjackor jag hittar ser så sjukt tunna ut, eller så är dom svindyra :grin:

Köp begagnat. De flesta gravidjackor används så kort tid att de ofta är i princip i nyskick.

Sen vet jag inte hur du är som gravid, men den vintern jag var gravid är den enda vintern i mitt liv då jag inte velat gömma mig under täcket precis hela tiden, för jag var betydligt varmare än vad jag normalt sett är. Den vinterjacka jag hade som gravid när det var 20 grader kallt hade nog knappt räckt till nollgradigt väder som icke-gravid.
 
Vintern har verkligen kommit här, ska snöa hela veckan och temperaturen ligger stadigt med det där fula minusstrecket framför.

Vad har ni för jackor i vinter? Har i flera år haft en väldigt varm och skön parkas men det är lite som att stoppa korv att få på den nu för tiden :angel: Tycker alla gravidjackor jag hittar ser så sjukt tunna ut, eller så är dom svindyra :grin:

Jag har fått låna en jacka från min brors fru, men den har jag inte använt så mycket än. Däremot köpte jag en ny vinterjacka som är öppningsbar både nedifrån och uppifrån, så den kan jag ha och bara låta magen titta ut lite. :p Men det jag tror att jag kommer köra mest på är en lättviktsdunjacka som jag fick av svärmor under vinterjackan som sen får vara öppen. Jag vill inte lägga för mycket pengar på gravidkläder, var och tittade på barnvagn och allt sånt vi behöver i helgen och insåg nog någonstans på vägen hur extremt dyrt det är så nu ska pengarna hållas i. :angel:
 
Nu är jag ute i god tid, men jag skrev precis mitt förlossningsbrev. Skönt att ha det gjort, speciellt om det skulle dra igång tidigt! :)
 
Jag har ju bara en vecka kvar, men kände inte för att köpa en större vinterjacka att ha efter förlossningen. Jackan jag har nu kan jag inte knäppa, och tror den kommer vara för liten ett tag efter bebis kommit också. Så jag har beställt en jacka med babyficka, som man kan ha när man bär med sjal/sele. Gissar att det kommer bli mycket bärande även denna gång.
 
Åh, jag fick precis min första sammandragning. Har inte haft det tidigare, inte som jag känt av i alla fall. Vilken häftig upplevelse! Jag verkligen kände hur livmodern drog ihop sig och spändes. Det gjorde inte alls ont, men jag blev väldigt kissnödig. Häftigt att känna att kroppen förbereder sig mer och mer!
 
Nu har jag gjort den här graviditetens första TUL. Var orolig för att lillasyster skulle vara enorm då mitt blodsocker har svajat väldigt mycket.
Men jag har oroat mig helt i onödan :love: hon låg på - 1% med andra ord ingenting. Nytt TUL 18/12, fick äntligen en ordentlig sjukskrivning med, slippa hatta vecka för vecka. Är sjukskriven året ut.

Nu en snabblunch på espressohouse innan jag ska tillbaka på ett vanligt mvcbesök.
 
Nu har jag gjort den här graviditetens första TUL. Var orolig för att lillasyster skulle vara enorm då mitt blodsocker har svajat väldigt mycket.
Men jag har oroat mig helt i onödan :love: hon låg på - 1% med andra ord ingenting. Nytt TUL 18/12, fick äntligen en ordentlig sjukskrivning med, slippa hatta vecka för vecka. Är sjukskriven året ut.

Nu en snabblunch på espressohouse innan jag ska tillbaka på ett vanligt mvcbesök.

Så skönt, både med storleken och sjukskrivningen!
 
Nu har jag gjort den här graviditetens första TUL. Var orolig för att lillasyster skulle vara enorm då mitt blodsocker har svajat väldigt mycket.
Men jag har oroat mig helt i onödan :love: hon låg på - 1% med andra ord ingenting. Nytt TUL 18/12, fick äntligen en ordentlig sjukskrivning med, slippa hatta vecka för vecka. Är sjukskriven året ut.

Nu en snabblunch på espressohouse innan jag ska tillbaka på ett vanligt mvcbesök.

Vad skönt att allt såg bra ut! :)
 
Angående. Jacka så fick jag en jacka av svärmor förra grav. Mannens mormors gamla vinterjacka som aldrig hann användas innan hon gick bort.
Dick hatar jag verkligen att använda jacka alls. Men känner att det behövs nu, - 7 grader vid 9 i morse och då bor jag i södra Sverige..
 
Jag vill inte lägga för mycket pengar på gravidkläder, var och tittade på barnvagn och allt sånt vi behöver i helgen och insåg nog någonstans på vägen hur extremt dyrt det är så nu ska pengarna hållas i. :angel:
Vi beställde vagnen i lördags men sen ska man ju ha massa andra grejer oxå! Helt galet vad mycket pengar det blir :o

Tog och beställde en klänning iallafall att ha till julborden, sambos företag åker på julbord varje år och känns ju som man kanske vill vara lite fin då men tusan så onödigt det känns att lägga pengarna på en klänning som man bara kan ha nu, annars brukar man ju tänka att man ju faktiskt kan ha vid ett annat tillfälle :grin: får se det som att det kommer bli minst 4 julbord innan året är slut så får vara tråkig och ha samma kläder på alla :angel:

Köp begagnat. De flesta gravidjackor används så kort tid att de ofta är i princip i nyskick.

Sen vet jag inte hur du är som gravid, men den vintern jag var gravid är den enda vintern i mitt liv då jag inte velat gömma mig under täcket precis hela tiden, för jag var betydligt varmare än vad jag normalt sett är. Den vinterjacka jag hade som gravid när det var 20 grader kallt hade nog knappt räckt till nollgradigt väder som icke-gravid.

Verkar vara en blandning just nu, fryser utomhus iallafall men har hänt att sambon reagerat på att det varit kallt inne innan jag gjort det iallafall, annars är jag sån som lever med massa kläder och filtar året runt så är nog kanske marginellt varmare än tidigare :o

Kollat endel i köp och säljgrupper men folk verkar hålla hårt i sina jackor, får springa in på någon av våra second handbutiker och kolla där
 
Jag ska på en konferens i ett annat län i början av januari, med en övernattning. Detta är alltså tre veckor innan BF. Vågar man? :nailbiting: Jag kanske ska försöka få med mig sambon till samma stad så att han är på plats OM förlossningen skulle dra igång precis då? Väldigt svårt detta med planering för veckorna det börjar närma sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 770
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp