Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog och beställde en klänning iallafall att ha till julborden, sambos företag åker på julbord varje år och känns ju som man kanske vill vara lite fin då men tusan så onödigt det känns att lägga pengarna på en klänning som man bara kan ha nu, annars brukar man ju tänka att man ju faktiskt kan ha vid ett annat tillfälle :grin: får se det som att det kommer bli minst 4 julbord innan året är slut så får vara tråkig och ha samma kläder på alla :angel:

Ja, har sett att "alla" i mammagruppen på fb köper julklänningar. Jag känner mest att så stor som jag kommer vara kring jul, så stor vill jag ALDRIG mer vara (om jag inte råkar vara gravid över jul igen då. :p) så jag ser det som extremt tråkiga pengar. Klämmer nog ner mig en av dom två gravidklänningarna jag har köpt och håller i dom slantarna. :D
 
Jag ska på en konferens i ett annat län i början av januari, med en övernattning. Detta är alltså tre veckor innan BF. Vågar man? :nailbiting: Jag kanske ska försöka få med mig sambon till samma stad så att han är på plats OM förlossningen skulle dra igång precis då? Väldigt svårt detta med planering för veckorna det börjar närma sig.

Vi åker till Åre 4 veckor före bf, men med tanke på att jag tror att han är två veckor äldre så är det ca 2 veckor innan. Vi är mentalt inställda på att det kaaaaaan bli att åka till Östersund för förlossning men hoppas hinna hem innan! :angel:
 
Ja, har sett att "alla" i mammagruppen på fb köper julklänningar. Jag känner mest att så stor som jag kommer vara kring jul, så stor vill jag ALDRIG mer vara (om jag inte råkar vara gravid över jul igen då. :p) så jag ser det som extremt tråkiga pengar. Klämmer nog ner mig en av dom två gravidklänningarna jag har köpt och håller i dom slantarna. :D

Resonerar likadant. Och fördelen med att vara sjukskriven är ju att jag typ aldrig behöver visa mig bland folk utan kan hasa runt i typ vad som helst :p
 
Ja, har sett att "alla" i mammagruppen på fb köper julklänningar. Jag känner mest att så stor som jag kommer vara kring jul, så stor vill jag ALDRIG mer vara (om jag inte råkar vara gravid över jul igen då. :p) så jag ser det som extremt tråkiga pengar. Klämmer nog ner mig en av dom två gravidklänningarna jag har köpt och håller i dom slantarna. :D

Haha jag funderar hur tusan jag ska ta mig fram på julfirandet hos min mamma, vi är allt som allt 10 stycken i familjen, sen tillkommer ju att många har partners som följer med och så inte mindre än 4 barn där äldsta är 1,5 så får nog parkera mig på en stol och tvinga andra att hämta mat åt mig :angel:

Snart får vi nog börja hyra en matsal eller något för att fira tillsammans :D
 
SF nått på 29.
Men jag har gått upp nästan 5kg mer denna grav än förra. Vad är det som händer?
Nu är väl inte vikten det viktiga, då jag äter och rör på mig som jag ska. Utan mycket vätska antar jag. Men än då.
 
Jag har inte köpt så värst mycket mammakläder men de jag har köpt har jag försökt tänka ska gå att använda även efter graviditeten, tex att de är bra att amma i. Finns ju många toppar och klänningar som fungerar både när man är gravid och när man ammar :)

Så seg idag. Inte sovit många timmar inatt. Sen hade jag tid hos frisören på fm, passade på att korta ner frisyren ganska mycket så att håret är lite mer lättskött när bebis kommer. Sen handlade jag lite kläder till bebin, framför allt åka-hem-kläder. Har det mesta sen innan men lite eget tycker jag hon ska få :) Och sen vaccinerade jag mig mot influensan. Var värsta kön :arghh: Jag och alla pensionärer... Fick vänta nästan en timme. Men skönt att ha det gjort.

Resten av veckan blir det att packa klart BB-väskan, baka, vila och i slutet av veckan skrivas in på sjukhuset :D
 
Har ni tips på vad jag ska äta för att få i mig mer järn?
Har låga järnvärden, äter järn dagligen (2 niferex) , äter mycket kött, broccoli och grönkål.
Har ett värde på 102 ska tydligen ligga på 110 i den här perioden av graviditeten.
 
Har ni tips på vad jag ska äta för att få i mig mer järn?
Har låga järnvärden, äter järn dagligen (2 niferex) , äter mycket kött, broccoli och grönkål.
Har ett värde på 102 ska tydligen ligga på 110 i den här perioden av graviditeten.
Tar du något B12-tillskott? Det kan hjälpa.
 
Har ni tips på vad jag ska äta för att få i mig mer järn?
Har låga järnvärden, äter järn dagligen (2 niferex) , äter mycket kött, broccoli och grönkål.
Har ett värde på 102 ska tydligen ligga på 110 i den här perioden av graviditeten.

Jag låg lågt, under 100. Åt också två om dagen redan. Barnmorskan tipsade om att ta en morgon och en kväll, istället för att ta båda samtidigt som jag gjorde då. Sprida ut intaget.
Sen att få i sig c-vitamin. Ta dem tillsammans med juice eller en frukt t.ex., kroppen tar upp järn bättre med c-vitamin. Nu har jag fått upp det lite i alla fall :up:
 
Jag låg lågt, under 100. Åt också två om dagen redan. Barnmorskan tipsade om att ta en morgon och en kväll, istället för att ta båda samtidigt som jag gjorde då. Sprida ut intaget.
Sen att få i sig c-vitamin. Ta dem tillsammans med juice eller en frukt t.ex., kroppen tar upp järn bättre med c-vitamin. Nu har jag fått upp det lite i alla fall :up:

Det gör jag redan, tar det med juice på kvällen. Min mage fixar inte att ta på morgonen. På kvällen hinner jag somna innan effekten kommer.
 
När jag var på blodcentralen sist sa hon att jag inte ska ta järntabletterna ihop med mina multivitaminer eftersom de innehåller kalcium, villet ju hämmar upptaget av järn. Det hade jag aldrig tänkt på innan, kan vara ett tips.

Tack, det visste jag dock redan :D Men har förvisso inte vetat så länge. Tar multivitaminen på morgonen ihop med d-vitamin och järn på kvällen.
Men ska kolla upp B-12 i de tabletterna, eller om jag ska peta i mig ännu mer piller :p
 
Ställde mig på vågen för första gången sedan inskrivningen. Plus 5 kg sedan dess, totalt plus 9 kg sedan jag blev gravid. Går in i vecka 31 imorgon. Känner mig såklart större men inte så väldigt otymplig ännu. Jag kommer väl antagligen gå upp mer än de där 10-12 kilo som själva graviditeten kräver (enligt min barnmorska i alla fall) men då får det bli så. Jag skulle kunna tänka mycket mer på vad jag stoppar i mig men har ärligt talat ingen lust med det. Jag älskar pepparkakor och lussebullar så jag tänker äta vad jag känner för nu under de sista månaderna.
 
Åhh, det kliar! Har de senaste dagarna fått sånt kli i kroppen. Värst är det på kvällarna, men idag även på dagen. Det är inte i handflator och på fotsulorna som det står på 1177 utan det är över precis hela kroppen. Det gör mig galen! Någon som har upplevt samma och kanske vet något man kan göra?
 
Åhh, det kliar! Har de senaste dagarna fått sånt kli i kroppen. Värst är det på kvällarna, men idag även på dagen. Det är inte i handflator och på fotsulorna som det står på 1177 utan det är över precis hela kroppen. Det gör mig galen! Någon som har upplevt samma och kanske vet något man kan göra?

Kolla upp det! Det kan vara problem med levern/gallan även om det inte är det klassiska handflata och fotsula.

En kompis till mig fick sådana besvär som hennes BM inte tog på allvar att hon fick bestående men efteråt och opererade bort gallan när bebisen var 3 månader.
 
Kolla upp det! Det kan vara problem med levern/gallan även om det inte är det klassiska handflata och fotsula.

En kompis till mig fick sådana besvär som hennes BM inte tog på allvar att hon fick bestående men efteråt och opererade bort gallan när bebisen var 3 månader.

Tänkte att jag skulle kolla upp det när jag är hos BM nästa gång, 1/12. Mer akut än så lär det väl inte vara? Om inte kliandet blir värre dvs, nu är det inte panik på något sätt men det är tillräckligt för att störa mig konstant. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 771
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp