Vinterkläder och skor.

MM

Trådstartare
Så var årstiden här för overaller och vinterstövlar.

Vad ska ni eller har ni köpt för något till era, jag tänker 2-3 åringar som tillbringar tid på förskola ute i alla dess väder?

Tips på breda skor till ankfötter? Mini (2 år) kan ha Kavat yxhult så det ska hon få ett par men jag vill gärna ha ett par extra som ligger i lite billigare i prisklass då det är just extraskor på föris som är tanken.

Ge gärna hiss och diss på vinterplagg/märken :)
 
Min 2-åring är varm av sig och förra vintern hade hon bara sin vinteroverall några enstaka gånger. Vi är istället för tjockfodrade overaller väldigt förtjusta i PoP's skaloverall med fleecefoder så nu när både skaloverallen och vinteroverallen från förra året var urvuxna köpte vi bara en skaloverall och så har vi lite is i magen med vinterkläder. Har ett lager två-set (byxa och tröja) i ull som hon kan ha under skaloverallen och jag tror att det ska bli bra kallt innan något mer behövs, vi kör lager på lager i bra material, återstår att se hur det fungerar :D Vi har någon ärvd overall och byxa+jacka i "vintertjocklek" så blir det alltför kallt får vi plocka fram dem tills vi handlat något mer.

På fötternana blir det Kavat Yxhult, förra årets passar ännu. Har ett par Kavat Defender också i storleken över om fötterna drar iväg. Allt ärvt eller köpt begagnat, vilket är otroligt tacksamt. Vi har haft turen att ärva så mycket att vi inte funderat så mycket ännu på det här med ytterkläder, men jag står som ett frågetecken inför den dag vi ska börja köpa mer själva, så jag följer med glädje sådana här trådar :p
 
Här kör vi som som förra året, Ullfleece overall under skaloverall. Överlägsen grej enligt mig då skaloverallen används flitigt från typ september-maj och att så komplettera med Ullfleece under de kallaste månaderna. Nu är det ruggigt viss dagar och då har barnet förutom innerkläder en tunn ulloverall under skaloverallen.
Jag älskar ull så har alltid det som lager 1 också på både mig samt barn och sen brukar benet vilja ha en klänning eller t-shirt på.
Barnet är 3 år och går på förskola där det blåser mycket men i övrigt är vanligt Stockholmsväder.

Skor kör vi på "ponny" nån lite fodrad variant av typ gympasko/känga och sen under vintern blir det stövlar från "kouma" eller kavat's gummistövlar med ullfoder (dom föredrar barnet själv)
 
Så var årstiden här för overaller och vinterstövlar.

Vad ska ni eller har ni köpt för något till era, jag tänker 2-3 åringar som tillbringar tid på förskola ute i alla dess väder?

Tips på breda skor till ankfötter? Mini (2 år) kan ha Kavat yxhult så det ska hon få ett par men jag vill gärna ha ett par extra som ligger i lite billigare i prisklass då det är just extraskor på föris som är tanken.

Ge gärna hiss och diss på vinterplagg/märken :)

Vi var väldigt nöjda med Viking ultra fodrade stövlar. Hon var varm hela vintern, skönt med ett par som fungerar i både slask och minusgrader.
 
Just nu har vi ullfleece (Minimundus) och skalkläder (Pop/Kax). Kommer även köpa en vinteroverall. Förra året hade vi Didriksson och det blir antagligen en likadan i år, den var jättebra.

Skor blir det Kavat Yxhult även i år så dåligt med tips ;) När det är lite varmare gummistövlar med ullsockor i.
 
Vi var väldigt nöjda med Viking ultra fodrade stövlar. Hon var varm hela vintern, skönt med ett par som fungerar i både slask och minusgrader.
Kan bara hålla med!! Vi har några år haft både Viking Ultra och vinterkängor (kavat eller Viking) men barnen väljer klockrent Viking ultra i alla lägen från några plus och slask till minus massor och har alltid varit varma och torra. I år har vi deffat nivån på andra skor. Visst finns det extraskor till alla, men eftersom vi nu vet att Viking ultrastövlarns är de som kommer att användas i särklass mest så är extraskorna just extraskor. Typ helt okej ärvda dojjor.
 
Vi har köpt Sorel kängor och kaxs overall. Har inte hunnit utvärdera än, han har fortfarande gympaskor eller fodrade stövlar samt regnkläder eller tunnare jacka+fleece.
 
Vad gäller overaller har vi (tre barn) provat lite diverse; po p, fix, reima, didrikson, Kaxs, molo, gneis. Tycker nog att Gneis, Kaxs, Reima och Didrikson har varit jättebra allihop. Molo har lite korta ärmar och trånga benslut , annars bra, men därav inte toppbetyg av mig. Po p och fix var för klumpiga! I år provar mellanbarnet (som är den enda som behöver ny vinteroverall i år- lillebror kan ärva o storebrors sen förra året passar) en Kuling Outdoor. Ganska lik didrikson. Verkar smidig och har hög vattenpelare. Vi får väl se om den är bra.
Skaloveraller är kanon höst o vår! Vi hat haft både Po p o Kaxs o de har varit jättebra båda märkena. Våra barn har sådana allihop- t o m nioåringen som tycker det är mycket bättre än jacka och överdragsbrallor. Funkar fint med fleece under till ca nollan. Sen upplever jag att det blir för kallt, och större barn som klär på sig själva har inte lust att ta på lager på lager.
Termobyxor o jacka är ju bra att ha som komplement samt att man kan använda enbart jacka när så behövs.
 
Förra årets Villervallaoverall passar fint fortfarande, den är riktigt bra. Skulle den bli urväxt finns en Didriksonsoverall från vårrean liggande på lager. Sen har vi ett tvådelat set som kommer få vara kissreserv, jackan används visserligen ganska flitigt ändå.

Jag har köpt ett par Timberland kängor i stl 27, ongens fötter växer som ogräs :D. Förra årets var i stl 23. Det här året har varit ett dyrt skoår :nailbiting:
 
Min treåring är så kall av sig så vi har fullt sjå att klä på henne. Vinteroverall är ett måste redan vid +5. I år har jag köpt en Isbjörn overall (reafyndad i somras, skulle ej betala 2000 kr för en overall!). Tidigare två vintrar har hon haft Reima. Reima overaller är bra men lite för bylsiga i passformen.

Som mellanlager beställde jag i år hem Polarn o Pyrets tvådelade ullfrotté men det var en besvikelse. Väldigt tunt. Jag ska försöka hitta en tjockare ulloverall att ha. Förra året hade hon en merinoulloverall från Devold som jag köpt på XXL. Den var riktigt bra.

På fötterna blir det i år Viking Skavl II. Jag hoppas att det ska bli bra. De verkar varma men ändå lätta och smidiga. Förra året hade hon Sorel Super Trooper och blev då aldrig kall eller blöt om fötterna men de var SÅ klumpiga. Året före hade hon Kavat Yxhult och de var alldeles för tunna, hon var kall jämt. Bra skor är ju nyckeln till att barnet ska hålla sig varmt.

På händerna sedan blir det Hestra handskar. Vi har en modell med dragkedja och rem som kan dras åt runt handleden. Jättebra!

Handskar och mössa är det enda vi har dubbla uppsättningar av. Med bra grunduppsättning ytterkläder behövs annars inga reservkläder. Möjligtvis om barnet slutat med blöja och det är risk för kissolyckor, men inte annars.
 
Japp, född i Maj 15. Bigfoot :D, fast han är rätt lång också, drar 98 i kläder.

vi köpte 26 :) Ha samma skor i ett år känns helt främmande, min son hade 22-23 förra året. Vi har köpt Kavat Voxna, stövlar. Lättare för honom att ta av/på och smidigare att springa i.

Vi kör vinteroverall nu, har en begagnad från PoP och en Kax. Känns enklare för dagispersonalen och större chans att det blir rätt med en overall än flera lager.
 
Vi har köpt Pierre Roberts ull underställ. Sedan en begagnad overall för nuvarande.

Är på jakt efter skor idag och vet inte alls vad jag vill ha. Dottern (dec -15) har mycket breda vader så vi har haft stora problem att hitta vanliga stövlar. Gått igenom hela Varberg och hittade tillslut ett par med brett skaft på skoboo utanför Gekås.
Så jag väntar samma problem med vinterskor.

Men kklarar ma sig med fodrade stövlar/allväders eller ska man hitta ett par kängor?
 
Vi har köpt Pierre Roberts ull underställ. Sedan en begagnad overall för nuvarande.

Är på jakt efter skor idag och vet inte alls vad jag vill ha. Dottern (dec -15) har mycket breda vader så vi har haft stora problem att hitta vanliga stövlar. Gått igenom hela Varberg och hittade tillslut ett par med brett skaft på skoboo utanför Gekås.
Så jag väntar samma problem med vinterskor.

Men kklarar ma sig med fodrade stövlar/allväders eller ska man hitta ett par kängor?

Personligen föredrar jag gore-texkängor istället för fodrade stövlar. Fördelen för ditt barn med kängor kan vara att kängor blir mer ställbara runt benen. Anderbergs skor i Varberg är väldigt hjälpsamma med utprovning när vi varit där.
 
Personligen föredrar jag gore-texkängor istället för fodrade stövlar. Fördelen för ditt barn med kängor kan vara att kängor blir mer ställbara runt benen. Anderbergs skor i Varberg är väldigt hjälpsamma med utprovning när vi varit där.

Var där en sväng i eftermiddag. Hittade ett par jag funderar på. Men prislappen tar emot lite. Då jag knappt köper så dyra skor till mig och mina fötter växer inte :angel:
 
Igar fick vi en försmak av vintern och da insag jag att det kanske är dags att kolla vad vi har inför vintern. Vi har problemet att det hos oss oftast är antingen torrt och runt noll grader eller ngr plusgrader och blött (eller +15 och varma vindar). Men sen aker vi ofta upp i bergen och med högre höjd blir det saklart kallare. Barnen brukar frysa mest om fötterna. Lager pa lager later saklart bäst men skolbarnen har sällan tid att ta pa sig mer och förskolan tycker det är besvärligt.

8,5 aringen behöver nya skor, hon har smala fötter och förra aret hade hon Kavat Norberg. Vill ha ngt som hon tycker är tillräkligt "fint" att ha till skolan men som även fungerar för utelek. De uppfyllde kraven men hon var kall om fötterna. Ytterkläder hade hon fran Fix, byxor och jacka. Tror dom är för sma nu, funderar pa om det fungerar med bara skaljacka och ullfleece och sen en billigare "fin" jacka till skolan.

7aringen far ta över kavatskorna fran storasyster, tror även om far ta över fixkläderna (maste prova). Hon hade waldvirtelskor förra aret (läderkängor med ullfoder) men även hon var lite kall.

3,5 aringen har skor fran superfit (ärvda fran systrarna), dom är ngt stora men jag tror dom fungerar. Förra aret köpte vi en overall fran finkid men löstagbart ullinnefoder, den var perfekt, lite tajt bara att fa över pjäxorna. Hoppas den passar iar ocksa annars har vi en overall fran Fix som borde passa. Har även jacka och byxor men dom är tunna och inte sa vattentäta sa blir reserv.

Vantar köpte jag fran reima förra aret. Vattentäta och varma, tyvärr för varma för varat klimat.

Bebisen kör helt i ull. Ullfleece, stickade ullvantar, ullmössa och ullsockar. I vagen lammfäll med ullfilt eller akpase i ull. För selen/sjalen maste vi prova oss fram hur mkt kläder som behövs.
 
Har beställt ett par Kavat yxhult och ett par Kavat voxna nu. Sistnämnda har hon inte provat men dom såg stora ut i öppningen så förhoppningsvis ska dom gå att dra på.
Problemet är oftast att skaften är för smala att få ner hennes breda fötter i.

Hennes äldre syskon på 11 och 9 år går inte att gå efter vad gäller utvärdering av kläder. Den ena är tokvarm av sig och den andra fryser ihjäl vintertid. Så den ena springer runt i shorts på vintern och den andra vägrar (bokstavligen) vara ute vintertid O_o :p

Till dom hade jag mycket POP vintertid när dom var mindre och jag hade velat satsa på en skaloverall med avtagbart foder till mini men när hon provade overallen för ett tag sen så hade hon behövt ett mellanting i stl av 92 och 98 så bestämde mig för att vänta ett tag för att se om hon hinner växa i en 98 innan vädret slår om här.
Just nu kör vi på Didriksons Boardman och ett par väldigt lätt fodrade Tretorn gummistövlar. Såna med tunt fleece.
Köpte även ett par tjockt fodrade allvädersstövlar förra veckan.

Har många par stickade strumpor med, och vantar. Min mamma är stickfanatiker så har fått ett rejält lass med sådant så det behöver jag inte köpa. Men får se om vi får så kallt här att lovikavantarna kommer till användning :p



Är det någon som har sitt barn i vagnen ute och sover på förskolan? Vad använder ni för åkpåse isf? :)
Mini är den första av mina som enbart vill sova i vagn så får ta och bygga igloo i den känns det som. Vad har ni på barnet när det är sovdags?
 
Var där en sväng i eftermiddag. Hittade ett par jag funderar på. Men prislappen tar emot lite. Då jag knappt köper så dyra skor till mig och mina fötter växer inte :angel:

Jo, det tar emot lite, fast vis av erfarenhet så är skorna med lite högre prislapp mycket mer vattentäta och håller sig så fina att de antingen kan ärvas av syskon eller säljas till en hyfsad peng. Sommarskorna kan man snåla mer på tycker jag, då är det inte så noga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har era barn för vinterskor? Ska köpa till 7-åringen men tycker det är svårt. Har en liten fashionista till barn så hur skorna ser...
Svar
9
· Visningar
1 305
Kläder & Bli fin Hej Buke! Jag behöver hjälp att bena ut vilka skor jag behöver. Det kan alltså blir flera par. Jag promenerar mycket utomhus, minst...
2
Svar
21
· Visningar
1 504
Senast: lambero
·
Småbarn Vi ska skola in vår 2 åring på förskola sista veckan i februari och funderar kring skor. Idag har hon endast ett par vinterkängor...
2
Svar
33
· Visningar
2 348
Senast: Pilo
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 539
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp