Vinterkläder och skor.

Jag tänker att en 6 åring kan inte få välja allt. Är man 6 år leker man mycket (och ofta vilt) och då är det inte lämpligt att ha finskor i dessa sammanhang. Finskorna kan man ha till affären eller stan.
Håller med dig till viss del, men samtidigt är det nog så viktigt att barnet gillar de kläder hon ska ha varje dag- det sparar en hel del konflikter och dåligt humör.
 
Jag tycker inte heller att 6-åringar ska få välja allt och förra året körde vi på att vi hade ”finskor” på stan och andra mer rejäla på förskolan. Men det är inte aktuellt att göra så i år, det händer rätt mycket när de börjar i skolan tycker jag. Min dotter har alltid varit väldigt mån om att ha en viss stil som hon tycker är fin och det blir svårare o svårare att styra. Vi bor i södra Skåne så det är ju inte så att hon fryser i sina ”finvinterskor”
Just nu har vi kompromissat om att gummistövlarna ska användas i högre utsträckning, som sagt vi bor i södra Skåne så det är främst blött ute.
 
Jag tycker inte heller att 6-åringar ska få välja allt och förra året körde vi på att vi hade ”finskor” på stan och andra mer rejäla på förskolan. Men det är inte aktuellt att göra så i år, det händer rätt mycket när de börjar i skolan tycker jag. Min dotter har alltid varit väldigt mån om att ha en viss stil som hon tycker är fin och det blir svårare o svårare att styra. Vi bor i södra Skåne så det är ju inte så att hon fryser i sina ”finvinterskor”
Just nu har vi kompromissat om att gummistövlarna ska användas i högre utsträckning, som sagt vi bor i södra Skåne så det är främst blött ute.
Allväderstövlar typ Viking Ultra i valfri färg? Finns många färger att välja på!
 
Jag måste säga att jag är väldigt förtjust i didrikssons overaller, vi har dessa som slitochsläng overaller, dvs den snöfriaperioden som även här efter norrlandskusten tenderar att bli allt längre, och de håller väldigt bra, ca tre säsonger och två barn senare per overall, där gruskrälandet varit frekvent är overallerna fortfarande fina.
Tänkte att jag skulle prova KAXS också då de fått fina omdömen, visst en bra overall, men bara efter en säsong var den solkig och ful.

Under kallvintern och snöperioden har vi kört med Reima och Helly Hansen, och varit väldigt nöjda med båda märkena. Då overallerna bara använts i snö har de varit som nya även efter användning av två barn och kunnat säljas vidare för en bra slant.

Skor, Viking ultra under mellanperiod och mildare vinterväder och sedan min nya favorit sorelskorna till riktig vinter. Tidigare har vi kört på kouma men sorel har tagit över favoritskapet.
 
Har fått hem kavatskorna jag beställde och måste säga att modellen Voxna satt som gjutet :)
Stor öppning och bred häldel som gjorde att en bred fot lätt åkte ner i skon. Inget extra tryckande och dragande :up:
Om någon funderar på den så stämmer det även att den är mindre i innermått än tex yxhult. Tog 24 i yxhult och 25 i voxna och mini får starta upp vintern med voxna då den som sagt är lite mindre.

Nu ska jag jaga rätt på fleecekläder att sova i i vagnen på förskolan.
Någon som vet vem som har tjockare variant av fleece? :)
Vill helst beställa hem och slippa gå i affärer.
 
Det blev ett par sådan här i år. De var lätta att få på foten och hon gick väldigt bra i dom. Hoppas bara att hon inte växer ur dom mitt i säsongen..
Men hon har haft en växtspurt på skorna nu, 7mm på dryga månaden. Så jag hoppas hon håller sig still ett litet tag :p

1021399_1.jpg
 
Nu ska jag jaga rätt på fleecekläder att sova i i vagnen på förskolan.
Någon som vet vem som har tjockare variant av fleece? :)
Vill helst beställa hem och slippa gå i affärer.

Det där är något jag funderat på med. Vad tusan man ska ha på, vid sömn hos dagmamma. De sover oxå i vagn och dagmamma har åkpåse till barnen. Så just nu sover hon i det hon har på sig i åkpåse. Men de dagar det behövs raggisar istället för skor.
Men hur gör man i vinter? Fleece kanske inte är så dumt? Har köpt ett pierre robert underställ i merino ull jag tänker annars.
 
Det där är något jag funderat på med. Vad tusan man ska ha på, vid sömn hos dagmamma. De sover oxå i vagn och dagmamma har åkpåse till barnen. Så just nu sover hon i det hon har på sig i åkpåse. Men de dagar det behövs raggisar istället för skor.
Men hur gör man i vinter? Fleece kanske inte är så dumt? Har köpt ett pierre robert underställ i merino ull jag tänker annars.

Jag hörde med personalen på förskolan eftersom det är första av mina som vill sova i vagnen, eller enda stället som faktiskt kan söva henne öht...
Dom sa fleecekläder som dom kan dra på efter lunchen, varma sockar, mössa och vantar.
Hon har ju givetvis åkpåse och sen bad dom om en filt med så det har jag lagt dit. Ska även köpa en fotsack att ha över som extra vind och vattenskydd. Har aldrig behövt fotsack tidigare men inser att den kommer komma väl till hands nu.

Jag ogillar ull (oavsett kvalité och märke) mot huden och likaså mina större barn. Så jag köper inte dyra ullplagg åt mini som hon troligen ändå kommer rata (npf:are är väldigt känsliga för material så känns inte ens lönt att prova denna gången) annars är ju ull bra.
Mamma stickade ett par (äkta, hon är same) lovikavantar åt mini men jag tvivlar dom kommer användas. Jag ryser av tanken att behöva gå runt i ullunderställ i flera månader :nailbiting: :rofl:
 
Vår dagmamma är ny som dagmamma för i år. Så vi tänker att vi tillsammans kommer fram till vad som blir bäst. Dottern gillar dock sitt underställ, så länge hennes rosa tyllkjol är över :p

Hos oss är det enda vi har ansvar för, kläder. Vagn och allt står dagmamma för.

Jag hörde med personalen på förskolan eftersom det är första av mina som vill sova i vagnen, eller enda stället som faktiskt kan söva henne öht...
Dom sa fleecekläder som dom kan dra på efter lunchen, varma sockar, mössa och vantar.
Hon har ju givetvis åkpåse och sen bad dom om en filt med så det har jag lagt dit. Ska även köpa en fotsack att ha över som extra vind och vattenskydd. Har aldrig behövt fotsack tidigare men inser att den kommer komma väl till hands nu.

Jag ogillar ull (oavsett kvalité och märke) mot huden och likaså mina större barn. Så jag köper inte dyra ullplagg åt mini som hon troligen ändå kommer rata (npf:are är väldigt känsliga för material så känns inte ens lönt att prova denna gången) annars är ju ull bra.
Mamma stickade ett par (äkta, hon är same) lovikavantar åt mini men jag tvivlar dom kommer användas. Jag ryser av tanken att behöva gå runt i ullunderställ i flera månader :nailbiting: :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Har fått hem kavatskorna jag beställde och måste säga att modellen Voxna satt som gjutet :)
Stor öppning och bred häldel som gjorde att en bred fot lätt åkte ner i skon. Inget extra tryckande och dragande :up:
Om någon funderar på den så stämmer det även att den är mindre i innermått än tex yxhult. Tog 24 i yxhult och 25 i voxna och mini får starta upp vintern med voxna då den som sagt är lite mindre.

Nu ska jag jaga rätt på fleecekläder att sova i i vagnen på förskolan.
Någon som vet vem som har tjockare variant av fleece? :)
Vill helst beställa hem och slippa gå i affärer.
Barnen på vårt fritids sover ute men på madrass. Där vill personalen också sätta på fleecekläder ovanpå vanliga kläderna samt raggsockar, tunna vantar och tunn mössa. När det blir kallare sover de i sovsäck. Jag tycker Bonprix fleecebyxor är bra just som överdragsbyxor. De är rymliga och ganska tjocka. Men jag söker också efter en tjockare fleecejacka. Alla är så tunna.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Barnen på vårt fritids sover ute men på madrass. Där vill personalen också sätta på fleecekläder ovanpå vanliga kläderna samt raggsockar, tunna vantar och tunn mössa. När det blir kallare sover de i sovsäck. Jag tycker Bonprix fleecebyxor är bra just som överdragsbyxor. De är rymliga och ganska tjocka. Men jag söker också efter en tjockare fleecejacka. Alla är så tunna.
Ha ha du menar dagis / förskola va ? Tror fritidsbarnen skulle bli lite konfunderade om personalen slängde ut madrasser och bad dem gå o sova .
 
Barnen på vårt fritids sover ute men på madrass. Där vill personalen också sätta på fleecekläder ovanpå vanliga kläderna samt raggsockar, tunna vantar och tunn mössa. När det blir kallare sover de i sovsäck. Jag tycker Bonprix fleecebyxor är bra just som överdragsbyxor. De är rymliga och ganska tjocka. Men jag söker också efter en tjockare fleecejacka. Alla är så tunna.

Gekås har faktiskt lite tjockare fleecejackor men dit åker man ju inte var dag. Om man inte är mig då :p
Ska dit snart igen så passar på att kika då efter fleecebyxor. Annars tror jag att jag ska satsa på en fleeceoverall så blir det bara ett plagg att dra på henne men ha jacka + byxa i extralådan så får dom ta vad som passar för dagen.
 
Vår dagmamma är ny som dagmamma för i år. Så vi tänker att vi tillsammans kommer fram till vad som blir bäst. Dottern gillar dock sitt underställ, så länge hennes rosa tyllkjol är över :p

Hos oss är det enda vi har ansvar för, kläder. Vagn och allt står dagmamma för.

Ja, ha en öppen dialog om vad som behövs är nog allra bäst :)
Det beror ju lite på vädret så troligen kommer olika varianter av plagg att behöva införskaffas.
 
Beställt en Didrikson vinteroverall nu. Halva priset just nu (lekmer) så satsar på den i år. Den var ju så man kunde förlänga en stl så förhoppningsvis lär hon bara behöva en overall i vinter. Har en äldre overall jag fick av grannen för ett tag sen i rätt stl som får agera extraoverall :)
 
köpte fleecebyxor från KappAhl, de var rätt tjocka.
Funderar på fleeceoverall att komplettera med, svårt att hitta bra jacka som sagt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har era barn för vinterskor? Ska köpa till 7-åringen men tycker det är svårt. Har en liten fashionista till barn så hur skorna ser...
Svar
9
· Visningar
1 315
Kläder & Bli fin Hej Buke! Jag behöver hjälp att bena ut vilka skor jag behöver. Det kan alltså blir flera par. Jag promenerar mycket utomhus, minst...
2
Svar
21
· Visningar
1 550
Senast: lambero
·
Småbarn Vi ska skola in vår 2 åring på förskola sista veckan i februari och funderar kring skor. Idag har hon endast ett par vinterkängor...
2
Svar
33
· Visningar
2 361
Senast: Pilo
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp