Vinterridstövlar

JohannaB

Trådstartare
Vintern närmar sig :crazy: och med den kylan...
Jag rider endast i ridstövlar och vill kunna trimma precis lika bra i -20 som nollgradigt så nu är det då kanske dags att investera i riktiga fodrade vinterridstövlar, och då inga klumpiga grejer utan med samma känsla som i läderstövlar men varmare.
Vad kan jag hitta?
Tips?
Det gör inget om jag kan hålla mig under 3000 kr :cool: men tipsa på, får gräva lite i spargrisen vid behov :sneaky:
 
Alltså de är inga riktiga ridstövlar, men hela förra vintern red jag i mina Somersetstövlar (Dubarrykopia) från Hööks. De är korta, men så sköna och varma! Går dock inte att ha sporrar på då de är för breda.
 
Sporrar klarar jag mig bra utan :) men mina klena fotleder vill som vika sig om stöveln inte är stadig och tvärtom då, är den för oformlig värker fotlederna av att hela tiden kämpa med att böja sig mot stöveln ;)
Dvs, är de stadiga och ändå böjbara?
 
Vintern närmar sig :crazy: och med den kylan...
Jag rider endast i ridstövlar och vill kunna trimma precis lika bra i -20 som nollgradigt så nu är det då kanske dags att investera i riktiga fodrade vinterridstövlar, och då inga klumpiga grejer utan med samma känsla som i läderstövlar men varmare.
Vad kan jag hitta?
Tips?
Det gör inget om jag kan hålla mig under 3000 kr :cool: men tipsa på, får gräva lite i spargrisen vid behov :sneaky:

Såg nyligen reklam för ett par galet snygga fodrade Königs :love: Amazonas Sueca gör ju också fina fodrade! Men under 3000kr tror jag inte någon av dem hamnar... Själv rider jag i ett par vinterstövlar från Börjes för ca 1000kr, inte vackra men varma och sköna att rida med. Dressyrar med dem också, ger inte jättemkt stöd men de funkar!
 
Jag köpte ett par HKM Dublin-stövlar i slutet av förra vintern. Har inte hunnit använda dem så mycket, men de var varma, sköna, inte särskilt dyra och med snörning hela vägen.
 
Vintern närmar sig :crazy: och med den kylan...
Jag rider endast i ridstövlar och vill kunna trimma precis lika bra i -20 som nollgradigt så nu är det då kanske dags att investera i riktiga fodrade vinterridstövlar, och då inga klumpiga grejer utan med samma känsla som i läderstövlar men varmare.
Vad kan jag hitta?
Tips?
Det gör inget om jag kan hålla mig under 3000 kr :cool: men tipsa på, får gräva lite i spargrisen vid behov :sneaky:

Ariats vinterridstövlar är de vinterridstövlar som jag ridit i som känts mest som att rida med vanliga ridstövlar, bara varmare.
 
Såg nyligen reklam för ett par galet snygga fodrade Königs :love: Amazonas Sueca gör ju också fina fodrade! Men under 3000kr tror jag inte någon av dem hamnar... Själv rider jag i ett par vinterstövlar från Börjes för ca 1000kr, inte vackra men varma och sköna att rida med. Dressyrar med dem också, ger inte jättemkt stöd men de funkar!
3950 har jag sett Königs för. Är mycket sugen på dem men ekonomin säger nej just nu :(
 
Königs original är för hårda för veka mig ;) men kanske vinterstöveln är mindre stuprör?
Riktigt svårt detta :P och förstår att önskemålet en tunn stövel som ger mycket känsla och stadga för underskänkel med värme och fluff och luftspalt som skyddar mot kylan inte är så lätta att kombinera. Men så otroligt få varianter det finns? :O Hööks har två, Mountain Horse två tror jag och Horze inget alls. Rider folk i vanliga stövlar vintertid? Iofs har jag med gjort det... eller kanske skor?
 
Königs original är för hårda för veka mig ;) men kanske vinterstöveln är mindre stuprör?
Riktigt svårt detta :P och förstår att önskemålet en tunn stövel som ger mycket känsla och stadga för underskänkel med värme och fluff och luftspalt som skyddar mot kylan inte är så lätta att kombinera. Men så otroligt få varianter det finns? :O Hööks har två, Mountain Horse två tror jag och Horze inget alls. Rider folk i vanliga stövlar vintertid? Iofs har jag med gjort det... eller kanske skor?
Än så länge har jag ett par äldre stövlar som jag töjt ut lite och därför får plats med sockor och långkallingar i. Det är ett par königs så de är ganska hårda i förhållande till andra, men skönare än mina "sommarstövlar"..
 
Alltså de är inga riktiga ridstövlar, men hela förra vintern red jag i mina Somersetstövlar (Dubarrykopia) från Hööks. De är korta, men så sköna och varma! Går dock inte att ha sporrar på då de är för breda.
+ @JohannaB
Jag har också dessa och är så nöjd men jag kan ha sporrar på mina utan problem.
Mina är däremot rätt mjuka i ankeln, inte alls som mina Cavallo-stövlar som är mer mot stenhårda.
Jag har petat in riktigt fluffiga fårskinnssulor så de är extra varma och sköna nu.
Står även och jobbar med dem (fysioterapeut på häst)och det funkar så länge det inte är mer än -10.

Men jag skulle vilja ha ett par Amazona...
 
+ @JohannaB
Jag har också dessa och är så nöjd men jag kan ha sporrar på mina utan problem.
Mina är däremot rätt mjuka i ankeln, inte alls som mina Cavallo-stövlar som är mer mot stenhårda.
Jag har petat in riktigt fluffiga fårskinnssulor så de är extra varma och sköna nu.
Står även och jobbar med dem (fysioterapeut på häst)och det funkar så länge det inte är mer än -10.

Men jag skulle vilja ha ett par Amazona...

Nu hittar jag dem (nog) på hemsidan :D
Det är dessa ni menar?
https://www.hooks.se/ryttare/skor-stovlar-chaps/stovlar-somerset-crw
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag åkte jag in till närmaste tätort för att leta efter lite ridkläder. Det finns, så vitt jag vet, bara två ställen som säljer sånt...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 721
Utrustning Jag börjar bli äldre (30 nu) och har totalt hållit med hästar och i stall i drygt 20 år. När jag var yngre var det mycket viktigt för...
Svar
9
· Visningar
3 627
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp