Bukefalos 28 år!

Vinterträning & utfodring!

YW1966

Trådstartare
Ni som bara tränar hästarna en period på året (tex vintern) lägger ni upp utfordringen (foderstaten) annorlunda under träningsperioden än under tävlingsssäsongen?
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

När jag haft tävlingshäst som övergått till en period av bara träning så har det oftast berott på att jag velat bygga upp mer muskelmassa och styrka på hästen. Då har jag ökat proteinhalten i foderstaten och minskat givan av det mer energirika fodret jag gett, t.ex. havre.
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Samma här!
Dels för att bygga upp muskelmassa genom långsam träning, men också för att jag tycker för mkt energi gör hästarna lite för laddade och ofokuserade, vid hemmaträning.

Självklart anpassar vi energin efter foderstat och hull, men är så försiktig jag kan med den. Just nu har vi ju Maya som inte kan äta kraftfoder alls, och det börjar bli lite problematiskt, ska därför prova att introducera Derbyfodret, när jag hittar en återförsäljare, jag kan passera för inköp. Snart dags att börja snabbjobba henne.

Men vi provade också med en annan av våra att köra med mer protein under tävlingssäsong, mkt för att hästen behövde äta mer, men balansera upp energin, då hästen blev väldigt het. Tyvärr slog detta inte så väl ut, då hästen blev lite väl tung istället. Hästen fick rejäl vätskebrist i samband med resa, så det var överhuvudtaget svårt att hålla en jämn vikt på henne. Bäst fungerade dock Groov SPC. Kunde tappa 20 kg under en tävlinsgdag, inte okej.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterträning & utfodring!

Om det är Vitafor Derby du letar efter, så ring Kvarnbys säljare i ditt område, de vet vilka återförsäljare det finns och finns det ingen så hjälper de dig med hemleverans eller samleverans med någon i din närhet!
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Ring, ring.... ;)
Bor i Dalarna, men rör mig mkt utanför länet i jobbet. Så jag hittade listan på ÅF, men den kanske inte är uppdaterad? Tack, låter som en bättre idé att kanske kunna få hemskickat, men vill prova fodret en säck först, och se hur reaktionen blir. Får hon i sig opassande foder tar det månader att reparera.

Vet du vem som är närmast mig, får du gärna P:ma :)
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Vi fodrar lika oavsett om det är vinterträning eller "sommarträning". Vårat hö innehåller rätt mkt protein, jag ger Pro Action till min och de andra två i stallet får Kraft sport, samma giva året om.

Under vintern utnyttjar vi möjlighterna att köra längs vägarna, så det blir väldigt varierande pass de får, många mil i benen i varierat tempo och terräng får de, försöker vara ute minst 1 timme varje pass och vi kör varannan dag.
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Ring, ring.... ;)
Bor i Dalarna, men rör mig mkt utanför länet i jobbet. Så jag hittade listan på ÅF, men den kanske inte är uppdaterad? Tack, låter som en bättre idé att kanske kunna få hemskickat, men vill prova fodret en säck först, och se hur reaktionen blir. Får hon i sig opassande foder tar det månader att reparera.

Vet du vem som är närmast mig, får du gärna P:ma :)

Jag har ÅF hos mig men jag ska ju inte upp förrän helgen vecka 11, skulle ju kunna ta med en säck annars! :idea:
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Jag har ÅF hos mig men jag ska ju inte upp förrän helgen vecka 11, skulle ju kunna ta med en säck annars! :idea:

Gulle dig! :love: Det verkar som om det löser sig med att jag får tag på en säck denna veckan, men om inte kan jag väl höra av mig?
 
Sv: Vinterträning & utfodring!

Men vad bra, självklart är det bara att höra av sig om du behöver mer eller om det går åt fanders på nåt annat sätt. :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 285
Senast: animalasia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 350
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 709
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp