Vips blev hon stor- Ales första vallningspass!

Migo

Trådstartare
17 veckor gammal imorgon. Och nu är hon en border collie :love:

Notera hur hon tänder till allt eftersom. Svansen börjar med en käck krok över ryggen men är fin och koncentrerad mot slutet. Och hon börjar lirka med medveten kontroll över tackorna efter bara nån minut!

Fortfarande alldeles för ung för att tränas, men att lära sig prata med får klarar hon som synes ypperligt.
 
Skönt att se någon som använder lina på blåbären... Har alldeles för många gånger sett när folk ska släppa sina hundar på får första gången och de bara släpper in hunden i fårhagen utan någon form av kontroll. Slutar ofta med får som flämtar som hundar med slipslängd på tungorna och en hund som har käften full med ull.

Drar mig till minnes ett Ceasar Milan avsnitt jag såg för ett tag sedan med en familj som köpt en stor vallhund. Minns inte rasen men det var en massiv svart hårig sak. De hade inte fattat att hunden behöver valla, så Ceasars lösning på problemet var att ta hunden till en lokal gård där de hade får och släppa in denna vuxna fullkomligt otränade bjässe till fåren utan någon form av kontroll. Efter att halvt jagat ihjäl fåren och förmodligen förstört deras tilltro till hundar så kom hunden tillbaka med hela munnen full av ull som den rivit av fåren. Familjen fick tipset att åka dit fler gånger så hunden fick "valla av sig"....
 
Skönt att se någon som använder lina på blåbären... Har alldeles för många gånger sett när folk ska släppa sina hundar på får första gången och de bara släpper in hunden i fårhagen utan någon form av kontroll. Slutar ofta med får som flämtar som hundar med slipslängd på tungorna och en hund som har käften full med ull.

Drar mig till minnes ett Ceasar Milan avsnitt jag såg för ett tag sedan med en familj som köpt en stor vallhund. Minns inte rasen men det var en massiv svart hårig sak. De hade inte fattat att hunden behöver valla, så Ceasars lösning på problemet var att ta hunden till en lokal gård där de hade får och släppa in denna vuxna fullkomligt otränade bjässe till fåren utan någon form av kontroll. Efter att halvt jagat ihjäl fåren och förmodligen förstört deras tilltro till hundar så kom hunden tillbaka med hela munnen full av ull som den rivit av fåren. Familjen fick tipset att åka dit fler gånger så hunden fick "valla av sig"....
Har helt för mig det var en rottweiler som tuggade rejält på fåren:banghead:
 
Har helt för mig det var en rottweiler som tuggade rejält på fåren:banghead:
Njä, det var en stor hårig hund, något i still med Hollänsk Herdehund eller Groenendael. Möjligt att han har haft fler hundar som han släppt på får utan att tänka, men det avsnittet jag såg var inte en rottis.
 
Njä, det var en stor hårig hund, något i still med Hollänsk Herdehund eller Groenendael. Möjligt att han har haft fler hundar som han släppt på får utan att tänka, men det avsnittet jag såg var inte en rottis.

Har för mig att det var en bouvier, om vi tänker på samma avsnitt. Riktigt beklämmande att se.

Kl
Ale är ju hur duktig som helst! :love:
 
Skönt att se någon som använder lina på blåbären... Har alldeles för många gånger sett när folk ska släppa sina hundar på får första gången och de bara släpper in hunden i fårhagen utan någon form av kontroll. Slutar ofta med får som flämtar som hundar med slipslängd på tungorna och en hund som har käften full med ull.

Drar mig till minnes ett Ceasar Milan avsnitt jag såg för ett tag sedan med en familj som köpt en stor vallhund. Minns inte rasen men det var en massiv svart hårig sak. De hade inte fattat att hunden behöver valla, så Ceasars lösning på problemet var att ta hunden till en lokal gård där de hade får och släppa in denna vuxna fullkomligt otränade bjässe till fåren utan någon form av kontroll. Efter att halvt jagat ihjäl fåren och förmodligen förstört deras tilltro till hundar så kom hunden tillbaka med hela munnen full av ull som den rivit av fåren. Familjen fick tipset att åka dit fler gånger så hunden fick "valla av sig"....
Japp, en bouvier. Jag såg det också. Ville bara gråta, kräkas och slå sönder TVn på en o samma gång.
 
Hur blev detta en CM-tråd? Han är väl knapaknappast något typexempel på hur folk brukar starta vallhundar. Habs "vallning" är ju bara en idioti i mängden...

Jag har sällan något att säga i dina vallningstrådar, jag tycker filmerna är fascinerande men vet typ inget alls om själva vallningen. Men jag kan ju väga emot fokus lite här och säga ååååh, vad duktig hon är! (Tror jag. :D) Och snygg! (Det är jag i alla fall säker på. :p)
Att du liksom vallar dem i början, är det för att ge henne en pollett eller bara för att hålla fåren kvar i närheten?
 
Hur blev detta en CM-tråd? Han är väl knapaknappast något typexempel på hur folk brukar starta vallhundar. Habs "vallning" är ju bara en idioti i mängden...
Troligtvis för att lyfta hur himla vettig och bra din träning är i jämförelse med vissa suspekta knäppgökar som visas på TV. Men andra ord så borde du få vara med på TV istället som motvikt åt idiotier :D
Hm, ingen dum idé faktiskt:)
 
Men har jag helt missat något eller är det inte ganska vanligt att använda lina på unga hundar? :confused:

Jag gjorde ju visserligen inte det :angel: men det var ju för att min valp startade sig själv väldigt oplanerat och visade sig då vara så lugn att det inte behövdes. Linan åkte dock på senare när han blev lite äldre men då mest för att träna lydnaden!
 
17 veckor gammal imorgon. Och nu är hon en border collie :love:
Vad var hon förut? :D

Jag älskar att titta på dina vallningsfilmer. Det är så härligt att se hundar som jobbar; inte som upprepar inövade mönster på kommando eller som utför påhittade uppgifter - utan som använder alla sina sinnen för att göra något användbart och nyttigt. Som guidas till att utveckla sitt omdöme, som tar initivativ och fattar beslut och jobbar självständigt men ändå i fullständig harmoni med sin förare. Samarbete på hög nivå.

Du stöttar och visar henne med sån fingertoppskänsla. Härligt att se.
 
Hur är dina får? Är de typ jättevana och vet att det är en liten valp och vad det handlar om. Eller hur tänker får? Hur tama är de?
 
Duktiga Ale!
Hade verkligen velat se zoomat, så man ser själva hundens kroppspråk bättre.
Filma en sån film så ska jag sno den när jag babblar om berikning ute bland hundfolket. :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 774
Senast: Luff
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp