Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan fråga. Spelar det egentligen någon roll hur man gör en ökning? I mönstret under "tips" skriver de att öka gnm att göra ett omtag som stickas nästa varv. Men spelar det någon roll om jag gör som jag brukar och stickar två gånger i samma maska?
 
Jag fick denna bild på sms av en kompis
A74E44F2-3C13-41A3-8509-F175C07BD0DE.jpg

På en helt fantastisk "poncho"-variant men hon har ingen koll på mönster utan tyckte den bara var fin och skulle passa mitt barn.
Har någon sett mönstret till den här? Själv tycker jag att den ser ut att vara stickad i ett bak och framstycke, polokragen och sedan monterad. Kan det vara så tror ni? Skulle så gärna vilja sticka den men ett mönster hade varit bra för proportionerna och mitt "freestylande" sällan blir bra :o :p
Om du fortfarande är intresserad av mönstret så finns det på http://www.ravelry.com/patterns/library/azel-pullover (har precis kommit underfund med hur man bildgooglar) ;) Superfin, hoppas det går bra att antingen freestyla fram den eller följa mönstret :)
 
Om du fortfarande är intresserad av mönstret så finns det på http://www.ravelry.com/patterns/library/azel-pullover (har precis kommit underfund med hur man bildgooglar) ;) Superfin, hoppas det går bra att antingen freestyla fram den eller följa mönstret :)
Tack! Jag har mönstret liggande öppet i en annan flik :) @Positron hann för dig två inlägg upp ;)

Ska bara komma underfund med om jag behöver ett eget konto på ravelry för att kunna köpa mönstret :) har inte riktigt satt mig in i det än utan bara kikat lite snabbt.
 
Tack! Jag har mönstret liggande öppet i en annan flik :) @Positron hann för dig två inlägg upp ;)

Ska bara komma underfund med om jag behöver ett eget konto på ravelry för att kunna köpa mönstret :) har inte riktigt satt mig in i det än utan bara kikat lite snabbt.
Hon har en etsy-butik. The velvet acorn hette den, tror själva shopen är orden sammanslaget. Annars kan du googla på Heidi May + patterns.
 
Min plan om stjärnsjal av mormorsdiamanter är skrotad pga monteringsproblem :( de stjärnor jag sett sammanfogade tidigare går inte att få ihop på ett snyggt sätt. Så: ändrad plan. Blir sjal/filt/poncho/nånting i ett 3D-mönster. Kommer behöva göra några diamanter till i en annan färg, men jag fick upp farten på dem riktigt bra tillslut. Och behövde bara göra om 3 eller 4 stycken :D

Medan denna plan har grott i huvudet på mig har jag gjort en fortune-sjal/halsduk i ett melerat mörkblått mjukt sockgarn med glitter i, hette någonting med mille. Den är färdig, men jag har inte blockat den, så den ser inte ut som den ska enligt de bilder jag har sett. Men jag gillar den som den är, så den får nog fortsätta sin levnad som den ser ut nu :)

Hittade ett lilamelerat alpacka-silkesgarn, helt i lillsyrrans färg. Det blir en större variant av fortune, och den kommer jag nog att blocka, tråden är tunn nog för att det ska bli snyggt. Första gången jag virkar på härva.
Lärdom: antingen virkar jag på härva och låter härvan ligga på samma plats hela tiden, eller så gör jag ett nystan av den. Jag tog med mig härvan, upp och ner i påse och på bord, och när jag virkat upp typ hälften av den så var den så trasslig att det tog mig 8 timmar att reda upp och göra nystan. Så, när det är dags för en ny härva: nysta direkt :)
 
har ni några tips på hur man får upp tempot på stickningen? jag stickar så vansinnigt långsamt och får ont i händerna efter en stund. Tror jag sitter och spänner mig..
 
@sthu nu stickar ju inte jag, men märker att jag sitter och spänner mig när jag virkar om jag sitter "fel".
Absolut skönaste sittställning jag haft var när jag satt i en... lamino-liknande stol, perfekt stöd för ryggen och armbågarna, och skön vinkel för nacken.
Så: sittställning sittställning sittställning.
När du inte längre behöver spänna "fel" muskler och händerna vet vad de ska göra så kommer det rimligen att gå snabbare.
 
har ni några tips på hur man får upp tempot på stickningen? jag stickar så vansinnigt långsamt och får ont i händerna efter en stund. Tror jag sitter och spänner mig..
Kolla om det är någon annan teknik som kanske passar dig bättre. Och sitt rätt, framförallt!
 
Kan vara så att jag sitter fel. Sitter i soffan med fötterna på bordet oftast :angel:
Har stickat rätt mycket men får aldrig upp något tempo.. tröttnar när det tar femtielva år att komma någonstans med projekten.

Tekniken, finns det flera sätt att göra vanliga räta maskor? :o
 
Kan vara så att jag sitter fel. Sitter i soffan med fötterna på bordet oftast :angel:
Har stickat rätt mycket men får aldrig upp något tempo.. tröttnar när det tar femtielva år att komma någonstans med projekten.

Tekniken, finns det flera sätt att göra vanliga räta maskor? :o
Haha, låter som upplagt för blodstopp här och där ;) ja! Flicking, Continental och English är dom jag minns på rak arm, men tror det finns fler ändå. Det handlar mest om hur du matar och håller arbetsgarnet. Jag tycker att mina händer är gladare sen jag hittade ett sätt att engagera vänsterhanden mer, tror det typ är som flicking fast ändå inte riktigt :p så är du inte helt nöjd nu så prova runt lite! Jag upplever även att det går fortare nu när händerna samarbetar istället för att högerhanden gör allt själv.
 
Hennes instagramkonto har nu en ny följare :angel: vilken design hon har! :love: Var lättare att titta på etsy än ravelry.
Ja jag förlorade mig också i hennes skapelser :love: försöker tänka vad som skulle passa till sonen. Typ alla modeller var ju flickor men många av alstrena skulle ju passa även till pojkar.
 
Ja jag förlorade mig också i hennes skapelser :love: försöker tänka vad som skulle passa till sonen. Typ alla modeller var ju flickor men många av alstrena skulle ju passa även till pojkar.
Ja oh ja! Rävar, ugglor och enhörningar :love: mina barn kommer bli dränkta i alster sen måste jag nog vinna lite på lotto också så jag har råd med allt garn :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har fått två sopsäckar med ull från en kollega! Börjat läsa på om tvätt och spinning och hela fadderullan - jag är dödspepp! :bump: Någon som gjort denna resan på lekmannaväg och kan komma med tips? Har fått låna kardor och slända från slöjdläraren, men hon är själv en sån som hellre syr än stickar så hon hade inte så mycket koll.
Funderar på att anmäla mig till spinnkurs i Lund.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har fått två sopsäckar med ull från en kollega! Börjat läsa på om tvätt och spinning och hela fadderullan - jag är dödspepp! :bump: Någon som gjort denna resan på lekmannaväg och kan komma med tips? Har fått låna kardor och slända från slöjdläraren, men hon är själv en sån som hellre syr än stickar så hon hade inte så mycket koll.
Funderar på att anmäla mig till spinnkurs i Lund.
Det är jättekul att spinna! Jag har precis gett iväg min antika spinnrock som jag lärde mig på, växte ur den och drömmer nu om en från Ashford :love: det var även på deras hemsida jag hittade de mest informativa instruktionsfilmerna :up: jag har dock köpt färdigkardad ull så där kan jag inte hjälpa dig. Finns en jättebra facebookgrupp som berör hela hantverket, "Spinnare" kort och gott :)
 
Det är jättekul att spinna! Jag har precis gett iväg min antika spinnrock som jag lärde mig på, växte ur den och drömmer nu om en från Ashford :love: det var även på deras hemsida jag hittade de mest informativa instruktionsfilmerna :up: jag har dock köpt färdigkardad ull så där kan jag inte hjälpa dig. Finns en jättebra facebookgrupp som berör hela hantverket, "Spinnare" kort och gott :)
Jag är sugen på en Kromski Fantasia! Tycker den är himla snygg, rätt billig och finns försäljare i närheten! Måste bara lära mig spinna först.. Eller, man kanske ska köpa den först och lära sig på den direkt :angel:
 
Jag är sugen på en Kromski Fantasia! Tycker den är himla snygg, rätt billig och finns försäljare i närheten! Måste bara lära mig spinna först.. Eller, man kanske ska köpa den först och lära sig på den direkt :angel:
Ja :) slända och rock är väldigt olika, så vill du lära dig spinna på spinnrock är det lika bra att köpa en direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 649
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp