Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter med avdelningen för oinsatta frågor :D om jag kör såpa och ”kall”-vatten, krymper de mycket alls då? Eller blir de bara sådär... ihoptovade eller vad man ska kalla det, oigenomträngliga! :D
Det krymper i själva tovningsprocessen även då. Men jag tror att gnuggningen kan ge lite mer "täthet" med lite mindre "krympning" än snurrande i maskin. Både trycket och gnuggrörelsen påverkar hur fibrerna glider ihop med varandra och det kan bli mer riktat mot att skapa "sammanhängande yta". Och såpan bidrar till att de binder ihop sig mer med varandra.

Sen tror jag saker som fluffigare spunnet garn och lösare typer av maskor påverkar mycket.
Men hur hårt valkat vill du ha? Krympningen blir större ju mer du bearbetar.
Ska det fortfarande se ut som virkat eller bli en vadmalsliknande yta?
Nålbundet som hårdvalkas kanske krymper 3-4 gånger. Smygmaskvirkat som lättvalkas kanske bara 10-20% (obs grova gissningar)

Som jag fattat blir krymptvättade saker luddiga på utan. Medan mekaniska bearbetningen när du valkar trycker in fiberändarna i ytan, så det blir slätare. Så det blir lite olika slutprodukter pga processerna inte är likvärdiga.

Är det supereffektiva skogshuggarvantar du vill ha eller bara minska lite på hålen i tunna finstickade?
 
Det krymper i själva tovningsprocessen även då. Men jag tror att gnuggningen kan ge lite mer "täthet" med lite mindre "krympning" än snurrande i maskin. Både trycket och gnuggrörelsen påverkar hur fibrerna glider ihop med varandra och det kan bli mer riktat mot att skapa "sammanhängande yta". Och såpan bidrar till att de binder ihop sig mer med varandra.

Sen tror jag saker som fluffigare spunnet garn och lösare typer av maskor påverkar mycket.
Men hur hårt valkat vill du ha? Krympningen blir större ju mer du bearbetar.
Ska det fortfarande se ut som virkat eller bli en vadmalsliknande yta?
Nålbundet som hårdvalkas kanske krymper 3-4 gånger. Smygmaskvirkat som lättvalkas kanske bara 10-20% (obs grova gissningar)

Som jag fattat blir krymptvättade saker luddiga på utan. Medan mekaniska bearbetningen när du valkar trycker in fiberändarna i ytan, så det blir slätare. Så det blir lite olika slutprodukter pga processerna inte är likvärdiga.

Är det supereffektiva skogshuggarvantar du vill ha eller bara minska lite på hålen i tunna finstickade?
Jag är ute efter mindre hål där luften letar sig in :) och gärna släta.
Efter lite googlande verkar det som att jag borde göra en provring som passar över hand och tumme (tumvante) och handbearbeta detta för att se hur mitt garn reagerar... spännande!
 
Första försöket till något större än strumpor och halsdukar. En tröja! Med matchande hundhår. :angel:
 

Bifogade filer

  • IMG_4681.JPG
    IMG_4681.JPG
    442,5 KB · Visningar: 122
Sen så har jag såklart hittat ett till mönster jag vill sticka när den här är klar, men måste då hitta garn, Ull som är 50g = 141 meter, självklart är det skitsvårt att hitta det. :laugh:
 
Sen så har jag såklart hittat ett till mönster jag vill sticka när den här är klar, men måste då hitta garn, Ull som är 50g = 141 meter, självklart är det skitsvårt att hitta det. :laugh:
Jag hade kört med Gästrike 2 tr(ådigt) som är 150 m/50 gr. Säljs dock i härvor om 100 gram. Ullcentrum Öland har också ett tvåtrådigt som är lika samma, men Gästrike är nog lättare att få tag på. :)
 
Sen så har jag såklart hittat ett till mönster jag vill sticka när den här är klar, men måste då hitta garn, Ull som är 50g = 141 meter, självklart är det skitsvårt att hitta det. :laugh:
Det viktigaste är inte vad det är för garn egentligen. Jag stickar lite allt möjligt i annat garn än mönstret. Bara man är medveten om det, och ändrar antingen storlek eller sticktjocklek, eller båda. Jag personligen stickar inte provlapp, men det är annars ett bra sätt, har jag hört. Ett garn på ca 250-300 m per 100 gram, beroende på om du stickar hårt eller löst tror jag blir bra.
 
Stickade en gosedjurstax till min guddotter igår! Glömde bort att ta en bild på när den var klar, men tog den här bilden i alla fall.
 

Bifogade filer

  • IMG_4884.JPG
    IMG_4884.JPG
    242,1 KB · Visningar: 76
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 641
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 738
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp