Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jäkla svårt! Men väldigt roligt. :laugh: Stickade aldeles för hårt i början men det blir bättre.
 

Bifogade filer

  • IMG_4891.JPG
    IMG_4891.JPG
    319,2 KB · Visningar: 123
Kul tråd! Här virkas det en hel del, framförallt saker till bebisar (både min och andras), oftast inspirerat av pinterest och utan mönster.

Skulle beställa ögon till amigurumi och hittade alla möjliga roliga tillbehör så nu försöker jag sålla bland idéer och vad jag ska beställa :p

Nuvarande projekt är elefant-barnvagnsmobil.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180224_221231360.jpg
    IMG_20180224_221231360.jpg
    249,4 KB · Visningar: 105
Hittar varken nålar eller stickor. :arghh:

Jobbigt att åka till spinneriet och bara köpa en virknål. De har ju så mycket garn man vill sätta händerna i...men jag ska jobba bort lite av det som redan ligger hemma först...och då behöver jag en virknål... :rofl:
 
Jag har startat på en tröja till mannen. Tänkte göra en till Sunset Highway, men han tyckte inte om halsen och jag orkar inte modda och ha mig. Så nu blir det en variant av find your fade. Jag funderar på att behålla den själv... Tur vi typ kan dela på garderoben, behöver inte välja :o:angel:
 
Okej. Jag håller på att ta mig vatten över huvudet men jag gillar ju utmaningar :angel:

Jag har inte stickat speciellt mycket och jag har aldrig stickat efter ett mönster. Nu har jag fått för mig att jag vill sticka en tröja... Med mönster... Närmare bestämt den här: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8046&cid=12

Fråga 1: Hur djupt vatten ger jag mig in på? :D
Lite seriösare frågor:
- Varför minskas antalet maskor längst ner på halskanten?
- Om man kollar på mönsterdiagramet(?) tex A1 är det en prick efter det tredje varvet. Betyder det att man ska öka en maska vid varje prick?
- Hänger man med under stickningens gång vart på tröjan man faktiskt är? :angel:


(Jag vet, jag borde börja med något enklare... Men jag vill ju! :D)
 
Okej. Jag håller på att ta mig vatten över huvudet men jag gillar ju utmaningar :angel:

Jag har inte stickat speciellt mycket och jag har aldrig stickat efter ett mönster. Nu har jag fått för mig att jag vill sticka en tröja... Med mönster... Närmare bestämt den här: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8046&cid=12

Fråga 1: Hur djupt vatten ger jag mig in på? :D
Lite seriösare frågor:
- Varför minskas antalet maskor längst ner på halskanten?
- Om man kollar på mönsterdiagramet(?) tex A1 är det en prick efter det tredje varvet. Betyder det att man ska öka en maska vid varje prick?
- Hänger man med under stickningens gång vart på tröjan man faktiskt är? :angel:


(Jag vet, jag borde börja med något enklare... Men jag vill ju! :D)

Jag är också nybörjare och stickar en tröja med mönster. :laugh: Jag kan inte svara på dina frågor direkt men det går över förväntan i alla fall. Jag ska börja med oket nu. :angel:
 
Fråga 1: Hur djupt vatten ger jag mig in på? :D
Mönsterstickningen kommer du klara galant, att lyckas följa ett mönster från drops/garnstudio brukar däremot vara en utmaning :angel:
(Skämt å sido så är det givetvis tycke och smak, jag tycker deras mönster är onödigt krångliga.)
Angående pricken så ska du precis som du säger öka en maska varje gång du kommer till den. I ditt exempel ökar du alltså en maska, stickar sex maskor enligt diagrammet, ökar en, stickar sex, varvet ut. På varv fem stickar du sju, ökar en, varvet ut osv. Jag skulle tipsa om att prova ökningarna på en provlapp först och se om du gillar hur det ser ut, jag tror den ökningen som beskrivs lätt kommer bilda hål nämligen. I så fall/om du inte gillar hur det ser ut gör du bara en annan ökning som du gillar. :)
 
3IMG_6721_medium2.jpg

Flax sweater av Tin Can Knit storlek yttepytte, dvs ~0-3 mån :D 26 h från uppläggning till avmaskning, sjukt snabbstickad!
EA727294-0FA7-4DC9-B515-80DAA5A6BC76_medium2.jpeg

Vantar som blev klara i höstas. Flora, av Skeindeer.
27F48EC9-C09E-4F9C-A0DE-F3678156D120_medium2.jpeg

Kvello, också av Skeindeer. Ska blocka om dessa tror jag, dom är lite wonky.
51EB49BE-E6D1-434C-8176-277510EE03F3.jpeg

Och asså denna :rofl: det är inte ofta jag är så här brutalt ute och cyklar med mina stickningar men denna går rakt in under major fail. Garnet är för ulligt för att texturen på tröjan ska synas. Den är typ genomskinlig. Jag gillar inte färgen. Den är för stor. Lite för kliig. Modellen passar mig inte över huvud taget. Ska fästa trådarna och lämna till Erikshjälpen, den kanske i alla fall kan värma någon annan:cautious: mönstret är Mae av Andrea Mowry.

Annars stickar jag på en Fern and Feather av love.knit.wool :)
 
3IMG_6721_medium2.jpg

Flax sweater av Tin Can Knit storlek yttepytte, dvs ~0-3 mån :D 26 h från uppläggning till avmaskning, sjukt snabbstickad!
EA727294-0FA7-4DC9-B515-80DAA5A6BC76_medium2.jpeg

Vantar som blev klara i höstas. Flora, av Skeindeer.
27F48EC9-C09E-4F9C-A0DE-F3678156D120_medium2.jpeg

Kvello, också av Skeindeer. Ska blocka om dessa tror jag, dom är lite wonky.
Visa bifogad fil 11981
Och asså denna :rofl: det är inte ofta jag är så här brutalt ute och cyklar med mina stickningar men denna går rakt in under major fail. Garnet är för ulligt för att texturen på tröjan ska synas. Den är typ genomskinlig. Jag gillar inte färgen. Den är för stor. Lite för kliig. Modellen passar mig inte över huvud taget. Ska fästa trådarna och lämna till Erikshjälpen, den kanske i alla fall kan värma någon annan:cautious: mönstret är Mae av Andrea Mowry.

Annars stickar jag på en Fern and Feather av love.knit.wool :)

Vad duktig du är! Superfint.


Jag tänkte köpa ett mönster ifrån Love.knit.wool. :love: Vad tycker du om mönstret och vad använder du för garn?
 
3IMG_6721_medium2.jpg

Flax sweater av Tin Can Knit storlek yttepytte, dvs ~0-3 mån :D 26 h från uppläggning till avmaskning, sjukt snabbstickad!
EA727294-0FA7-4DC9-B515-80DAA5A6BC76_medium2.jpeg

Vantar som blev klara i höstas. Flora, av Skeindeer.
27F48EC9-C09E-4F9C-A0DE-F3678156D120_medium2.jpeg

Kvello, också av Skeindeer. Ska blocka om dessa tror jag, dom är lite wonky.
Visa bifogad fil 11981
Och asså denna :rofl: det är inte ofta jag är så här brutalt ute och cyklar med mina stickningar men denna går rakt in under major fail. Garnet är för ulligt för att texturen på tröjan ska synas. Den är typ genomskinlig. Jag gillar inte färgen. Den är för stor. Lite för kliig. Modellen passar mig inte över huvud taget. Ska fästa trådarna och lämna till Erikshjälpen, den kanske i alla fall kan värma någon annan:cautious: mönstret är Mae av Andrea Mowry.

Annars stickar jag på en Fern and Feather av love.knit.wool :)
Jag ger mina till mamma...
 
Vad duktig du är! Superfint.


Jag tänkte köpa ett mönster ifrån Love.knit.wool. :love: Vad tycker du om mönstret och vad använder du för garn?
Tack! Jag använder Léttlopi till Fern and Feather. Artsy fartsy för instagram:angel::
97186917-ADDB-49FE-BCA5-F5D4168E0F27.jpeg

Jag gillar att det är ulligt, tycker det gör att mönstret smälter ihop bättre. Arboreal gjorde jag i Peer Gynt, det funkar ju också men ser helt annorlunda ut. Tycker hennes mönster är tydligt och rakt skrivna, bekväm stickning och inte några konstigheter :up: det enda jag inte är så förtjust i är hennes rekommenderade ökningar, men det är ju enkelt att byta ut mot en variant man gillar!
Jag ger mina till mamma...
Smart där! :D
 
Tack! Jag använder Léttlopi till Fern and Feather. Artsy fartsy för instagram:angel::
Visa bifogad fil 11984
Jag gillar att det är ulligt, tycker det gör att mönstret smälter ihop bättre. Arboreal gjorde jag i Peer Gynt, det funkar ju också men ser helt annorlunda ut. Tycker hennes mönster är tydligt och rakt skrivna, bekväm stickning och inte några konstigheter :up: det enda jag inte är så förtjust i är hennes rekommenderade ökningar, men det är ju enkelt att byta ut mot en variant man gillar!

Smart där! :D

Toppen! Jag tänkte köpa vintersol mönstret.

Vilken ökning föredrar du?
 
Toppen! Jag tänkte köpa vintersol mönstret.

Vilken ökning föredrar du?
Den är jättefin!
Jag gör oftast en variant av kfb/”knit front(and) back”. Stickar en rät maska i främre maskbågen, men istället för att sticka ökningen i bakre maskbågen så lyfter jag över den till högra stickan som om jag skulle sticka den avigt. Så den maskan blir både stickad och lyft. Eller ”knit front slip back” helt enkelt, är så jäkla mycket smidigare på engelska :laugh: den lämnar ingen ”bump” som en vanlig kfb kan göra och inga hål som ”m1” lätt gör, så jag gör den typ alltid när det ska vara en osynlig ökning.
 
Det är fasen livsfarligt att bestämma sig för att köpa garn. Såg en länk på fb, de verkade ha rea på garn som kunde funka till vantar till sambon. Googlade företaget, de hade ok omdömen, surfade in och... höll på att bli 15 nystan garn rikare, men var tvungen att gå iväg och jobba lite och hann sansa mig lite, så det slutade med tre nystan till sambovantar och... åtta? nystan budget-bomullsgarn jag ska använda att provvirka ett linne från scratch med. Har ingen aning om hur jag ska göra, har ett linne (i nått elastiskt tyg) som jag älskar, så budget-garn och trial-and-error it is! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 984
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 640
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 738
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp