Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
1520688793477746040206.jpg

Nästa projekt igång.
 
@Linta Jag köpte mönster ifrån knit.love.wool men jag har lite svårt att förstå mönstret. Tänkte att jag kunde fråga dig som stickat hennes mönster.

Är det så att jag bara ska sticka "the yoke" först och sen köra på med short row shaping, eller kör jag short row shaping och sen the yoke ovanpå det?

På bilder ser det ju ut som att folk bara stickat the yoke först och sen adderat resten men i mönstret så är det annan ordning. :confused:
 
@Linta Jag köpte mönster ifrån knit.love.wool men jag har lite svårt att förstå mönstret. Tänkte att jag kunde fråga dig som stickat hennes mönster.

Är det så att jag bara ska sticka "the yoke" först och sen köra på med short row shaping, eller kör jag short row shaping och sen the yoke ovanpå det?

På bilder ser det ju ut som att folk bara stickat the yoke först och sen adderat resten men i mönstret så är det annan ordning. :confused:
Är det Vintersol? Jag äger det men tror jag inväntar morgondagens nykterhet innan jag ger mig på att förklara något :D
 
@Linta Är det så att jag bara ska sticka "the yoke" först och sen köra på med short row shaping, eller kör jag short row shaping och sen the yoke ovanpå det?

På bilder ser det ju ut som att folk bara stickat the yoke först och sen adderat resten men i mönstret så är det annan ordning. :confused:
Om det är Vintersol det rör sig om, så ska du först göra en provisorisk uppläggning med ’waste yarn’ och sticka tre varv. Sedan byta till ditt riktiga garn, göra ’setup round’ och sedan börja med short row och därefter ’the yoke’.

Det kluriga med mönstret (och varför det finns en massa bilder på ’yoken’) är ju att man plockar upp maskorna från ’waste yarn’ när man stickat färdigt ’yoken’ nerifrån och upp, byter håll på stickningen och stickar resten uppifrån och ner.
Man gör alltså short rows under ’yoken’ och sedan får man välja om man vill forma för midja och höfter eller bara sticka rakt ned när man vänt på stickningen.

Jag hade aldrig provat metoden förut, men tyckte att det gick rätt smidigt.
 
Min provlapp blir ca. 9x9 cm istället för 10x10 cm. Lyckas inte få till 10x10 hur jag än gör. Tror ni att det fungerar ändå?
 
Min provlapp blir ca. 9x9 cm istället för 10x10 cm. Lyckas inte få till 10x10 hur jag än gör. Tror ni att det fungerar ändå?

Bästa sättet att mäta masktätheten är att sticka en provlapp som är större än 10×10. Sticka 13-14 centimeter ungefär. Sen räknar du antal maskor och varv du får på 10
×10 cm, efter att du maskat av. Låt inte stickan sitta i. Har du färre maskor än vad som anges i beskrivningen stickar du löst och får ta ett halvnummer mindre stickor, och har du fler maskor stickar du hårdare och får prova med ett halvnumer större stickor. Så får man laborera med storleken på stickor för att få rätt masktäthet.
 
Bästa sättet att mäta masktätheten är att sticka en provlapp som är större än 10×10. Sticka 13-14 centimeter ungefär. Sen räknar du antal maskor och varv du får på 10
×10 cm, efter att du maskat av. Låt inte stickan sitta i. Har du färre maskor än vad som anges i beskrivningen stickar du löst och får ta ett halvnummer mindre stickor, och har du fler maskor stickar du hårdare och får prova med ett halvnumer större stickor. Så får man laborera med storleken på stickor för att få rätt masktäthet.

Toppen! Tack så mycket.
 
Poop. Håller på med en bolibompadrake till systerdottern, men garnet kommer inte räcka.. Får nog ta ett varv till Gula Huset i Slutarp och se om hon har något i rätt färg. Tänker att det inte gör så mycket om armar och ben blir i en annan nyans eller kvalitet. Garnet borde räcka till huvud och kropp. Tror jag :nailbiting:
 
Nu behöver jag hjälp, klänningen blir väldigt stor som strl 92 som är den minsta strl på mönstret. Jag vill få ner den till strl 80 eller 78 eftersom lilltjejen är liten i växten och drar i nuläget 68 ( fyller snart 1)

Hur ska jag tänka när jag krymper det här mönstret? https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7011&cid=12

Tacksam för hjälp :)
Det verkar skilja 4 m mellan de två minsta storlekarna så jag hade nog provat att lägga upp 4, 8, eller 12 m färre från start beroende på hur många cm mindre den ska vara. Och dra ifrån "rimligt" mycket i resten av instruktionerna, i ökningar och längder. Har du tillgång till barnet är det nog lättast att mäta på henne eller nåt butiksplagg. Tänker att om det skiljer 4 m = 2 cm(enligt schemat längst ner) mellan strl 92 och 98/104 kan nog 4 m färre hyfsat motsvara strl 86 och 8 m färre motsvara strl 80. Se till att du har ett maskantal jämnt delbart med 5 när du börjar på kjolen/solfjädermönstret så att det stämmer. Flaggar dock lite för att jag inte får ihop deras mått med deras virkfasthet, enligt måtten i skissen är 2 m/st = 1 cm men enligt virkfastheten är 2,2 m/st = 1 cm. Verkar obetydligt med det skiljer 3 cm i bröstvidd beroende på vilken man räknar med. Men det kan vara jag som tänker fel, är inte riktigt kompis med Drops... :cautious::p
 
Poop. Håller på med en bolibompadrake till systerdottern, men garnet kommer inte räcka.. Får nog ta ett varv till Gula Huset i Slutarp och se om hon har något i rätt färg. Tänker att det inte gör så mycket om armar och ben blir i en annan nyans eller kvalitet. Garnet borde räcka till huvud och kropp. Tror jag :nailbiting:
Lider med dig! Jag fick slut på garnet till ett par vantar med en halv tumme kvar, köpte nytt till den och la till nystan nog för att göra en topp(för att inte bli sittandes med nästan ett helt, ensamt nystan kvar), och nu sitter jag med bara ett nystan kvar och båda ärmarna(korta tack och lov), halslinning och 15 cm på kroppen kvar att sticka :banghead: kommer behöva köpa ännu mer och är redan så jädra less på att sticka med det där garnet :meh:
 
Lider med dig! Jag fick slut på garnet till ett par vantar med en halv tumme kvar, köpte nytt till den och la till nystan nog för att göra en topp(för att inte bli sittandes med nästan ett helt, ensamt nystan kvar), och nu sitter jag med bara ett nystan kvar och båda ärmarna(korta tack och lov), halslinning och 15 cm på kroppen kvar att sticka :banghead: kommer behöva köpa ännu mer och är redan så jädra less på att sticka med det där garnet :meh:

Jag har också en massa jäkla bekymmer. Har nog stickat halvvägs genom oket på min vintersol nu och det har bara blivit massa trassel. :laugh: Tror att jag lyckats den hör gången med rätt storlek i alla fall.
 
Alltså, håller på att virka en duk men den blir ju inte platt! Snarare som en mössa eller nåt.. En liten skål. Kommer få använda våld och många tyngder om den ska bli platt och förbli platt.. Är detta normalt beteende för virkade dukar eller har jag gjort helt fel?
 
Alltså, håller på att virka en duk men den blir ju inte platt! Snarare som en mössa eller nåt.. En liten skål. Kommer få använda våld och många tyngder om den ska bli platt och förbli platt.. Är detta normalt beteende för virkade dukar eller har jag gjort helt fel?
Om den inte blir platt så är det för lite ökningar, virkar du efter ett mönster eller på frihand?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 018
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 646
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp