Visa ponny med PPID på utställning?

Puffpe

Trådstartare
Hej!
Att man i inte får tävla en häst som äter prascend (för ppid ) är ju ganska tydligt, men gäller detta förbud även när det gäller exteriör bedömning på premiering? På svenska ridsportförbundet står det att man inte får ge prascend till en "tävlingshäst" och på proppen för utställningen står det att de följer svenska Ridsportsförbundets regler.
 
Fråga arrangören alt ridsportförbundet så får du svar. Jag tänker att en exteriör bedömning borde vara ok eftersom det inte är en tävling där hästen ska prestera något men man vet ju aldrig. :)
 
Vad är det för ras?

Jag tänker att rasen du har kanske faller under Svenska hästavelsförbundet och det är en officiell utställning förankrad där, då är det ju deras regler som gäller.
Möjligen menar de att det är regler som hur hästen ska vara tränsad, nummerlappen sitta osv. Tror att de har olika regler angående vaccinering också men där är jag mindre säker.
 
Till att börja med är det skillnad på utställning och premiering. Det första är en tävling, det andra en avelsvärdering.

Oavsett så ska du fylla i en hästägarförsäkran, där du försäkrar att hästen inte är sjuk eller skadad. Iom PPID så är den ju sjuk, så jag skulle utgå ifrån att man inte får visa.
 
Till att börja med är det skillnad på utställning och premiering. Det första är en tävling, det andra en avelsvärdering.

Oavsett så ska du fylla i en hästägarförsäkran, där du försäkrar att hästen inte är sjuk eller skadad. Iom PPID så är den ju sjuk, så jag skulle utgå ifrån att man inte får visa.

Fast det är ju smittsam sjukdom som menas.

Citerat från SvRF

  • hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte visat några tecken på smittsam sjukdom.
  • hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte vistats i stall där smittsam sjukdom förekommit, inte heller i stall där misstanke om sådan sjukdom
    förekommit.
    (TRI Mom 112 2015)
 
Fast det är ju smittsam sjukdom som menas.

Citerat från SvRF

  • hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte visat några tecken på smittsam sjukdom.
  • hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte vistats i stall där smittsam sjukdom förekommit, inte heller i stall där misstanke om sådan sjukdom
    förekommit.
    (TRI Mom 112 2015)

Nä, inte den jag skrivit på för SH. Där står det mer utförligt, bla om sjukdom/skada samt att hästen inte ska vara en fara (ohanterliga hingstar....) för andra deltagare.
 
Nä, inte den jag skrivit på för SH. Där står det mer utförligt, bla om sjukdom/skada samt att hästen inte ska vara en fara (ohanterliga hingstar....) för andra deltagare.

Ja, men det var ju det jag skrev i första att man först måste ta reda på vad som behövs egentligen.
TS skrev att man skulle följa SvRF och där är det ju annorlunda.

Själv har jag aldrig skrivit på en hästägarförsäkran med någon av mina hästar på utställning, förankrade i SH.

Sedan är ju diskussionen om en häst är "sjuk" om den är symptomfri med medicin, så länge det inte är en smittsam sjukdom.
 
Detta är bara en nyfiken fråga från någon som har nollkoll på detta! Varför får man inte tävla om hästen har PPID och tar medicin mot det? Är medicinen i sig prestationshöjande?
 
Detta är bara en nyfiken fråga från någon som har nollkoll på detta! Varför får man inte tävla om hästen har PPID och tar medicin mot det? Är medicinen i sig prestationshöjande?

Inte prestationshöjande på så vis att hästen presterar bättre än en frisk häst men den kan få hästen tillbaka till ett normalt liv. Min häst har medicinerats i lite mer än ett år nu och hon är i princip som vanligt. Det går inte att se på henne att hon har PPID.
 
Inte prestationshöjande på så vis att hästen presterar bättre än en frisk häst men den kan få hästen tillbaka till ett normalt liv. Min häst har medicinerats i lite mer än ett år nu och hon är i princip som vanligt. Det går inte att se på henne att hon har PPID.

Så tänker jag också. Som om mat var prestationshöjande liksom, bara för att hästen presterar bättre med mat än utan.

Men, däremot är medicinen ju dopingklassad. Så medicinen kan såklart kanske vara höjande/sänkande för en frisk häst.
 
Detta är bara en nyfiken fråga från någon som har nollkoll på detta! Varför får man inte tävla om hästen har PPID och tar medicin mot det? Är medicinen i sig prestationshöjande?
Handlar det inte om att man inte får tävla med en häst som är sjuk?
Vi har ju jättehårda dopingregler för djur generellt och det är ju för djurens skull. Vi människor kan ju välja om vi vill stoppa i oss lite ipren och sen tävla trots att vi tex är sjuka men djuren kan inte välja, och då har man extra hårda regler som handlar mer om djurens välfärd än om att det är prestationshöjande läkemedel.
 
Handlar det inte om att man inte får tävla med en häst som är sjuk?
Vi har ju jättehårda dopingregler för djur generellt och det är ju för djurens skull. Vi människor kan ju välja om vi vill stoppa i oss lite ipren och sen tävla trots att vi tex är sjuka men djuren kan inte välja, och då har man extra hårda regler som handlar mer om djurens välfärd än om att det är prestationshöjande läkemedel.

Jo, så är det givetvis.
Jag kan dock tycka att just utställning KAN vara annorlunda. De kan inte trava bättre än de är födda till och ska bara gå 4x20 meter ca på rakt spår. Borde röra sig mer i hagen än på själva utställningen.
Som valack har hästen inte heller något avelssyfte.

Men, till syvende och sist är det ju SH eller SvRF som bestämmer.
 
Jo, så är det givetvis.
Jag kan dock tycka att just utställning KAN vara annorlunda. De kan inte trava bättre än de är födda till och ska bara gå 4x20 meter ca på rakt spår. Borde röra sig mer i hagen än på själva utställningen.
Som valack har hästen inte heller något avelssyfte.

Men, till syvende och sist är det ju SH eller SvRF som bestämmer.
Fast det är väl för att det inte handlar om prestation alls utan det handlar om att hästen inte ska delta i den typen av aktiviteter (tävling/bedömning) om den inte är frisk.
 
Fast det är väl för att det inte handlar om prestation alls utan det handlar om att hästen inte ska delta i den typen av aktiviteter (tävling/bedömning) om den inte är frisk.

Javisst, men precis som med oss människor är ju hästen "frisk" om den får sin medicin, precis som vi är med t.ex diabetes, sköldkörtel etc.

En häst med PPID rekommenderas, så vitt jag vet, just motioneras.
 
Javisst, men precis som med oss människor är ju hästen "frisk" om den får sin medicin, precis som vi är med t.ex diabetes, sköldkörtel etc.

En häst med PPID rekommenderas, så vitt jag vet, just motioneras.
det är livstids tävlingskarens på den medicin som används
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 488
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 444
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp