Vispgrädde?

I dag blir det allt vanligare med 36-procentig vispgrädde som är utspädd och tillsatt ett förtjockningsmedel. Riktig grädde ska bara innehålla just grädde.

Jag vägrar köpa 36% så kallad vispgrädde.
Nåja så nytt är det inte, det har varit så i rätt många år... Man får helt enkelt se till att köpa den 40 % grädden när man vill ha grädde. :D
 
Det värsta är ju att ed med 36% ofta har en bättre förpackning tycker jag, men man får stå ut med den sämre förpackningen. Jag vägrar också köpa den som inte bara är grädde, sen kan jag när jag lagar mat använda en del grädde och en del mjölk eller vatten för att få ner fetthalten. Det är tillsatserna jag inte vill ha, inte en så fet produkt som möjligt.
 
E 407 - Karragenan (övriga tillsatser)

FUNKTION
Stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel.


FRAMSTÄLLNING
Framställs ur en viss sorts rödalg.


ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Används i t.ex. ost, kakor, milkshake och alkoholdrycker.


KÄNDA HÄLSORISKER
Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande. WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.
 
Tyvärr är det ju så mycket mycket.
Lindahlsprodukterna är ju tex gjorda i Tyskland. Astråkigt.

Ja visst är det tråkigt!!

Lindahls ekologiska turkiska yoghurt och ekologiska grekiska yoghurt är producerade på svensk råvara :) . Däremot i princip inga av deras andra produkter, precis som du säger :(
 
Tyvärr är det ju så mycket mycket.
Lindahlsprodukterna är ju tex gjorda i Tyskland. Astråkigt.

Inte de ekologiska. Men tyvärr smakar de heller inte lika bra - ekologisk mjölk brukar ju smaka likadant, så jag lusläste förpackningarna, och det är det som skiljer. Min gissning, med tanke på den turkiska diasporan i Tyskland, att de helt enkelt har kräsnare konsumenter och därför bättre yoghurtmejeri att göra yoghurten i där.
 
I dag blir det allt vanligare med 36-procentig vispgrädde som är utspädd och tillsatt ett förtjockningsmedel. Riktig grädde ska bara innehålla just grädde.

Jag vägrar köpa 36% så kallad vispgrädde.

Jag tycker det är rent beklämmande att så många uppenbarligen köper den 36%-iga att den nu mer dominerar gräddhyllan!
Och att det i mejerihyllorna över lag är svårt att hitta svenska produkter, som dessutom är osötade och utan tillsatser. Det går såklart, jag själv gör det uteslutande de gånger vi köper mejerivaror, men jag önskar så innerligt att fler öppnade ögonen och köpte dem så utbudet ökade. För att inte tala om svenska laktosfria produkter, det existerar knappt… och särskilt inte ekologiska som jag köper.

Varför "ska" mat vara så förbaskat billig? Frustrerande utveckling!
 
Inte de ekologiska. Men tyvärr smakar de heller inte lika bra - ekologisk mjölk brukar ju smaka likadant, så jag lusläste förpackningarna, och det är det som skiljer. Min gissning, med tanke på den turkiska diasporan i Tyskland, att de helt enkelt har kräsnare konsumenter och därför bättre yoghurtmejeri att göra yoghurten i där.

Jag tror som du, men brukar nu mer tänka bort den icke ekologiska och fundera på om jag gillar smaken på den ekologiska eller inte. Och det gör jag, så jag köper den istället trots att den inte är lika god ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 656
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
18
· Visningar
566
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 560
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp