Vit scilla - vanligt?

tanten

Trådstartare
Efter ett par somrars normalskötsel av tomten har det visat sig att de vårlökar jag saknade så bittert vid mitt nyköpta hus har dykt upp. Det som jag trodde var en helt död vårträdgård är full av blåstjärna, scilla och pärlhyacinter.

Men det är massor av VIT scilla. Helt vita blommor som dyker upp bland de blå.

jag har aldrig levt med så mycket scilla förut och undrar om det är vanligt? Är det normalt att det finns vita med?
 
Enligt google är det inte helt ovanligt :) Jag bor vid Tessinparken i Stockholm, och vi har långa strängar med både blåa och vita scillor här. Ska tydligen finnas i rosa och lavendel också.

Det verkar gå att köpa vita scilla-lökar @Scata :)
 
Efter ett par somrars normalskötsel av tomten har det visat sig att de vårlökar jag saknade så bittert vid mitt nyköpta hus har dykt upp. Det som jag trodde var en helt död vårträdgård är full av blåstjärna, scilla och pärlhyacinter.

Men det är massor av VIT scilla. Helt vita blommor som dyker upp bland de blå.

jag har aldrig levt med så mycket scilla förut och undrar om det är vanligt? Är det normalt att det finns vita med?

@tanten: Scilla siberica var. Alba, heter den tydligen, beskriven år 1880. Den verkar inte jättevanlig, men inte så ovanligt heller.
 
@tanten: Scilla siberica var. Alba, heter den tydligen, beskriven år 1880. Den verkar inte jättevanlig, men inte så ovanligt heller.
Aha! Tack!
Jag lyckades ju googla fram alban men inte att den var gammal. Det var kul att veta eftersom torpet är från 1881.

Den finns bland de blå. De har betett sig som scilla brukar, har spritt sig över gården.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 794
Senast: Zpunk
·
IT & mobiler Helt plötsligt har det dykt upp en del vita och ljusa pixlar på sidor jag besöker som har svart bakgrund. Trodde det var döda pixlar så...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: Saybia
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: mian1
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 317
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp