Bukefalos 28 år!

VitlÖk Till HÄst!

P

-Pyrish-

Gav min häst vitlök för de skulle juh tydligen vara bra mot infektioner o sånt o det säljs juh i ridsportsbutiker och dom säger att det är bra så varför kommer de sig att jag snubblade över en artikel om att vitlök är livsfarligt för hästen det står där att vitlök är blodförtunnande och hästen blir känsligare för Kolikanfall :O

SÅ GE INTE ERA HÄSTAR VITLÖK kommentera gärna o skriv vad du tycker =) :bow:
 
Sv: VitlÖk Till HÄst!

hehe, du kanske ska lägga den på häst istället.
men ja, jag har åxå hört det.
men uppfattade det som att man inte skulle ge i för stora mängder.
lagom är bäst och då är det inte farligt.
men jag kan ju ha fel även jag..... fniss...
jag ger inte mina iaf.
 
Sv: VitlÖk Till HÄst!

Ger mitt halvblod vitlökspulver.
Man ska inte ge i för stora mängder!
Man ger en stor häst 1 msk om dagen.
 
Sv: VitlÖk Till HÄst!

Om du inte är säker på att din häst absolut behöver nåt spec foder, så ska du inte ge det. Allt för många hästägare numera fjollar som fan med det där, och trycker i dom onödiga saker som ibland kan vara skadliga. En mineralsten i boxen brukar oftast räcka som tillskottsfoder, och äter inte din häst av den så behöver den inte det heller. Dom känner själva av vad dom behöver äta! Lägg hellre energi på att se till att din häst går i en stor kuperad hage med många olika växtslag, så äter den det den behöver äta. Om hästen är väldigt mager ska man naturligtvis ge nåt med högt näringsinnehåll, typ olja eller lusern. Kolla höet också väldigt noga, att det innehåller olika växtslag. Sen är det också så att grundbehovet av mat ska utgöras av hö/ensilage. Tränar man kan man ge typ havre eller kornkross eller vad hästen nu behöver. Men akta er för olika multivitaminspulver, och ska ni absolut ge era hästar det, så kolla att dagsbehovet inte blir för högt av de sammanlagda produkterna. Finns så mycket att säga om det här men jag slutar nu... Ha de gött!
 
Sv: VitlÖk Till HÄst!

Jag har uppfattat det som att vitlök är blodförtunnande i stora mängder. I ett försök att göra hästarna mindre smakliga för myggor mm om sommaren har gett dem vitlök. Dock fann jag att de var mycket effektivare att koka vitlök och citron ihop och spraya på hästarna. Dessutom gillar inte mina vitlök :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 061
Senast: Mauen
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 565
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 843
Senast: manda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga hinder
  • Hö- och halmskörd 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp