Bukefalos 28 år!

VOLTIGE för alla

C

Cirkusponnyn

Hej!

Jag är intresserad av voltige, och hoppas fler intresserade hoppar på denna tråd, några som är duktiga och några som är nyfikna, som jga =) ;)

Jag undrar om man kan omskola t.ex. en gammal travhäst till voltigehäst, eller om det är direkt olämpligt? Vilke hästar kan man använda och hur ofta kan man träna voltige utan att gästen slits ut?

Hoppas fler hoppar på denna tråd! =)

MVH//Lina :)
 
Sv: VOLTIGE för alla

Tja, rent teoretiskt så går det väl att ha voltige på de flesta hästar, bara man tränar dem tillräckligt mycket för ändamålet och de gillar det. Vet att det finns åtminstone en klubb som tränar på en varmblodstravare. Som skritthäst borde det definitivt inte vara några problem, funkar galoppen så kan det ju gå till lättklass eller individuell. Beror ju lite på storlek och så hur många man kan vara på hästen. Vi har en C-ponny som lättklasshäst till de riktigt små och ett svenskt halvblod på ca 170 till övriga.

Kallblodstravare brukar ju ha lättare för galoppen så det funkar säkert också med tillräcklig träning.

Hur ofta och mycket man kan träna beror ju på häst, kondition, muskler, längd på passen osv.

Personligen föredrar jag att lägga mig mellan 1-2 gånger per vecka, där 1 gång per vecka är det "normala". Dock kan en häst i god kondition vid enstaka tillfällen gå oftare, t.ex i samband med tävling. (men då kan man dra ner tidsmässigt på passen)

Det jag tycker man ska tänka på är att vara uppmärksam på sin häst, träna i båda varv och i olika gångarter. Anpassa inspänningar efter hästens kondition.
 
Sv: VOLTIGE för alla

Jag tycker också det verkar spännande med voltige. Skulle faktiskt börjat, någonstans i Uppsala. Men tyckte det var för långt så det blev inget. Tränade mkt gymnastik förut (2:a bästa svensk bland dom som fick åka till Ryssland), 3:a tror jag på RM (riksmästarskapen), i princip samma som sm fast det är uppdelat efter ålder (jag är 88). Finns såklart vanligt sm också ;)
Skulle vara roligt att få pröva någon gång. Förut gjorde jag volter när jag flög av hästen :cool: . Landade på fötterna och hann klappa på hästen i luften (i princip :p , snarare precis i landning eller strax efteråt, men ändå ;) )
 
Sv: VOLTIGE för alla

Det finns två aktiva klubbar i Stockholmsområdet, Botkyrka och Överby. Ifall du fortfarande är intresserad att prova.
 
Sv: VOLTIGE för alla

mjo, kanske det ;)
Vet inte om jag vågar bara :o
Fast det skulle vara kul o pröva någon gång, men ändå...
 
Sv: VOLTIGE för alla

Såklart du vågar! Du kan ju alltid testa, inte sant? Om du inte tycker om det, så tycker du ju inte om det, inget mer med det.
Jag tror att vi har platser till hösten, fast jag är inte säker.
/Johanna - Överby Voltige
 
Sv: VOLTIGE för alla

pigleton är väl mest expert här :smirk: men jag säger tycker du och hästen att det är kul så e det bara å köra :D
bara börja lite lugnt så hästen vänjer sig vid viftande armar och ben :banana:
 
Sv: VOLTIGE för alla

Kul att det börjar bli drag i voltigen. Själv var jag aktiv i Sörmons Voltigelag i början till mitten av 80talet ochvi hade jättekul. Vi blev Svenska Mästare 1984 och kom 6a i EM vann danska öppna mm. Håller på lite till husbehov fortfarande, min dotter 5 år och jag brukar "leka " voltigeuppvisning ibland på varmblodstravaren hemma. Håller med ovanstående inlägg att bara hästen och du trivs med det så spelar inte rasen någon roll. När jag var liten hade vi en kallblodstravare på sommaren som fick duga gott att hitta på ny kür på. Som proffesionell voltigehäst hade vi på ridskolan dock ett stort halvblod 172 cm med rätt galopp och perfekt ryggverksamhet. :d
Kul att voltigen utvecklats så. När jag höll på för 20 år sen så fick vi inte ha hjälm ens på träning, vi beställde sockiplast från tyskland och den tjocka voylocken som man ser på voltigehästar idag var inte uppfunnen. Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 371
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp