escade

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att köpa en nyare bil då vår s70 snart har gjort sitt. Vad har ni för åsikter om v50 som dragbil? Min transport har totalvikt 1300 kg (Star trailer, boogie). Jag kör inte mycket med släp, och kommer ej att köra om det är mycket snö etc. Vi var först inne på v70, men den kanske är onödigt stor och tung för ändamålet. Vi vill gärna ha en ganska bensinsnål bil för vardagsbruk. Kombi är ett krav. Alla åsikter är välkomna :)
 
Sv: Volvo v50

Jag har en Volvo V50 årsmodell 2005 som dragbil. Motoreffekt 103kw. Får dra 1470 kg med B-kort och 1500 kg med BE-kort, så det är inte en enormt kraftig dragbil. Mitt släp (Star Safir, boogie, 1400 kg, också -05) ligger jättebra efter bilen och hästen trivs när jag kör. Har kört i alla typer av väder utom riktigt djup snö eller blankis med bil och släp och det har fungerat bra.

Valde bilen då den kändes lagom stor för mig, maken och två vovvar av meddelstorlek. Nu med en vovve och bebis börjar den bli lite liten, men kommer att få hänga med ett tag till. Har sadelkammare på transporten, så behöver inte ha hästgrejerna i bilen.

Kikade också på V70, men för att de inte skulle bli jättedyra fick man gå ner i motoreffekt och då tappade man dragvikt på B-körkortet (och nä, jag orkar faktiskt inte fixa till E-behörigheten just nu).
 
Senast ändrad:
Sv: Volvo v50

Tack för ett utförligt svar :) Jag har också funderat på om den blir för liten när det är dags för bebis, men det lär ju funka ett antal år framöver innan det är ett problem! Vi har ingen hund som behöver få plats heller :) Det känns lite onödigt att köra runt med en stor bil i flera år för att den kanske blir lagom i framtiden. Är v50:n dyr att serva?
 
Sv: Volvo v50

Jag hade en V70 tidigare men bytte sedan till en XC70 och samma vecka köpte min sambos syster en V50, så vi åkte till svärmor samtidigt och visade upp våra nya bilar och jag måste säga att jag är inte impad utav V50 när man jämför med min XC70..
Dock har jag ju inte provat att dra släp med den.
 
Sv: Volvo v50

Det kan jag tänka mig :) fast XC70 är ju i en annan prisklass både i inköp och drift.
 
Sv: Volvo v50

Jag bytte precis själv till en v70. Tyckte att v50 blev för liten för 2 stora hundar.
 
Sv: Volvo v50

Ok, körde du hästtransport med den? Jag har en kompis som kör v50, hon har en liten och en mellanstor hund. Hon är nöjd med bilen, jag är mest ute efter att få reda på om den är ok som dragbil. Några hundar har jag inte, en barnvagn ska väl få plats när det är dags :)
 
Sv: Volvo v50

Jag har en Volvo V50 -05, diesel. Den fungerar alldeles utmärkt som dragbil! Jag uppskattar väldigt mkt styrkan som gör att man inte ens märker att man har en boogie efter. Och den går oerhört billigt både med och utan släp. Jag fullkommligt älskar min bil! :love:

Kan nämna också att antispinn och antisladd gör att den går oerhört bra vid halka och snö (har dock aldrig dragit släp vid dessa tillfällen). Har hittills därför inte känt att jag hade behövt 4wd (men finns på bensinmotorn). Dock är det ju inte lika hög markfrigång som på tex xc70 varpå det ju trots allt finns begränsningar i var man kan ta sig fram.

Jag har ägt den 2-3 år (?) och har enbart behövt vanlig basservice (ca 2000 kr). Däremot vet jag att det var någon del (möjligen partikelfiltret? minns tyvärr inte) som är oerhört dyrt att byta vid ett visst miltal (ca 12 000 kr har jag för mig). Jag (eller rättare sagt sambon) var därför oerhört noga med att hitta en årsmodell som inte hade den delen. Jag ska kolla med sambon och återkomma med vad det var!

Så som vardagsbil som även ska fungera att dra med när behov finnes så fungerar v50 alldeles utmärkt. Personligen skulle jag dock aldrig välja bensinmotor till dragbil.
 
Sv: Volvo v50

Tusen tack för ännu ett utförligt svar :)

Vad är det för skillnad mellan diesel och bensin i "vardagskörning" utan släp? Kostnad osv. Jag kör kanske 10 mil/vecka, ibland betydligt mer, men sällan mindre än så. Pendlar med buss så det är främst resor till och från stall/affär/nöjen etc. som bilen ska användas till, och som dragbil då.

Du får gärna kolla upp med sambon vilken del det gällde, sånt är bra att få reda på innan man står där med räkningen i handen... ;)
 
Sv: Volvo v50

En diesel är mycket starkare, speciellt på låga varv. Och det går inte åt lika mycket bränsle till en diesel, dock är de ju lite dyrare i skatt.
Jag sparar nästan 2000kr i månaden sen jag köpte en diesel istället för en bensin bil. Men jag åker mycket oxå.
 
Sv: Volvo v50

Ja, det blir mkt mer tryck i bilen helt enkelt i och med att den är så stark på låga varv. Som exempel kan jag tex accelerera tillräckligt för en omkörning bara genom att trycka lite extra på gasen i sjätteväxeln utan att behöva växla ner (men jag har turbo samt chippad). En klen bensinmotor känns som rena döden efter att man kört diesel (partisk- nejdå ;))

Jag kör dock ca 12 mil om dagen så för mig är det otänkbart med en bensinare (min drar igenomsnitt 0,5/milen). Skatten ligger på 3 000 kr om året. Det gör att jag sparar väldigt mkt på att ha diesel. Men det gäller ju att man kör en del mil om året för att tjäna in på den högre skatten.

Även om jag skulle börja köra betydligt mindre skulle jag dock aldrig byta tillbaka till bensinare i och med att jag även behöver dra transport med jämna mellanrum.
 
Sv: Volvo v50

Om du kör ca 10 mil/vecka lär det bli dyrare med en diesel, OM det inte är en nyare diesel. Vet att vissa är skattefria i ett visst antal år och vissa nyare har inte så fasligt hög skatt.

Jag kör ca 30 mil/vecka. Kollade på diesel vs. bensin av en viss modell årsm 04. Dieseln drog 0.78 blandat och bensinaren 0.92. Skatten på dieseln var 6540kr/år och bensinaren 2400kr. Det hade gått ungefär jämt upp för mig med dåvarande diesel/bensinpriser.

/B :)
 
Sv: Volvo v50

Jag förstår, den kraften är jag inte bortskämd med så jag vet inte vad jag saknar :D Hade vi kört mer hade diesel varit ett alternativ, men nu känns det som att en bensin med stor motor passar oss bäst.

Inka-90 + Bellini: Att kolla upp skatten och räkna på bensinförbrukningen skrivs upp på listan "att tänka på inför bilköp" :)


Tack för era tips!
 
Sv: Volvo v50

Jag kör ca 30 mil/vecka. Kollade på diesel vs. bensin av en viss modell årsm 04. Dieseln drog 0.78 blandat och bensinaren 0.92. Skatten på dieseln var 6540kr/år och bensinaren 2400kr. Det hade gått ungefär jämt upp för mig med dåvarande diesel/bensinpriser.

/B :)
Fast det där beror ju väldigt mycket på vilken bilmodell man tittar på. Det är skillnad på äpplen och äpplen.;) "Min" Subaru Legacy diesel drar ca 0,58 l/mil blandad körning och bensinaren skulle dra 0,8 l/mil har jag för mig. Skatten på dieselmodellen var ca 2700 kr och skatten på bensinaren 1800-2000 kr har jag för mig.
 
Sv: Volvo v50

Jo det är klart det kan skilja mellan modeller/märken, och årsmodeller.
Om man dock kör endast ca 10 mil per vecka och med dagens dieselpriser som dessutom är högre än bensinpriset så är det svårt att "tjäna" på att köra diesel. Oftast måste man köra mer för att det ska löna sig. Men visst finns undantag och det är ju bara positivt :)

/B
 
Sv: Volvo v50

Jag håller med dig om att man behöver köra mera än 10 mil/vecka för att räkna hem en dieselbil. Möjligen med undantag för en småbil som kvalar in som miljöbil. Själv kör jag ca 3000 mil/år så då är valet lätt.
 
Sv: Volvo v50

Det är min erfarenhet också. Att det krävs rätt mycket eftertanke innan det blir självklart val mellan diesel- och bensinmotor. Vi har bytt från diesel till bensin, vi var först helt inne på diesel. Efter lite funderingar, beräkningar på antal mil etc kom vi fram till att den helt huvudlöst mycket dyrare skatten (vi pratar 10 000 kr+) var svårt att köra in med tanke på hur mycket bilen skulle rulla.

Drivmedelsförbrukningen (hur mycket vi använder bilen) kan vi anpassa om vi skulle behöva (köra mindre) medan skatten ska betalas varje år, oavsett hur mycket vi kör bilen. Det blev väldigt många liter bensin för skattepengen innan det ens var jämt (den bil vi tittade på drar mycket oavsett bensin eller diesel).
 
Sv: Volvo v50

Tack för era svar ang. diesel/bensin :)

KL

Någon mer som kör v50 som har åsikter? Vilken storlek på motor ska man satsa på om man ska dra med en bensin-driven v50?
 
Sv: Volvo v50

Vi har haft en v50, diesel. Vi hade ett brenderupsläp totalvikt 1450.
Jättebra dragbil sommartid, bränslesnål både med och utan släp.
Men åker du mycket vintertid kan jag absolut INTE rekommendera den. Vet inte hur många ggr sambon svurit över att han kört fast bara de blir lite halt eller lite snö på vägen.
Finns de v50 som är 4hjulsdriven skulle jag satsat på den modellen isåfall.
 
Sv: Volvo v50

Håller med om att 4wd är att föredra (men finns bara i bensinversionen) dock är det uppenbart att man upplever det olika hur de är att köra i snö.

Jag har kört ett par vintrar nu med emellanåt fruktansvärda vintervägar (det driver på vägarna runt Österlen). Och bilen har gått fram precis överallt! T.o.m. när jag har varit helt säker på att fastna (men inte haft så mkt att förlora på att prova). Däremot sätter ju markfrigången sina naturliga begränsningar.

Jämför jag med min tidigare Audi A4 som satte sig redan på leriga gräsmattor :devil: så är V50 värsta jeepen i jämförelse. :D

Så jag tycker precis tvärtom, det är en mkt bra bil i snö och halt väglag trots att den saknar 4wd, är framhjulsdriven och har låg markfrigång. Rent logiskt borde den vara oerhört mkt sämre.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 637
Senast: super
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
968
Senast: Messy
·
Utrustning Nu är jag på G efter en ny bil, då min V70 från 2003 börjar bli sliten Har blviit erbjuden att köpa en Volvo V50 från 2011 som knappt...
2
Svar
35
· Visningar
3 291
Senast: Rugge
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp