Vridna tassar..

Thera

Trådstartare
Förra natten föddes fyra små pigga krabater hos oss. Allt gick fint, förutom att en av ungarna har felvinklade tassar.

De är liksom lite vridna inåt, antar att hon legat illa i livmodern.

E594C2D4-21A1-46AF-BECD-F400F819FEDD_zpstiwmrtuk.jpg


Har försökt läsa på, men det står olika överallt. Vissa menar att det går att ordna, andra menar att de bör avlivas. :cry:

Har stretchat lite försiktigt och tycker det blivit lite bättre, men vet inte om jag gör rätt.

Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Vad säger din veterinär? Jag har inte sett sådant själv men fick höra att en av de honorna som kom hitflyttande (dräktig) tidigare hade fått en kull där en av ungarna hade vad jag uppfattade det som något liknande det din unge har. I det fallet dödades alla ungarna så hur det hade gått vet jag inte. Honkatten fick sedan sina ungar här och en av dem kunde inte få upp sina bakben under sig förren hon var 8 veckor. Henne sålde jag inte utan hon fick bo kvar här. Hon var över året innan hon kunde hoppa upp på saker utan att ramla ner men nu, som tioåring, är hon som vilken katt som helst. Jag var övertydlig med att ingen av ungarna jag sålde skulle få några ungar men en valde att ändå ta ungar. De var missbildade allihop och en var så illa att den föddes död. Kanske inavel, kanske genetiskt fel, vem vet? Honkatten som kom hit kastrerades så snart det gick och så även ungen jag behöll. Jag anser inte att man ska låta katter som har fått missbildade ungar få fler och jag tror inte att det i ditt fall beror på att ungen har legat konstigt. Det ser ut som det som på människa kallas för klumpfot och det är en missbildning.
 
Vad har har hört så kan det räta till sig om man stretchar ett par dagar om dagen. Det är precis som med föl att skelettet är mjukt i början omblanda räta ut sig. Jag skulle nog ge det en chans så länge ungen är pigg i övrigt. Men honan skulle jag nog kastrera eftersom det trots allt handlar om en missbildning. Lycka till :)
 
Vad har har hört så kan det räta till sig om man stretchar ett par dagar om dagen. Det är precis som med föl att skelettet är mjukt i början omblanda räta ut sig. Jag skulle nog ge det en chans så länge ungen är pigg i övrigt. Men honan skulle jag nog kastrera eftersom det trots allt handlar om en missbildning. Lycka till :)
Skulle just skriva precis samma sak. Lillkissen kan ju få ett shysst kattliv trots skeva tassar, men som sagt inte läge att avla vidare på varken honan eller syskonen tänker jag.
 
Lite sen på bollen, men något liknande är anledningen till att min vovve heter Tassa. Hennes ena baktass var roterad inåt när hon föddes, gick utmärkt att "böja" till rätt läge, men stannade inte kvar där. Vi spjälade med lite kartong och tejp i några dagar och nu när hon är vuxen vet jag inte ens vilken tass det var.
Mitt råd är: fortsätt stretchingen och om det inte blir bra nog för ett ok kattliv så får ni fatta det beslutet om någon/-ra veckor.
 
Ja, när hon börjar springa omkring kommer det inte märkas alls att hon föddes med lite vridna tassar. Bra jobbat. :)
 
Förra natten föddes fyra små pigga krabater hos oss. Allt gick fint, förutom att en av ungarna har felvinklade tassar.

De är liksom lite vridna inåt, antar att hon legat illa i livmodern.

E594C2D4-21A1-46AF-BECD-F400F819FEDD_zpstiwmrtuk.jpg


Har försökt läsa på, men det står olika överallt. Vissa menar att det går att ordna, andra menar att de bör avlivas. :cry:

Har stretchat lite försiktigt och tycker det blivit lite bättre, men vet inte om jag gör rätt.

Någon som har erfarenhet av liknande?

Nu mår ju kattungen bra men jag tänkte bara inflika att fenomenet heter Twisted legs. Det kan bli så, precis som nämnts ovan, när kattungen ligger lite tokigt i livmodern. Det blir då senkontraktioner (senan på ena sidan blir kortare)och de är de man kan massera/stretcha ut. Sjukgymnastik på katt helt enkelt (funkar likadant på hund och häst). :)
Man kan med fördel värma benet innan man börjar arbeta med det så muskler och senor är 'förberedda'.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 891
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp