Bukefalos 28 år!

vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

eldkyss

Trådstartare
Jag har två st hästar sedan tidigare och dom är full vaccinerade. Jag skall låna en häst över sommaren och av någon andleding är inte denna vaccinerad då äagar säger att enligt veterinären sagt att det inte behövs med tanke på att hästen bara går hemma och inte träffar så många andra hästar...

Till huvudfrågan: Hur skall ja gå till väga? För om ja skulle köra igång en grundvacc på pållen nu så hinner han ju ändå inte få en fullvaccinering innan han skall åter till ägaren i höst... ?

Att det inte är någon fara för mina egna hästar eftersom dom är vacc förstår jag, men löper han stor riks att bli sjuk?

Mina två hästar träffar endast bara varandra och vi rider endast hemma i skogarna och rider ej ut på någon allmän ridbana eller tävling.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Stelkramp har väl hästen? Om inte så skulle jag satsa på den vaccinationen, och den häst som blir sjuk är ju den utan vaccination. Var noga med att kontraktera att hästen INTE är vaccinerad, och vad som sker i händelse av att hästen blir sjuk pga utebliven vaccination.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

jo ja känner lite också så kring detta med stelkrampen.. ja menar hästen hinner ju inte få ett fullgott stelkrampsskydd innan den skall hem till ägaren igen?
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

jag skulle inte göra nånting. har hästen klarat sig ovaccinerad i alla år så har den redan ett utmärkt naturligt immunförsvar och att börja med halvdana vaccineringar nu är mer risk än nytta.

om hästen skulle trampa in en rusten spik i hoven ed så kan du ju diskutera med veterinären om ni ska ge honom en stelkrampsspruta då.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Influensa skulle jag skippa. Såvida denna häst är frisk så riskerar du ju inte att smitta din häst, oavsett om den nya är vaccinerad eller ej.

Man vaccinerar mot stelkramp för hästens skull! Så man kan få en sårskada utan att den dör. Jag skulle inte ta på mig en häst utan stelkrampsskydd.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Jag hade inte oroat mig alls

Tävlande travhästar är sällan vaccinerade och de träffar massor av hästar och klarar sig fint.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Till huvudfrågan: Hur skall ja gå till väga? För om ja skulle köra igång en grundvacc på pållen nu så hinner han ju ändå inte få en fullvaccinering innan han skall åter till ägaren i höst... ?

Det hinner du väl, om han får första sprutan nu så ska ju nästa vara om minst 21 dagar, då är det ju grundvaccinerad.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Om hästen är helt ovaccinerad mot stelkramp hinner man oftast inte få upp ett tillräckligt skydd med en vaccination i samband med skada!!!!
PL
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

vad jobbigt! Låter lite märkligt på resonemanget om att inte vilja vaccinera sin häst. Vad säger din veterinär om det då? Känner mig skeptisk. Svårt att sedan vaccinera om du bara ska ha honom över sommaren. Massa kostnader. Samtidigt vill man ju alltid hästens bästa.

Kommer inte fram till nåt bra svar, men jag skulle nog vaccinera iaf. Men när han åker tillbaka sen så får han inga fler sprutor eller? Stelkramp måste han ju iaf. ändå ha va?
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Jag hade inte oroat mig alls

Tävlande travhästar är sällan vaccinerade och de träffar massor av hästar och klarar sig fint.

Fel.
Sedan en tid tillbaka krävs vaccination på travhästar.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Nej, jag tycker oxå det låter märkligt. Men jag kanske missuppfattade Centaurs inlägg? Ska kolla upp detta om imunförsvar!
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Jag har två st hästar sedan tidigare och dom är full vaccinerade. Jag skall låna en häst över sommaren och av någon andleding är inte denna vaccinerad då äagar säger att enligt veterinären sagt att det inte behövs med tanke på att hästen bara går hemma och inte träffar så många andra hästar...

Till huvudfrågan: Hur skall ja gå till väga? För om ja skulle köra igång en grundvacc på pållen nu så hinner han ju ändå inte få en fullvaccinering innan han skall åter till ägaren i höst... ?

Att det inte är någon fara för mina egna hästar eftersom dom är vacc förstår jag, men löper han stor riks att bli sjuk?

Mina två hästar träffar endast bara varandra och vi rider endast hemma i skogarna och rider ej ut på någon allmän ridbana eller tävling.

Jag hade inte gjort någonting, inte min häst inte mitt problem. Skriv dock i kontraktet att ägaren inte har vaccinerat hästen så du slipper stå för vetrinärkostnader som uppkommit pga sjukdom som kunnat undvikas om hästen varit vaccinerad.
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Det är säkert ingen fara alls om dina hästar är vaccinerade, och blir den sjuk får väl helt enkelt ägaren ta ansvar för den, då denne valt att inte vaccinera:grin: Skriv ett kontrakt!

Men... vill påpeka att inga travhästar tävlar ovaccinerade nuförtiden, då det är obligatoriskt och medföljer automatiskt startförbud om inte giltigt vaccinationsintyg har visats upp ;)
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

Har rett ut det hela med hästägaren och han är stelkrampsvaccinerad :)

skönt att slippa mixtra med detta:laugh:
 
Sv: vuxen häst som saknar vaccination, vad göra?

oj, där hade man inte hängt med. Tack för infon.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 665
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 224
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 220
Senast: Zanuzzi
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp