Bukefalos 28 år!

Vuxen nybörjare norra stockholm

AnnaLG

Trådstartare
Hej alla! Jag är 37 år och ska äntligen förverkliga en gammal dröm om hästar (typ 30 år :p). Har inte haft möjlighet tidigare av olika anledningar, men nu ska det bli av!!!! Lite trist bara att det dröjde så många år..:cry: känner mig rätt gammal ibland..
Senaste året har min hästlängtan (jmf barnlängtan, vilket jag iofs aldrig haft :D) vuxit jättestarkt och det känns som att jag i princip skulle kunna betala för att mocka bara för att få vara i ett stall, hihi. Drömmer om att hitta nåt stall dit jag kan gå före och efter jobbet för att hjälpa till. Men ridskola känns som det mest tillgängliga alternativet för att komma in i det.

Nån här som skulle vilja tipsa mig om bra ridskolor norr om stockholm? Framför allt gällande att hästarna har det bra och att det är en del andra vuxna där är ju också nice. (vet att man inte får namnge i forumet, men superglad för PM om det)
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Finns en ridskola som ligger nära gränsen mot Vallentuna, börjar på H...

Liten privat ridskola med små grupper (4-6 elever), bra hästar och goda möjigheter att tävla. Är främst inriktade mot dressyr men även hoppning. Minst en av hästarna har varit med på stjärnornas hoppning i Globen.

Vet dock inte om de tar emot nybörjare. För att kunna hålla en högre nivå har de tidigare krävs några års ridvana. Men det skadara inte att fråga.

Har ingen kontakt med dem för närvarande p g a egna hästar. Men tidigare har det alltid varit mycket trevligt i och kring ridhuset och har ingen anledning att betvivla att det är så fortfarande eftersom ägarna bor på gården och sprider sin trevnad kring sig. Det givna valet för mig om det blir ridskola igen.
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Finns flera stycken, det beror lite på vilka krav du har.
Lite grovt så kostar det mer desto mindre gruppen är och desto "bättre" hästarna har det.

På min ridskola, SORK, är vi max 12 i gruppen och är relativt billigt.
Däremot har inte alla hästar boxar, utan står i spilta och går enligt många andra väldigt många lektioner per vecka.

Jag trivs dock väldigt bra och vi har som jag förstått det väldigt hållbara hästar. Det har gjorts en satsning på ett gäng unghästar nu då de andra börjar bli till åren.
Jag har ridit på 3 andra ridskolor i norra Stockholm som jag inte trivts på alls, så jag kommer att stanna på min ridskola.

Annars vet jag att ridskolan i din kommun är väldigt omtyckt.
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Hur många lektioner går de per vecka då? Vad är det som gör att du ändå trivs?
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Har du fokus på att börja rida, eller vill du bara få lov att hänga i stallet?
Jag tänker att ridskolor ju brukar ha skötarsystem, där man blir skötare på en häst och får pyssla om den extra. Vet inte om man får vara skötare som vuxen dock :p

Annars tänker jag att ganska många privata stall säkert skulle uppskatta hjälp med div saker. Särskilt morgonpasset :D
Tex i vårt stall så börjar man morgonpasset med att slänga åt boxhästarna morgonhö och div kraftfoder, sedan ska de släpas ut i div hagar. Kan inte föreställa mig att någon skulle tacka nej till ett par extra händer där. Som nybörjare kanske man får börja med att slänga in maten och kanske leda ut snällaste hästen, men eftersom man har sällskap lär man sig säkert fort.

Samma på kvällen så ska ju hästar in och få foder, hos oss får hästägarna mocka själva, där kan man ju tänka sig att några säkert skulle bli glada om du ville mocka tex, och sedan kanske hjälpa till med insläpp.

Kan tänka mig att det kanske inte är lika öppet på en ridskola att låta nybörjare hjälpa till med saker? Men du kan ju höra :)

Vårt stall ligger nära Brottby/Vallentuna, har du bil och lust så kan du ju PM:a och komma och hälsa på hos oss :)
Det finns en liten verksamhet här bredvid med islänningar som erbjuder ridlektioner vet jag, och de blir säkert också glada om någon vill hjälpa till och pyssla där :)
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Jag har fått en del tips på ridskolor som verkar kanon (tack!), som jag ska kolla nu när terminen börjar. Så jag tänkte att jag börjar i den änden. Men det är himla bra förslag att sedan höra sig för i privatstall sedan. Finns ju gott om hästar i vallentuna (fler än människor sägs det, :D, true or not, många e det.) Jag har typ all tid i världen, förutom typ 40-45 timmars arbetsvecka:p! Och eftersom jag börjar typ tidigast 9, så har jag ju möjlighet till tidig morgonverksamhet..

Hihi, mycket drömmar och planer har jag. Fast det ska man ju ha och jobba på det annars kommer man ingen vart och ångrar sig sedan. (um, i slutändan är det ändå att sitta bakom häst jag drömmer om.. solvalla har ju iofs provapåkurser:p)
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Jag har gått körkursen på Solvalla :) Rekommenderas starkt! Du har ju den stora ridskolan i Vallentuna som är bra och även har grupper för vuxna nybörjare. Hästarna har det bra och lärarna är duktiga! Efter några år med en ej fungerande verksamhet tog andra över som fick ridskolan att blomstra igen :)
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Om annan körning än just sån de gör på Solvalla hägrar kanske du kan börja som medhjälpare/groom? Vid Rimbo finns det ett stort ställe med mycket kör-aktivitet, säkert finns där folk som kan tipsa om någon som söker medhjälpare :)

När du pysslat klart på ridskolan alltså :)
 
Sv: Vuxen nybörjare norra stockholm

Finns en ridskola som ligger nära gränsen mot Vallentuna, börjar på H...

Vet dock inte om de tar emot nybörjare. För att kunna hålla en högre nivå har de tidigare krävs några års ridvana. Men det skadara inte att fråga.

De tar bara emot ridvana elever så som nybörjare är det inget alternativ för TS.

//LillaGubben
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp