Vuxna ponnyryttare!

Blueeyes

Trådstartare
Jag vet att jag har sett liknande trådar förut och det är så kul att se att det finns fler vuxna än jag som föredrar ponnyer. Jag har bara haft ponnyer på foder men är nu på väg att köpa min första egna ponny (om allt går som det ska :banana:), en welsh av cobtyp på 1 år som kommer att bli C-ponny. Är lite nyfiken på er andra, hur gamla är ni, hur långa och vad väger ni (det måste ni givetvis inte skriva). Jag är 23, 160 cm lång och väger 56 kg. Berätta gärna om era hästar, vad ni gör, varför ni rider ponny och vilka reaktioner osv ni stöter på. Berätta så mycket ni orkar - jag är nyfiken. Lägg gärna in en bild! :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Vad roligt! :banana: Hoppas köpte går vägen. :)

Jag är vuxen ponnyryttare, jag är 21 år, 168-170 lång och väger väl runt en 57 kg nu.

Jag har ett 17 årigt D-ponnysto på 147 cm som införskaffades för 7-8 år sedan, som jag tävlade lite dressyr på upp till nationell nivå,
hoppade banor på 120 hemma. Jag rider ponny för när jag fyllde 18 så fick jag göra ett val, köpa stor häst och satsa på tävling eller
behålla min ponny. Självklart behöll jag min älskade ponny.

Har inte tävlat sedan jag blev för gammal, men tränat en del dressyr och tränade för att starta MSVC som storhäst ekipage. Sen så
blev jag besviken på alla i min omgivning som vägrade inse att jag inte kommer köpa en storhäst för att kunna "tävla och träna på riktigt"
att jag lagt ner dressyr. Droppen rann över när jag flyttade från en tävlingsanläggning till ett stall utan ridhus och fick höra att skogsmullar
som mig och min ponny inte borde ta upp platser för attraktiva dressyrtränare när det fanns tävlingsekipage som ville ha platsen.

Jag betäckte henne istället med en ponnyhingst (såklart!) och hon ska föla nästa år, nu under dräktigheten så tänkte jag börja rida western istället. :)

En film på oss när hon var under igångsättning från en skada i vår.
http://www.youtube.com/watch?v=q9hzkW7PTec

sea_by_eldfuxen-d3h0fhc.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Åh, du och din Stella (för visst heter hon så?) Hon är underbart vacker och du rider henne verkligen superbra! Förstår att du inte vill sälja. Jag förstår också folks reaktioner men samtidigt måste man väl få välja det man själv vill? Jag är ingen tävlingsmänniska så jag är väldigt nöjd om jag bara får köra någon clear round och där kommer jag hålla mig.

Kul med föl, vad blev de för hingst? Har du tänkt att behålla fölet? :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Tack! Javisst är det Stella!

Ja de flesta reagerar för att de vill att jag ska ut och tävla, men jag har inget intresse av det. Jag föredrar att rida in unghästar till exempel. :)

Sen så tror jag inte att det är något problem att tävla med ponny på hästtävlingar! Domarna bryr sig inte! Det är snarare omgivningen. :p

Jag har valt en isabellfärgad tysk ridponnyhingst med mycket vitt som heter FS Mr Right, han är liten 138 cm hög, men lär sluta som som maxad C eller liten
D-ponny då han är mycket ung. Han blev godkänd förra året som 2,5 åring och gör sin första avelssäsong i år. Fantastisk stam och fått bland annat 9a på traven
på ridprov när han tävlat mot D-ponnyer.

Fölet ska behållas, blir det för litet så får jag sälja den. Finns dock en hel del halvblod i hingsten,
både mamman och pappan till hingsten är d-ponnyer så förhoppningsvis får jag ett D-ponnyföl. Stella är så stor
"häst med korta ben" enligt veterinären, så jag vågade inte lägga något större på henne då jag vill ha ett ponnyföl.

Fölet kommer registeras som Welsh Partbred då hingsten har mycket Welshblod i sig. :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

(trådrån DE LUX)

Vem är det som hädar i din fina video? (Faithfully-låten):devil:

Edit: Såg högerspalten....
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag är oxå en vuxen med Ponny. :D kul med en tråd där man kan "träffa" andra med samma smak, dvs. ponnyer är bäst!

Jag är ca 160 cm lång och väger runt 48kg, 22 år gammal.
Har helt enkelt inte brytt mig om att byta "upp" från ponny till häst, har inget intresse av det eftersom jag älskar min ponny över allt annat och vi passar ihop som handen i handsken. Har haft henne hos fodervärd och såld under senaste året, men ingen av oss verkade nöjda, jag saknade henne och hon gillade inte nya ägaren så jag köpte tillbaka henne efter bara ett par månader. sålde henne för att jag pluggar i utlandet, men nu får hon flytta med mig.
Det jag har är ett D-ponny sto på 147,5 cm, känns större och ser stor ut. Hon är resultatet av en tjuvbetäckning mellan två ickegodkännda individer så på pappret utan känd härstammning men jag vet att mamman är korsning fullblod/welsh och att pappan är halvblod med 50% fullblod i, farfar är hingsten Landlord 849.

Jag har haft henne sedan 2005 och vi har testat lite av varje men mest satsat på hoppning. Dock inte blivit så mkt tävling på grund av div. skador under de två år som jag kunde tävla henne som ponny och sedan tidsbrist (från pappa som kör till tävlingar). Hon är dock väldigt duktig på att hoppa och tävlat mycket med ägarinnan innan, dessutom väldigt mysig att rida dressyr på då hon är mjuk, arbetsvillig och har lätt för att lära. Även om vi inte har tävlat så har vi ändå alltid tränat för tränare 1-2 ggr i veckan och tränat hårt själva.

Den enda knäppa rekation på att jag rider ponny har jag faktiskt fått från Mamma av ngn konstig anledning. Mamma vill sälja min åponny och köpa en stor häst (som hade gåt 140-hoppning) för att hon tyckte det skulel vara bra för mig och syrran. Bara det att jag gillade inte hästen, ville ju inte sälja ponnyn heller, utan bara mamma och syrran gillade den. så jag sa att då kunde de ju köpa hästen till syrran och sälja hennes ponny istället. Fick då till svar att jag verkade ju så oseriös om jag red runt på min ponny hela livet...hm!

För övrigt har jag drömmar om att i framtiden köpa mig en liten hackney på ca 125 cm som jag kan köra och rida lite på, bara för att de är så söta och det är så kul med små ponnyer. Undrar vad mamma säger då :P

Ska se om jag får in en bild på underverket...
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag är 25 år, 174 cm lång och väger ca 53kg.

För 3 veckor sen köpte jag min första ponny!
Ett sto på 5 år, korsning mellan arab och new forest.
Ca 147 cm hög.

Fick ta bort mitt halvblodssto som var högrest och ca 170 cm hög.

Blev bara av en slunp att jag tittade på ponnyn och blev förälskad.
Trodde inte jag skulle falla för en häst igen efter att fått ta bort min drömhäst!
MEn samtidigt känns det skönt att ha något nytt att focusera på.

JAg är jätteglad över min ponny! Har nästan aldrig ridit ponny innan och tycker att det är jättekul!!
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag minns Stella sen alla de år jag läst på buke (till och från) och har alltid tyckt att hon varit så jädrans snygg!!

Googlade på hingsten också - WOW vilken läcker ponny! Bra val! :bump:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag rider inte ponny än ;) dock har jag en som kommer sluta som d-ponny förhoppningsvis! Han är en fjording. Han är 16 månader nu och inridningen ska börja nästa höst tänkte jag :) Dock kommer jag inte börja rida honom förrän tidigast året efter eftersom jag anser att han inte ska behöva bära tungt när han fortfarande är så liten :) så min kompis som vägr ca 50-55 kg ska få hjälpa mig i början.

Jag är 26 år, 175 lång och väger i nuläget 80 kg ca. Håller på att gå ner till 70 kg, och den vikten hoppas jag att jag kan behålla. Men min häst är en fjording och 80 kg ska inte vara några problem det heller :)

Just nu har vi precis börjat med inkörningen! Jättekul!
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Dig kommer jag ihåg och skäcken du var medryttare?! på! Kul med ponny! :)
Hur har inkörningen gått och hur långt har ni kommit? Jag är själv liten sugen på att köra in ponnyn som ev. är på g. Känns som det kommer bli lättare att rida in då också. Har du ingen bild på din ponny? :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ska försöka sätta in en bild för första gången sedan jag blev medlem på Buke...

Så detta är underverket (om det fungerar dvs.):
2009-060597.jpg


240209a42.jpg


funkar det?
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag har en welshponny som heter Sillen f. -07 (silent's shadow prince). Köpte honom förra hösten. Har alltid haft ponnys då jag är rätt så kort, förutom en tävlingshäst runt 165.
Hade redan 2 hästar förra hösten, men kollade runt lite och hittade ponnyn.
Mina andra hästar är en 3 åring som skulle lämna som ponny men har växt över, och den andra är en kallblodstravare runt 148cm.

Jag är 23 år, runt 156cm och väger kring 42kg.

Ibland känner jag mig lite stor på honom, har dock inte hört någon kommentera längd eller vikt.
Hade bara tänkt rida till Sillen för att sälja honom, men vet inte hur jag nångång skall klara av det. Han är väldigt speciell. Man både "hatar" och älskar honom på samma gång :p

Vi deltog i en liten tävling på hemmaplan i tisdags där vi faktist hamnade på delad andra plats, det var vår första dressyrtävling, nån placering hade jag inte ens tänkt på.

285195_10150335253396410_610181409_9559551_6668227_n.jpg


283945_10150333790696410_610181409_9544571_5525988_n.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Hej.

Här är en till "ponnyryttare".
Jag är inte bekväm alls med hästar över 150~155cm. Stort, otympligt och lååååångt till marken. förutom underbara "frallan" som jag ridit till och från i ca 10 år. hon är 168cm i mkh och känns betydligt större!!

Dock så har jag igentligen varken längd eller vikt för att rida ponny, men det skiter jag i!! Tant häst verkar mer än nöjd med mig på ryggen (vilket hon visar tydligt om hon inte trivs med något).

Jag är ca 171~172cm lång och väger idag i runda slängar 75kg. Brukar ligga på ca 63-65kg i vanliga fall med pga olika omständigheter det senaste året så har vikten stadigt gått uppåt.

"Fröken Tant" är en arabtjej -92. hon är 146cm i mkh i omusklat och avställt läge, men däremot 150cm när hon var i toppform... så jag har en "ponnyhäst"... :D

Det är mest jag själv som piper om min storlek. Folk har reagerat innan de sett oss ihop, men när de väl sett mig rida henne så ändrar de uppfattning snabbt och tycker inte alls jag är stor.

Jag luffar mest i skogen med min, dressyrar, tricktränar, lek "nh", tömkör, håller på att köra in på nytt mm med min.

Sen har jag och min man en russvallack oxå på 130cm. Just nu så står vi lite still pga. diverse problem med införskaffande av vagn, men snart så rullar vi ut och kör igen... =)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jodå, jag är medryttare på en liten skäck :) Just nu är hon skadad så jag har inte ridit henne sedan i juni. Vi får se hur det går med det, mentanken är att jag ska fortsätta rida henne så länga jag hinner :)

Jag har än så länge bara tömkört ett par gånger, samt promenerat en massa. Men än så länge är han kolugn! Accepterar allt även om han nog tycker att matte är bra konstig ibland ;)

Här är en bild på den lille ganstern, eller snarare två. En från maj och en från slutet på juli.
282132_10150252655802343_541737342_7990395_975749_n.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 599
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 056
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp