Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Åh så fin! Och satan vad högt ni hoppade! :eek: Jag som var stolt när jag hoppat typ 80 på en träning... :angel:

Mily: Jättesöt! Det där med handbroms är bara för oroliga mammor när barnen övningskör. ;)


Kl
Det går framåt med Queenie, vi börjar få bättre ordning på galoppen och kan korta riktigt mycket nu vissa bitar, igår hade vi ett bra pass när hon blev väldigt lätt i fronten och kom under sig bra med kvicka bakben. :) På tisdag är det äntligen träning igen, som jag längtat!
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag får nog sälla mig till den här kategorin. Rider dotterns urvuxna ponny till och från (oftast jobbar jag henne från marken). Hon är en stor b-ponny, welshponny av cobtyp, e. T'Yr Eos Storm Buster.

Bild från förra våren (vi är på väg mot ett hinder).

182516_453591371399143_1448157460_n.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Det där önskar jag verkligen att jag hade kunnat göra med mina ponnyer medan lillan fortfarande var oinriden, och gamlingen fortfarande levde. Men jag gav upp efter x antal försök att leda dem tillsammans när den gamla gick i 190 knyck och den lilla tog myrsteg (hon är en sån där som kan nosa på en intressant sten i en kvart och bara gå och titta på naturen, medan den gamla mer var av den typen som skenar fram så fort att hon inte ens såg den där intressanta stenen...), och dessutom började de i nio fall av tio bråka. :meh: Men det hade varit ett himla bra sätt att visa den lilla naturen, nu när jag är så illa tvungen att rida ut ensam.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Räknas hon som welshponny av cobtyp även om hon är B-ponny? För dom är ju welshponny?
Vet inte hur det fungerar. Men jag har en welshponny av cobtyp och han är C-ponny.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Prinsen gick med som ungponny han också :D

De kan gnabbas lite när X försöker gå före men det räcker med att morra lite så slutar de. De är bästisar i hagen så de borde ju kunna hålla sams ute.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Som jag fattat det är welshponny en helt annan typ, welshponny av cobtyp är en sec C i stamboken men behöver inte nödvändigtvis vara c-ponny för det. Dock tror jag det är ganska ovanligt att de är så här små. Hon är ju för liten för mig så jag rider så sällan jag kan men hon är otroligt häftig att sitta på - trycket i bakbenen är inte att leka med så man får tänka sig för innan man lägger på skänkeln :p. Och så är hon ju så otroligt söt!
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jo, alla welshkategorierna är ju olika :)
Men har nog aldrig hört om en welshponny av cobtyp som är B-ponny :p
Min kille blir tre i sommar och han är 134 cm. Hoppas på 2 cm till!
Btw så är jag också vuxen ponnyryttare :)
Är bara 155 cm lång så min är alldeles lagom till mig.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Som jag fattat det är welshponny en helt annan typ, welshponny av cobtyp är en sec C i stamboken men behöver inte nödvändigtvis vara c-ponny för det. Dock tror jag det är ganska ovanligt att de är så här små. Hon är ju för liten för mig så jag rider så sällan jag kan men hon är otroligt häftig att sitta på - trycket i bakbenen är inte att leka med så man får tänka sig för innan man lägger på skänkeln :p. Och så är hon ju så otroligt söt!

Precis, finns sektion A/Welsh mountain som får vara max 121,9 cm. Dvs de är kategori A- eller B. Sen kan de naturligtvis växa sig större än de "ska".

Sektion B/welshponny är max 137.2 cm och således A- B- eller C-ponny. Ganska ovanligt de är A-ponny dock, då är det bra mycket A-blod i dem. Även dessa kan såklart växa sig högre än de "ska" och vara D-ponny

Sektion C/welsh av cobtyp - även de är max 137,2 cm men kan växa över fast de inte ska. Sällan A-ponny men det är inte omöjligt, oftare kat B- eller C.

Sektion D/welsh cob - minst 137.2 cm i mkh. Så C-ponny eller större, kan vara storhäst med.

Sekt C och D kan i vissa fall sektionstillhörigheten styras av mankhöjd. Man kan blanda blod mellan sektionerna och vissa blandningar så blir avkomman en sekt C eller D beroende på mankhöjd

En sektion A/VM är alltid två sekt A korsade med varandra. Sektion B kan vara sektion A och sekt B-blod blandat (även om vissa rynkar på näsan åt det).

En övervuxen sekt A eller B blir ingen annan sektion utan är just bara övervuxen.

Sektion C kan innehålla allt blod, men ena föräldern måste vara sekt C eller D-blod. Men här kan man korsa verkligen kors och tvärs, och i vissa fall styrs sektionstillhörigheten av storlek.

Sektion D kan innehålla B, C och D-blod men ena föräldern måste vara en sekt D.

Så, det är inte helt lätt säg att en sekt X welsh oftast är si eller så stor.

Jag har två welshponnyer, sekt B alltså. Den ena är maxad D-ponny, den andra är B-ponny. (Den första har således vuxit över med besked)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Och avkomman jag har undan ponnystoet uppfyller kriterierna med råge för att vara welsh partbred eftersom han är 50% welsh. Men eftersom pappan inte är godkänd för wpb-avel (han är icke gdk halvblodshingst) så är han reggad med full stam i SH istället.

Och jag insåg precis att jag kommer att ha anledning att finnas i denna tråd ett bra tag framöver även när vi sålt mamman eftersom han förhoppningsvis blir stor "nog" för mig - han låg vid 1½ års ålder på knappa 135 cm och ser ut att ha börjat dra iväg igen så jag klamrar mig fast vid hoppet om att han uppnår D-ponnystrecket innan tillväxten tar slut... jag gick över till stor häst i högstadiet och har nog aldrig trott att jag skulle bli ponnyryttare nåt mer men så kan det gå :p.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

kl

Min lilla brunas bromsar har gått sönder :D Det är en väldigt energisk puff att sitta på i skogen för tillfället, igår så fick jag knappt stopp på honom! Ska nog ta sadeln någon dag och låta honom galoppera av sig ordentligt för det börjar bli lite tröttsamt att galoppera så man får tårar i ögonen :p barbacka och allt, drygt 32 km/h med handbromsen i, det hade nog gått väldigt fort om jag släppt efter :o

20e820cea48311e3a11d12e8c21db8fe_8.jpg

Han är inte som min ponny då! Släpper jag efter går han med ett bättre tempo ;) när han väl blir pigg alltså (han är mer åt det stabila hållet) men blir han pigg och "stark" (snarare stum) och jag drar i bromsen så det blir lite smått dragkamp eller vad man ska säga. Ja då fortsätter han rusa på. Sitter jag avslappnat och släpper tyglarna så de inte drar ja då vips blir han lugn och kan sakta ner om jag vill :D vissa kanske inte ens har provat metoden? Funkar bra på min ponny iaf.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Kl

Nu är våren äntligen här!! Så bara jag blir frisk från min lunginflammation snart så kommer jag lägga upp massa nya ridbilder här! Under tiden kollar jag på er andra och era fina ponnyer och blir inspirerad till max!! :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

KL
Var på andra hoppträningen igår! :) Duktig ponny var superladdad och hoppade jättebra! Hon på ryggen måste lära sig släppa lite kontroll och inte rida så prydligt, när man rider framåt går det ju så mycket bättre. ;)

Bjuder på film från allra sista rundan, här var vi lite matta båda två, men vi hade haft så jäkla kul!

http://www.youtube.com/watch?v=5avk-cPycY8

Trött och nöjd efteråt. :)
IMG_20140311_200503_zpsmrd51viy.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Men vad duktiga ni är! :) ser jättefint ut! Ger mig ännu mer ridsug ;) har ju alltid varit mest inriktad på dressyr men har det senaste börjat få mer och mer intresse för hoppningen, fast på mycket låg nivå då så klart ;) :p Dock gör det i sin tur att jag storleksnojar lite igen.. I dressyren har jag kommit över det men i hoppningen har jag fått för mig att min längd kanske förstör för honom.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Åh tack! :) Ja hon har riktigt bra galopp, den blir otroligt rund och stor när man rider ordentligt, det här är som sagt sista rundan så hon var lite trött. Hon når fram bra på avstånd för stora hästar, det är bara hon som är ponny i gruppen. :) Jättesynd att jag inte hade med nån som kunde filma mer, här stoppade jag kameran i handen på tränaren. :o :p Tänkte försöka muta sambon nästa gång. ;)

Zacke: Hoppa på du! Jag tror inte alls att du är för stor! :) Jag är både fart- och höjdrädd, därav att jag måste tänka bort noggrannheten och börja rida på framåt, den här sista rundan gjorde jag det och då stämde ju alla avstånd. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp