Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Kl
Får väl uppdatera med en tråkig hagbild här så länge :p äntligen vår! Även fast det för med sig skitiga hagar och jobbiga pälsar med hår som fastnar överallt så är det så underbart :bump: Ridabstinens som jag har så kunde jag inte låta bli att hoppa upp och rida dom 25m till hagen idag, allt är bättre än inget ;)

IMG_0658_zps0afac764.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag släpper och tar när jag bromsar, släpper jag efter mer så blir det bockserie eller så går det väldigt mycket fortare :p Går bra att rida honom på helt långa tyglar i alla gångarter när han är lugn dock :D
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Va fina ni är!

*kl*

Jag har inte gjort så mycket med inridningsbiten på några veckor nu, har fokuserat mer på tömkörningen ett tag. Men nu börjar jag bli sugen att fortsätta upp på donnans rygg igen :D



 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

*kl*

Igår red jag själv på Cosan! Åh vilken lycka :D Skrittade i hagen och hon var så duktig. Vi fick stå och fundera en liten stund innan vi kom på startknappen för jag hade ju ingen som ledde men sen trillade myntet ner och vi både stannade och svängde runt. Hade bara en liten fläck i hagen som inte var så lerig så det blev bara fram och tillbaka lite där.




Liten film https://www.youtube.com/watch?v=jHw4nIpvsXY&list=UUfMpmDpVT9rO6_TW2lRAtrA
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Vart är ni allihopa :-P

Idag red jag i sadel för första gången och det var tredje gången hon skrittade med ryttare på ryggen. Hon är så himla duktig :love:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag läser, men inte mycket att bidra med för stunden. Treåringen kastrerades för snart tre veckor sen och samtidigt togs vargtänderna, så vi har roat oss med promenader, löspromenader (han kommer när man ropar) och ännu mera promenader. Åttaåringen har tuffat på men började kännas knepig för ett tag sedan och var till farbror veterinären så han bara skrittar.

Men jag roade mig med att tömköra treåringen med bröstselen (inkl baksele) för första gången idag. Inga problem. Spände med flit bakselen än här och än där (normalt, högt, lågt, löst, hårt) för att se om han reagerade, men icke.

Sen roade jag mig med att se om det gick att tömköra in i transporten, och efter lite förklarande att "nej, matte har inte blivit galen!" så gick det så fint så.

1510628_596286763800634_1744375824870133386_n.jpg


1511053_596286783800632_4079825827060535122_n.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Grattis att det går så bra :)

Har är motivationen i bott... Känns som vi står still i utvecklingen och hamnat i en ond cirkel. Efter 7år så har zacke börjat sätta i rutin att så fort jag kräver något så är brevlådan som står utanför ridbanan livsfarlig...:meh: Feg som jag är så blir jag spänd som en fiolsträng.. Han segar och har noll framåtbjudning. Vänstergaloppen sitter bra medans högergaloppen kan vi glömma... Tog hjälp utav tränare för att få ordning på den men det blev bara värre eftersom hon körde metoden att jaga och fösa på honom från marken medans jag försökte fatta. Resulterade i att zacke blev superstressad och jag spänd och obalanserad. Efter det så har det räckt med att jag tänker att vid nästa långsida ska jag fatta galopp så tappar jag honom helt.

Igår fick jag då den fantastiska chansen att en betydligt duktigare/stabilare/säkrare ryttare kunde rida honom. Och det var blandade känslor. Han gick som en klocka! Han gick fram, han fattade lätt galopp i båda varven och gick på volt utan problem, flyttade lätt undan för skänklarna osv. Samtidigt blåste det och åkte maskiner bredvid banan men han reagerade inte det minsta. Jätteskönt att se vad han faktiskt kan och att ingenting är fel med honom. Men samtidigt känner jag mig totalt värdelös nu när jag ser vad han kan men att jag inte har varit i närheten av att få honom gå så bra :(
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Förstår att det känns jobbigt :-( Men det lät inte som att den tränaren passade er? Kanske prova någon ny?
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Min häst är inte överdrivet tittig, speciellt inte för att bara vara fyra år, men hela vintern har stallägarens mellanvägg till transporten (i plast, som fladdrar) stått lutad mot paddocksstaketet. Den blåser hej vilt när det blåser, och är det sol så glittrar den, så ibland har hon fått för sig att den är livsfarlig och äter ponnyhästar till frukost. Jag har försökt precis allt, men undermedvetet sitter jag och spänner mig, och givetvis tror hon då att den verkligen är farlig. Då fick jag tipset att börja sjunga, antingen för full hals eller tyst inne i huvudet, någon sång som man blir glad av (den jag kör på är en barnsång, varför krångla till det? ;)), och det funkar faktiskt. Jag koncentrerar mig på texten och hästen travar förbi den livsfarliga mellanväggen som om ingenting har hänt. Det har fungerat för oss, för hon är egentligen inte rädd för mellanväggen (den har ju "bara" stått där sen någon gång tidigt i höstas :meh:), utan det blir en ond cirkel av att hon är på ett extra prilligt humör och jag spänner mig.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Uuusch, en sån tränare råkade jag med ut för häromveckan! En som dessutom inledde lektionen med att berätta hur dåliga alla westernryttare är (jag rider western) och hur illa det är när vuxna människor rider ponny :meh:
Redan där borde jag tagit mitt pick och ponny och gått ut igen..

Det är svårt att bryta beteenden när man hamnat i en sån situation. Jag har haft turen att hitta en tränare som kunde hjälpa mig, så nu börjar jag känna mig riktigt säker på min sak.
Mitt absolut bästa tips när du känner att du börjar bli spänd; andas! Tänk att du ska blåsa upp en enorm ballong eller blåsa såpbubblor. Ta ett djupt andetag och blås ut sakta och bestämt.
Jag har lite mer knep men det är så fruktansvärt svårt att beskriva i text! Kanske ska göra en liten youtube-serie med tips och knep på hur man hittar tillbaka till en mer sansad hästtillvaro.

Avslutar med nyheter från senaste tävlingen. Min lilla ponnyskrot var så duktig! Första gången vi red trail, och första gången på riktig enhandsfattning!
Borde väl ha nån bild någonstans tycker jag :p Njut av den här tjusiga surpuppan så länge :D
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Åh, jag blir så irriterad på såna kommentarer! Jag är ganska förskonad från det, eftersom jag 1) ser så barnslig ut att folk tror att jag är under arton och därmed inte ser något konstigt med det, och 2) om nu någon fattar att jag är närmare 25 så är hästens låga ålder en förmildrande omständighet = bra med en ponny som utbildas av en vuxen. Men jag får såna tråk-kommentarer ibland ändå, så jag gissar att det bara blir värre med åren. :meh:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Kl

Livet kan ändra sig fort, just nu är jag så otroligt glad, taggad och motiverad!:banana::bump::love:

Var på banan idag och red första passet efter lördagen då den andra tjejen red honom. Gick bort till banan med lite halvdålig inställning... Men gick där ifrån med en helt annan!!:D Märkte skillnad på honom direkt när jag satt upp. Han gick FRAM och var uppmärksam på mig trots bilar och annat bredvid banan, inte minsta antydan till skyggande. Tänkte att nu måste jag ju ändå testa att fatta den omtalade höger galoppen... Försökte ha i huvudet hur enkelt och mjukt det såg ut när hon fattade galopp med honom, och se på f*n!! Han fattade direkt! Och höll en stadig galopp ett helt varv på ridbanan. Jag saktade av helt chockad, testade igen med samma resultat. Glädjetjut!! Vilken fantastisk häst!!:love: Kändes som alla problem i världen försvann!:eek: Nu sitter jag bara med ett löjligt leende. För många andra är det säkert en bagatell.. Men för oss har det varit ett väldigt stort problem.. Man kommer inte speciellt långt i ridningen med bara en galopp och man har känt sig fruktansvärt löjlig att ha problem med en så självklar sak.. Nu kan vi äntligen ta ett stort kliv framåt!:)

Glad påsk på er!
 
Härligt att höra! Förstår känslan, helt underbart!

Fick lite konstiga blickar av storhästfolk igår när jag gav mej ut i ösregn på min (o)ädla ponnyspringare med tossemaja i snöre bakom. De hade precis pratat om vikten att hålla avstånd och hur farligt det är att ha hästarna för nära varann. Och där kommer jag ridanded med långa tyglar, gympaskor och regnställ med en extrahäst precis intill. :angel:
 
Löshoppade båda mina ungponnyer i onsdags.
Connemaran är väldigt trevlig i psyket och kunde uppföra sig trots att vi först förde ihop de två bästa vännerna som inte sett varandra sen i december och sen delade på de igen när de hoppade en och en i ridhuset.
Hoppade för instruktör som tog fasta på min beskrivning av hennes frånvarande motor och väckte henne rejält inför första språnget och sen hoppade hon mer och mer med egen bjudning, jättefint!

Russet var brötig och husse var helt blodig när vi bytte ponny :eek: Men hon är en liten turboponny, behöver inte mycket drivning och hoppar en halvmeter över, även när det är maxat avstånd för Bponny.

På vägen hem släppte vi av russet först och connemaran blinkade inte ens, jag blir mer och mer nöjd med henne, hon kommer passa mig perfekt som ridponny när jag väger tillräckligt lite!
 
Igår red jag på min lilla ponny igen :-D Hon är så himla duktig! :love:

Det var första gången jag hade sällskap med då jag red så jag "red" lite mer än bara åkte, skönt att någon ser ifall man skulle flyga :-P Hon fick känna lite mer skänklar när vi startade mm. Men inget bekom henne, så duktig så :-D

 
Efter att ha kommit igång fint efter höstens hältor så lyckades puffen vricka sig i hagen och har vilat ytterligare, nu börjar han komma igång igen och är pigg och glad. Idag cyklade vi i skogen i skritt och trav, aldrig provat innan och puffen tyckte att det var hur kul som helst och det bara sken om honom, hade lite svårt att hänga med i traven :)

0bdff7eeca4c11e3bb030002c9d6580e_8.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 604
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 075
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp