Vuxna ponnyryttare!

@Alexandra_W vilken sötnos du hittat!


Jag har en månad kvar innan jag ser mina ponnyer dagligen. Det börjar bli jobbigt och saknaden börjar bli stor. Jag saknar att rida i skog och träna på banan. Och jag vill verkligen komma igång igen. Tills dess får jag nöja mej med bilder :)
 


Förra helgen var vi ner till sjön och badade. jag körde men har här selat av och har full rulle med att hålla reda på 8 meter körtöm:D

10574142_10153006242868998_4508056232256504395_n_zps65346df1.jpg
 
Jag har flyttat + fått nytt jobb och om en dryg vecka hämtar jag min ponnyskrutt som är kvar på betet. Saknaden är stor efter knappt en vecka. Men jag peppar mig med att han snart kommer vara bara några meter från min bostad :D

Efter att knappt ha fått se min älskade ponny de senaste 3 åren pga att han varit uthyrd är det helt underbart att han äntligen får vara hemma igen :D

Ska dock bli intressant att se vad han säger. Då han gått på lösdrift de senaste åren och detta är uppstallat med hyffsat korta utegångstider. Förhoppningsvis kan jag släppa in lite senare och pilla lite med sånt där själv.
 
Idag skrittade jag en sväng med puffen för första gången på över tre veckor, såå skönt att sitta på hans rygg igen. Han fick en liten svullnad på ena fram och jag blev lite rädd att det var en senskada så för en vecka sedan åkte vi och kollade upp honom (kan ju inte få ro att rida om man tror något är fel ni vet..) och benet såg jättefint ut, så även resten av hästen :)

Idag var pålle iallafall rätt neutral i början, skrittade på men inte mycket mer, men sen var det som att han vaknade till när han såg ett gäng kossor på håll och blev en raket istället, så vi taktade nog hela vägen hem och om jag försökte bromsa så småstegrade han och ruskade på huvudet och såg sådär hysteriskt busig och söt ut så jag satt och skrattade hela vägen. Goa lilla häst!

10598473_903902672957164_2123048166_n.jpg
 
Nu är ponnyn hämtad och verkar trivas fint i nya stallet :)

Just nu håller vi på och sätter igång på halvfart (har gått rätt lugnt i sommar). Kondition verkar han inte ha tappat men formen är inte superstark utan han "fejkar" gärna lite. Tyvärr något som hänger kvar från när han var utlånad. Men det kommer det med :)

Har änsålänge ridit ett pass i ridhuset och ett pass i skogen + tricktränat. Och han är som vanligt pigg och studsig :D

10612708_678864552199510_8512975486815951772_n.jpg


10410981_678864598866172_1335248918350091373_n.jpg


10603428_678864528866179_3865788477213076632_n.jpg


10614141_678864615532837_4262302100908398174_n.jpg
 
Igår fick jag operationstid, redan 29 september dvs om tre veckor. På "hemmasjukhuset" :D

Connemaran var i söndags på sommarpremiering och mättes då till 145.5cm så hon är fortfarande ponny :p

På vägen tillbaka lämnades hon på inridning och kommer tillbaka i början av oktober.

Så nästa år ska jag rida!
 
I söndags fick jag äntligen vara lite ponnyryttare igen! Första gången jag satt på min gråa:love::bump: Blev några steg på gårdsplanen och han skötte sig felfritt! Behöver jag säga att jag längtar hur mycket som helst till nästa år?:D
 
Äntligen har jag börjat rida igen! Efter ett uppehåll på ca 5månader, pga jobb långt borta. Igår skrittade jag Bella en sväng och idag fick Pepsi också sktitta en runda på 45min. Dessutom så fick jag en ny sadel eftersom den andre gått sönder. Bara ridit den andre mindre än 10ggr och så gick fästet sönden som hållet skruven vid framvalvet. En helt ny sadel och jätte bra bemötande! :bow:

 
Senast ändrad:
Min ponny är skrittad med ryttare på ryggen :-D

Min nästan-ponny och jag ska imorgon tömköra en lektion för Anders Eriksson.

Jag på fastande mage och han för första gången sedan olyckan med vagnen, kan bli spännande.

Nästa tillfälle är jag nyopererad så inridaren kommer tömköra ponnyn och jag titta på :D
 
Är lite nyfiken på er andra, hur gamla är ni, hur långa och vad väger ni (det måste ni givetvis inte skriva). Jag är 23, 160 cm lång och väger 56 kg. Berätta gärna om era hästar, vad ni gör, varför ni rider ponny och vilka reaktioner osv ni stöter på. Berätta så mycket ni orkar - jag är nyfiken. Lägg gärna in en bild! :)

Hoppar in väldigt sent ser jag, har inte varit inne på Buke på länge!

Jag är en 29-årig hobbyryttare, inte skogsmulle men inte tävlingsryttare. ca 163 lång, vikten har varierat mellan 55-63, alltså runt 60kg. För mig är det hästen som vän och träningskompis (träning som att stimulera mig mentalt och ge mig motion, inte nödvändigtvis att prestera inom ett visst område) som är anledningen att jag har häst och då kändes det bara onödigt att satsa på en större och kanske dyrare häst för att den har kvalitéer som jag inte behöver. Sen kanske folk inte vill slösa bort sina "talanger" till mig som är för gammal för att tävla ponny, så att satsa på en riktigt fin välriden häst var också klurigt kändes det som, även om man hade tagit sig tid och sparat ihop till det.
Slutade med en kallblodstravare i ponnyhöjd, hade gått lite klubbtävlingar som ponny med sin yngre ryttare (kanske lite väl ung för att rida in en kallblodstravare direkt från travet, men det är en annan historia, och delvis därför han såldes). ca 147cm hög, Tror normalvikten ligger ca 425-450kg, drar 140-145cm i täckesstorlek.

I diskussionen ponny vs. storhäst så tycker jag alltså det känns helt onödigt att ha en större häst än man behöver. Det känns helt enkelt svårare (mer häst att hålla reda på) och mindre praktiskt för en själv om man knappt når upp i vissa lägen, tyngre att lyfta sadeln högre osv. Om man inte har en större partner eller större släktingar/vänner el. dylikt som man också vill ska få rida. Det har jag iofs tänkt på ibland när folk frågat om de får prova rida någon gång. Har faktiskt slängt upp någon bekant på ca 180cm/80kg som fått åka omkring en stund, men jag skulle inte låta någon i den viktklassen rida "på riktigt" eller längre stunder, man märker att det blir tungt, värre ju mer på baken man sitter vilket nybörjare ofta gör. Med rutinerade, balanserade ryttare som inte är ivägen för ryggen lika mycket kan det nog funka att rida på som vanligt med vikt upp till 75kg.

Då är ju min viktbärande för sin höjd. Sätter jag mig på en annan ponny i samma höjd blir det oftast att det känns som halva hästen och jag blir orolig om den ska gå av! Haha! :) Styrkan och skolningen spelar också in. Jag hade nog varit försiktigare första åren med att sätta upp tyngre ryttare, då var det nog att behöva släpa runt på mig. Nu har jag haft den i ca 7 år och vi har hunnit utvecklas mycket.
 


Hon blev bedömd som "grövre typ" på premieringen vilket jag fortfarande finner lustigt eftersom det inte är en ridponny utan en connemara. På plus-sidan så får hennes benställning numer 8 och inte sju, så då har vi lyckats fixa till så mycket det nu går :) Det var ingen katastrof förr heller.

Men men. Nästa år hoppas jag kunna rapportera från Kvalitets. Även om jag INTE tänker rida då. Det får inridaren göra.
 
Hon blev bedömd som "grövre typ" på premieringen vilket jag fortfarande finner lustigt eftersom det inte är en ridponny utan en connemara. På plus-sidan så får hennes benställning numer 8 och inte sju, så då har vi lyckats fixa till så mycket det nu går :) Det var ingen katastrof förr heller.

Men men. Nästa år hoppas jag kunna rapportera från Kvalitets. Även om jag INTE tänker rida då. Det får inridaren göra.

Kanske bara båldjupet dom kollade på där också då? Innan dom breddat på sig kanske det är svårt att bedöma annat? Spånar bara. För inte ser den grov ut inte!
Kul att betyget hade blivit bättre! :)

kl
Haha, kom på mig nu i efterhand med att jag hade skrivit 29 år! Visserligen har jag brukat skoja med att det kommer jag fylla i 10 år till minst, men jag blev faktiskt 30 i sommar! :rofl:
 
@Springsteen





Om man kollar på hur mkt överbyggd hon är idag så kommer hon LÄTT bli en D-ponny.
Så tror inte du behöver oroa dig alls.
Du ser ju inte stor ut barbacka så med sadel kommer du se pluttliten ut på henne.

Så här ser jag ut på Jorunn som bara är typ 134-135 cm och jag hela 175 cm lång med 170 cm långa ben typ haha

Tycker inte jag ser oförskämt lång ut på henne faktiskt här är mina ben gott som spikraka.

10676380_10153135053863998_1713335704660047343_n_zps6b315794.jpg
 
@Springsteen





Om man kollar på hur mkt överbyggd hon är idag så kommer hon LÄTT bli en D-ponny.
Så tror inte du behöver oroa dig alls.
Du ser ju inte stor ut barbacka så med sadel kommer du se pluttliten ut på henne.

Så här ser jag ut på Jorunn som bara är typ 134-135 cm och jag hela 175 cm lång med 170 cm långa ben typ haha

Tycker inte jag ser oförskämt lång ut på henne faktiskt här är mina ben gott som spikraka.

10676380_10153135053863998_1713335704660047343_n_zps6b315794.jpg
Storm är bara 1-2 cm högre bak än i manken, så hon är snarare jämnare än de flesta ungponnyer. ;)

Men det går nog bra. Jag är inte så tung och jag siktar på att hålla mig där jag är alt slimma till mig lite till. :)
 
Storm är bara 1-2 cm högre bak än i manken, så hon är snarare jämnare än de flesta ungponnyer. ;)

Men det går nog bra. Jag är inte så tung och jag siktar på att hålla mig där jag är alt slimma till mig lite till. :)
tyckte hon var rätt mkt högre bak på en bild du har lagt upp. men hon rä 2 år bara och växer upp till 6 år så det är mååååånga år. Jorunn växte massor våren som 4 år=). nu till våren kommer nog storm växa massor.
Och tycker inte du ska banta för att kunna rida en häst du redan kan rida.. du är alldeles för smal redan och aneroxi är ingen rolig sjukdom att få=(
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 603
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp