Vuxna ponnyryttare!

tyckte hon var rätt mkt högre bak på en bild du har lagt upp. men hon rä 2 år bara och växer upp till 6 år så det är mååååånga år. Jorunn växte massor våren som 4 år=). nu till våren kommer nog storm växa massor.
Och tycker inte du ska banta för att kunna rida en häst du redan kan rida.. du är alldeles för smal redan och aneroxi är ingen rolig sjukdom att få=(

Nja jag högst normalviktig och anorexi är inget man får bara för att man vill vara slimmad!
 
@Springsteen



Tycker inte jag ser oförskämt lång ut på henne faktiskt här är mina ben gott som spikraka.

Det är bara 1/3 av hästens höjd kvar till marken där dina fötter slutar. Så jo, du ser ganska lång ut! ;) Vore enkelt om man bara går efter magen - inte för hård träning och massvis med käk till ponnyn så ser man inte så lång ut längre! :rofl:
Men huvudsaken är väl att dom klarar av att bära ryttaren utan att få förslitningar.
 
Så här ser jag ut på Jorunn som bara är typ 134-135 cm och jag hela 175 cm lång med 170 cm långa ben typ haha

Tycker inte jag ser oförskämt lång ut på henne faktiskt här är mina ben gott som spikraka.


Det är bara ca 1/3 av hästens höjd kvar till marken där dina fötter slutar. Så jo, du ser ganska lång ut! ;) Jämför med "storhästryttare" där många ponnyryttare inte ens når ner till hästens övre tredjedel. Eller personligen tycker jag väl det som ser normalt ut för ögat är att benen max går ner på halva hästens höjd. Vore enkelt om man bara går efter magen - inte för hård träning och massvis med käk till ponnyn så ser man inte så lång ut längre! :rofl:
Men huvudsaken är väl att dom klarar av att bära ryttaren utan att få förslitningar.
 
Fast benen spelar ju mindre roll om överlivet bara inte blir som en flaggstång :) balansen är ju viktigast, jag känner mig mindre lång på syrrans c-ponny än på vissa storhästar som är smala och obalanserade :)
 
Oj, blev två svar ser jag nu! Trodde den första hade försvunnit och att jag var tvungen att skriva om det! :P

Jag tror inte benlängden är viktig, men nu var det estetiken jag tänkte på. :)
Håller med om att styrkan och balansen hos hästen kan göra jättestor skillnad! I hur det upplevs iallafall. Sen kan ju olika hästar vara olika känsliga för slitage så känslan vid ridning kanske inte säger allt heller.
 
tyckte hon var rätt mkt högre bak på en bild du har lagt upp. men hon rä 2 år bara och växer upp till 6 år så det är mååååånga år. Jorunn växte massor våren som 4 år=). nu till våren kommer nog storm växa massor.
Och tycker inte du ska banta för att kunna rida en häst du redan kan rida.. du är alldeles för smal redan och aneroxi är ingen rolig sjukdom att få=(

Kan inte hålla tyst.. Sådär säger man bara inte, hade du sagt samma sak om "Springsteen" hade varit tjock? Vem är du att bestämma att "hon är för smal"?
Inte för att det egentligen är relevant men i mina ögon är hon högst normalviktig, och alla är inte stöpta i samma form.. Tänk dig för innan du skriver.
 
Puttar upp tråden lite med en ny bild på mitt ponnydjur :)

20140924_162756_zps6b5d804d.jpg
 
Kan inte hålla tyst.. Sådär säger man bara inte, hade du sagt samma sak om "Springsteen" hade varit tjock? Vem är du att bestämma att "hon är för smal"?
Inte för att det egentligen är relevant men i mina ögon är hon högst normalviktig, och alla är inte stöpta i samma form.. Tänk dig för innan du skriver.

Tackar för den, det är inte ofta andra säger till när någons vikt blir petad på när det gäller åt det lägre hållet. Uppskattat!
Men det ses som något helt normalt. Däremot får man på moppo om man skriver att någon är för tung. Men att skriva att någon är på tok för smal + att antyda om ätstörningar är helt ok!
 
Igår red jag världens sämsta pass. Var superledsen och kände att jag kanske helt enkelt bara är en kass ryttare. Gick in med mål, motivation och en tydlig plan för passet men inget funkade. Jag red tills det blev hjälpligt. Efteråt fick han sig en dusch eftersom han dels var svettig (trots att han är helklippt) och dels för att han varit så jäkla smutsig. Gjorde mig impopulär genom att tvätta pannluggen också.

Idag fick han nya skor på morgonen. Efteråt red jag ett pass till. Ingen egentligen plan mer än mjukt och lätt efter gårdagens katastrof. Blev hoppsadeln då schabraket under dressyrsadeln blev så äckligt igår och jag inte hade något nytt med mig. Jag kan inte säga att det var perfekt idag men åtminstone bra, riktigt bra jämfört med igår. Så nu anmäler vi oss nog till en pay and ride trots allt. Blir kul när vi är tre från stallet som åker :) tänkte rida LB:1, LC är väl kanske mer vad vi ligger på i dagsform men jag slutar jobbet en timme innan det börjar så jag tänker att jag får starta lite senare om jag rider svårare program.
 
Jag är väl också ponnyryttare igen. Har skrittat min 2,5 åring. :)

134_by_erehsidne-d7x8rw9.jpg

Jag tycker inte du ser för stor ut för att kunna rida henne. Visst kanske lite långa ben men nu sitter du ju barbacka, då ser väl alltid benen lite långa ut?. Tycker inte du ska vara orolig för att inte kunna rida henne.
Jag ser och är nog större än dig och jag rider min c-ponny. Hon verkar inte ha några problem med det.
Får man fråga hur lång du är och hur hög Storm är?
 
Jag tycker inte du ser för stor ut för att kunna rida henne. Visst kanske lite långa ben men nu sitter du ju barbacka, då ser väl alltid benen lite långa ut?. Tycker inte du ska vara orolig för att inte kunna rida henne.
Jag ser och är nog större än dig och jag rider min c-ponny. Hon verkar inte ha några problem med det.
Får man fråga hur lång du är och hur hög Storm är?

Jag är 169 cm och Storm är väl 137-139 beroende på dagsform typ. Hon blir nog liten d-ponny som vuxen. :)
 
Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg


Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg
 
Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg


Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg

Fina ni är! Önskar att jag såg lika liten ut på min trollunge!

Försökte ta lite fina bilder idag, men det hade hon ingen lust med!
emmas_by_erehsidne-d82e7m3.jpg


emmas2_by_erehsidne-d82e7s2.jpg

Sen på med hjälmen för att rida lite! Har världens fulaste min på bilden så klippte bort mitt huvud.
emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg
 
@Springsteen Och jag som tänker det samma om er! Jag tycker att jag ser mycket större ut på min. Och då rider ju du ändå barbacka på dina bilder :)

Jättefint troll det där!
 
Vi bytte stall för drygt en månad sedan, det har verkligen gjort underverk! Vi har ridsällskap, stallkompisar att prata med och ridhus. Ett riktigt framgångsrecept för min motivation. Pga sorgearbete orkar jag inte alltid så mycket som jag skulle vilja men skillnaden mot förut är ändå enorm.

I fredags var vi på pay and ride. Vi skulle egentligen varit flera från stallet som åkte men en var sjuk och den andra förlorade en häst hastigt i veckan så hon blev också hemma. Det var stressigt som fasen, alla mina medhjälpare fick förhinder och jag glömde sadeln (:banghead:) men det gick ändå helt ok. 64,83% i LB:1, inga spännande poäng men alla moment godkända. Roligt dock med 7 på ökad skritt eftersom skritten alltid varit det som vi haft svårast för.

Idag har en equiterapeut varit ute och kollat på några av hästarna i stallet. De andra två ska få återbesök om två veckor medan Gedion var i fin form :up: Han fick massa beröm för hur kan såg ut och kändes i kroppen för att vara 22 år. Alltid roligt att höra!
 
Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg


Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg
Vad skönt att ni trivs ihop! Han är så himla fin :)
 
Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg


Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg

Va roligt att det går så bra, himla fin kille är det du har hittat :-)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 605
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 075
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp