Vuxna ponnyryttare!

Åå vad roligt med alla uppdateringar:bump: och @Maja_Kandi jag hade ju missat filmklippet som du la ut i november så såg det nu först, hon såg ju superfin ut! Inspirerande att titta på!
Jag får väl också uppdatera lite då :)
Det mesta har ju gått så himla bra med Zimba, både "ridningen", lastningen, tömkörningen och ALL daglig hantering, det har varit helt problemfritt. Men nu har vi fått ett litet bakslag. För två veckor sen skulle jag som vanligt sitta upp på honom och skritta lite, han har ju varit så otroligt lugn och trygg så dom senaste gångerna har jag ridit själv, samma denna gång. Men något skrämde honom så han drog iväg helt utan förvarning, jag blev hängande i tyglarna och kom helt ur balans. Och det satte sig i huvudet både på honom och på mig. Jag blev ganska rädd faktiskt, tar mycket hellre en busig/bråkig häst än en som springer i panik:eek: så nu verkar det som att inridningen får börja om på ruta ett. Funderar på att sitta på honom några gånger nu tills han är lugn och sen ta en vila i februari och även passa på att ta vargtänderna då.
Och jag har sånt otroligt ridsug så det är inte sant.. Har inte ridit sen i maj då zacke gick bort :( Är otroligt fäst vid Zimba men ibland dyker det upp små tankar i huvudet.. Hur hade det blivit om jag köpt en äldre "färdig" häst?
 
Vilken rolig tråd! Här passar ju jag in, 26 år gammal och rider D-ponny :D
En svensk ridponnyvalack efter Top Nordpol har jag, egen uppfödning. Jammis är född -07 men det var väl egentligen först för ett år sedan som vi kom igång på riktigt. Jag har vart lite osäker och rädd att "förstöra" honom så han är sent tagen :o
Innan vintervilan hoppade vi iaf banor på 80-90 cm och dressyren gick också rätt bra! ;) Så nu ska han igång igen och fortsätta där vi slutade..

Ska se om jag lyckas få in lite bilder.. De är från i våras och höstas så inte superfärska!

10678483_562903090522117_2636148082544256441_n.jpg

10268536_10152066798506889_3080864281450159608_n.jpg



Försöker gå tillbaka i tråden och bilda mig en uppfattning om vilka alla är och titta på alla fina ponnys :love:
 
Vi har kommit igång bra och tränar för fullt. :) Har äntligen börjat få lite kontinuitet i träningen, dressyr varannan vecka och nu blev det även hoppning varannan vecka. :) Ponnyn är hysterisk ute så fort man gör nåt annat än skrittar. Letar spöken i allt hon ser och tar alla möjligheter hon kan för att få spänna sig och springa iväg. Så vi har order om skritt ute för att komma ur den onda cirkeln. Vi tycker väl att det är ungefär lika tråkigt båda två, men försöker variera mycket sidvärts, hög/låg form, stora/små steg osv. Allt som allt går det framåt. Hon har aldrig varit så genomgående koncentrerad en hel tur nån gång som hon var för några dagar sen. Men i början ska hon alltid tjafsa och vill dra i tyglarna och stå emot när jag börjar korta. Jag har iom all skritt kunnat tänka mycket på sits och inverkan också vilket är nyttigt värre. Köpte dressyrsadel för några veckor sen och försöker lära mig rida igen, haha. Hoppas kunna lägga in mer och mer jogg och såsmåningom även galopp ur den här trevliga skritten vi börjar hitta. :)

Imorgon är det hoppning och på söndag dressyr! :)

Har är sista filmen på oss sen senaste dressyrträningen. :)


Roligt med film, man blir inspirerad av att titta på andra :) Trevlig ponny du har, hur gammal?
Jag måste också försöka få till någon film.. Har inget ridhus nära dock och nu har det verkligen varit skitväder det sista.
 
@Miingla Mkt fin! Vi vill ha fler ponnyer i 07-tråden så se detta som en inbjudan ;)

*kl

Jag är 30 år och har alltid egentligen tyckt mer om att rida ponny än häst. Men jag föll för den klassiska "man ska ha häst när man är vuxen" och köpte en stor för 3 år sedan efter ett långt uppehåll som hästägare. Jag har ångrat mig rätt ofta :o Men jag har ridit andras ponnyer vid sidan av, då främst d-ponny. Efter en flytt hade jag dock bara min egen, men nu har jag sedan några veckor börjar rida en b-ponny. Verkligen en rejäl kontrast till min SWB, men jag får ju åtminstone anse att jag med råge kvalificerat mig till denna tråd :o ;)
 
Roligt med film, man blir inspirerad av att titta på andra :) Trevlig ponny du har, hur gammal?
Jag måste också försöka få till någon film.. Har inget ridhus nära dock och nu har det verkligen varit skitväder det sista.

+ @_Zacke_, tack! Vad glad jag blir! :)

Hon är också född 07, tycker du ska joina oss i deras årgångstråd, bästa på buke. ;)

Nu har Queenie vilat färdigt och börjat komma igång. :) Träningar är inbokade för våren och jag har fått stallkompis här hemma! Så jag är så taggad! :D Både hopp- och dressyrträningar är inbokade varannan vecka framöver, jag blev så glad när min dressyrtränare skulle börja komma till det närmsta ridhuset! :banana: Då har vi bara ca 40 min istället för 60 att åka! Har dessutom fått tag på en SM-ryttare som förhoppningsvis ska ta sig an Queenie på hoppbanorna i sommar så hon får gå lite riktiga och större klasser. :) Hon ska få provrida nån hoppträning och se hur det känns. :)

Balder har jag ridit en gång nu, första sen i somras. Han har den största motorn jag nånsin upplevt på en häst... Min lilla mulliga bruksnordis... Hm. Jag har en känsla av att jag kommer få flyga ett antal gånger i hans liv. :p
 
Tack! Då måste jag absolut se till att joina den tråden också! :)

@stjarnfrugt Jag vill se bild på denna lilla B-ponny :D:D
@Maja_Kandi Det gör ju så otroligt mycket att ha sällskap av någon, det kan jag sakna ibland! Önskar att det stod en annan vuxen ponnyryttare här som vill ut och träna och rida lite småtävlingar med mig..
Häftigt, har också tänkt på det, att be någon annan sitta upp. Men du har alltså 40 min resvägg till ridhus? Jag som tycker det är långt med mina 20 min ;)
 
@Miingla
Haha, ja 30-40 minuter beroende på väglag till närmsta ridhus. ;) Sen är det väl en timme minst till nästa. Har ingen paddock i närheten heller utan det är bara ut i naturen som gäller. Kan sakna att ha en plan, brukar ploga upp en på vintern men då måste man ju ha snö först... :cool: Nu har vi ju äntligen fått snö igen, så nu har sambon plogat upp en plan som flitigt kommer användas så länge det går. ;)


Kl
Idag klippte vi alla hästar i stallet. Balder fick stå inne och lyssna när vi klippte första hästen, sen var det hans tur. Shit vad han tyckte det var äckligt! Han halvreste sig, slängde sig och var allmänt knäpp först. Mest fjantig för sladden och betedde sig som om jag skulle slå ihjäl honom så fort jag höjde handen och skulle klappa. :meh: Så sambon kom och klep åt ordentligt om näsan och vi stoppade bomull i öronen (efter en sjujäkla kamp, satans envisa åsna). Då gick det bra att börja klippa och när vi väl hade börjat och han insåg att han inte dog så kunde sambon släppa snoken och det fortsatte gå bra. Klippte inte mycket alls, men herregud vad mycket päls han har... Hade behövt klippa mer egentligen men han var ändå så snäll så jag ville avsluta när det gick bra. Klippte under magen, bringan, lite under halsen och ovanför frambenen bara. Det hjälpte ju iaf!

Queenie blev nakenfis, det är verkligen en fröjd att hantera henne. :love: Hon står helt still, lyfter inte en fot förrän man är helt klar. Klippte mer på huvudet än vad jag gjort förut, mer i nacken, runt öronen och lite på öronen också. De är så galet lurviga så det är inte sant. :p E hade en liten maskin för hund som funkade jättebra att ta sådär smått. :) Queenie tyckte inte om när jag klippte konturerna på öronen, men hon är verkligen en riktigt pärla. :love:

När vi hade klippt tog vi en tur med hennes häst och Balder. Jättepigg som vanligt men jätteduktig. Skritt och trav med räsermotor. Jag ledde honom i omgångar ungefär halva turen, var ute ca 30 min. :) Hade vi inte klippt honom hade han varit dyngsur, han var ändå fuktig!
 
Vi har trimmat lite dressyr två dagar i rad i helgen.

Lördagen kändes ok, inget var direkt dåligt men inget var jättebra heller. Söndagen däremot stämde det mycket mer :) idag har det blivit vila för det skulle bli dressyrträning imorgon, men fick meddelande för en stund sedan att tränaren fått en spark och inte kan komma :(

Kompisen filmade lite båda dagarna men jag har inte fått upp någon film på tuben än.
 
Min fyraåring har vila till sportlovet just nu och eftersom det antingen är superblött, snöslask eller fruset håller hon på att gå upp i limningen just nu.

I höstas hopptränade min syster med sin ponny varannan vecka (utöver vanliga ridlektionen) och jag blev sugen på att göra detsamma, så jag hoppade på det med :D har alltid tyckt det varit läskigt att hoppa när hindrena är 80 eller högre, men hoppar jag bara 80-90 varje träning är det lugnt. Så de var med skräckblandad förtjusning jag red igår men det gick super och jag hade hoppat ett räcke på 1m när jag faktiskt tittade på höjden och insåg att jag inte ens tänkt på hindrets storlek. Syster sa efteråt att hon trott jag skulle vägra hoppa den höjden :p det var olika kombinationer av gymnastikhoppning så musten gick ur Lady i slutet så jag skippade det sista.
 
@stjarnfrugt Fullt förståeligt ;)

@Pancakes Jag vill se film :D Behöver lite inspiration, är ju bara stormväder hela tiden, lite svårt att trimma på ett bra sätt i paddocken då..

I onsdags var vi iväg och hopptränade, jag hade en väldigt laddad ponny :D :D Men det gick verkligen super, fick till riktigt fina språng. Vi hoppade lite studs med i uppvärmningen och när jag red i paddocken igår kände jag att det gjorde verkligen nytta, han var väldigt lösgjord och fin. Hoppas formen håller i sig nu :)
 
Och här är vi på banan igen:) dom 3 gånger jag varit uppe på Zimba sen han blev rädd har verkligen känts hopplöst. Han har varit superspänd och beredd att dra. Idag var det som allt hade vänt. Kravlade upp barbacka(barbackapadd), vet inte om det var därför, kanske fel på sadeln trots att den är noggrant utprovad:confused: I vilket fall som helst var han helt avslappnad och vi kunde skritta några meter utan problem. I morgon ska jag upp igen och har vi lika bra känsla då så får han en vila sen :) Så skönt att ha kommit på rätt spår igen. Men nu funderar jag ju väldigt på om det är fel på sadeln, det var nog bara andra eller tredje gången jag satt i den när han drog och blev skrämd så det kan ju faktiskt ha ett samband. Jag har alltid trivts bättre barbacka än i sadel, hatar att "sitta fast", så kan ju vara därför det gick bra idag= jag var mer avspänd. :D
 
@_Zacke_
Han kanske förknippade det läskiga med sadeln på nåt sätt? Skönt att det börjat gå åt rätt håll. När det känns helt naturligt barbacka kommer det gå bättre med sadel också. :)


KL
Mina ponnysar har jobbat lite! I tisdags var Queenie med på årets första hoppträning och dagen till ära fick den nämnda tilltänkta tävlingsryttaren prova henne. Det gick kalasbra! Så himla kul att se henne från marken, hon har verkligen utvecklats enormt! :love: Grymt nöjd med hur tjejen red henne också, tog såklart ett tag att hitta knapparna men för att vara första gången hon ens träffade hästen så gick det verkligen jättebra! :) Så mjuk och följsam ridning, hon berömde massor och hade förmågan att lösa henne utan att fastna i handen som jag gärna gör när hon drar emot hindren. Det märktes att Queenie trivdes med henne. Skönt att hon får hoppa med nån som inte är feg och fastnar i bromsläge. :p Ser fram emot fortsättningen! Hoppas det fortsätter gå bra så det blir lite tävlingar i sommar! :)


Sen i onsdags tog vi en barbackatur själva, väldigt glad ponny. Hon känns otroligt fin nu efter vilan över jul, har aldrig känts så fin! :love: Vi var ute en timme och pulsade orörd pudersnö, helt underbart!

IMG_20150114_112951_zps2108aa89.jpg


IMG_20150114_115042_zps046418cf.jpg


Gissa om vi blev snöiga? :p
IMG_20150114_115649_zps7f977526.jpg


I torsdags longerade jag Balder med inspänningar för första gången. Herrn har ju alltid väldigt mycket att säga till om när det gäller nya grejer, framför allt ny utrustning, och så även denna gång. Jag visste ju om det så jag satte dit yttersidan först så han fick springa och fåna sig utåt först med sina vackra attacker, springa på snedden och kicka och göra karatesparkar med frambenen. När han givit upp satte jag dit den andra och då var det lugnt sen. :) Travade lugnt och harmoniskt i båda varv, sen slutade vi.

Queenie fick en till barbackatur med sällskap, supertaggad! Tog varje chans för att få galoppera och bockade tillochmed i nerförsbacke, haha. Länge sen hon bockade så jag satt bara och skrattade. :p

Igår fick de vila båda två, men idag fick Queenie först ett pass i töm. Herregud vad fin hon var! Kan inte säga det nog många gånger, jag är så kär i min häst. :love: Mest bara fokus på att få igenom ställning och böjning i båda varv och gå ut mot yttertömmen. I början är det alltid överskottsenergi, gena i volten och flaxa med bogarna överallt. Men sen blev hon så sjukt fin! Travade verkligen genom hela kroppen och jag kunde höja och länga formen utan att hon tappade takt. Hon längde ut halsen så bra så näsan kom under knäna, vilket aldrig hänt förut! Övergångarna i bibehållen form också, hon har utvecklats enormt!

Efteråt
IMG_20150117_111948_zpssb4xfbx0.jpg


Balder fick sig en kort ridtur också. Vi var ute och pulsade snö i typ 20 minuter. Pigg och glad som vanligt, ville bara springa i början men sen blev det visst jobbigt för då kunde vi minsann skritta på långa tyglar. :p Tog en galopp hemåt också, men den blev väldigt kort. Han bjuder till direkt och tar för sig framåt, men soppatorsk nästan direkt. Inte så konstigt i en halvmeter snö och uppförsbacke kanske? :p Sen lugn skritt hem tills han plötsligt ville trava, okej sa jag. Som vanligt kan han inte göra nåt halvdant så han travade iväg med stoooora steg och höga knälyft i ökad trav så jag nästan sköt ur sadeln. :p Han stod även helt still idag vid uppsittning, duktig kille! :)

IMG_20150117_125037_zpscq28ch6y.jpg


Imorrn ska jag och medis tolka! :D
 
@_Zacke_
Han kanske förknippade det läskiga med sadeln på nåt sätt? Skönt att det börjat gå åt rätt håll. När det känns helt naturligt barbacka kommer det gå bättre med sadel också. :)


KL
Mina ponnysar har jobbat lite! I tisdags var Queenie med på årets första hoppträning och dagen till ära fick den nämnda tilltänkta tävlingsryttaren prova henne. Det gick kalasbra! Så himla kul att se henne från marken, hon har verkligen utvecklats enormt! :love: Grymt nöjd med hur tjejen red henne också, tog såklart ett tag att hitta knapparna men för att vara första gången hon ens träffade hästen så gick det verkligen jättebra! :) Så mjuk och följsam ridning, hon berömde massor och hade förmågan att lösa henne utan att fastna i handen som jag gärna gör när hon drar emot hindren. Det märktes att Queenie trivdes med henne. Skönt att hon får hoppa med nån som inte är feg och fastnar i bromsläge. :p Ser fram emot fortsättningen! Hoppas det fortsätter gå bra så det blir lite tävlingar i sommar! :)


Sen i onsdags tog vi en barbackatur själva, väldigt glad ponny. Hon känns otroligt fin nu efter vilan över jul, har aldrig känts så fin! :love: Vi var ute en timme och pulsade orörd pudersnö, helt underbart!

IMG_20150114_112951_zps2108aa89.jpg


IMG_20150114_115042_zps046418cf.jpg


Gissa om vi blev snöiga? :p
IMG_20150114_115649_zps7f977526.jpg


I torsdags longerade jag Balder med inspänningar för första gången. Herrn har ju alltid väldigt mycket att säga till om när det gäller nya grejer, framför allt ny utrustning, och så även denna gång. Jag visste ju om det så jag satte dit yttersidan först så han fick springa och fåna sig utåt först med sina vackra attacker, springa på snedden och kicka och göra karatesparkar med frambenen. När han givit upp satte jag dit den andra och då var det lugnt sen. :) Travade lugnt och harmoniskt i båda varv, sen slutade vi.

Queenie fick en till barbackatur med sällskap, supertaggad! Tog varje chans för att få galoppera och bockade tillochmed i nerförsbacke, haha. Länge sen hon bockade så jag satt bara och skrattade. :p

Igår fick de vila båda två, men idag fick Queenie först ett pass i töm. Herregud vad fin hon var! Kan inte säga det nog många gånger, jag är så kär i min häst. :love: Mest bara fokus på att få igenom ställning och böjning i båda varv och gå ut mot yttertömmen. I början är det alltid överskottsenergi, gena i volten och flaxa med bogarna överallt. Men sen blev hon så sjukt fin! Travade verkligen genom hela kroppen och jag kunde höja och länga formen utan att hon tappade takt. Hon längde ut halsen så bra så näsan kom under knäna, vilket aldrig hänt förut! Övergångarna i bibehållen form också, hon har utvecklats enormt!

Efteråt
IMG_20150117_111948_zpssb4xfbx0.jpg


Balder fick sig en kort ridtur också. Vi var ute och pulsade snö i typ 20 minuter. Pigg och glad som vanligt, ville bara springa i början men sen blev det visst jobbigt för då kunde vi minsann skritta på långa tyglar. :p Tog en galopp hemåt också, men den blev väldigt kort. Han bjuder till direkt och tar för sig framåt, men soppatorsk nästan direkt. Inte så konstigt i en halvmeter snö och uppförsbacke kanske? :p Sen lugn skritt hem tills han plötsligt ville trava, okej sa jag. Som vanligt kan han inte göra nåt halvdant så han travade iväg med stoooora steg och höga knälyft i ökad trav så jag nästan sköt ur sadeln. :p Han stod även helt still idag vid uppsittning, duktig kille! :)

IMG_20150117_125037_zpscq28ch6y.jpg


Imorrn ska jag och medis tolka! :D

@Maja_Kandi Jaaa film, precis vad jag behöver för att få lite inspiration! Va fin hon är! Ibland är det nästan roligare att se sin häst från marken än att rida själv :D

Idag trimmade vi lite i paddocken, blev ingen film trots att jag hade sällskap, det snöade förskräckligt mycket.... Men ponnyn var iaf fin idag! Provade ett nytt bett, ett rakt från Beris modell soft. Jag tror att han tyckte om det, var nog mest ovant för mig att rida på det. Blev en annan känsla, jag hade mer häst fram till handen så det blir annan typ av ridning. Samtidigt var han mer liksidig på detta och funkade mycket bättre i galoppen, så ska bli spännande att se hur han trivs på det i fortsättningen :)
 
@Maja_Kandi Jaaa film, precis vad jag behöver för att få lite inspiration! Va fin hon är! Ibland är det nästan roligare att se sin häst från marken än att rida själv :D

Idag trimmade vi lite i paddocken, blev ingen film trots att jag hade sällskap, det snöade förskräckligt mycket.... Men ponnyn var iaf fin idag! Provade ett nytt bett, ett rakt från Beris modell soft. Jag tror att han tyckte om det, var nog mest ovant för mig att rida på det. Blev en annan känsla, jag hade mer häst fram till handen så det blir annan typ av ridning. Samtidigt var han mer liksidig på detta och funkade mycket bättre i galoppen, så ska bli spännande att se hur han trivs på det i fortsättningen :)

Tack, vad glad jag blir! Jag är ju såklart väldigt partisk. :angel: Ja men visst är det kul att se nån annan rida sin häst. Det var jättekul att se henne med nån annan på! :) Tjejen red henne som sagt jättebra så det var riktigt roligt! Det märks så väl att hon utvecklats massor. :)


Kl
Idag har jag och medis tolkat! Eller ja, jag red och hon åkte skidor. :p Så grymt kul! Ponny var supertaggad hon älskar när man tolkar. Vi tog det rätt lugnt men en gång drog vi på ordentligt och jag lät henne springa på så fort hon ville, och herrejävlar vad snabb hon är! Helt sjukt! Medis filmade med goprokamera, hon skulle fixa upp den på tuben så ska jag visa sen. :D Queenie behövde nog ett sånt här pass att bara leka av sig lite, Shit vad hon hade roligt. :p
 
Fotade Nangijala igår. Försökte få henne svart men lyckades bara borsta ut allt dammet mer så det blev värre :p Men å andra sidan blir bilderna bättre för hon har aldrig varit så "jämn" som hon har varit nu i kroppen.

Igår sken solen efter typ 3 veckors regn så hon verkade ha vårkänslor eftersom hon bockade och härjade när jag skulle longera.

dsc05818_54ba7a6ae087c30d441646e6.jpg
dsc05824_54ba7ab99606ee3c8b8fa263.jpg
dsc05859_54ba7b649606ee3cb08d94a2.jpg
 
@lil-sis
Hoppas det gick bra! Hur hög är hon? :)


KL
Har varit ute med båda ponnysarna idag! Balder gick den längsta rundan nånsin och tog den längsta galoppen nånsin, jätteduktig var han! Ett litet test för första gången uppsuttet precis när jag satt mig i sadeln och klappat och lade på skänkeln, då bockade han rejält, stillastående utan förvarning. :rage: Sen efter det var han så snäll så. :) Orkade hela turen utan problem (ca en timme) men då gick jag med honom första och sista dryga km längs en grusväg där det kör lite bilar. såklart mötte vi både en skåpbil modell stor och båda traktorerna från jobbet med balvagnar. :p Kalasbra träning och unge herrn kunde inte skött sig bättre! :up:

Queenie var ute på tur med sällskap igår och föll i gamla mönster och drog och jävlades. Så idag fick hon ett dressyrpass på banan och blev huuuur fin som helst. :love: Hon var lite dryg i början men efter hand släppte det och hon blev underbart fin i handen och kändes verkligen kalasfin! :) Ser så mycket fram emot träningarna framöver! :bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 603
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp