Vuxna ponnyryttare!

Va roligt med lite fler vuxna ponnyryttare, det gillar jag :)

Nu vill jag att det ska tina upp ordentligt så man kan rida fullt ut, känns som att det aldrig blir mer än halvfart för tillfället :D Finns inte mycket snö kvar här heller nu. Men jag lever på hoppet att våren snart är här!


image_zps54e6a926.jpg
 
Ja:/ här är det så halt att hästarna halkar fast dom har brodd så det står vila på schemat. Vill ju inte riskera nånting till vi ska börja med privatlektioner i mars:)
 
@Neia Ja när det bara är is blir det tråkigt, i snön kan man ju ändå rida någorlunda.. Men nu hade min pålle feber idag :cry: Hittade inget konstigt, magen verkar funka okej etc så känner mig orolig, han har aldrig varit dålig sen han föddes! Märkte att han inte åt som vanligt så tempade honom..
 
Har anmält mig och ponnyn (gotlandsruss) till vår första Pay & Ride 29:e Mars :o fick lite prestationsångest dagen efter när jag red i paddocken - tänkte rida en LB:1 då jag tycker LC:1 ser lite väl tråkiga ut :) har skrivit ut LB programmet och börjat öva lite mer fokuserat på volter ;)
 
Idag blev det en härlig ridtur på min Bella som avslutades med ett litet pass på ridbanan. Härligt när man själv börjar komma tillbaka i ridform och hästen är jätte mjuk :up:

Värst är när det går länge mellan gångerna.
 
Nu joinar jag er tråd!
Det här är en okänd norsk import, kallblod/ponny antagligen, 19 år. Rids på bilderna nedan av mannen min, pga graviditet. Han har bara ridit sen i somras, och inte heller spec regelbundet. Är dock väldigt duktig och rider stabilt och mjukt. Men som sagt, sitsen och händerna under kritik och sporrarna har han enbart pga skada som gör att han har svårt med skänken fn. Jag är dock med och vägleder vid varje pass, så har stenkoll på att sporren bara används rätt och vid behov.

Ponnyn är under igångsättning, och här är första "dressyren" sen i höstas.

0xp6e2E.jpg

0JfESg3.jpg

uYhH9sQ.jpg



Fina bilder.. men skulle nog ta bort sporrarna från mannen.... Sporrar är inget för nybörjare när de har dålig balans och för att hålla sig kvar många gånger kniper som man ser på bilderna med benen.
 
Jag måste bara fråga vad ni har för sadlar på era mindre ponnyer? Alltså b- och c-ponny.

Jag rider ju lillkillen barbacka just för att jag inte tycker att nån av hans sadlar passar. Men nu har en sadelutprovare varit ute och det har köpts nytt. Idag skulle jag rida i dressyrsadeln och bilda mig en uppfattning, men det var inte roligt. Det är alltså en 16,5" och ponnyn är väl kanske 127 i mkh. Lägger man den två fingrar bakom bogbladet så ligger sadeln an hela vägen till virveln. När man rider i den hamnar man i nedförsbacke. Blev en mkt kort ridtur vill jag lova.
Tyvärr kunde jag inte närvara när den provades ut, hade varit intressant att höra resonemanget för detta är en ofta anlitad person. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha en så stor sadel, varken till ponnyn eller ryttaren. Ryttaren kommer hinna växa ur ponnyn innan sadel är i rätt size till henom. Tom min egen sadel till min SWB är mindre.
 
Förlåt för långt men jag älskar min lilla häst :angel:
För att inte tala om dagens 10+ och sol!

Var ute på en underbar tur med min lilla bruna idag. Han fick välja väg och styrde med raska steg in på galopprakan utmed järnvägen och innan jag ens hann korta tygeln så krökte han på nacken och hoppade iväg i galopp, jag kunde inte annat än skratta och följa med, likadant när vi vände och jag tänkte vi kunde skritta tillbaka då jag legat sjuk ett par dagar och har styrkan av en geleråtta för tillfället men kan ju inte neka honom :D iväg for han igen i en härlig galopp och jag släppte tyglarna och höll armarna rakt ut och kände bara Vad jag älskar denna lilla häst! :love:
Han var mycket nöjd med sig själv sedan när vi skrittade hemåt, min lilla goding. Tänk att vi hållit ihop i över 8,5 år nu och det är alltid lika roligt :) kände att det hade varit skönt att ha sadeln idag men jag tänkte ju bara skritta, lär ha träningsvärk imorgon :D
 
Jag måste bara fråga vad ni har för sadlar på era mindre ponnyer? Alltså b- och c-ponny.

Jag rider ju lillkillen barbacka just för att jag inte tycker att nån av hans sadlar passar. Men nu har en sadelutprovare varit ute och det har köpts nytt. Idag skulle jag rida i dressyrsadeln och bilda mig en uppfattning, men det var inte roligt. Det är alltså en 16,5" och ponnyn är väl kanske 127 i mkh. Lägger man den två fingrar bakom bogbladet så ligger sadeln an hela vägen till virveln. När man rider i den hamnar man i nedförsbacke. Blev en mkt kort ridtur vill jag lova.
Tyvärr kunde jag inte närvara när den provades ut, hade varit intressant att höra resonemanget för detta är en ofta anlitad person. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha en så stor sadel, varken till ponnyn eller ryttaren. Ryttaren kommer hinna växa ur ponnyn innan sadel är i rätt size till henom. Tom min egen sadel till min SWB är mindre.

16,5 låter stort, vissa märken kan jag knappt ha det på min D-ponny.. Fast hans rygg är av kortare modell.
Hade också vart intressant att höra resonemanget från den utprovningen. När jag provade ut min var sadelmakaren väldigt noga med att kolla hur långt bak trycket hamnade och hur mycket det blev längst bak..

Kanske hade inte utprovaren en mindre sadel men hemskt gärna ville sälja en? Fult isf men händer nog lite då och då..
 
Vi trotsade tappskon igår och åkte på hoppträning, första sedan han var sjuk i vintras. Gick jättebra! Hoppade inga mängder men det kändes bra på nästan alla distanser och jag hade bra stöd i handen, vilket har vart vår akilleshäl. Han börjar nog bli mer tillfreds med sitt nya bett :)

Språnget ut ur kombination som vi provade för första gången igår. Gick bra det med :)

image_zps9xlknkto.jpg
 
@Miingla Ägaren sa att många andra sadlar gått bort pga längden. Jag undrade om det öht provats några ponnysadlar men fick nog ingen klarhet i det. Det är ju inte så lätt som ägare att veta vad som är rätt och fel, det är ju därför man anlitar proffs. Jag tycker synd om dem faktiskt men jag kan inte göra mer. Jag har sagt vad jag tycker och tror om sadeln och jag tycker att det verkligen hade varit intressant att höra argumenten från utprovaren.
 
Längden på sadlar kan ju skilja så otroligt mycket mellan olika märken och olika hästar. Min förra c-ponny kunde utan problem ha 17", även ganska långa märken. Nuvarande har 16,5" och viktigt med rundbossor som gör sadeln kortare.

Igår red jag barbacka på zimba i lina, inga problem. Skulle upp idag igen var tänkt men min magkänsla sa nej. Och tur var väl det för när jag släppte ut honom lite på linan så visade han genast hela registret av luftakrobatik :D Var glad att jag litade på min magkänsla och stod kvar på marken!
 
Jag måste bara fråga vad ni har för sadlar på era mindre ponnyer? Alltså b- och c-ponny.

Jag rider ju lillkillen barbacka just för att jag inte tycker att nån av hans sadlar passar. Men nu har en sadelutprovare varit ute och det har köpts nytt. Idag skulle jag rida i dressyrsadeln och bilda mig en uppfattning, men det var inte roligt. Det är alltså en 16,5" och ponnyn är väl kanske 127 i mkh. Lägger man den två fingrar bakom bogbladet så ligger sadeln an hela vägen till virveln. När man rider i den hamnar man i nedförsbacke. Blev en mkt kort ridtur vill jag lova.
Tyvärr kunde jag inte närvara när den provades ut, hade varit intressant att höra resonemanget för detta är en ofta anlitad person. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha en så stor sadel, varken till ponnyn eller ryttaren. Ryttaren kommer hinna växa ur ponnyn innan sadel är i rätt size till henom. Tom min egen sadel till min SWB är mindre.

M&N ponnyhopp i 16" och Cliff Barnsby ponny i 16"
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 601
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp