Vuxna ponnyryttare!

Jag har så roligt med min ponny just nu!

Äntligen har det blivit vår ute så ridbanan går att använda igen och vi har börjat komma igång med dressyrträningen för min instruktör.

Sen har vi varit ute på så fina och härliga uteritter med andra ekipage de senaste veckorna. Vi har så fantastisk natur häromkring. Mysiga skogsvägar, kuperade stigar där hästarna verkligen får lyfta på fötterna, små stockar att skutta över mm. Idag såg vi en älg under uteritten :).

Älskade Nirre
20150312_110103_zpsxbpmenod.jpg

20150315_174324_zpsc5clrcpo.jpg

FB_IMG_1426773062110_zps1euwh0co.jpg

20150320_114717_zpsitwcmm24.jpg


20150301_153952_zpszb3vfunj.jpg

20150209_114835-1_zpsnpovjnrk.jpg
 
Nu kan jag och min ungponny äntligen träda in i denna tråd med gott samvete :)

11123927_670791196381003_1941088282_n.jpg
Vi hade vår första 'uteritt' idag när vi skrittade några meter på vägen utanför stallet :love:

Matte är 33 och 159 centimeter, ponny är snart 3 och 140 centimeter.
 
@phie Välkommen till oss :) En -12a precis som min!

Här går det lite halvtrögt. Tar en promenad då och då, tömkör nån gång och i mellanåt sitter jag upp och rider några varv i hagen. Nu rider jag honom själv igen, ingen som håller i lina. Vilket går mycket bättre eftersom min lilla gråa blir spänd och bakrädd så fort någon är på marken brevid honom(jag får däremot göra vad som helst utan reaktion). Vet inte riktigt hur jag ska få ur honom det. Visste ju om det problemet lite redan när jag köpte honom... Var bara en person i familjen som kunde hämta honom i hagen och så. Extrem enmanshäst vad det verkar:( Vill börja rida ut mer i naturen och även börja trava men vill helst ha med mig någon då men på ett sätt är det bättre att vara själv för då är han mycket lugnare. Men har inte bråttom heller, tycker han är ganska ranglig fortfarande så gör inget om han får växa till sig lite i både huvud och kropp. Men jag är såååå :devil: ridsugen nu!!:eek:
Men han är världens gullegris, kan mysa hur länge som helst och jätteduktig att tömköra och promenera i skogen:love:
 
@*tove* Åå låter ju helt fantastisk, men det gör mig ju inte direkt mindre ridsugen att läsa det där ;)

Ni kommer dit ska ni se!

Dock känns inte hästlivet så jättepositivt längre. Jag ska in med Nirre på klinik på onsdag och kolla upp hennes knän. Jag känner mig inte jätte hoppfull till en positiv utgång just nu. Finns en tråd på hästvård där jag skrivit mer.
 
Jag har lite funderingar på att köpa en ponny nu i år eller kanske nästa år :) Är det nåt särskilt jag bör tänka på? Några tips :)
 
Har haft dressyrträning på kvällen idag. Tveksamt om jag borde varit med egentligen eftersom jag haft feber till och från sen i söndags, bihålorna bråkar med mig och jag hostar så att lungorna nästan kommer upp. Men jag ville verkligen vara med som genrep med tränaren inför tävlingen på söndag. Ångrar mig inte. Jäklar i havet vad fin han var idag den gamla ponnyn :love: Grundgångarterna har förbättrats märkbart det senaste halvåret. Red igenom programmet idag och tränaren var mycket nöjd med oss, det var jag med!
 
Lady har stått ett par veckor, hon var lite, lite halt en lektion och även om det nog läkte ut på några dagar hann hon få mer än en veckas vila innan vi hade ork att kolla upp henne (spöregn 3 dagar i rad) :p Men nu är hon kry och snart igång igen.

Nangijala har blivit riden desto mer och när vi löshoppade häromdagen fastnade två språng på film. Hon tog i lite mer än vad hon behövde ;) om ni undrar över våra minihinder så är det egenhända byggda hinderstöd och bommar. Vår ridbana är typ 20x30 och från början byggdes de till shettisen vilket de var alldeles lagom i storlek för :)

 
Här går det lite halvtrögt, jag missar massor med träningar och P&J's pga mina arbetstider :( Men ska man ha häst måste man jobba ihop lite pengar...;)

Igår hoppade vi några språng i följd på ca 80 cm vilket kändes bra. Ponnyn var dock inte riktigt till freds med bettet, mot hinder var han fin men i arbetet utöver det kändes han lite missnöjd.. Var inne i ridsportbutiken i stan och beställde hem ett novabett, hoppas på att det kommer om ett par dagar. Han rids på ett rakt Beris nu modell soft. Novat är dock mjukare. Känslig kille :)

image_zpswdbif4hn.jpg
 
@Miingla vad avundsjuk jag är på dig, din ponny är så fin!

Här står det också lite stilla iaf periodvis. Köpte en racesafe-väst på Eurohorse som jag faktiskt använder när jag rider Bella. Och den har även gjort att jag vågar rida ut själv på henne. Och tro det eller ej men jag har vågat hoppa två gånger :banana: Och så högt som 30-40cm! Innan vågade jag mej knappt över en bom på marken.. Men det måste hoppas minst 1ggr varannan vecka och bomövningar nångång. Det var många år sedan jag hoppade regelbundet.

Pepsi har också kommit ut lite mer och vi tränar främst kondition eftersom den är usel. Och det känns härligt att ha kommit igång med ridningen igen. Och förhoppningsvis kan hon få en ny sadel snart så hon också kan få hoppa lite..




En riktig vårdag i skåne på Pepsi :love:


Och en vårbild på Bella
 
@Myzan87 Tack, vad glad jag blir! Extra roligt att höra när man fött upp själv :) dina är också jättefina!
Jag rider också en del med väst, nu är inte Jammis grön längre i den vardagliga ridningen men jag har den alltid när jag hoppar, det ger mig faktiskt lite mera mod, för jag är lite feg! Och rider jag någon av våra unghästar så är västen alltid på, även om jag bara ska skritta.

För ett år sedan började jag och J hoppa, han så grön man kan bli och jag hade haft uppehåll några år pga föl = ringrostig och lite feg :D Men det tar sig! :D:D
 
@Miingla det är precis som att man rider på ett helt annat sätt när man känner sig säker. Man fegar inte alls lika mycket.

Hur gammal är Jammis?

Jovisst blir man extra glad när någon ger beröm för ens ögonsten :)

Jag och Pepsi har hängt ihop i princip sen hon föddes för 14år sen.
Pepsi 1år

Pepsi 10år


Henne litar jag på helt och hållet :love:
 
@Myzan87 Härligt! :love: Har du ridit in själv också?
Jammis är född 07 men sent tagen. Jag var rädd för att göra "fel" så det tog ett tag innan hans utbildning började.. :p Eftersom han är ponny var tanken att sälja från början men nää, vi passar så bra ihop så han blir kvar! Jag gillar att träna och tävla men bara för skojs skull och utveckling. Han är den första häst jag ridit in och utbildat :)
 
Vi startade första tävlingen på flera år igår. Jag är superdupernöjd med både ponny och mig själv. Jag har haft feber sen förra söndagen så uppladdningen har inte varit på topp och jag var svettig redan när jag satt upp på framridningen.

Red LC:1 två gånger. Första klassen gick inget fel direkt men jag kunde haft honom lite mer framme för skänkeln, det blev lite mellanmjölk av det hela även om inget vad direkt dåligt. Fick 66,296 procent vilket jag var väldigt nöjd med. Dock så låg domaren högt i poäng generellt så jag var mil från placering. Men jag var nöjd ändå. Inför andra starten satte jag lite mer tryck i min gamla ponny vilket resulterade i att grunden var bättre i andra klassen men det kom lite missar istället när jag inte riktigt redde ut det. Resultatet 61,296 procent den här gången men känslan när det funkade var bättre än i första.

Roligt också att få sjuor på uppridningarna i båda programmen, och på den fria skritten. Det är sådana grejer som funkade bättre på tävlingen igår än vad det gjort på hemmaplan det senaste. Andra domaren skrev också "utvecklingsbar häst" om min 23-åring :D
 
Har letat sadel till 11an och det går inte så bra. Nu har jag nog hittat en som är vid nog MEN jag måste sälja någon av de andra innan jag har råd att köpa den. Eller hoppas att den finns kvar till lön, den är inte dyr men jag tömde kontot när jag köpte en county som nästan (...) passade. Troligen passar den den gamla ponnyn men en kompis har båda mina sadlar på prov just nu.

Testade att rida seniorponnyn i westernsadeln idag. Han är stammis hos kiropraktorn och ordinerad intervaller med 200m skritt, 200m galopp, 200m skritt osv. Trots kortaste på stigläderna så nådde jag inte ner och ponnyeländet VÄGRADE gå på den vägen jag hade tänkt (perfekt längd), slängde sig handlöst ner i ett dike och jag satt inte så bra att jag kände att det var läge att framhärda.

Gick ner till ridbanan istället och tränade på skritt på spåret, utan att skygga för allt som skulle kunna vara farligt... Är man 17 år så håller man inte på med sådana dumheter längre. Tränade även på att svara för skänkeln även i sidled och till slut så. Han är inte så bra riden de senaste åren, tyvärr.

Imorgon blir det antingen ut på töm eller i någon av sadlarna om de inte passar ponnyn som de provas på.
 
@Miingla ja, min red jag in själv fast jag hade hjälp av andra. Det var mest tills hon varvan vid att ha någon på ryggen. Sen har mamma bsra hållt i Pepsi när vi har varit ute. Och det som är annorlunda jämför med hur många andra rider in hästhästar är att Pepsi hade ingen sadel när hon reds in.

Fast det är väldigt lärorikt att utbilda en häst från grunden :) ävem om man gör misstag då och då
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 099
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp