Vuxna ponnyryttare!

lil-sis skrev:
Har letat sadel till 11an och det går inte så bra. Nu har jag nog hittat en som är vid nog MEN jag måste sälja någon av de andra innan jag har råd att köpa den. Eller hoppas att den finns kvar till lön, den är inte dyr men jag tömde kontot när jag köpte en county som nästan (...) passade. Troligen passar den den gamla ponnyn men en kompis har båda mina sadlar på prov just nu.

Testade att rida seniorponnyn i westernsadeln idag. Han är stammis hos kiropraktorn och ordinerad intervaller med 200m skritt, 200m galopp, 200m skritt osv. Trots kortaste på stigläderna så nådde jag inte ner och ponnyeländet VÄGRADE gå på den vägen jag hade tänkt (perfekt längd), slängde sig handlöst ner i ett dike och jag satt inte så bra att jag kände att det var läge att framhärda.

Gick ner till ridbanan istället och tränade på skritt på spåret, utan att skygga för allt som skulle kunna vara farligt... Är man 17 år så håller man inte på med sådana dumheter längre. Tränade även på att svara för skänkeln även i sidled och till slut så. Han är inte så bra riden de senaste åren, tyvärr.

Imorgon blir det antingen ut på töm eller i någon av sadlarna om de inte passar ponnyn som de provas på.
Frustrerande när man inte har rätt sadel :(
 
Det hände mig också ett pad gånger... Tig hem sadel som var tänkt till min lilla bruna vän men så passar de deb stora vita istället, så typiskt! Det roliga är att de har lika bred rygg och lik ryggprofil men den lilla är modell tunna..
 
Vi löshoppade igår. Tyvärr var det en slö häst så det blev inte alls högt. Drygt 40cm. Men det fick iaf bli en bild



Det har inte blivit så mycket ridande eftersom jag for av monstret på bild och skadade knäet (igen...) så det är först nu, en vecka senare, som jag går hyfsat normalt :cautious:
 
@Myzan87 Nej vad synd med knät , hoppas du blir bra snart!

Här går det väldigt upp och ner i perioder. För några veckor sen invigde vi både första traven och sen första skritten utanför inhägnat område(på egen hand). Gick superbra båda delar :) Rider ju så korta pass så travade bara ett varv åt varje håll och när han gjorde det helt felfritt för att vara första gången så nöjde jag mig med det. Några dagar efter var jag ute på promenad med honom och eftersom han var så lugn och fin så hoppade jag upp barbacka från en stubbe och red lite slalom mellan träden:D Vi var även och löshoppade vid påsk och både hoppning och lastning fungerade felfritt! Nu har flytet dock vänt... Ett ridpass i förra veckan så började han med dom där rycken igen som han gjorde i vintras. Skrittar lugnt och sen bara drar in baken under sig, upp med huvudet och drar iväg. Skillnaden nu är att jag är beredd så sitter lugnt kvar, stannar honom och skrittar vidare. Men det är jäkligt tråkigt. Tyckte även att han var lite orolig i munnen så igår red jag med sidepull istället. Då var han mycket lugnare men istället så kan han helt plötsligt inte svänga åt vänster :D:confused::cautious:O_o Tror det är dags för en längre vila där... Eller som min sambo sa, börja rida i skogen istället så att han fokuserar på lite annat. Kommer ju hålla ridningen på väldigt låg nivå. Han har så mycket kvar att växa både mentalt och fysiskt. Och jag saknar ridningen så förbannat :( dom som har passande hästar har krav på att man rider X grr/veckan och det har jag inte tid med. Vill bara ha en häst jag kan komma upp på någon gång då och då för att inte tappa ridningen helt. Om 2 veckor är det 1år sen Zacke dog:cry::(
 
@Myzan87 Nej vad synd med knät , hoppas du blir bra snart!

Här går det väldigt upp och ner i perioder. För några veckor sen invigde vi både första traven och sen första skritten utanför inhägnat område(på egen hand). Gick superbra båda delar :) Rider ju så korta pass så travade bara ett varv åt varje håll och när han gjorde det helt felfritt för att vara första gången så nöjde jag mig med det. Några dagar efter var jag ute på promenad med honom och eftersom han var så lugn och fin så hoppade jag upp barbacka från en stubbe och red lite slalom mellan träden:D Vi var även och löshoppade vid påsk och både hoppning och lastning fungerade felfritt! Nu har flytet dock vänt... Ett ridpass i förra veckan så började han med dom där rycken igen som han gjorde i vintras. Skrittar lugnt och sen bara drar in baken under sig, upp med huvudet och drar iväg. Skillnaden nu är att jag är beredd så sitter lugnt kvar, stannar honom och skrittar vidare. Men det är jäkligt tråkigt. Tyckte även att han var lite orolig i munnen så igår red jag med sidepull istället. Då var han mycket lugnare men istället så kan han helt plötsligt inte svänga åt vänster :D:confused::cautious:O_o Tror det är dags för en längre vila där... Eller som min sambo sa, börja rida i skogen istället så att han fokuserar på lite annat. Kommer ju hålla ridningen på väldigt låg nivå. Han har så mycket kvar att växa både mentalt och fysiskt. Och jag saknar ridningen så förbannat :( dom som har passande hästar har krav på att man rider X grr/veckan och det har jag inte tid med. Vill bara ha en häst jag kan komma upp på någon gång då och då för att inte tappa ridningen helt. Om 2 veckor är det 1år sen Zacke dog:cry::(

Tack :) idag var jag uppe på min lilla köttbulle. Hon fyller 14år idag och jag passade på att ta en liten ridtur. Testade kimbelwickbettet och det gick bra. Tänkte testa 3delat sweet iron och se om hon ändrat uppfattning om delade bett. Funderar på att ta dit massören och veterinären eftersom det är dags för vaccination.

När jag red in Pepsi så red jag barbacka och mycket i skogen. Ex så blir det enklare att svänga runt fysiska hinder, trav/galopp kan man ta framför uppförsbacka till en början. Sen brukade jag gå iväg en bit, hoppa upp och rida en sväng. När det kändes bra brukade jag hoppa av och gå resten av rundan. Det viktiga för Pepsi var att känna av hur humöret var. Vissa dagar kunde man kräva mer, andra betydligt mindre.

Kul att följa din och Zimbas utveckling :up:
 
Känner verkligen igen det där med att känna av humöret för dagen. Därför jag för det mesta är själv med honom, det är svårt att planera in med någon annan och så märker man att Nää idag är ingen bra dag att ta första uteritten och då har man planerat in hjälpen i onödan:D Så planerar aldrig i förväg vad vi ska göra.
 
Idag red jag med tredelat bett med fasta ringar och remontnosgrimma, det verkade passa Zimba bra för nu gick det mycket bättre! Lite bilder från idag :)

image_zpsr8smihp0.jpg

image_zps3u3grndv.jpg
 
Här går det sakta men säkert framåt! Om jag får tag i en hästskötare siktar vi in oss på en P&J nästa torsdag. Redan nervös.. :p Årets första isf! Känns som att ponnyskrutt är nöjd med sitt novabett, jag får en bra känsla i handen mot hinder, hoppas det håller i sig nu bara..

Någon annan som vart ute och tävlat? @Pancakes du skulle väl iväg? :)

image_zpsqaf3eqdy.jpg

Från i veckan. Det finns en kort galoppfilm på instagram @ beccabuus , vet inte hur jag kan få in den här utan att skaffa youtubekonto.. :o
 
Någon annan som vart ute och tävlat? @Pancakes du skulle väl iväg? :)

Det stämmer, vi har ridit tre tävlingar den här säsongen, nästa blir om tre veckor :) Minns inte när jag skrev senast så jag drar en snabbrepris om alla tre tävlingarna.

Första tävlingen hade jag feber för åttonde dagen i rad så förväntningarna var inte så höga. Första tävlingen för oss på fyra år. Red LC:1 + LC:1 i Tidaholm. Resultatet i första klassen låg på 66% vilket jag var fenomenalt nöjd med. Det som saknades var att jag inte hade honom riktigt framme för skänkeln. Till andra klassen tryckte jag på ordentligt vilket gjorde att grunden var bättre men det kostade att jag tappade formen och fick några andra missar. 62% blev det om jag inte minns fel.

Andra tävlingen var LC:1 + LB:1 i Töreboda. Framridningen var söndervattnad så ponny ville inte trampa överallt... Såg till att rida på ordentligt framåt i collecting ring och körde en långsida race inne på banan före startsignal :p 68% blev resultatet och jag var om möjligt ännu mer nöjd. Hamnade nia, men de första tolv ryttarna låg inom tio poäng så det var tight (och nia kändes som lite för dåligt betalt när det var så nära ;)) Andra klassen återkom problemet med att ha honom framme för skänkeln vilket kostar på när han tappar energi. Jag var nöjd med resultatet 64% men tyckte jag kunde ridit ganska så mycket bättre egentligen.

Tredje tävlingen var nu i helgen i Mullsjö. LC:1 + LC:1. Kallt och blåsigt som tusan. Startade tidigt i båda klasserna. Första klassen, återigen inte riktigt framme för skänkeln men i övrigt väldigt fin, blev 65% vilket gav en tredjeplats. Kändes som det lika gärna kunde blivit en blågul då det var 0,5 poäng till tvåan och 1,5 poäng till ettan. Andra klassen blev jag nog ofokuserad (reds dock innan jag visste att jag var placerad i första klassen) och red ganska slarvigt och då går ju ponny därefter. 62% blev det och det var jag absolut nöjd med.

Jag tävlar mest för att jag tycker det är roligt men målsättningen är att komma över 62% och det lite längre målet är att plocka upp min gamla ponny i LA :)

Bonusbild (som min icke hästkunniga pappa har tagit, han "offrade" sig och kom och kikade på senaste tävlingen :))

11205151_10152874508588391_8622405352228456248_n.jpg

Stor idé att jag satt och tvättade benen dagen innan...
 
@Pancakes - Det tycker jag låter som väldigt bra resultat! Jag är också sugen på att starta dressyr men våra fattningar sitter inte riktigt ännu och inte heller styrkan. Så jag hade vart överlycklig om vi lyckats skrapa ihop så bra procent som ni :p
 
@_Zacke_ Åh kommer ihåg frihetskänslan, med lite pirr i magen, när det var dags att börja rida ut "på riktigt" alldeles själv. Minns att jag var så stolt när J och jag ridit ut första gången alldeles själva, tror det var 300 m hihi :D

@Myzan87 Härligt! :bump:


Vi hopptränade idag i ösregn. Gick okej, svårt att få till det när ponnyn helst vill stå med rumpan mot vinden..... Ehehe... :p MEN!!! Jag körde häst och släp för första gången idag till träningen, alldeles själv dessutom! Pirrigt, men allt gick bra! Känner mig lite stolt över mig själv haha :p
 
@Pancakes - Det tycker jag låter som väldigt bra resultat! Jag är också sugen på att starta dressyr men våra fattningar sitter inte riktigt ännu och inte heller styrkan. Så jag hade vart överlycklig om vi lyckats skrapa ihop så bra procent som ni :p

Jag är jättenöjd faktiskt :) Jag har väldigt ofta prestationsångest i ridningen men på tävlingarna har jag inte tänkt på det. Om du bara vill prova att rida program och få bedömning är ju pay and ride en bra start :)

(Bra jobbat med släpet också :up: Minns själv hur nervös jag var i början. Nu blir jag mest förbannad på alla idioter som inte kan hålla ordentligt avstånd)
 
I juni ska jag och min lilla puff troligtvis på vår första träning i AR! So excited! Alltid velat börja träna det för jag tror det kan passa min lille bruna vän väldigt bra, hoppas han tycker likadant :D
 
Mitt första inlägg här då jag precis fått en ponny!
Red henne när hon var yngre, men hon har varit väldigt oförutsägbar som ridhäst och har bockat av lite för många ryttare för den förra ägaren nöje. Jag erbjöd mig att köpa henne billigt, men fick henne gratis då ägaren ville bli av med henne. Hon är 8 år, 147 cm och min första egna häst :love:
Hon är född i fångenskap men båda hennes föräldrar var vilda.

Får hem henne om några veckor och ser fram emot att utreda varför hon bockar så mycket, problem i träningen, vilt DNA eller har hon ont? Ska bli spännande :D

pa250139col_54f98639e087c33bbcd1b627.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 089
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp