Vuxna ponnyryttare!

@Rubinen Välkommen hit! Oj så fin:) Jag hoppas verkligen att du fortsätter uppdatera här hur det går :d

KL
I helgen var det ett år sen som det hemska med zacke hände :cry: Såren har inte läkt det minsta... Saknar honom så grymt mycket...
MEN igår var även första gången på ett helt år som jag red ordentligt!:bump: Har ju haft planer på att rida på ridskolan men jag är ingen van ridskoleryttare så miljön är lite skrämmande för mig plus att hästarna är på tok för stora:eek:
Men igår följde jag med min granne till ett ställe som bara har islandshästar! Har aldrig suttit på en isis men blev positivt överraskad:love: Och Gud så kul det var att äntligen rida på riktigt och GALOPPERA:love: Men träningsvärk blev det:D Ska dit om två veckor igen!
 
@Rubinen jättesöt ponny! Hoppas allt går bra och att ni kommer trivas.

Vart kommer hon från? Vad är det för ras?

@_Zacke_ Tråkigt öde Zacke gick till mötes :(
Isisar är härliga fast träningsvärk kan man vara utan :p
 
@_Zacke_ Tack så mycket, ska bli så kul!

@Myzan87 Tack det hoppas jag verkligen :D
Hon är Waler och kommer från norra delarna av Australien. Hennes mamma fångades vild och kom ner till Melbourne där Mayford föddes några veckor senare :)
 
Jag har under våren startat tre Pay & Ride med Russet :) - alla gångerna red jag LB:1, började på 61% och fick på senaste 63% - vi behöver jobba mer med samlingen i galoppen - och så har högergaloppen strulat varje gång :p Ponnyn har fått väldigt fin kritik, bra form, energisk mm :)

På söndag ska vi iväg på vår första P & J - medlurade av medryttaren på min stora häst :p Jag insåg att det var ett tag sen jag hoppade sist så jag måste nog damma av hoppningen i veckan. Vi kommer starta på "svindlande" 50cm och tror jag hoppar den höjden två gånger - för att få in en bra känsla istället för att våga oss på större höjder :)
 
Ansluter till tråden igen efter lång frånvaro...
10922372_10152347829373239_6226221100122619068_o.jpg

18514_10152601439133239_2123045763809709113_n.jpg

11010565_10152601438858239_6613950051758161737_n.jpg

11137156_10152545248773239_8960712765891323509_n.jpg

Ponnyn har ett ganska brokigt förflutet. Född på Irland, importerad till Danmark (troligtvis tänkt som köttdjur), sedan på något vis hamnat i Sverige på ett större försäljningstall, vidare till en "beridare", såldes sedan till en familj med barn där hon dag 1 slängde av en av döttrarna vilket resulterade i att hon lämnades tillbaka till försäljningsstallet. Därefter kom jag in i bilden, köpte henne 27/11 2013 och har därefter vilat från det mesta som kallas ridning (folk har haft alla möjliga åsikter om detta), följt med mig på jobb och kollats från topp till tå och nu senaste 6 månaderna långsamt satts igång igen och i princip ridits in på nytt igen. Vi har lång väg kvar men idag rids hon ut och i paddock, vi jobbar på framåtbjudningen och avspändhet. Skäck är nöjd med livet och matte likaså :)
 
@Sockerbit oj vilken resa din ponny gjort! Jag tänkte på det senast igår, undrar om jag någonsin kommer kunna sälja min.. Jag är inte så säker på det faktiskt. Hur som, otroligt fin är hon iaf ditt sto!

@Smulan75 va roligt! Vill också prova på lite dressyr igen!

@_Zacke_ Jag som inte varit här så länge, vad hände med Zacke? :(


Igår hade ponnyskrutt trampat av en sko. Men vi trimmade lite i paddocken och jag hade nog den bästa känslan jag någonsin haft igår. Jag var sååå lycklig :D Han kändes så mjuk och tillfreds och jag kunde verkligen bara sitta och njuta, så stadig har han aldrig känts. Jag tror att det börjat hända mkt sen jag började varva med novabettet, han har en känslig mun. Igår kände jag att en dressyrtävling inte var mil bort ändå, bara vi kan få lite bättre ordning på galoppfattningarna så är vi i mål! :heart

image_zpsvo4blzfh.jpg


image_zpsozgfrph9.jpg
 
@_Zacke_ Jag som inte varit här så länge, vad hände med Zacke? :(

Han busade med sin shettiskompis i hagen och jagade varandra... Så sprang dom mot ett träd där det hängde ut en gren.. Shettisen kom under men zacke duckade inte tillräckligt och fick en gren rakt in i huvudet mitt i pannan. Han var borta på en sekund, föll rakt ner. Det var precis som en perfekt avlivning med bult.. Hade honom i 7år, min bästa vän :( har aldrig sörjt någon så mycket. Är så klart glad för zimba men skulle göra vad som helst för att få ha zacke istället.
 
Han busade med sin shettiskompis i hagen och jagade varandra... Så sprang dom mot ett träd där det hängde ut en gren.. Shettisen kom under men zacke duckade inte tillräckligt och fick en gren rakt in i huvudet mitt i pannan. Han var borta på en sekund, föll rakt ner. Det var precis som en perfekt avlivning med bult.. Hade honom i 7år, min bästa vän :( har aldrig sörjt någon så mycket. Är så klart glad för zimba men skulle göra vad som helst för att få ha zacke istället.

Usch, jag tänker allt på Zacke ibland. Tänk så fort det kan gå fel :(
 
Är väldigt dålig på att uppdatera i den här tråden:o. Men numera äger jag även Barbie och inte bara lillebror Juno. Barbie har de senaste två helgerna luftat sig på dressyrbanan och gjort det med den äran. Först blev det en andrplats i LB1 med 70,5&. Denna helgen blev det en fjärdeplats i LB2 på 67,5& och en andraplats i LA3 på 69.0%. Vi har antingen satt poängrekord alt varit exalt på tidigare rekord i samtliga starter:).

Juno har däremot blivit opererad i sina bakknän för att han hade förändringar i båda knälederna. Han håller på att sättas igång och jag pendlar mellan att känna mig hoppfull och mindre hoppfull...

Barb
11233179_10205610804821346_37857181421058281_n.jpg
 
Är väldigt dålig på att uppdatera i den här tråden:o. Men numera äger jag även Barbie och inte bara lillebror Juno. Barbie har de senaste två helgerna luftat sig på dressyrbanan och gjort det med den äran. Först blev det en andrplats i LB1 med 70,5&. Denna helgen blev det en fjärdeplats i LB2 på 67,5& och en andraplats i LA3 på 69.0%. Vi har antingen satt poängrekord alt varit exalt på tidigare rekord i samtliga starter:).

Juno har däremot blivit opererad i sina bakknän för att han hade förändringar i båda knälederna. Han håller på att sättas igång och jag pendlar mellan att känna mig hoppfull och mindre hoppfull...

Barb
11233179_10205610804821346_37857181421058281_n.jpg

Men visst hade väl Juno ganska god prognos ändå? När är åb?
 
Han busade med sin shettiskompis i hagen och jagade varandra... Så sprang dom mot ett träd där det hängde ut en gren.. Shettisen kom under men zacke duckade inte tillräckligt och fick en gren rakt in i huvudet mitt i pannan. Han var borta på en sekund, föll rakt ner. Det var precis som en perfekt avlivning med bult.. Hade honom i 7år, min bästa vän :( har aldrig sörjt någon så mycket. Är så klart glad för zimba men skulle göra vad som helst för att få ha zacke istället.

Åh herregud... Jag beklagar :( Livet är verkligen inte rättvist ibland. Den saknaden försvinner nog aldrig.. De lämnar stora tomrum .
 
@Fiorano Dig har jag ju börjat följa på instagram! Blev så glad när jag hittade en till vuxen ponnyryttare, och så är du här också :) Jag tycker om att hitta inspiration i bilder etc, så om någon har tips på fler vuxna ponnyryttare på sociala medier får ni gärna tipsa! (Kanske inte är okej i tråden men PM?)
Fin Barb iaf! :love: Visst var det connemaror?
 
@Miingla Haha, vad kul att du följer! Båda mina är connemaror, helsyskon e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan.

@Pancakes Jo prognosen ska vara god. Men jag har en gnagande känsla av att detta kanske inte var primärorsaken till hans dåliga bjudning. ÅB blir när han varit igång under sex veckor och travar ca 20 minuter. Hittills rids han ca 60 minuter och travar 5 av dom. Ska öka till 10 minuter denna veckan. Men det går rätt långsamt för jag har haft så mycket att göra med jobb och andra hästar att rida. Men nu ska jag lägga lite mer fokus på honom.
 
@Pancakes Jo prognosen ska vara god. Men jag har en gnagande känsla av att detta kanske inte var primärorsaken till hans dåliga bjudning. ÅB blir när han varit igång under sex veckor och travar ca 20 minuter. Hittills rids han ca 60 minuter och travar 5 av dom. Ska öka till 10 minuter denna veckan. Men det går rätt långsamt för jag har haft så mycket att göra med jobb och andra hästar att rida. Men nu ska jag lägga lite mer fokus på honom.[/USER]

Långsamt är ju knappast dåligt under igångsättning. Jag tycker att man allt för ofta ser hur folk skyndar igång och sen får skada snart igen. Jobbigt med magkänslan. Min magkänsla litar jag inte på, den är alldeles för hispig men du har väl haft ganska rätt hittills?

(@Miingla Man kan förfölja fiorano på hennes blogg också :angel: )
 
Hittade som en slump denna underbara tråd och tänkte att detta var något för mig!

Jenny heter jag, snart 19 år gammal och har min 4 åriga d-ponny Bastian, en welsh cob.
Bastian har varit min nu i två hela år och förra hösten var han iväg på inredning och nu under december och hela våren/vintern så har vi kämpat på, en del bakslag och några framsteg, precis som det är med unghästar har jag förstått ;)

Bastian är nu en maxad d-ponny så jag får se hur länge han klarar hålla sig inom måttet, men mig kvittar det om han växer vidare (vilket han antagligen gör några centimeter) för med mina 175cm så skadar det inte om han blir en övervuxen ponny :)

5165-1432658953-65b87bd816f11ef0e2192faf3a31769d.jpg

så här såg min lilla stjärna ut i februari/mars någon gång, just nu har han gått ner lite men släpptes nyss på sommarbete och han ser redan nu rundare ut i mina ögon :up: Sen så är han lite omusklad nu med pga av ofrivillig vila för först hade hästen en låsning i korset, när den fixades hann vi inte mycket mer än 3 ridpass innan jag fick en förkylning och nu han jag varit sjuk i snart 2 veckor och känner att det inte är någon idé att dra igång allt då jag tar studenten nästa vecka (:banana:) och sedan drar på studentresa i en vecka efter det (:bump:). Så vi har vår semester nu och bara gosar tillsammans och så drar träningen igång sedan i slutet av juni ungefär! Men jag tror en vila gör oss gott :)
 
Jag och min puff var ute på äventyr igår, han var extra gullig och extra envis såklart för det var ju så fina maskrosor i dikena! Så han fick stå för val av ridtur och blev en raket istället och bromsen fungerade sisådär så vi fick göra halt ett par gånger och då fungerade det bättre ponnys ibland ;)

Mycket söt var han iallafall och jag tog alldeles för många bilder såklart..
..om det ens är möjligt ☺️

A5ED226D-71ED-40B9-A508-9CB695C646EA_zpsggggjbbu.jpg


983A298C-6A2B-46D1-BBA8-C0E06A5D7940_zps1imlx6k0.jpg


43564311-E63D-4B1A-B3D4-E8D75D5DA4FB_zpsxbym3wbe.jpg


34DA4DEE-E33C-4C77-9960-815935EABA04_zpscpg8e0eh.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 107
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp