Vuxna ponnyryttare!

Vi har kommit igång ordentligt igen efter en "lat" vecka förra veckan då jag jobbat och haft massor av annat att tänka på. Det har visserligen inte gått över till den här veckan men disciplinen funkar bättre eftersom vi ska tävla igen på söndag.

Igår kom ena tränaren och hjälpte mig med honom i töm. Hon är så skicklig medan jag mest fumlar med tömmen :o Med henne får han arbeta med hela kroppen, med mig blir han mest rastad och jag tränar. Hon har ju sett honom i kanske tio års tid (från innan jag köpte honom) och hon tyckte att han aldrig har rört sig så bra som han gör nu. Det är jag väldigt glad över med tanke på hans ålder!

Idag kom andra tränaren så red vi ett riktigt svettigt dressyrpass. Idag satt både ökningarna och ryggningarna bättre än någonsin! Jag har inte varit så pepp på tävlingen pga allt som stressar mig just nu, men efter ett så roligt pass idag ser jag fram emot tävlingen igen! Roligt också att två av stallkompisarna också ska åka, en av dem har också ponny med sig :)
 
Kort om gårdagens dressyrtävling:

Underbart när det bara tog 25 minuter att köra, tidigare tävlingar i år har varit mer än en timme bort!

Första starten, LC:1, gick inget fel FÖRUTOM att jag inte lyckades rida med honom helt framför skänkeln genom programmet utan det var lite seg-som-kola-varning. Såg inte så segt ut på filmen som jag tyckte att det kändes. Men det var roligt att rida utan missar i alla fall :) Resultatet blev 63,889% vilket känns helt okej. Målet är alltid minst 62%. Ingen placering tyvärr, men hamnade åtminstone i övre skiktet. Slutade 12 av 35.

Andra klassen, LB:1, var tre timmar senare, planen var att försöka sätta lite mer tryck för att få fram mer gång (av det nu som finns att spela på :p) men det fick jag ge upp. Här fick jag honom inte ens ordentligt mellan hjälperna kändes det som så jag red mer av sorten rädda det som räddas kan. Var ganska besviken på mig själv efteråt, men min publik tyckte det såg bättre ut än i första klassen. Resultatet blev 60,357% så jag klarade inte målet här. Muttrade lite, stannade och tittade på stallkompisen och sen åkte vi hem. När det var tio ekipage kvar låg jag fortfarande på placering... Slutade dock 11 av 28 men över lag låg domaren väldigt lågt i poäng på de ritter som jag såg. Så jag tänker låtsas att det var 62% ändå ;)

Nu har vi tyvärr ingen mer dressyrtävling inplanerad, däremot ska jag börja leta nytt stall. Älskar nuvarande stallet och människorna där men i slutet av sommaren ska jag bli sambo :love: Flyttar 7 mil. Stallet ligger visserligen på vägen mellan nya hemmet och jobbet men det känns kanske inte så spännande att köra 45 minuter enkel väg till stallet de dagar man är ledig...

Och så värst kort blev det visst inte :o
 
@Pancakes Ni flyttar ju lite närmare oss i alla fall :bump: I Skövde är vi ju lite då och då så om du får stallplats där så kommer jag gärna och hälsar på dig och Gedion!

Kl
Här har vi superdunder dipp! Eller ja... Det är väl jag som har det.
I måndags var det 1år sen jag hämtade hem min gråa. Han är supergullig, social och framåt.. Men skrämmande nog så känner jag att jag har lessnat ganska rejält på att traggla med en unghäst.. Var helt övertygad om att jag skulle tycka det var superkul att utvecklas från grunden tillsammans men nja... Saknar ridningen något otroligt och när jag tänker på det så är det ju flera år kvar innan jag och zimba kan komma till ordentlig ridning. Det visste jag så klart innan att det skulle ta lång tid men trodde att jag skulle nöja mig med att jobba mycket från marken och att brist på ridning inte skulle göra så mycket. Och det varierande humöret, ibland är han världens lugnaste och coolaste som lätt knallar över presenningar och allt möjligt utan att bry sig medans han nästa dag bryter ihop totalt om man gör en lite för hastig rörelse. Och jag kan glömma att rida om jag har någon med mig, han är jätteskeptisk mot folk så jag får alltid vara ensam. Kommer på mig själv med att kolla hästannonser ibland :o Nu kommer det aldrig gå så långt, det är ju högst troligt bara en dipp ifrån mitt håll, har haft en lite dålig period på flera håll... Och innerst inne ligger han mig ju väldigt varmt om hjärtat.
Men fortsätter det med samma känsla så kanske jag överväger att ta hjälp med inridningen i höst.
 
40kg??!! På mindre än ett år? :eek:

Är du nere på din idealvikt?

Du måste ju ha rasat i vikt. Tyckte inte du att det gick lite segt i början med viktnedgången?

Han ser jättefin ut din ponny. Vilken utav dom är det? Du har väl en mörk också?
 
40kg??!! På mindre än ett år? :eek:

Är du nere på din idealvikt?

Du måste ju ha rasat i vikt. Tyckte inte du att det gick lite segt i början med viktnedgången?

Han ser jättefin ut din ponny. Vilken utav dom är det? Du har väl en mörk också?

Sen september, 2.5kg kvar till normalvikt. 12.2 till målvikt.

Det är connemarastoet född 11, den mörka är connemaravalack född 98.

Har två russ också, en 92a och en 11a som kom hem från Tjörn i lördags morse (varit hos fodervärd) och nu är vi på klinik för att träffa kiropraktor.
 
Sen september, 2.5kg kvar till normalvikt. 12.2 till målvikt.

Det är connemarastoet född 11, den mörka är connemaravalack född 98.

Har två russ också, en 92a och en 11a som kom hem från Tjörn i lördags morse (varit hos fodervärd) och nu är vi på klinik för att träffa kiropraktor.
Just det! Glömde av russen.

Hon ser verkligen fin ut, connemarastoet!

Är det något problem (med tanke på att ni är på klinik)?
 
Just det! Glömde av russen.

Hon ser verkligen fin ut, connemarastoet!

Är det något problem (med tanke på att ni är på klinik)?

Fodervärden har inte rett ut henne och hon har tydligen stuckit mer än en gång.

Är sned i ryggen och var sömmad för långt in :(
 
@Pancakes Ni flyttar ju lite närmare oss i alla fall :bump: I Skövde är vi ju lite då och då så om du får stallplats där så kommer jag gärna och hälsar på dig och Gedion!

Kl
Här har vi superdunder dipp! Eller ja... Det är väl jag som har det.
I måndags var det 1år sen jag hämtade hem min gråa. Han är supergullig, social och framåt.. Men skrämmande nog så känner jag att jag har lessnat ganska rejält på att traggla med en unghäst.. Var helt övertygad om att jag skulle tycka det var superkul att utvecklas från grunden tillsammans men nja... Saknar ridningen något otroligt och när jag tänker på det så är det ju flera år kvar innan jag och zimba kan komma till ordentlig ridning. Det visste jag så klart innan att det skulle ta lång tid men trodde att jag skulle nöja mig med att jobba mycket från marken och att brist på ridning inte skulle göra så mycket. Och det varierande humöret, ibland är han världens lugnaste och coolaste som lätt knallar över presenningar och allt möjligt utan att bry sig medans han nästa dag bryter ihop totalt om man gör en lite för hastig rörelse. Och jag kan glömma att rida om jag har någon med mig, han är jätteskeptisk mot folk så jag får alltid vara ensam. Kommer på mig själv med att kolla hästannonser ibland :o Nu kommer det aldrig gå så långt, det är ju högst troligt bara en dipp ifrån mitt håll, har haft en lite dålig period på flera håll... Och innerst inne ligger han mig ju väldigt varmt om hjärtat.
Men fortsätter det med samma känsla så kanske jag överväger att ta hjälp med inridningen i höst.

Jag har tänkt samma sak, att nu borde vi lyckas ses när avståndet är mindre :) Jag vill klappa på Zimba (och shettisen... Zebbe?) nån gång med! Angående motivationsdippen så är det nog något man har till och från oavsett hästmaterialet s.a.s. Jag känner så med ibland, att det hade varit roligare med en yngre, flashigare häst med mer kapacitet men jag vet att Gedion är den finaste jag någonsin kommer ha :love: Men visst red du på nåt ställe med isisar för ett tag sedan? Annars kanske det finns någon ridskola eller privatpersoner som vill ha ridhjälp där du kan rida ett tag för att behålla motivationen? Hur långt har du till Skövde, kanske passar att rida Gedion nån gång ibland?
 
Senast ändrad:


Jag arbetar mest på töm men ibland åker jag ponny :D

@lil-sis Tjusigt! Och söt ponny!

@Pancakes Roligt! Inga dressyrbilder? :D

@_Zacke_ Du har inte möjlighet att vara medryttare/låna en äldre häst någon gång ibland? Just får att få rida "på riktigt" emellanåt. Brukar ju hjälpa mycket för att hitta känslan på sin unghäst med tycker jag, att testa lite hur det "ska" kännas.
 
Vi har iaf hunnit vara med på en P&J sedan sist, 70 och 80 cm :D Vår andra start på 80, förra gången var i oktober tror jag.. I 70 fick vi iaf till en klockren runda! Alla avstånd satt, bara fina språng och precis lagom tempo och bjudning. Jag var överlycklig. Lite tröttare ryttare och häst i 80 så två kråk-språng men felfritt :)
Hade velat göra om det nu på söndag, men givetvis rök en sko vid betessläpp trots boots...

En suddig bild :up:

image_zps8beeup9x.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 603
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp