Vuxna ponnyryttare!

Puffen överraskade med att dra av sig ena bakskon sådär fint så halva hoven följde med strax efter jag sms:at hovslagare och önskat tidigare skoning än planerat för att jag tyckte puffis var påväg ur skorna. Vi som varit förskonade från tappskor de senaste åren. Nu blir det väl till att plasta om det ska gå att sko :( Plockade av den andra bakskon också så den inte skulle se likadan ut men så den var inte mycket finare den, samma visa varje år i slutet av sommaren :cautious:

Så nu är han irriterad på att jag ska tvätta och spraya hovar varje dag i hopp om att de ska få en chans att stärka upp sig lite mot bakterier, fast han är inte missnöjd länge, räcker med lite fjäsk så är han glad igen. Nöjd när han får möjligheten att tjocka till sig ännu mer nu när motionen uteblir :cool:

Blank är han iallafall! Underligt hur man kan ha sillkesmjuk och blank man och svans medans hovarna inte är mycket att skryta om :o
image.jpg2_zpskwlji2u6.jpg

image.jpg1_zpsmftkhkbl.jpg
 
Här har ridningen gått lite på sparlåga ett tag, jag har ridit men mest i skogen. Har så fina skogsvägar vid betet. Nu blir det lite mer träning igen dock.

Var hos veterinären idag för allmän hälsokoll och ponnyn är frisk som en nötkärna! Skönt :)

image_zpsutduvmtx.jpg
 
Har era hästar också börjat fälla? Mina fäller redan. Känns ju som att hösten redan har börjat nosa på dörren :)

Vi har börjat komma igång så smått igen. Klättrar i backar, gjort lite övningar på ridbanan och så är de friserade så de inte ska se ut som några raggiga ponnyer :D
 
Har era hästar också börjat fälla? Mina fäller redan. Känns ju som att hösten redan har börjat nosa på dörren :)

Vi har börjat komma igång så smått igen. Klättrar i backar, gjort lite övningar på ridbanan och så är de friserade så de inte ska se ut som några raggiga ponnyer :D

Min har fällt i ett par veckors tid, men nu när det blev varmt har det stannat av lite. Svettas som en gris gör han också nu med delvis vinterpäls. Ville inte klippa före utställningen som var förra helgen men nu har jag lekt med tanken. Vi har tagit det lugnt och mest skrittat den här veckan, matte tål inte värme så bra :o
 
Väntar fortfarande på att få börja sätta igång zimba ordentligt. Just nu är största bromsklossen hovslagariet... Hade en hovis jag var ganska nöjd med men som efter några år började bli så otroligt strulig med tiderna... Var flera dagar jag stod och väntade för att 1-2timmar efter bestämd tid få veta att hen inte kommer...
Tröttnad och bytte till en annan, efter jag gjort det fick jag höra att "nu kommer det ju inte bli bättre, hen är ju känd för att vara strulig".. Första året gick även det här galant, skötte tiderna utan problem(vem som helst kan få förhinder och komma sent men då får man ju höra av sig) men efter något år började problemen även här.. Förlorade massa arbetstid pågrund av att jag tackat nej till jobb när hovis skulle komma(timvikarie)och aldrig dök upp.. Även trött på att tiderna vi bestämt avbokades flera gånger och fick tjata om ny tid. Kändes inte som hen egentligen hade tid så fick akut ta ut en väns hovis.
Kände egentligen inte att vi direkt klickade men jag hade ändå bara tänkt dra av zimbas skor över sommaren när han ändå går på gräs så det gällde bara en verkning. Nu har jag fått tillbaka min gamlagamla hovis som jag hade för sisådär 10år sen, hon skötte alltid sina tider och var seriös och kändes trygg och yrkeskunnig. Så nu har jag äntligen fått en tid med henne i nästa vecka.. Men dessvärre hade zimba behövt tid typ igår...
Hovarna har verkligen rasat, ångrar så att jag drog av skorna i början av sommaren :( hoppas på att hon ska kunna komma tidigare men hon har ganska mycket att ta igen efter semester och så. Så jag vågar inte gå på något hårdare, vassare underlag med honom och vågar inte rida. Dock är det ju svårt att hålla sig så häromdagen hoppade jag upp barbacka och skrittade några varv i hagen:love:

P1000054_zpsld4slkkt.jpg

P1000049_zpszs9ebsot.jpg

P1000081_zpseel1ml4x.jpg
 
@Myzan87 ja de började fälla ordentligt för ett par veckor sedan! Särskilt mitt gamla halvblodssto fäller mycket. Ponnyn har precis som pancakes stannat av lite i fällningen men inte gammeltanten inte :)
 
Väntar fortfarande på att få börja sätta igång zimba ordentligt. Just nu är största bromsklossen hovslagariet... Hade en hovis jag var ganska nöjd med men som efter några år började bli så otroligt strulig med tiderna... Var flera dagar jag stod och väntade för att 1-2timmar efter bestämd tid få veta att hen inte kommer...
Tröttnad och bytte till en annan, efter jag gjort det fick jag höra att "nu kommer det ju inte bli bättre, hen är ju känd för att vara strulig".. Första året gick även det här galant, skötte tiderna utan problem(vem som helst kan få förhinder och komma sent men då får man ju höra av sig) men efter något år började problemen även här.. Förlorade massa arbetstid pågrund av att jag tackat nej till jobb när hovis skulle komma(timvikarie)och aldrig dök upp.. Även trött på att tiderna vi bestämt avbokades flera gånger och fick tjata om ny tid. Kändes inte som hen egentligen hade tid så fick akut ta ut en väns hovis.
Kände egentligen inte att vi direkt klickade men jag hade ändå bara tänkt dra av zimbas skor över sommaren när han ändå går på gräs så det gällde bara en verkning. Nu har jag fått tillbaka min gamlagamla hovis som jag hade för sisådär 10år sen, hon skötte alltid sina tider och var seriös och kändes trygg och yrkeskunnig. Så nu har jag äntligen fått en tid med henne i nästa vecka.. Men dessvärre hade zimba behövt tid typ igår...
Hovarna har verkligen rasat, ångrar så att jag drog av skorna i början av sommaren :( hoppas på att hon ska kunna komma tidigare men hon har ganska mycket att ta igen efter semester och så. Så jag vågar inte gå på något hårdare, vassare underlag med honom och vågar inte rida. Dock är det ju svårt att hålla sig så häromdagen hoppade jag upp barbacka och skrittade några varv i hagen:love:

P1000054_zpsld4slkkt.jpg

P1000049_zpszs9ebsot.jpg

P1000081_zpseel1ml4x.jpg

Det känns ju så segt när det alltid är något som hindrar... Men kommer hovslagaren i veckan så är det ju inte evigheter kvar i alla fall =) Gedions fötter har växt något otroligt i sommar, såhär har de aldrig växt förut. Så nu är jag tyvärr i osynk med resten av stallets hästar, annars skos våra samtidigt av samma hovslagare. Till skillnad från vår förra håller den här tiderna och är kommunikativ :up:

Och ni är så fina på bilderna! Jag tycker inte att han ser så räkig ut?
 
Dessvärre inte denna vecka som kommer nu utan veckan efter det. Så det blir lugnt med igångsättningen denna veckan också om hon nu inte kan komma tidigare.
Joo han är en liten spinkis, tror bilderna luras lite. Han är jätteklen över bogarna, låren och rumpan :D Hoppas på att få höanalysen i veckan så att jag kan göra en vettig foderstat åt honom :)
 
@_Zacke_ Ah, på så vis. Men en vecka hit eller dit kostar ju inte så mycket vid igångsättning av en så ung ponny :)

Jag längtar nästan efter att få göra foderstat för hösten :o Våra lever fortfarande på betet dock även om jag gett lite extra protein några veckor efter att jag inbillade mig att ryggen började tappa. Vet inte om det var inbillning kanske men Gedion klagar inte och jag ser inte längre det jag (trodde att jag) såg för ett tag sen.
 
@_Zacke_ Ah, på så vis. Men en vecka hit eller dit kostar ju inte så mycket vid igångsättning av en så ung ponny :)

Jag längtar nästan efter att få göra foderstat för hösten :o Våra lever fortfarande på betet dock även om jag gett lite extra protein några veckor efter att jag inbillade mig att ryggen började tappa. Vet inte om det var inbillning kanske men Gedion klagar inte och jag ser inte längre det jag (trodde att jag) såg för ett tag sen.


Ja precis, för hans del är det inget bråttom med igångsättning, det är bara bra. Men man blir ju så ivrig att komma i gång:p Och nu har det lossnat en bit från hoven så nu börjar jag få lite halvpanik :eek:

Har faktiskt börjat rida en annan ponny lite grann :) En välutbildad dam på 14år, tävlat mycket. Bara 1.30 hög men en rejäl sådan! Nån korsning med islandshäst. Passar mig perfekt att träna mig själv på vid sidan av zimba. Har en kompis som rider ägarens andra häst(halvblod) samtidigt.:) Dessvärre finns ingen bra sadel så red första passet barbacka, en timme, i alla gångarter:eek: Hej träningsvärk från :devil: när man inte ridit ordentligt på över ett år...:D

Var ni trötta efter förra lördagen @Pancakes ? :D
 
Ja precis, för hans del är det inget bråttom med igångsättning, det är bara bra. Men man blir ju så ivrig att komma i gång:p Och nu har det lossnat en bit från hoven så nu börjar jag få lite halvpanik :eek:

Har faktiskt börjat rida en annan ponny lite grann :) En välutbildad dam på 14år, tävlat mycket. Bara 1.30 hög men en rejäl sådan! Nån korsning med islandshäst. Passar mig perfekt att träna mig själv på vid sidan av zimba. Har en kompis som rider ägarens andra häst(halvblod) samtidigt.:) Dessvärre finns ingen bra sadel så red första passet barbacka, en timme, i alla gångarter:eek: Hej träningsvärk från :devil: när man inte ridit ordentligt på över ett år...:D

Var ni trötta efter förra lördagen @Pancakes ? :D

Jag håller tummarna att hovslagaren inte har några problem att få ordning på fötterna :)

Jaa, men vad bra! Då blir det lättare att hålla igång s a s. Perfekt att kompisen också rider så du får sällskap med :) Ha ha, jag hade nog bakat på en timme barbacka på ny häst, risken är stor att jag hade ramlat av :rofl: Jag hade nog dött av träningsvärken ...

Trötta?! Ha ha, oh ja! Jag borstade tänderna halv nio samma kväll :D Hade faktiskt lite känningar i kroppen efteråt också :o Nu har vi tagit det lite lugnt senaste veckan och mest skrittat (flyttpackning pågår varje dag efter jobbet typ).
 
Har era hästar också börjat fälla? Mina fäller redan. Känns ju som att hösten redan har börjat nosa på dörren :)

Vi har börjat komma igång så smått igen. Klättrar i backar, gjort lite övningar på ridbanan och så är de friserade så de inte ska se ut som några raggiga ponnyer :D

Ja, har laddat klippmaskinen :p
 
Ja, har laddat klippmaskinen :p

Attans ponnyn har börjat fälla i kopiösa mängder och sätter vinterpäls. Med tanke på värmeböljan vi fått nu så svettas hon för minsta lilla ansträngning - igår var hon dyblöt och det rann från bakbenen efter ridpasset. Men tyvärr är hon anmäld till utställning 29:e Aug och hennes ras ska ju visas "naturliga" så får vänta med klippmaskinen, annars hade hon varit klippt igår. jag vet iallafall vad det första jag ska göra när jag kommer hem den 29:e :p ;)
 
Attans ponnyn har börjat fälla i kopiösa mängder och sätter vinterpäls. Med tanke på värmeböljan vi fått nu så svettas hon för minsta lilla ansträngning - igår var hon dyblöt och det rann från bakbenen efter ridpasset. Men tyvärr är hon anmäld till utställning 29:e Aug och hennes ras ska ju visas "naturliga" så får vänta med klippmaskinen, annars hade hon varit klippt igår. jag vet iallafall vad det första jag ska göra när jag kommer hem den 29:e :p ;)
Min ställs 13/9, helklippt.
 
@lil-sis Jag har också sneglat på klippmaskinen det senaste, det som får mig att backa är att pälsen borde skydda lite mot bitande insekter, och den är så mjuuuk och glansig just nu :love:
 
Mina ponnys fäller lite lagom än så länge, storhästen är värre, hovslagaren blev helt vit i tisdags :D
 
Vi har börjat komma igång lite mer ordentligt nu, på fredag flyttar vi hem från betet. Vemodigt men samtidigt skönt att det återgår till det normala :)

Vi blev fotograferade i veckan, hittills har jag bara en bild men längtar efter att få se resten! Höger galopp har vi mycket att jobba på, men vi kämpar på :)

image_zps3sehp9rx.jpg
 
Jag och puffen var på träning i akademiskt idag, för andra gången :)

Första passet arbete från marken där vi jobbade med slutor och att ha koll på bakdelen, klurigt och jag har fullt upp att hålla reda på hjälperna, tur han är tålmodig min lilla häst :D

Andra passet uppsuttet där vi jobbade med att växla mellan öppna och sluta-tänk på volt, riktigt stretchpass och pålle var så duktig! Det är underligt hur lite man egentligen behöver göra för att få så bra svar.

Blir alldeles varm i hjärtat när man får höra att vi passar så bra ihop och ser väldigt sammansvetsade ut, och att puffen kan bli en riktigt trevlig ridhäst i denna ridstil, han är helt annorlunda mot i den vanliga dressyren, istället för att pusta och försöka göra så lite som möjligt så tänker han, anstränger sig och vill göra rätt. Han vågar liksom prova sig fram och är uppmärksam på ett helt annat sätt :)

image.jpg1_zpsyvzsdw1n.jpg

image.jpg2_zps7ofmueoi.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp