Vuxna ponnyryttare!

Spontant känner jag mig nöjd med årets analys, vad tror ni? Tidigare år har jag haft knappt hälften av proteinet och behövt komplettera men det är knappt det behövs nu :)

image_zpsecqdyphv.jpg
 
Nu har jag visat prinsessan på kvalitets alldeles själv. Eller ja husse var ju med men jag sprang och red :eek:

Galoppen blev lite "ponnyunge" men hon fick ändå en sjua och jag störde henne iaf inte. 7 på skritten och 6 på traven, lite tråkigt men hon har inget direkt register just nu så inte oväntat.

Nu väntar lite dressyrtävlingar och träningar, bland stora hästar men det står ponny på mätintyget ;)
 
Vad roligt! :) ska bli roligt att följa!

Nu har jag visat prinsessan på kvalitets alldeles själv. Eller ja husse var ju med men jag sprang och red :eek:

Galoppen blev lite "ponnyunge" men hon fick ändå en sjua och jag störde henne iaf inte. 7 på skritten och 6 på traven, lite tråkigt men hon har inget direkt register just nu så inte oväntat.

Nu väntar lite dressyrtävlingar och träningar, bland stora hästar men det står ponny på mätintyget ;)
 
I helgen var vi iväg utställning på lördagen som gick mindre bra, och dressyrtävling på söndagen som gick lite bättre. Första tävlingen vi var med på. Det kändes lite konstigt att starta B-ponny bland stora hästar ;) Hon kändes lite matt, troligen efter den långa dagen på lördagen. Men jobbade på fint och kändes stadigare i form än vad hon någonsin gjort. Men galoppen fick jag rida ordentligt i för att hålla igång henne, och vi fick två missar - fel galopp, vilket drog ner på betygen rejält. Landade på 60% i LB:1 Nästa dressyrtävling är inplanerad i oktober, nu ska vi ut på lite Pay & jump tänkte jag :) behöver bli av med lite sommarfett ;)
 
@lil-sis och @Smulan75 Ni måste ju ha bilder att visa ju!:D

Är lite stolt över min lilla gråa idag! Travade för första gången ordentligt. Testade ju några meter här och där i våras men nu travade vi runt lite kors och tvärs i hagen i båda varven och det gick superbra:) Ja man kan ju inte direkt säga att vi går fort fram:D Men han är fortfarande så ofärdig i kroppen så tycker inte att det gör så mycket. Egentligen behövs han ju ridas ut mer för att få framåtbjudning men matte är ju lite feg:o
 
@lil-sis och @Smulan75 Ni måste ju ha bilder att visa ju!:D

Är lite stolt över min lilla gråa idag! Travade för första gången ordentligt. Testade ju några meter här och där i våras men nu travade vi runt lite kors och tvärs i hagen i båda varven och det gick superbra:) Ja man kan ju inte direkt säga att vi går fort fram:D Men han är fortfarande så ofärdig i kroppen så tycker inte att det gör så mycket. Egentligen behövs han ju ridas ut mer för att få framåtbjudning men matte är ju lite feg:o

Jag hade tyvärr inte med någon fotograf. :( får se till att ha det nästa gång! Du får hitta någon att ta sällskap med!
 
Vi har ridit ut ett par gånger nu och det går faktiskt riktigt bra! Här om dagen blev det en relativt lång runda så igår tog vi det lugnt och idag ska jag massera henne då det är hennes vilodag. Har ännu inte hittat några större problem som skulle kunna förklara varför hon har bockat med föregående ryttare. Hon är en häst som har nära till att bli stressad men är lugn och stadig som ryttare så funkar hon jättebra så jag vet inte om det helt enkelt har handlat om att hon inte trivdes där hon var förr.

Och vi blir smalare och smalare också, äntligen!! :D

20150903_090344.jpg
11987148_10207934899039871_6420248562793499968_n.jpg
 
Vi har vart iväg på en hoppträning och en P&J. Inte hoppat alls i sommar men P&J gick rätt bra, ryttaren klantade sig på ett hinder där bommen föll men hästen var duktig! :heart
Träningen är jag väldigt nöjd med, vi hoppade inte särskilt högt men jag känner att han blivit starkare i sin galopp och det gör stor skillnad!

064_zps6mkqkrub.jpg
 
Skäcken på premiärtur efter 2 månader bete/semester, nyss inflyttad i nytt stall. Svårt att tro att för inte alltför länge sedan var hon totalt oridbar och folk tyckte jag skulle avliva. Allt är långt ifrån perfekt (ryttaren måste framförallt lära sig rida, men till försvar så vågar jag inte släppa säkerhetsvästen än som tyvärr inte bidrar till min redan dåliga sits och ofta framåtlutande hållning), men vi håller oss på marken och ägnar oss inte längre åt luftakrobatik, så det är en enorm framgång bara det. Och med lite fantasi så kan jag ana en liten dressyrponny... :love:
11988372_10152883970683239_558415014345275658_n.jpg
 
Min lilla puff fick tandläkarbesök idag :D raka fina tänder, inga bettlitage. En liten vass tagg på varje sida som slipades lite, det hade rivit kinden lite men annars inga konstigheter. Ett spår av styngflugelarv (ser lite läskigt ut, blir som en repa i tungan), skönt att mitt eviga plocka de verkat löna sig :up: pålle rids ju numera nästan alltid bettlöst då han är väldigt obekväm med bett, men skönt att veta att det inte är pga dåliga tänder eller sådär :)
 
Vi har vart iväg på en hoppträning och en P&J. Inte hoppat alls i sommar men P&J gick rätt bra, ryttaren klantade sig på ett hinder där bommen föll men hästen var duktig! :heart
Träningen är jag väldigt nöjd med, vi hoppade inte särskilt högt men jag känner att han blivit starkare i sin galopp och det gör stor skillnad!

064_zps6mkqkrub.jpg

Jag känner igen er! Vart i Sverige håller ni hus?
 
Vi hopptränade igår! Känns som att vi är inne i en fas där utvecklingen går ordentligt framåt, det känns jätteroligt :) Nästa år måste vi starta lokalt. Får väl tävla bland storhästarna kanske :D

Bild från igår:

image_zpsvwfmhvaq.jpg
 
Är allt lite stolt över min lilla gråa :) satsar i nuläget på skritt rakt ut i skogen för att få honom att bygga upp sig och få bättre balans, och så tycker han ju att det är ruskigt roligt! Absolut inga problem med framåtbjudningen där:D är imponerad över hur modig han är, ju jävligare terräng det är desto mer vill han fram med spetsade öron! Har inte tvekat eller stannat en enda gång. Ibland blir det lite väl roligt och bråttom för det är lätt hänt att han glömmer bort vad både broms och styrning är och kör sitt eget race mellan träden:nailbiting: i skogen rider jag barbacka(med tryckdämpande padd) dessutom så det gäller att hänga med i svängarna! Han är så snäll när klumpiga matte ska upp, parkerar honom vid en stubbe/sten och sen står han där snällt tills jag klängt färdigt:D Det är det här vi kommer ägna oss åt mest i höst, känner att det är jättenyttigt för honom och att han dessutom tycker att det är så kul! Förövrigt tränar vi några minuter på banan/i hagen med övergångar halt-skritt-trav-skritt-halt, inte mer avancerat än så :) tänkte även försöka lära in galoppen på töm, stärka den och lära in kommando som jag kan ta med upp på ryggen sen i vår.
 


Vi är på träningshelg. Igår var målet att få till böjning bakom sadeln också. Det slutade i en kanonfin sluta. Lite tidigt tyckte instruktören. Jag håller med. Men det är så himla häftigt att hon bjuder på sådant ibland!

Sen visade sig veckans trulighet i munnen vara en galet vass!!?? premolar, så idag blir det bettlöst och imorgon ringa och boka tandkoll. Hon var fin i januari så jag gissar att det är en växling som gått fel.

Igår på morgonen tävlade vi igen och jag hade naturligtvis ingen superkänsla men vänstergaloppen satt som en smäck med en 7a på fattningen. Höger galopp fanns naturligtvis inte.

Hon travar mycket större med nya sadeln så jag kan inte sitta på henne längre :eek:

Synd att vi inte köpte den före kvalitets .

 
Är allt lite stolt över min lilla gråa :) satsar i nuläget på skritt rakt ut i skogen för att få honom att bygga upp sig och få bättre balans, och så tycker han ju att det är ruskigt roligt! Absolut inga problem med framåtbjudningen där:D är imponerad över hur modig han är, ju jävligare terräng det är desto mer vill han fram med spetsade öron! Har inte tvekat eller stannat en enda gång. Ibland blir det lite väl roligt och bråttom för det är lätt hänt att han glömmer bort vad både broms och styrning är och kör sitt eget race mellan träden:nailbiting: i skogen rider jag barbacka(med tryckdämpande padd) dessutom så det gäller att hänga med i svängarna! Han är så snäll när klumpiga matte ska upp, parkerar honom vid en stubbe/sten och sen står han där snällt tills jag klängt färdigt:D Det är det här vi kommer ägna oss åt mest i höst, känner att det är jättenyttigt för honom och att han dessutom tycker att det är så kul! Förövrigt tränar vi några minuter på banan/i hagen med övergångar halt-skritt-trav-skritt-halt, inte mer avancerat än så :) tänkte även försöka lära in galoppen på töm, stärka den och lära in kommando som jag kan ta med upp på ryggen sen i vår.

Det är en connemara, de ska forcera terräng :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp