Vuxna ponnyryttare!

Zimba verkar ha kommit in i en knäpperiod eller nått :yuck: Full fart framåt och ingen broms som funkar, okoncentrade och kollar på saker runt omkring som inte finns. Han som i vanliga fall går i slowmotion... Tycker även han är oftare öm i ryggen nu och idag hade han dragit av sig en sko:grin: Så nu blir det försöka få ut hovslagaren och på måndag ska jag ringa massören och sen får vi se om det är nått i musklerna eller om det kan vara selen brist som @*tove* skrev om.
Nu blir det en tids markarbete för den där stollen tänker jag inte sitta upp på:yuck:
 
Lyckades ta en kort ridtur på nyårsafton på den lilla svarta. Första ridturen på nästan fyra månader efter olyckan, då jag ådrog mig en halsryggsfraktur. Pigg som en mört var hon i alla fall :)
 
Hovslagare är verkligen ett dilemma! Har haft flera stycken senaste åren... Den ena har skött sig sämre än den andra. Har stått i timmar och väntat och förlorat lediga dagar på att stå och vänta för att efter några timmar få veta att dom inte kommer alls.. Halvkassa skoningar osv. Nu har jag en som är super! Kommer alltid den bestämda tiden, blir hon några minuter sen så hör hon av sig direkt. Skor superbra och hästarna älskar henne. Men även här finns en liten nackdel.. Hon verkar vara jättesvår att få ut till tappsko... Nu har zimba gått med en tappad sko i vecka och hon har fortfarande inte svarat på när hon kan komma och jag hatar att vara tjatig:( Vill ju kunna ha honom broddad nu när det har blivit vinter.
Har även bokat massör åt honom nu men hon var bortrest nästa vecka så det blir inte för än veckan efter det. Ska bli intressant att se vad hon har att säga om Zimbas ömma rygg. Kan ju hända att vi får fortsätta på klinik.

Har bytt upp mig till en riktigt bra barbackapadd så nu kommer nog våra barbackaturer bli ännu bättre:) Men egentligen borde jag tvinga mig själv att rida mer i sadel så att jag lär mig det nån gång..:o
 
Jag har inte kunnat rida på ett tag p.g.a. knäskada men igår fick jag besked av läkaren som gjorde att jag vågade kravla mig upp idag :bump: Djuret är ju en snäll gammal ponny så han bar fint runt på sin glada matte! Knät är fortfarande inte smärtfritt så det blev ett väldigt kort pass bara. Är dock oerhört taggad på att komma igång igen!

Medan jag har varit konvalescent hemma har jag råkat shoppa lite saker också :angel: Bland annat ett nytt träns! Ett HKM Carolin på rea. Har snöat in på lack sen ett tag tillbaka. Behöver dock skaffa ett annat bett med mindre bettringar.



 
20160125_0938500-1-1_zpsify8p6o3.jpg


Hade ute massör till Zimba i förra veckan eftersom han ömhet i ryggen ökat mer. Troligtvis har han gått omkull i hagen någon gång tillbaka i tiden, det är "läkt" och han har inte ont men det finns kvar mycket spänningar och ärrbildning på musklerna. Nu ska han få laserbehandling en gång i veckan och en ordentlig genomgång om ungefär en månad igen. Tills dess ingen ridning utan bara promenader och tömkörning över stock och sten.
 
Jag och ponnyn red årets första dressyrträning igår! Det har ju varit en sådärbra start på 2016 (skitdålig rent ut sagt) och jag har inte kunnat komma till ridning. Det har varit för mycket eller för lite av allt, dålig timing och instabil sits. Så mest pannkaka. Därför bad jag tränaren sitta upp lite och rida loss honom så att jag kunde hitta lite lugn när jag satt upp. Det var ett bra koncept. Resten av träningen flöt på bra och vi fick massa beröm. Han är så duktig min gamla krake!

Jag trimmade en kort stund idag också. Jag upplever att många vill ta det lugnt dagen efter träning men jag brukar rida på och behålla känslan som jag ridit fram dagen innan. Istället brukar vi göra något lätt och lajbans två dagar efter träning.

Vi är anmälda till säsongens första tävling i mars. Blir bara en LC:1 men jag har ändå varit lite orolig eftersom jag ridit så himla dåligt mestadels av det här året. Nu känns det bättre! Dock är min förste pannluggsknoppare i Florida numera så vill jag ha en knopp i pannan får jag göra det själv. Min egen kan jag ju inte knoppa men sen jag bemästrade Flyingeknopparna är jag en hejare (för att vara amatör) på att knoppa man och pannlugg som är friserad för det. Idag gjorde jag ett första försök med lång pannlugg. Förutom att det är snett så tycker jag nog att det blev godkänt :p

 
En liten vinteruppdatering. Skäcken har varit igång i den mån som väder och underlag tillåtit. I dagarna har det burit av till nytt stall, hon kommer numera bo på på en fantastisk lösdrift vilket jag hoppas kommer att märkas även i ridningen då vi förhoppningsvis slipper överskottsenergi av att stå på box alltför många timmar per dygn :)

12495209_10153119490768239_3989443815223724606_n.jpg

940845_10153129792018239_7211984548445912940_n.jpg

12744632_10153188869438239_8917976678722174451_n.jpg
 
Här går det framåt i sakta fart... Mitt självförtroende är som vanligt i bott. Men nu har jag ju börjat ta hjälp av en superduktig ryttare som ridit honom i ridhuset och som har lyckats få riktigt bra ordning på galoppen :) Zimba sköter sig kanon med ny miljö, lastning och ridning av ny ryttare. Tanken framöver är att vi ska rida varannan gång vi är där. Ena gången rider hon och utbildar honom, nästa gång rider jag och hon coachar mig :D
Annars har jag inte varit uppe mycket på hästryggen det senaste... Uteritterna fungerar skit när vi är ensamma(vilket vi ju typ alltid är) men så fort vi har sällskap av antigen en annan häst eller sambon med hund så går det jättebra. Idag var sambo och jycke med så då blev det rida en sväng. Testade för första gången galoppen efter att den andra tjejen ridit honom och jäklar vilken fin fattning :) han har verkligen förstått grejen!
20160320_094348_zpsspesuwpm.jpg
 
@_Zacke_

Han är ju dösöt :love: Roligt att det funkar med ryttaren!

Vad gäller uteritterna, mitt knep med Gedion kanske kan funka med Zimba också? Han var ju skräckslagen själv i början, så jag promenerade samma sväng flera gånger, därefter red jag samma sväng flera gånger. Så att det blev vant att gå den vägen. Därefter blev det lättare att svänga åt andra håll också när han tyckte det var helt ok att bli riden ute på egen hand.
 
Vi red ju säsongens första tävling 13 mars. Allt var dåligt, jag ville inte ens åka men var för snål för att stryka mig. Vilket var tur. Red in 69,44% i LC:1 vilket är personbästa (ekipagebästa? :D) och vi fick en grön rosett med oss hem!

Efter det lattjade vi mest en vecka och den här veckan har vi trimmat på. Han känns så oförskämt fin för att vara 24 i år :love: Skulle tränat idag och fått skryta för dressyrtränaren med hur duktiga vi varit men hon är sjuk så träningen är inställd :( Nu har jag en hel ledig dag som jag inte vet hur jag ska lägga upp :p
 
Min har fått vila en vecka och visade upp en jättefin höger galopp i hagen igår.

Tänkte rida ikväll efter jobbet för det är ju ljust :D
 
Är nitton år, 164 lång och väger 75 kg. Tyvärr förlorade jag nyss hästen jag hjälpt till med i över ett år, men till sommaren ska jag skaffa egen häst.
Eller ponny. Vill verkligen inte ha någon storhäst, utan söker aktivt efter D-ponny av mycket viktbärande typ, mindre kallblod i d-ponny storlek, haflinger, fjording mfl.
Högst på önskelistan står fjording.
 
image_zpsrrsiocch.jpeg


Jag och min puff börjar komma igång igen nu när vägarna är fina, galopperar så det är lera under hela hästen och han är så pigg och glad! Tröttsamt att vara på topp när man fäller och är lite vinterrund men kul har vi :D

image_zpsvaxugqpn.jpeg

Så fin :love: vad är det för sadel du har? :)
 
Min ponny fortsätter vara ordentligt fin :D Vi red för tränaren i torsdags och tränade bland annat på travökningar. Det har gått från symaskin som trampar lite snabbare till att jag får honom på baken så att han verkligen länger ut steget ordentligt. Tränaren var helt lyrisk, ena diagonalen blev det till och med lite häng (men verkligen LITE, han har ju ingen exceptionell gång på nåt sätt). Jag är så taggad på hästar och ridning just nu! Hade nog kunnat ha en till :D Fast just idag ligger jag hemma sjuk. Så går det när en jobbar och rider istället för att hålla sig hemma :o
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 615
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 099
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp