Vuxna ponnyryttare!

Min bonuspålle:)
DSC_1405.JPG

Hon är 5år, okänd härstamning, troligen håller hon d-ponny mått, mest riden i skogen förutom en månads träningsläger i vintras. Systers häst som ska bo hos mig över sommaren medans syrran får tillökning.
 
%C3%96gonblicksbild%202%20(2016-04-30%2022-23).png

Tränade programmet idag. Bananbågarna behöver bli lite mindre bannaniga:angel:
Sen måste jag passa så han inte knäpper av i nacken o tappar takten, speciellt i galoppen. Har ända till torsdag på mig :grin: Får ingen vidare sits i den där sadeln, för bred för mig så tårna står rakt ut:o Men kanske inte så uppskattat att komma med min sköna westernsadel:p
 
Vi gjorde två starter igår. Var laddad till tusen och hoppades på nytt personbästa i LC:1. Kunde dock snabbt konstatera på framridningen att så skulle det inte bli eftersom jag red alldeles för dåligt.

Programmet gick rätt bra trots det och vi fick 66,48% Det började bra med stadiga sjuor, sen tappar jag efter skritten och det blir några sexor innan det blir massa 6,5 och 7 resten av protokollet. "Som vanligt" blev det en sjua på korrektheten i uppvisningen på allmänt, kul också med en sjua på sitsen! Ledde mer än halva klassen men sen rasade det och jag blev första utanför placering (igen!).

Inför LB:1 försökte jag tagga till lite och få lite mer framåtbjudning och då lättare ha honom framför skänkeln och i ramen. Red in på medellinjen och gjorde en riktigt bra halt. Hälsade och tänkte "nu jävlar, nu sitter det". Oooooch så slängde ponnyskrället fram huvudet, drog ner huvudet och kliade sig :p Skit också. Red vidare och gjorde det ganska bra, men så halvvägs in i programmet tappar jag fokus helt, rider inte ordentligt utan åker mest. Kommer till och med ihåg vilken musik det var, ett tecken på att jag tänkte på helt fel saker :cautious: 64,11% hamnade vi på. Bäst var första 10-metersvolten där vi fick 7,5. Halten med kliandet gav faktiskt en sjua. En sjua i allmänna på korrektheten. Hamnade inte jättenära placering men åtminstone i övre halvan av startfältet.

Det som är lite tråkigt med min snälla, fantastiska ponny är att han alltid går så bra som jag rider, jag kan aldrig skylla på spänd, oerfaren, för het, tittig o.s.v. Hade varit gött att skylla ifrån sig ibland :p
 
Otur igen:banghead: P&R:n är inställd. :( För ca 1 månad sen när vi skulle på P&J lyckades jag välja den enda av 4 samma helg som blev inställd och försent för anmälan till de andra. Sedan skulle jag på westernträning här om veckan, då pajade bilen på g till stallet med släpet..
 
Otur igen:banghead: P&R:n är inställd. :( För ca 1 månad sen när vi skulle på P&J lyckades jag välja den enda av 4 samma helg som blev inställd och försent för anmälan till de andra. Sedan skulle jag på westernträning här om veckan, då pajade bilen på g till stallet med släpet..

Men nä! Så tråkigt! En kan ju hoppas att du samlat på dig all otur för i år, så kan resterande flyta på istället :)
 
Ja det hoppas jag med, @Pancakes.
Gjorde en snabb omplanering så blev p&j i stället :D första på 5år, då jag saknat träningsmöjligheter.. Ponnyplutt tyckte det var jättekul, rallyväxeln kom fram, bara att titta mot rätt hinder så var vi över:p nollade i båda, 50 och 60cm.
 
Vi har varit iväg på tävling idag igen. Kan säga att jag börjar tröttna på att vara första utanför placering :meh: På sex starter i år har det blivit en placering, tre precis utanför, en tre utanför och en fem utanför.

Idag i alla fall så kändes han mjuk och fin redan när jag satt upp för första klassen. Kom helt av mig i framridningen eftersom han inte alls kändes så bra igår :o Blev mest att jag åkte runt och inte hade någon riktig plan eftersom min ursprungliga inte var aktuell. In på banan, rider programmet som delvis kändes jättebra och delvis inte så bra. Resultatet blev 62,500 % vilket väl var ok. Jag höll inte riktigt med om alla domarens kommentarer, något som är rätt ovanligt. Men det är som det är. Tyckte dock det var roligt att rida för en domare jag inte ridit för innan! Vi slutade i övre halvan av startfältet.

Inför nästa klass, som också var LB:1, försökte jag sätta lite mer tryck. Risken med det är att jag istället tappar honom så han blir lång, men att sitta och mesrida kommer vi (jag) inte utvecklas genom så jag tänkte att det är lika bra att försöka. Det gav lite bättre procent men mycket riktigt tappade jag iväg honom emellanåt också. MEN! vi red till oss vårt livs första 8! Lyckan var enorm över denna lilla siffra! :laugh: Resultatet blev 65,893 % och det var här vi återigen blev första utanför placering. Nåja, det är såklart lite bittert men samtidigt är det roligt att vi ändå är rätt nära de där fina hästarna :)
 
Vi var iväg och tävlade igår. Hade lite mindre än en timme mellan mina starter så vi promenerade omkring, flätade om manen, kollade lite på andra ekipage och sådär.

Första klassen LC:1 tyckte jag att han blev lite, lite stark. Oftast reder jag ut det men ibland blir jag lite passiv och istället för att rida honom ordentligt mellan hjälperna så vågar jag inte trycka på utan låter honom gå där. Var inte jättenöjd efteråt men det blev jag sen! 68,33% och en fjärdeplacering i startfält på 26 blev det. Fina gamla skruttponny :love: Jag missade dock prisutdelningen eftersom den var när jag var i collecting ring till nästa klass.

Nästa klass kändes han mjukare och finare, mer mellan hjälperna och jag kom till ridning bättre. Trodde jag. Domaren tyckte inte det utan gav oss typ 6 rakt igenom programmet och allmänt intryck vilket jag inte alls var överens om. 62,85% och jag var väldigt missnöjd med bedömningen, vilket jag inte brukar vara. Sen insåg jag att det var samma sak på förra tävlingen. Så jag kanske får ta mig i kragen och vara lite mer självkritisk.

Vad som är bra är att klubbkompisarna hjälpte till och filmade båda ritterna så då kan jag ju kolla i protokollet och jämföra bedömningen med känslan. Kanske skaffa mig lite ödmjukhet inför att jag faktiskt bara tävlar lätta klasser och domaren har en utbildning för sin uppgift ;) Domaren i andra klassen gav oss faktiskt en 8 i alla fall :bump: Vi fick ju vår första åtta i tävlingssammanhang för två veckor sedan så det var roligt att det kom en till så snart :D

 
Hoppar in i tråden då jag återgår till ponnystadiet efter en sväng via storhäst. Har alltid trivts bäst med ponnyer, var medryttare på en new forest i 8 år, men hon lever tyvärr inte längre. Under studietiden började jag rida stor häst och när jag skaffade min första häst för ett år sedan så blev det en halvblodsvalack. Tyvärr passade vi inte riktigt ihop så jag valde att sälja, hittade ett bra hem till honom så det känns bra. Hann bara ge mej in i hästletarsvängen så snubblade jag över en söt fjordvalack via en kompis, och idag blev det bestämt att det blir köp. Presenterar pållen lite närmare när allt är klart.. :)
 
Vi var iväg och tävlade igår. Hade lite mindre än en timme mellan mina starter så vi promenerade omkring, flätade om manen, kollade lite på andra ekipage och sådär.

Första klassen LC:1 tyckte jag att han blev lite, lite stark. Oftast reder jag ut det men ibland blir jag lite passiv och istället för att rida honom ordentligt mellan hjälperna så vågar jag inte trycka på utan låter honom gå där. Var inte jättenöjd efteråt men det blev jag sen! 68,33% och en fjärdeplacering i startfält på 26 blev det. Fina gamla skruttponny :love: Jag missade dock prisutdelningen eftersom den var när jag var i collecting ring till nästa klass.

Nästa klass kändes han mjukare och finare, mer mellan hjälperna och jag kom till ridning bättre. Trodde jag. Domaren tyckte inte det utan gav oss typ 6 rakt igenom programmet och allmänt intryck vilket jag inte alls var överens om. 62,85% och jag var väldigt missnöjd med bedömningen, vilket jag inte brukar vara. Sen insåg jag att det var samma sak på förra tävlingen. Så jag kanske får ta mig i kragen och vara lite mer självkritisk.

Vad som är bra är att klubbkompisarna hjälpte till och filmade båda ritterna så då kan jag ju kolla i protokollet och jämföra bedömningen med känslan. Kanske skaffa mig lite ödmjukhet inför att jag faktiskt bara tävlar lätta klasser och domaren har en utbildning för sin uppgift ;) Domaren i andra klassen gav oss faktiskt en 8 i alla fall :bump: Vi fick ju vår första åtta i tävlingssammanhang för två veckor sedan så det var roligt att det kom en till så snart :D
Svårt de där med känslan och motsvarande bedömning tycker jag med. Är ju bedömning när man tävlar islandshäst, vilket jag är ganska grön på. Att bli filmad tycker jag är jättebra, så man kan jämföra bilden med känslan och poängen.
 
Svårt de där med känslan och motsvarande bedömning tycker jag med. Är ju bedömning när man tävlar islandshäst, vilket jag är ganska grön på. Att bli filmad tycker jag är jättebra, så man kan jämföra bilden med känslan och poängen.

Ja, bedömningssport är ju subjektivt i viss mån hela tiden men jag tycker att min känsla tidigare stämt ganska bra med poängen. Jag har inte hunnit kolla på filmerna än, men det är väldigt utvecklande att se sig själv (även om en mest ser alla fel en gör också :o ) och att följa med i protokollet och kommentarerna samtidigt.
 
Här är min nya ponny! :)
image.jpeg

Markens Tintin, valack f. 2011
e. Kim Hero u. Markens Gullstjerna ue. Ljosprins

Ca 142 cm hög, lite smäckrare typ av fjordhäst. Just nu grundriden i alla gångarter och tömtörd. Planen är att han också ska köras in så småningom. Få se vad detta blir till.. :)
 
Är lite sugen på att prova dressyr. Man får inte tävla alls utan grönt kort va?
Har inget sånt, på min tid behövdes det inte på låg nivå. Vi anmälde oss på ett papper som hängde i sadelkammaren :angel:
Tycker alla såna kurser är så dyra, särskilt för någon som mig som inte ens äger engelsk utrustning och förmodligen kommer göra typ en start någonsin.

Finns det någon distansvariant, som man kan göra hemma vid datorn eller så?
 
@sthu Klubbtävling/Pay and ride behöver du oftast inte grönt kort på :) men sen måste du ha det och du måste även ha viss utrustning(engelsk).
 
Tänkte att det här kanske är rätt ställe att ta upp frågan...

Jag har en ponny och är vuxen. Trivs bra på ponny och ska ut och tävla avd. B nu, har inga planer på att sluta med det när ponnyn blir vuxen utan då fortsätter vi i avd. B tills vi eventuellt känner oss redo att börja tävla som stor häst.

Men så satt jag idag och läste lite allt möjligt, och hittade ett blogginlägg där läsare ställt frågor till en tävlingsdomare om jag förstått rätt. Där fanns följande fråga + svar med:

Vad tycker du som domare om att vuxna rider in och tävlar ungponnyer? Positivt, negativt?
Jag tycker det är positivt om det används på rätt sätt; dvs en vuxen/överårig som hjälper en yngre ryttare med utbildning eller tillridning när ryttaren själv inte riktigt klarar ut situationen. Det ska dock inte bli så att man blir kvar på ponny bara för att man inte vill sälja sin ponny osv.

Och här vill jag fråga er andra vuxna ponnyryttare, kanske främst ni som tävlar men även andra! Är det här en attityd ni har mött/möter ofta? Att det är nåt fel på att bli kvar på ponny "bara för att man inte vill sälja"? Kan domaren se ner på en på tävling p.g.a. en sån sak?
Jag blir så himla osäker av sånt här, har personligen aldrig mött någon som sagt något negativt om att jag rider ponny (trots att jag även är ganska lång), varken tränare, på pay and jump eller liknande. Men så tänker jag att jag ser ung ut för min ålder, de kanske tror att jag är i ponnyålder och att de därför inte säger något.
Men det här gör mig ändå ängslig och osäker, vågar jag ge mig ut och rida avd. B ändå? Eller kommer jag få kritik för att jag är "för gammal", "för stor" (det har ingen någonsin sagt, tvärtom att det ser okej ut när jag frågat rakt ut men ändå) och "bara inte" vill sälja och liknande? Eller tror ni att jag vågar och att det är domaren som svarat på frågan som är mer av ett undantag, att de flesta är mer accepterande mot vuxna på ponny (både ungponny och vuxen ponny)? Vad är er erfarenhet?
 
Tänkte att det här kanske är rätt ställe att ta upp frågan...

Jag har en ponny och är vuxen. Trivs bra på ponny och ska ut och tävla avd. B nu, har inga planer på att sluta med det när ponnyn blir vuxen utan då fortsätter vi i avd. B tills vi eventuellt känner oss redo att börja tävla som stor häst.

Men så satt jag idag och läste lite allt möjligt, och hittade ett blogginlägg där läsare ställt frågor till en tävlingsdomare om jag förstått rätt. Där fanns följande fråga + svar med:



Och här vill jag fråga er andra vuxna ponnyryttare, kanske främst ni som tävlar men även andra! Är det här en attityd ni har mött/möter ofta? Att det är nåt fel på att bli kvar på ponny "bara för att man inte vill sälja"? Kan domaren se ner på en på tävling p.g.a. en sån sak?
Jag blir så himla osäker av sånt här, har personligen aldrig mött någon som sagt något negativt om att jag rider ponny (trots att jag även är ganska lång), varken tränare, på pay and jump eller liknande. Men så tänker jag att jag ser ung ut för min ålder, de kanske tror att jag är i ponnyålder och att de därför inte säger något.
Men det här gör mig ändå ängslig och osäker, vågar jag ge mig ut och rida avd. B ändå? Eller kommer jag få kritik för att jag är "för gammal", "för stor" (det har ingen någonsin sagt, tvärtom att det ser okej ut när jag frågat rakt ut men ändå) och "bara inte" vill sälja och liknande? Eller tror ni att jag vågar och att det är domaren som svarat på frågan som är mer av ett undantag, att de flesta är mer accepterande mot vuxna på ponny (både ungponny och vuxen ponny)? Vad är er erfarenhet?
Jag har aldrig fattat poängen med att man automatiskt "måste" gå över till stor häst bara för att man uppnått en viss ålder. Trivs man med sin ponny så är det väl självklart att man ska få ha kvar den. Så länge ponnyn och man själv trivs så ska man köra på tycker jag. Det ligger för mycket fokus på vad alla andra tycker och så inom hästvärlden anser jag..
 
Jag kan inte förstå varför attityden är att man "måste" sälja sin ponny och köpa storhäst när man fyller 18. Tävla gör man väl för att det är roligt? Hur många av de som tävlar har faktiskt som mål att bli elitryttare liksom? Sjukt att det ska vara konstigt att man inte vill sälja sin ponny, för mig är en häst min bästa vän som jag tänkt ha livet ut, inte sjutton vill jag sälja bara för att få tävla när set dessutom är något jag ändå kan göra fast bland stormästare osv. Är 26 år, har tre ponnys hemma varav en är en ettårig haflinger som inte heller blir myclet större än ponny. Tycker det är perfekt storlek :)
 
Tänkte att det här kanske är rätt ställe att ta upp frågan...

Jag har en ponny och är vuxen. Trivs bra på ponny och ska ut och tävla avd. B nu, har inga planer på att sluta med det när ponnyn blir vuxen utan då fortsätter vi i avd. B tills vi eventuellt känner oss redo att börja tävla som stor häst.

Men så satt jag idag och läste lite allt möjligt, och hittade ett blogginlägg där läsare ställt frågor till en tävlingsdomare om jag förstått rätt. Där fanns följande fråga + svar med:



Och här vill jag fråga er andra vuxna ponnyryttare, kanske främst ni som tävlar men även andra! Är det här en attityd ni har mött/möter ofta? Att det är nåt fel på att bli kvar på ponny "bara för att man inte vill sälja"? Kan domaren se ner på en på tävling p.g.a. en sån sak?
Jag blir så himla osäker av sånt här, har personligen aldrig mött någon som sagt något negativt om att jag rider ponny (trots att jag även är ganska lång), varken tränare, på pay and jump eller liknande. Men så tänker jag att jag ser ung ut för min ålder, de kanske tror att jag är i ponnyålder och att de därför inte säger något.
Men det här gör mig ändå ängslig och osäker, vågar jag ge mig ut och rida avd. B ändå? Eller kommer jag få kritik för att jag är "för gammal", "för stor" (det har ingen någonsin sagt, tvärtom att det ser okej ut när jag frågat rakt ut men ändå) och "bara inte" vill sälja och liknande? Eller tror ni att jag vågar och att det är domaren som svarat på frågan som är mer av ett undantag, att de flesta är mer accepterande mot vuxna på ponny (både ungponny och vuxen ponny)? Vad är er erfarenhet?

Jag är 159cm, ingen frågar varför jag rider ponny :D

Min dressyrtränare säger inget heller och vi rider samma övningar som de andra och har inget "ni kommer bara till LA" utan tränar utan slutmål (alltså planen är att rida så svåra krumelurer vi klarar av när tiden är mogen.)
 
Jag kan inte förstå varför attityden är att man "måste" sälja sin ponny och köpa storhäst när man fyller 18. Tävla gör man väl för att det är roligt? Hur många av de som tävlar har faktiskt som mål att bli elitryttare liksom? Sjukt att det ska vara konstigt att man inte vill sälja sin ponny, för mig är en häst min bästa vän som jag tänkt ha livet ut, inte sjutton vill jag sälja bara för att få tävla när set dessutom är något jag ändå kan göra fast bland stormästare osv. Är 26 år, har tre ponnys hemma varav en är en ettårig haflinger som inte heller blir myclet större än ponny. Tycker det är perfekt storlek :)

De flesta av oss tävlar ju dessutom mest lätt klass och där kan man hävda sig med ponny om man vill satsa på rosetter :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 091
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp