VW Tiguan bensinare som dragbil

porfyr

Trådstartare
Någon som drar med VW Tiguan , bensin?
Ska byta ut min älskade Honda CR-V pga dessa nya tråkiga regler som gör att man inte får köra in i vissa städer samt den skyhöga skatten.
Kikat lite på Tiguanen som verkar uppfylla många av mina krav!
Behöver kunna dra min 1990kg släp på B96 och vara trevlig att köra i övrigt!
 
Jag använde en sån när jag tog mitt BE-kort och tyckte att den var riktigt trevlig. Visst är de inte jätterymliga men var smidig att köra och kändes inte så gungig som många andra SUVar. Sen är dom ju inte terränggående på något sätt alls men känns som ett vettigt val för någon som vill dra släp ibland eller kunna ta sig hem fast det inte är nyplogat. Har börjat leta lite smått efter en begagnad sån själv men behöver en som får dra 2500 (så att jag teoretiskt får in båda hästarna även om jag oftast lär köra en) och de är inte jättevanliga bland bensinarna.
 
Senast ändrad:
Jag använde en sån när jag tog mitt BE-kort och tyckte att den var riktigt trevlig. Visst är de inte jätterymliga men var smidig att köra och kändes inte så gungig som många andra SUVar. Sen är dom ju inte terränggående på något sätt alls men känns som ett vettigt val för någon som vill dra släp ibland eller kunna ta sig hem fast det inte är nyplogat. Har börjat leta lite smått efter en begagnad sån själv men behöver en som får dra 2500 (så att jag teoretiskt får in båda hästarna även om jag oftast lär köra en) och de är inte jättevanliga bland bensinarna.
 
Tack! Låter bra!

Kör oftast ensam eller möjligen med en passagerare, så passar bra storleksmässigt!
De få gånger vi åker fler, får det bli lite trångt!
 
Vi har en sådan och den är helt underbar som dragbil. Vi får dra 2300kg med den. Jag har egentligen inget negativt att säga om den som dragbil. Nu hade vi väldigt otur med vår bil i höstas där kamkedjespännaren gick sönder och därmed skar motorn. Det är tyvärr ett vanligt problem med modellen (vår är årsmodell från början av 10-talet. Minns ej exakt) med veka kamkedjespännare. Jag hoppas de löst det problemet med nya årsmodellerna. Nu är bilen lagad och en bättre kamkedjespännare är ditsatt :). Vi funderade på om vi skulle byta bil efter att vår gick sönder men jag vet inte om jag vill ha någon annan dragbil än Tiggisen.

I privat körning är den väldigt trevlig också. Sambon gillar att utnyttja de 200 hästkrafterna, och jag gillar att den är väldigt stadig men samtidigt inte så klumpig som många andra SUVar.
 
Vi har en sådan och den är helt underbar som dragbil. Vi får dra 2300kg med den. Jag har egentligen inget negativt att säga om den som dragbil. Nu hade vi väldigt otur med vår bil i höstas där kamkedjespännaren gick sönder och därmed skar motorn. Det är tyvärr ett vanligt problem med modellen (vår är årsmodell från början av 10-talet. Minns ej exakt) med veka kamkedjespännare. Jag hoppas de löst det problemet med nya årsmodellerna. Nu är bilen lagad och en bättre kamkedjespännare är ditsatt :). Vi funderade på om vi skulle byta bil efter att vår gick sönder men jag vet inte om jag vill ha någon annan dragbil än Tiggisen.

I privat körning är den väldigt trevlig också. Sambon gillar att utnyttja de 200 hästkrafterna, och jag gillar att den är väldigt stadig men samtidigt inte så klumpig som många andra SUVar.
Men är det inte 1.4 litersmotorn som VW haft problem med kamkedjorna på? Eller är det fler modeller? Sen har jag för mig att det är bytt till kamrem på nyare bilar (efter 2014 kanske?)
 
Men är det inte 1.4 litersmotorn som VW haft problem med kamkedjorna på? Eller är det fler modeller? Sen har jag för mig att det är bytt till kamrem på nyare bilar (efter 2014 kanske?)
Ingen aning om hur det är med 1.4. Mycket möjligt att det är problem även med dem. Vi har i vilket fall en Tiguan 2.0 TSI och felet var känt på vår bilmodell. Hade bilen servats hos återförsäljaren hela dess livstid hade VW tagit felet på garantin. Nu hade bilen inte servats där utan på annan verkstad så då valde vi att laga den på egen verkstad för VW skulle bara ersätta 30%, och det priset blev högre än om vi löste det på annan verkstad.
 
Jag har en Tiguan fast Diesel och jag älskar den! Underbar att köra och framför allt dra med. Aldrig haft några som helst problem med den heller. Rekommenderas varmt!
 
Jag har en Tiguan fast Diesel och jag älskar den! Underbar att köra och framför allt dra med. Aldrig haft några som helst problem med den heller. Rekommenderas varmt!
Vad kostar en sån att försäkra ungefär? Verkar som att jag kanske får börja titta på Dieseln istället eftersom de är så mycket lättare att hitta en sån som får dra över två ton.
 
Vad kostar en sån att försäkra ungefär? Verkar som att jag kanske får börja titta på Dieseln istället eftersom de är så mycket lättare att hitta en sån som får dra över två ton.
Det beror ju väldigt mycket på vart du bor och hur skadefria år man har så det är nog svårt att jämföra
 
Har en "Tigga" -12 som också kamkedjan krånglade på i somras. Som tur är skar aldrig motorn och Vw tog det på försäkring. Är supernöjd med "Tiggan" både "privat" och som dragbil .
Inga problem vid snö och is, tuggar sig fram överallt
 
Visst är de inte jätterymliga men var smidig att köra och kändes inte så gungig som många andra SUVar.
När jag provkörde Tiguan i standardutförande så blev min medpassagerare åksjuk :wtf:
Det säger troligen mer om mina bristande skills som provförare, men också något om bilens fjädring. Tyckte den var rätt gungig. Vet att man kan välja att få sportchassi och därmed styvare fjädring på många andra av VWs modeller, man bör kanske kolla om den möjligheten finns med Tiguan.
Två andra bilar i samma viktklass med styvare fjädring och rejält bra vägegenskaper jag skulle rekommendera är Subaru Forester och BMW X1.
 
När jag provkörde Tiguan i standardutförande så blev min medpassagerare åksjuk :wtf:
Det säger troligen mer om mina bristande skills som provförare, men också något om bilens fjädring. Tyckte den var rätt gungig. Vet att man kan välja att få sportchassi och därmed styvare fjädring på många andra av VWs modeller, man bör kanske kolla om den möjligheten finns med Tiguan.
Två andra bilar i samma viktklass med styvare fjädring och rejält bra vägegenskaper jag skulle rekommendera är Subaru Forester och BMW X1.
Ingen av dom andra får dra så mycket som jag behöver och en BMW X-modell av större variant kostar en halv förmögenhet att försäkra trots att jag aldrig varit med om någon som helst olycka så det är inte ett alternativ för mig tyvärr.
 
När jag provkörde Tiguan i standardutförande så blev min medpassagerare åksjuk :wtf:
Det säger troligen mer om mina bristande skills som provförare, men också något om bilens fjädring. Tyckte den var rätt gungig. Vet att man kan välja att få sportchassi och därmed styvare fjädring på många andra av VWs modeller, man bör kanske kolla om den möjligheten finns med Tiguan.
Två andra bilar i samma viktklass med styvare fjädring och rejält bra vägegenskaper jag skulle rekommendera är Subaru Forester och BMW X1.
Våran är inte mjuk i fjädring . Blir lätt åksjuk men har aldrig blivit det i våran...
 
När jag provkörde Tiguan i standardutförande så blev min medpassagerare åksjuk :wtf:
Det säger troligen mer om mina bristande skills som provförare, men också något om bilens fjädring. Tyckte den var rätt gungig. Vet att man kan välja att få sportchassi och därmed styvare fjädring på många andra av VWs modeller, man bör kanske kolla om den möjligheten finns med Tiguan.
Två andra bilar i samma viktklass med styvare fjädring och rejält bra vägegenskaper jag skulle rekommendera är Subaru Forester och BMW X1.
Vår upplever jag inte heller som gungig alls faktiskt. Undrar om det var något speciellt med den bilen du testade kanske?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 577
Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 777
Senast: super
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L...
2
Svar
26
· Visningar
2 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp