Waist training och korsetter.

I stallet där jag står så åker stallägaren och en av tjejerna som bor på gården iväg på 1700tals event. Jag ville också åka iväg med fina hästar så jag sydde helt enkelt kostym för tillfället. Sen blev jag fast och fortsatte att sy. Bär dock inte kostymerna till vardags. :)

1800 event åker jag på flera ggr om året och även i denna tidsepok fanns ju korsetter=) för att bära fram en klänning rätt från 150 talet behövs korsett.
Det man ska ha i åtanke om man börjar på allvar med korsett och alltid bär och ändrar form på revben och inälvor är att man sedan alltid måste bära korsettför att ryggraden kan ta skada.
Förr i tiden på 1700-1870 talet snörades damerna mkt hårt åt att vissa till å med dog, det var strängt förbjudet att snöra upp en korsett så man lät hellre damerna dö.
Men då ska man vara extrem=) att bära då och då är ju inge fara=)
 
1800 event åker jag på flera ggr om året och även i denna tidsepok fanns ju korsetter=) för att bära fram en klänning rätt från 150 talet behövs korsett.
Det man ska ha i åtanke om man börjar på allvar med korsett och alltid bär och ändrar form på revben och inälvor är att man sedan alltid måste bära korsettför att ryggraden kan ta skada.
Förr i tiden på 1700-1870 talet snörades damerna mkt hårt åt att vissa till å med dog, det var strängt förbjudet att snöra upp en korsett så man lät hellre damerna dö.
Men då ska man vara extrem=) att bära då och då är ju inge fara=)

Ja men precis, om man är extrem så kan det bli farligt. Som med allt. Jag har en midja som går att få väldigt smal med korsett utan att dra mycket alls, så det beror på ens förutsättningar med. :)
 
Ja men precis, om man är extrem så kan det bli farligt. Som med allt. Jag har en midja som går att få väldigt smal med korsett utan att dra mycket alls, så det beror på ens förutsättningar med. :)

Ja vissa har getingmidja från start=) jag kan dra upp revbenen och dra in magen så jag ser sjukligt mager ut och kan också se gravid ut när jag blåser upp magen..Så jag är en gummitant=) haha
 
Hoppar in mitt i här för lite råd! ...Jag har lite korsett-panik och skulle behöva en riktigt bra att ha under en klänning jag ska ha på ett bröllop om en vecka!.. Jag har ganska höga höfter/kort midja och vill både få den smala midjan samtidigt som att jag vill släta ut höfter och "lovehandles" om ni förstår vad jag menar... Att få längre midja kanske man kanske skulle kunna säga!..:) Skulle vara fantastiskt att få tips på en passande prisvärd korsett!..
 
Ja, det skulle vara en chansning i så fall, verkar finnas vissa sidor som levererar korsetten på 2 dagar, men då kanske det inte är kvalité nog? Jag bor 5 timmar norr om Stockholm, så det kan nog bli lite svårt..:/
Ja du kan ju prova att chansa, se till att ha mätt dig noga innan och jämför med korsetternas mått, så du får så bra passform som möjligt :)
 
Ja, absolut värt ett försök.:) Rent krasst, om jag har storlek 38/40 ca, vilken storlek ca handlar det om på korsetten då..?Jag tyckte personligen att korsetterna på sidan du länkade till var lite för "kurviga", att det blir för mkt höft på dem ändå, skulle gärna vilja ha lite rakare linjer från midja och neråt. :)
 
Ja, absolut värt ett försök.:) Rent krasst, om jag har storlek 38/40 ca, vilken storlek ca handlar det om på korsetten då..?Jag tyckte personligen att korsetterna på sidan du länkade till var lite för "kurviga", att det blir för mkt höft på dem ändå, skulle gärna vilja ha lite rakare linjer från midja och neråt. :)
Mät din midja i tum, så får du fram vilken korsettstorlek du ska ha. I en korsett är det nog tyvärr svårt att dölja höfterna, då får du kanske in på nån klädbutik och prova nån sån "kroppsstrumpa" som trycker ihop allt med resår istället.
 
Jaa, de gånger jag har köpt nått "kroppsstrumpeliknande" så har jag inte varit nöjd alls dock, så svårt att hitta det som faktiskt fungerar, men kan ju vara värt ett försök igen.:) Det jag menar med höfterna är mer att jag inte vill ha en "bulle" vid höften utan en rak linje vilket jag tycker att jag sett lite här och där. Denna funderar ja lite på: https://www.korsetten.se/svart-tight-lace-korsett
 
Ja det kan ju funka med en sån där. Jag har ju ingen aning om hur du ser ut i kroppen, så har svårt att råda :p För min del hade det inte fungerat med en rak modell, då jag själv är kurvig sedan tidigare, och en rak modell skulle sitta illa och vara obekväm. Är man naturligt kurvig, så får man även anpassa modellen av korsett till det :)
 
Rent krasst, om jag har storlek 38/40 ca, vilken storlek ca handlar det om på korsetten då..?

L-XL beroende på kroppsform och midjemått. Jag ligger på 36/38 i överkroppen och får ibland beställa L istf M, så det är viktigt att man vet vilket midjemått man har, då det är det som avgör vilken storlek man kan ha.
 
Jag har precis köpt en ny korsett som egentligen är för lång, men jag älskar den, så den får vara kvar. Jag har så löjligt kort överkropp. :cautious:

EU54cEI.jpg
 
Jag har precis köpt en ny korsett som egentligen är för lång, men jag älskar den, så den får vara kvar. Jag har så löjligt kort överkropp. :cautious:

EU54cEI.jpg
Jättesnyggt!
Jag har kvar mina, men har sålt materialet för att göra korsetter (stålen och kanalband till dem) då det hamnade på hyllan bara.
 
Jättesnyggt!
Jag har kvar mina, men har sålt materialet för att göra korsetter (stålen och kanalband till dem) då det hamnade på hyllan bara.

Jag älskar att den går så långt ner över höfterna och att den är så rymlig!

Kanske något att ta upp i framtiden? :) Jag funderar på att börja sy igen, men jag har inte tålamodet längre!
 
Jag älskar att den går så långt ner över höfterna och att den är så rymlig!

Kanske något att ta upp i framtiden? :) Jag funderar på att börja sy igen, men jag har inte tålamodet längre!
Ja verkligen fin modell och sitter bra på dig :)
Ja jag tar säkert upp det i framtiden, men har inte heller tålamodet just nu :p Fullt upp med allt annat jag syr dessutom.
 
Nu gräver jag upp den här tråden för att jag äntligen fått tummen ur och ska ta tag i det där med att sy en korsett. Mamma, som är en fena på att sy, har lovat att vara behjälplig om det skulle bli totalt kaos :D

Men! Hur väljer man ett mönster? Jag känner mig helt vilsen, det enda jag vet är att jag är ute efter ett viktorianskt snitt och overbust med hyskor framtill, åt det här hållet:


800px-Corset1878taille46_300gram.png
 
Jag tror det finns en sida som heter Victorian elegance, ungefär, och där man kan få tag på mönster.

Ja alltså, jag hittar mönster, mängder av mönster :D Men jag vet inte vilka mönster som är bra att börja med, vad man ska tänka på med olika typer och om det finns vissa mönster/tillverkare som man ska se upp med som rookie. Jag är egentligen inte så rädd för det pilliga och lite utmaningar men det är ju dumt att göra projektet överdrivet svårt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 943
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp