Wake-up light - inställningar

Silver Girl

Trådstartare
Jag har i många år haft en Wake-up-light som väckarklocka och vill fortsätta med det. Men den jag har nu har enbart fasta inställningar; 30 min "soluppgång" och 10 min snooze. Jag vill kunna ändra detta men när jag letar på nätet står inte dessa inställningar i specifikationerna. Jag vill kunna ha kortare "soluppgång" (10-15 min skulle vara idealt) då hunden annars vaknar innan och jag ändå främst är ute efter att det inte ska vara kolmörkt i rummet när jag vaknar (vilket jag vill ha när jag somnar). Jag vill också kunna ha kortare snooze, eller fast inställning på 5 min, då jag annars hinner helt somna om mellan (ja, jag måste snooza ett par gånger, jag är kvällsmänniska).

Någon som har en lampa som motsvarar detta?

Har för mig att min första hade fler inställningar men det var ju några år sedan nu. Har inte tid förrän om ett par veckor att åka till affär och fråga, och då skulle det vara bra att veta vad jag letar efter så jag kan se om de har den modellen innan jag åker.
 
Jag har den som heter Philips Wake-up Light HF3520 -> 300 lux och där kan man ställa in hur länge man vill att själva soluppgången ska ta. Däremot vet jag inte hur det är med snoozefunktionen eftersom jag aldrig använder den. Tror min är automatiskt inställd till sju eller åtta minuter.

Googla den modellen och se om den passar dig :). Jag älskar min :heart.
 
Jag har den som heter Philips Wake-up Light HF3520 -> 300 lux och där kan man ställa in hur länge man vill att själva soluppgången ska ta. Däremot vet jag inte hur det är med snoozefunktionen eftersom jag aldrig använder den. Tror min är automatiskt inställd till sju eller åtta minuter.

Googla den modellen och se om den passar dig :). Jag älskar min :heart.
Jag har nästan den. Enda skillnaden är att din nyare modell har olika tider för soluppgången. Tyvärr fast snooze på 9 min...
 
Låter ju som en helt underbar pryl! Upplever ni att det blir lättare att komma upp med en sådan väckarklocka?!
 
Låter ju som en helt underbar pryl! Upplever ni att det blir lättare att komma upp med en sådan väckarklocka?!
Jag tycker det! Främst vintertid när det annars är kolmörkt när man vaknar och det är alltför lätt att somna om eller snooza för länge. Det är ljust i rummet när du vaknar så du behöver inte stålsätta dig för att tända lampan utan ögonen har anpassat sig redan, och jag upplever att jag inte är i djupsömn när den börjar larma.
Har haft en sådan i närmare 10 år nu, och även om de kostar lite i inköp så har mina hållt länge (det går inte att byta lampa på dem så när den blir trasig så får man köpa nytt). Jag har min andra nu och den funkar bra, förutom de funktioner jag skulle önska enligt tidigare inlägg.
 
Låter ju som en helt underbar pryl! Upplever ni att det blir lättare att komma upp med en sådan väckarklocka?!
Nu på sommaren gör den ingen större nytta, då har man ju det naturliga ljuset.

Den största fördelen tycker jag är den snälla signalen, mycket bättre än mobillarm (vill inte ha mobilen vid sängen för då surfar jag bara när jag inte kan sova) och ilsken väckarklocka. Om jag har någon nytta av hur den ljusnar vet jag egentligen inte.
 
Låter ju som en helt underbar pryl! Upplever ni att det blir lättare att komma upp med en sådan väckarklocka?!

Jag älskar min! Som andra sagt gör den ingen jättenytta på sommaren (förutom att vara en väldigt snäll väckarklocka) men på vintern är den ovärderlig för mig. Jag sover överlag rätt dåligt och är ovanpå det en sån där morgontrött personen, men jag reagerar ändå på ljuset från lampan (för jag är lättväckt) och vaknar mycket mildare än om jag väcks av ett vanligt alarm. Sen kvarstår ju ändå utmaningen med att faktiskt komma ur sängen ;) men till det har jag oftast draghjälp av avkomman. :D
 
Den verkar ha möjligheten att sätta två olika larm. Undrar om de går att sätta med fem minuters mellanrum...
Jag har förvisso en annan modell av Philips men även den har dubbla larm. Och du ställer dem helt individuellt och kan t.om. ställa dem på samma tid. Så att sätta dem med 5 min mellanrum är inga problem alls!
 
Jag blev sugen på en wake-up light klocka efter ha läst tråden. Men när jag ha googlat lite snabbt blev jag förvirrad. De kostar ju mellan 530 och 1500 kr. Är en billigare okej eller "behöver" man en dyrare?
 
Jag blev sugen på en wake-up light klocka efter ha läst tråden. Men när jag ha googlat lite snabbt blev jag förvirrad. De kostar ju mellan 530 och 1500 kr. Är en billigare okej eller "behöver" man en dyrare?
Beror ju helt på vilka funktioner man vill ha. Sedan vet jag inte om de dyrare håller längre. Som jag skrev ovan kan man inte byta lampan utan när den går sönder måste man köpa nytt.
 
Nu på sommaren gör den ingen större nytta, då har man ju det naturliga ljuset.
Som andra sagt gör den ingen jättenytta på sommaren (förutom att vara en väldigt snäll väckarklocka) men på vintern är den ovärderlig för mig.
Mig hjälper den året runt! Jag har superbra blinds så i mitt sovrum är det alltid supermörkt, så jag behöver min wake up light året runt.

@zeus Den är rubbat bra tycker jag! Sån skillnad mot en vanlig hemsk klocka som skrämmer skiten ur en :p.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill köpa en wake-up light till min sambo i julklapp och tänkte att jag kunde börja spana efter bra priser redan nu. Undrar om det...
Svar
12
· Visningar
930
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 220
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 415
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp