WE-Ryttarklädsel

Void

Trådstartare
"Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet.
Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av
det kalenderår ryttaren fyller 18 år ska skyddsväst av godkänd typ
bäras i teknik- och speedmomentet. Skyddsväst får bäras utanpå
eller innanför ytterplagg.
Riddräkten ska ge ett snyggt helhetsintryck och vara ändamålsenlig.

Klädsel är riddräkt bestående av tröja eller skjorta och ridkavaj
eller annan åtsittande jacka eller väst samt byxor och stövlar
eller skor.
Enfärgade shortchaps utan fransar får användas.
Kjol är tillåtet endast vid ridning i damsadel.
Vid lagtävling bör enhetlig riddräkt för laget användas."
- Utdrag ur TR för grenen WE

Det här är ju aningen luddigt, hur vet man vad man får rida i? :confused:
Jag som är lite av en nybörjare undrar om jag får rida i mina Emden denimridbyxor på tävling? Eller måste det vara någon ljus färg? Eller vad? :eek: Äger bara detta par, och funderar om jag verkligen måste köpa ett nytt par för att ställa upp i lätt E-klass?
Har heller ingen kavaj och ingen åtsittande jacka heller, känns ju lite tråkigt om man måste lägga ut massor av pengar för en så liten tävling :banghead: Fungerar det inte med en vanlig pikétröja? :cautious:
 
Det står ju inget om färgen på byxorna så ta de du har, eller om du vill klä upp dig mer än vanligt, låna av en vän. Samma sak med tröja/kavaj/jacka/väst. Du har kanske någon att låna av eller ett plagg du normalt sett inte har i stallet? En ljus piké och en svart eller marinblå tröja över (utan stora tryck) tex. De regler som står är väldigt fria tycker jag. Lycka till! :)
 
@Balahé Tack! :bow: Har tyvärr ingen jacka alls, jag använder aldrig jacka trots minusgrader på vintern här i Värmland, bara Hoodies. Tror du det går bra med en sådan eller får man fixa med jacka/väst ändå? :idea:
 
Du har väl någon tröja utan luva? Det är inte ok att ha luvtröja på tävling, egentligen inte alls när du rider. Med lite otur kan du fastna med luvan och bli hängande om du åker av.
 
Nej, det har jag inte, inte mer än t-shirts i alla fall :p Konstigt att hööks säljer bland annat ridoverall med huva då? Jag rider nästan alltid med hoodie :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp