Welsh cob i stora lass!

+ @Snurre

Tänker som @phie, korta ryggar kan ställa till det. Om jag skulle köpa föl idag skulle jag vilja se föräldrarna och hur deras sadelläge ser ut. Det finns en idag godkänd hingst som jag tycker verkar ha jätteknepigt sadelläge, såg ett fint föl till salu efter honom men jag hade nog tvekat pga pappan faktiskt. Även om pappan är snygg och verkar vara supertrevlig.
Ja extremtkorta ryggar gör ju sadelletandet svårt. Mina nuvarande hästar har dock rätt korta ryggar så har lite koll på det. Att kolla lite extra på föräldrarna är ett bra tips!
Hade tråkigt en kväll så läste igenom typ hela tråden igen :p Det jag läste då var att cobbarna oxå kan ha trångt mellan garnashen och första halskotan vilket försvårar den högre formen/andning vid högre formen.
Annars verkar folk anse dem sunda med bra exteriör. Gott lynne med energi och arbetsvilja vilket är vad jag söker.
Blir oxå mer övertygad om att det är welsh i min okända ponny. Allt ovan stämmer in på honom och så har han steget liknande cobben:p
DSC_0101.JPG
 
Var det någon som var iväg på Riks? Hur var det?

Har märkt att Jack har en klar fäbless för hösten. Han bockar hejvilt när han får möjlighet att sträcka ut i galopp, samtidigt som han headbangar. Kul med glada hästar :D Lite bilder på världens busigaste!

14359554_130185027440778_6082327402338320384_n.jpg


14374314_1063351357082566_4841616998129467392_n.jpg


14359315_626975874140035_7822331667422380032_n.jpg
 
ior_20161002-1_2.jpg


Ior är hemma från "sommarkollot" sedan en vecka men jag har varit utomlands med jobbet och åkte ut först idag. Han har växt på sig, min lillskit! :love: Lyckades tydligen inte ta någon vettig helfigursbild idag, men han är rätt stor nu. Skulle gissa på 150cm eller strax därunder. Får bli mätstickan snart!

Jag har köpt en begagnad tömkörningsgjord så i höst ska vi ge oss på det här med tömkörning... jag har tömkört mycket i mina dagar, men aldrig en helt grön häst. Blir till att sätta sig ned och leta reda på en bra tränare, hur det nu ska gå till. :nailbiting:
 
Vi kör på med lite tömkörning, promenader, longering och lek här hemma :). Vi fortsätter med bettlöst tillsvidare, Kyler fick 2 vargtänder utdragna för någon vecka sen men tyvärr gick en av så tandis kommer tillbaka om ett par veckor för att plocka ut resten.
(ursäkta tömkörningsbilden, jag försöker lära min totalrookie till pojkvän att hålla i tömmarna :D)
DSC_0133.jpg
DSC_0133.jpg

IMG_0479.jpg

IMG_0375.jpg

IMG_0271b.jpg
 
Nu har jag läst ikapp! Kul att läsa om vad som hänt med era hästar under sommaren! :)

Musse har mest slappat men vi har gjort lite (1-2 ggr i veckan) ändå och kommer troligtvis fortsätta med ca 2 pass av varierad art även framöver. Han är ju bara 4 och jag planerar att kunna rida honom tills han är 30. Minst ;) Så jag har inte bråttom. Dessutom lär han sig saker så otroligt fort så det räcker oftast med att göra dom två ggr för att de ska sitta.

Eftersom det var så länge sen jag uppdarerade blir det en total film- och fotobomb nu, håll i er!

FB_IMG_1475668887810_zpslcbirsbb.jpg


DSCN8493_zpsijawhr73.jpg


IMG_20161003_211243_zpsotqfb1u6.jpg


https://www.instagram.com/p/BKv5Sk5A4Ngr8pxi82z7tmymnD-jXljtOsqDic0/

https://www.instagram.com/p/BKv3qkkgv1kdxSmbuWSVDCob1NXT00xFGnjByQ0/
 
Ja extremtkorta ryggar gör ju sadelletandet svårt. Mina nuvarande hästar har dock rätt korta ryggar så har lite koll på det. Att kolla lite extra på föräldrarna är ett bra tips!
Hade tråkigt en kväll så läste igenom typ hela tråden igen :p Det jag läste då var att cobbarna oxå kan ha trångt mellan garnashen och första halskotan vilket försvårar den högre formen/andning vid högre formen.
Annars verkar folk anse dem sunda med bra exteriör. Gott lynne med energi och arbetsvilja vilket är vad jag söker.
Blir oxå mer övertygad om att det är welsh i min okända ponny. Allt ovan stämmer in på honom och så har han steget liknande cobben:p
DSC_0101.JPG

Håller generellt med om ryggarna, dock förstår jag inte hur ganascherna skulle kunna vara ett problem. Med högra form kommer ju även mulen längre fram. Samling ska väl förhoppnings komma bakifrån och vara något naturligt för hästen i.e. anpassas efter hästen ifråga.
 
Den här tiden på året tar jag alltid och gör en photoshoot med Jack. Han gör sig läcker mot höstens färger. Bjussar på två bilder från idag, fotade av LCD:n på systemkameran. Postar bättre kvalitet sen :)

14624295_1797311737192062_7621057272159928320_n.jpg


14566587_1700471806937858_617411354210336768_n.jpg


Vi skulle ha tränat dressyr igår, men när vi väl hade åkt den där halvtimmen och stod på stallbacken fick vi höra att instruktören var sjuk... Inte så kul. Men, då gjorde vi ridhuspremiär uppsuttet på egen hand istället :) Det gick över förväntan, men synd att själva lektionen inte blev av.
 
Nu har jag läst ikapp! Kul att läsa om vad som hänt med era hästar under sommaren! :)

Musse har mest slappat men vi har gjort lite (1-2 ggr i veckan) ändå och kommer troligtvis fortsätta med ca 2 pass av varierad art även framöver. Han är ju bara 4 och jag planerar att kunna rida honom tills han är 30. Minst ;) Så jag har inte bråttom. Dessutom lär han sig saker så otroligt fort så det räcker oftast med att göra dom två ggr för att de ska sitta.

Eftersom det var så länge sen jag uppdarerade blir det en total film- och fotobomb nu, håll i er!

FB_IMG_1475668887810_zpslcbirsbb.jpg


DSCN8493_zpsijawhr73.jpg


IMG_20161003_211243_zpsotqfb1u6.jpg


https://www.instagram.com/p/BKv5Sk5A4Ngr8pxi82z7tmymnD-jXljtOsqDic0/

https://www.instagram.com/p/BKv3qkkgv1kdxSmbuWSVDCob1NXT00xFGnjByQ0/

Fan vad coola ni är :heartheart:heart Vad maskulin han ser ut :love:
 
ior_20161002-1_2.jpg


Ior är hemma från "sommarkollot" sedan en vecka men jag har varit utomlands med jobbet och åkte ut först idag. Han har växt på sig, min lillskit! :love: Lyckades tydligen inte ta någon vettig helfigursbild idag, men han är rätt stor nu. Skulle gissa på 150cm eller strax därunder. Får bli mätstickan snart!

Jag har köpt en begagnad tömkörningsgjord så i höst ska vi ge oss på det här med tömkörning... jag har tömkört mycket i mina dagar, men aldrig en helt grön häst. Blir till att sätta sig ned och leta reda på en bra tränare, hur det nu ska gå till. :nailbiting:
Men vilken hunk!!!

Det kommer gå galant med tömkörningen! Initialt behöver du nog inte ens en tränare tror jag, i.o.m att du har tömkört mycket, utan ta det som det kommer med att vänja honom vid grejerna och tömtagen så kan en instruktör hoppa in sen när det är dags för skolningen :)
 
Håller generellt med om ryggarna, dock förstår jag inte hur ganascherna skulle kunna vara ett problem. Med högra form kommer ju även mulen längre fram. Samling ska väl förhoppnings komma bakifrån och vara något naturligt för hästen i.e. anpassas efter hästen ifråga.
Har inte funderat på det så mycket, inte heller sätt det som ett problem på min ponny men var så det var uttryckt tidigare i denna tråd..
 
Jaha! Upprop! :D Hur går det för alla? Vad göööör ni nu när höstrusket har kommit på riktigt (i alla fall hit till mina krokar). @MatildaN Hur gick det med vargtanden? @_Smulan_ har du kvar din snygging eller har @Houdinie varit på besök? ;) @mira2013 hur går det med ridningen?

Jag följer ett par stycken på instagram (hej @phie!) och tycker det är så himla jättekul att få se fler bilder på alla fina welshar, är det någon mer som har ett hästkonto där? Vet inte om man får skriva ut sina konton, men PM:a gärna! Mitt konto är min hästs riktiga namn, fast utan stuterinamnet.

En rolig grej som hände mig för någon månad sedan var att @Lowri plötsligt dök upp på stallplan och skulle lämna föl till lösdriften i stallet. Jag hade precis tagit in Ior och stod och snackade strunt med stallägaren, och det första Lowri sa var "men är inte det där den där Idhultshästen?" :D Himla kul att träffas IRL och vi ska försöka köra en "hästdejt" någon gång snart. :)

Släppte Ior på ridbanan häromdagen och knäppte lite bilder. Han har fortfarande inte riktigt fått kläm på det där med bockningar, det blir mest huvudskakningar och lite halvdana bakutsparkar. :D Känns tryggt inför inridning. ;)
ior6.jpg

DSC_2609.jpg


Han är dock inte alltid så snygg... fick en bilder från stallägaren idag. May I present to you... den fantastiska Idhults Kelyddon!
14915452_10154064543102005_8996621490998223195_n.jpg


Just det, jag la på min nyköpta tömkörningsgjord häromveckan och den var jättesnygg och... alldeles för stor. Snopet. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 659
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp