Welsh Cob??

helenajansson1973

Trådstartare
Då har dottern alltså fallit för en riktigt snygg ponny..
Hon tävlar FEI med hennes ponny och vi söker efter en till ponny för eliten.

Såg en söt Welsh Cob på ett stuteris hemsida. Den har riktigt höga knän(vågrät linje) och påskjut i både trav och galopp.

Ser riktigt häftig ut, är kraftig och cobbig i typen med hovskägg. Har coola bakben med mycket tryck i. Tycker inte den hamnar i framvikt trots gångarterna.

Har dock hört av någon för några år sedan att Welsh Cobs inte är så populära i ponnyeliten? Det är inte så ofta man ser en kraftig Welsh Cob i en FEI-klass för den delen.
Har hört att dem inte är så uppskattade av dressyrdomarna på grund av rasens gångarter.

Har ni någonsin upplevt detta? Vad är era erfarenheter av att tävla Welsh Cobs? Var 100% ärliga om domarnas åsikter.
Jag har ju själv ingen erfarenhet av det utan jag kan bara förlita mig på det jag hört, vilket har varit negativa saker.. :meh::mad:

Gångarterna är mycket lik denna:
, och den tävlade ju Grand Prix, det är jag medveten om.

Tacksam för svar :D
 
När jag tävlade elitdressyr på ponny för ca 10 år sedan upplevde jag att majoriteten av domarna föredrog modern "hästmodell" på ponnyerna, alltså lätta smäckra med stor gång. Cobbar har ett annat rörelsemönster och en annan modell som sällan premieras.

Vad vill din dotter? Klart hon ska ha en cob om hon tycker det är kul, men lr målet ex SM gör hon det svårare för sig med en ponny av denna typ, än om hon väljer en annan ponny. Svårare! Inte omöjligt 😉
 
När jag tävlade elitdressyr på ponny för ca 10 år sedan upplevde jag att majoriteten av domarna föredrog modern "hästmodell" på ponnyerna, alltså lätta smäckra med stor gång. Cobbar har ett annat rörelsemönster och en annan modell som sällan premieras.

Vad vill din dotter? Klart hon ska ha en cob om hon tycker det är kul, men lr målet ex SM gör hon det svårare för sig med en ponny av denna typ, än om hon väljer en annan ponny. Svårare! Inte omöjligt 😉
Målet är ju att ta sig upp till SM, det är det hon vill :)
Här är en Cob med liknande gångarter:
, dock har väl den ponnyn vi är intresserade av lite mer knän.
Typisk Welsh-cob gång av det jag förstått.

Kanske ska välja bort Welsh Cobben och söka efter något annat?
 
Om det är som för 15 år sen så gör man det lite svårare för sig med en cob.
På hela ponny SM åren 99-02 var det max fem ekipage inklusive jag med cobbar som det gick hyggligt för (kommer på tre ekipage men kan ha glömt nån). Man måste rida bättre och göra färre missar för att få samma poäng för en domare som inte gillar typen, och gärna hamnar man i facket placerad/eviga tvåan, därför att nån med en sportig ponny inte gör tillräckligt med missar ;)

Annat att tänka på är att gången verkligen skiljer sig från storhästarnas, och sedan måste man lära sig att rida på ett lite annat vis efter övergången. De olika hästtyperna har olika svaga punkter.

MEN med det sagt så vill jag säga att det är värt det ändå! Jag hade inte velat göra annorlunda själv, om jag så fick välja hundra gånger om. Och vad jag lärde mig av den ponnyn! :love:
 
Målet är ju att ta sig upp till SM, det är det hon vill :)
Här är en Cob med liknande gångarter:
, dock har väl den ponnyn vi är intresserade av lite mer knän.
Typisk Welsh-cob gång av det jag förstått.

Kanske ska välja bort Welsh Cobben och söka efter något annat?


Återigen, det måste ni komma fram till själva 😉 Är typen (eller just den ponnyn) viktig för er så kör! Ni kommer ha kul och lära er massor på vägen 😊

MEN - skulle jag välja en ponny till någon som satsar, hade jag velat underlätta för hen. Då hade jag alltså köpt en ponny som har "rätt" typ och gång från början. Titta tex på svensk ridponny, de är generellt avlade för tävlingsprestation

Jämför med cykling. Ķlart du kan cykla långt och fort på mountainbike, men vill du vinna tour de France blir det lättare om du väljer en racingcykel 😉
 
Welsh cob är en fantastisk ras, men jag tror man gör det svårt för sig med en sån om man siktar på de högre klasserna, eftersom det är en helt annan typ av häst och tillhörande gångarter som premieras. Självklart kan det gå ändå, men om man satsar och har som mål att komma till SM så lär det gå mycket lättare med något annat, typ svensk ridponny.

Samtidigt så hade jag själv nog så att säga kört på i uppförsbacke om det var så att jag fallit för en specifik häst. Jag tror att man kan utvecklas mer som ryttare av att inte ha det så förspänt med en häst som allt går jättelätt med. Dock är jag ingen tävlingsmänniska så jag har helt andra prioriteringar vad gäller hästeriet.
 
Äger just nu en 4 årig raket Cob ;)
Där gäller de att rida, såsar man och inte är med.. då lämnas an i staketet (opsii:o)
Just min prinsessa hatar ju allt som har med ridbanan och göra utom hoppning :sneaky: Men guuuud så fint hon går när hon väl lyssnar! Lätt att forma, smidig, känns som man kan rida OS imorgo! :love:
Dommarna är nog lite kinkiga, men gud vilken häst!
De är sällan man hoppar upp och bara rider, de krävs mycket för att inte min ska tjura ihop och lacka för ”nu fick inte jag som jag ville :rage::laugh:
(Välj en Cob om ni vill ha en utmaning!!;))
 
min cob gick över ponnymåttet så kan inte dela med mig av dom som ponny, men det är häftiga hästar.
Har sett några cobbar här både bland ponny o häst, det har gått bra för dom.
Min ska börja tävla lite nu, men som storhäst.

Lättast är väl att åka o provrida och bilda sig en uppfattning vad man tycker om individen.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej hopp..konstig rubrik men jag har ridit halvblod (swb) den mesta delen av mitt liv. Fundera över min framtida häst. Jag är verkligen...
Svar
9
· Visningar
2 656
Senast: Stereo
·
S
Avel Mailade http://www.eklunda.com och frågade om Clinton eftersom de hade han på semin förra året, men eftersom de inte skulle ha det i år...
2
Svar
29
· Visningar
2 156
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp