Bukefalos 28 år!

Welsh, fångkänsliga?

V

Vinga

Jag vet att fång drabbar alla hästar, men vissa är ju känsligare än andra!

hade en russ-korsnings valack på bete i sommras som fick fång bara han tittade på gräset, han fick i stort sett bo på ridbanan... Ägaren var tyvärr helt okunnig i detta...

Har fått en förfrågan nu om att ha 4 welsh ponny på bete sommaren -10, undrar nu om de är lika känsliga?
 
Sv: Welsh, fångkänsliga?

jag har jobbat med welsh och nästan alla av 30hästar har fång varav ca 10 med kronisk fång.
beror dock hur noga opch försiktig man är men egentligen kunde ingen utav dessa hästar gå på bete utan att få fång.
så dte beror nog mer på hur man sköter det:)
 
Sv: Welsh, fångkänsliga?

Det finns en viss genetisk disposition för fång verkar det som (dvs vad forskarna fått fram so far), och där vissa raser är generellt mer benägna än andra att få fång. MEN, detta är ju samma raser som generellt har lätt att lägga på hullet och bli tjocka. Dvs naturraserna.

Och alla tjocka hästar löper ökad risk att få fång. Så vad som är hönan och vad som är ägget är ju svårt säga (blandar man in insulinresistens blir det ännu intressantare genetiskt)

Finns massor med welshar som aldrig fått fång trots attd e varit tjocka och vadat i gräs, och massor med welshar som fått fång av magert bete etc.

Så, du kan aldrig sia om INDIVIDEN kommer få fång, men en lättfödd naturras som går på för bra bete är alltid en fångriskhäst.

Vad har du för bete?
 
Sv: Welsh, fångkänsliga?

En gammal "vall" minst 20 år gammal, aldrig gödslad eller insådd. Så skulle väl kalla det "naturbete" Min egen hbl valck, lättfödd, blir rund av att gå där men inte tjock
 
Sv: Welsh, fångkänsliga?

Tror inte du ska våga se det som naturbete om det är en vall i botten. Haft likadana marker, och fått fång. Kan vara nog så kraftigt.

Ett tips är att köra stripbetning, gärna med munkorg på de som lätt blir för runda, om du ska ha dem där.

Din valack kräver ändå som lättfödd mycket mer än en lättfödd ponny gör, så att han blir rund är ett tydligt tecken på att det är betydligt mer drag i gräset där än man skulle kunna tro.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: mily
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: Kicki081
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp