Westernpad

Ybubblan

Trådstartare
Har köpt en Classic Equine ESP pad. Har provat den några gånger och den ligger jättebra på hästen. Men när jag ridit och han blivit svettig så är han helt torr under hela padden där sadeln ligger. Tidigare paddar jag haft så har hästen varit svettig under padden när man ridit. Är detta ett tecken på att padden är bra och suger upp fukten eller är det ett tecken på att den är för tjock, 1", och det blir ett tryck. Har ju hört att torra fläckar under sadeln orsakas av felaktigt tryck.
 
Kan vara både ock bara för att göra livet lite jävligare för dig ;)

ESP har merinoull närmast hästen o det transporterar fukt MKT bra.
Men 1" tycker jag är en bra tjocklek på pad, borde, borde inte vara trycka så det blir tryck-torrt under Hela sadeln.
Tror spontant det är ullens egenskaper som får det att vara torrt.
 
Håller med föregående, det kan mycket väl vara ullen som gör det torrt.
Upplever samma sak med min sadelgjord i ull, hästen blir aldrig svettig just där. Men man märker det när man tvättar gjorden, det stinker ingrodd svettig häst i hela lägenheten!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 799
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 296
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp