Westernsadlar, jag blir stört tokig snart!

Sofffi

Trådstartare
Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över manke/rygg), hööög och lååång manke samt rak rygg. Har provat otaliga sadlar och ingen passar! Endera så passar de i övrigt men är för vida så de faller ner på manken, eller så är de passande i vidden men det finns ingen plats alls för manken och då går det inte heller att padda upp för att få rum med manken för då blir de för smala osv. Har inte hittat en enda som passat! Har tagit kontakt med en man som jag fått tips om som ska vara duktig på just western sadlar och hans svar till denna rygg så var att "du kommer inte att hitta något som passar så bra som det skulle gå så länge hästen ser ut så som den gör nu. Skulle behöva jobbas så att hon sätter muskler så det finns något som fyller ut för sadeln. Köp då hellre en för vid sadel och padda upp tills det finns muskler, sen kan du börja ta bort paddningen vart efter hon breddar sig." Kan man göra så? Som sagt den sadel jag provade för någon vecka sedan så passade i övrigt, men var för vid så den föll ner på manken. Lyfte man upp den en bit så följde den bra hästens vinkel och gav bra med rum för manken osv. Kan jag köpa den och padda upp ordentligt så som han sade, eller blir det helt fel? Vad tycker ni? Behöver hitta en sadel just för att kunna börja jobba så att hon får mer muskler. Sen då om det blir aktuellt så kan jag ju söka efter en ny sadel, om den nuvarande då inte går längre när hon breddar sig, ändrar sig osv.
Ska jag i så fall padda upp endast i fram, eller längs med hela ryggen? Jag tänker ju att om jag paddar upp endast i fram så lyfter den halva vägen på ryggen också och ligger sen an där bak, eller tänker jag fel? Vad skulle ni göra om ni var i samma sits? Några ideer?
 
Det är inget fel i att padda upp en westernsadel om den ligger bra uppaddad och liksom fyller ut där hästen saknar muskler. Viktigt är som sagt att den fortfarande ligger bra längs hela ryggen. Det finns så kallade "built-up" padar som är tjockare i framkant, är man skicklig kan man padda med sadelfiltar som viks på ett viss sätt (jag kan det inte). Det finns både padar där den tjockare delen är lika tjock runt om och en där den är kilformad för att få en jämnare övergång till den tunnare delen av paden (är dålig på att förklara). Den kilformade heter tapered built-up och jag tror bara det är märket Reinsman som har den.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp